Fox 19

Ik zou de vraag posten op het Stuka Stunt Forum, die weten daar vast meer van, omdat het een motor is die in de VS aanzienlijk meer zal zijn gebruikt, en anders weten ze wel iemand die ze maakt. Verder werden voor Fox 35's geloof ik wel dempers van de Enya's uit de jaren '70 gebruikt, meestal van een kleinere Enya dan de 35, dus op een Fox 19 zou dan misschien de demper van een Enya 15 passen. Die heb ik wel een, maar wil hem niet afstaan. Je kunt wel passen de eerstvolgende keer op Almere. Tenslotte, is het geluid zonder demper onaanvaardbaar? De laatste keer op Almere viel de demper die ik voor mijn Fuji 25S had gevonden, van een Thunder Tiger TT20, van de motor tijdens de vlucht, dus heb ik verder zonder uitlaat gevlogen. Weinig mensen of niemand hebben het gemerkt of er iets van gezegd.

Herbert zei:
wie heeft er een demper voor een Fox 19,of weet een alternatief van een ander merk die past op een Fox 19 :?:

Herbert, ik heb hier liggen het kaartje van Scott Dinger uit Amerika. Hij last alle Al dempers op bestelling en heeft van vele motoren een demper op de plank liggen. Ik heb er mijn dempers voor ST46, LA25, en LA46 gekocht.

E-mail adres: hyflo@dslextreme.com

Web site : www.hyflomuffler.com

Recent heb ik wat motoren overgenomen en daar zat ook een fox 19 bij.
Voorzien van een regelbare carburateur en een verstelbare klep in de uit laat. Kun je me wat meer vertellen over deze motor ?
Bij de motor zaten ook 2 dempers, een met een open voor kant en een met een gesloten voorkant.

Als de motor een regelbare carburateur heeft is het dus een motor voor radiobestuurde modellen. Zeker weten doe ik het niet, maar ik ga er van uit dat de voor lijnbesturing bestemde versie hetzelfde binnenwerk en timing had, dus dat je de radioversie voor LB kunt gebruiken door er een standaardventuri op te zetten. Als je er niet te veel van verlangt, dus bijvoorbeeld voor een trainertje of een funcombatje, zou je de venturi ook gewoon met een ijzerdraadje of veertje open kunnen houden.

Volgens mij is Fox nooit erg populair geweest in Europa. Natuurlijk heeft elke rechtgeaarde stuntvlieger tussen 1950 en 1980 en mogelijk nog daarna goed gebruik gemaakt van de Fox 35 Stunt. De Fox 29 stunt was er iets eerder en was gewoon een slagje kleiner dan de 35. De 19 kan óf een verkleinde versie van de 29 en 35 zijn geweest, óf een vergrote versie van het oudere model Fox 15. Als het eerste waar is zal het een motor zijn die je niet meer dan 5% nitro in de brandstof hoeft te geven, maar wel 27-28% wonderolie en die je niet te veel toeren moet laten draaien, terwijl als hij meer van de fox 15 afstamt, hij mogelijk meer nitro nodig heeft om lekker te draaien (10-15%, misschien zelfs meer) maar niet zóveel wonderolie als de grotere motoren, eerder 22-23% en zich pas lekker voelt bij wat hogere toerentallen (maar bedenk dat het géén cox is maar een fox) en niet wil 4-2-4-takten in een stunter zoals de 35. De Fox 15 leek in veel opzichten meer op een 1,5cc dan op de 2,5cc die het was. Zo hield die van kleine propjes (7x4 of 7x6). Dus ook weer afhankelijk van of hij meer van de grotere stuntmotoren afstamt, of juist van de Fox 15, zou een bruikbare maat propeller voor de Fox 19 een 9x4, 8x6 of 8x4 kunnen zijn. De demper met de gesloten voorkant is volgens mij al bepaald niet effectief, maar de versie met de open voorkant kun je volgens mij in de praktijk net zo goed weglaten, of anders alleen monteren om de heren van de gemeente een plezier te doen.

Back