Fox 2.7mtr zwaartepunt???

Hallo,

Vandaag heb ik voor het eerst met m'n Fox gevlogen en voor het eerst achter een sleepkist gehangen.
Wat een fantastische ervaring !
De Fox vliegt op zich goeg maar ik heb het idee dat het zwaartepunt te ver voor ligt. (nu een paar cm voor de hoofdbuis)
Tijdens het slepen moet ik fors aan het hoogteroer trekken en op de rug moet ik behoorlijk duwen om hem vlak te houden.
Verder als ik hem aan laat duiken en ik laat dan op hogere snelheid het hoogteroer terugkomen naar neutraal positie gaat hij direkt over in een sterke stijgvlucht tot de snelheid weer afneemt.
Wie kan advies geven?

Groeten Arjan

hoi arjan.
Heb je heb zo ingebouw als ik je gezegt had !!

Ik heb er altijd goed mee gevlogen.
ook op de rug was het geen probleem .
Leg hem dan eens terug en voel wat hij doet !!

ik hoor het wel !!

gr vosje :D :D

ik heb van mijn fox(2.55m) het zwaartepunt iets voor mijn (1cm) hoofdbuis liggen en wat lood op het zwaartepunt geplaatst om de kist meer te laten doorzetten deze vliegt zo perfect (ook de figuren waarbij het "doorzetten" van de kist belangrijk is worden zo goed gevlogen) dit moet je gewoon proefweg ondervinderlijk vaststellen het heeft mij ook een paarvluchten gekost maar eerst was mijn kist te ligt (vloog goed maar bepaade figuren waren zeer lastig) na een tip heb ik een partijj lood op het zwaartepunt geplaatst en zinsdien is het figuren vliegen makkelijker geworden ik blijf het een heeeeerlijke kist vinden; is die van jou ook en rg15 profiel welk merk heb je ???

groetjes Dennis (ze worden gek van mij als ik over de fox begin :wink: ik heb ze vanaf 1m tot 4,07m op dit moment 4 :lol: )

Arjan van Werde zei:
Verder als ik hem aan laat duiken en ik laat dan op hogere snelheid het hoogteroer terugkomen naar neutraal positie gaat hij direkt over in een sterke stijgvlucht tot de snelheid weer afneemt.

Volgens de duikvlucht theorie, voor het bepalen van het zwaartepunt, heb je gelijk. Je CG ligt te ver naar voren. Begin daar eerst mee lijkt mij.

Hoi Vosje,

Ja ik heb hem precies zo ingebouwd zoals jij hem altijd gevlogen hebt.
Ik heb er pas 5 vluchtjes mee gemaakt. waarvan ik meestal sneller beneden was dan de sleepkist ,dus de glijhoek is niet om over naar huis te schrijven.
Nou weet ik ook wel dat dit een acro kist is maar ik vind dat ik behoorlijk aan het hoogteroer moet trekken om hem boven te houden en icm bovengenoemde denk ik dat het zwaartepunt echt te ver voor licht.
Verder vliegt hij goed en het landen gaat perfect met de remkleppen.

Dennis,
Ik begrijp van jou dat het zwaartepunt dus in ieder geval voor de hoofdbuis moet liggen en niet erop.

Ik zal de volgende vluchten eens voorzichtig experimenteren en hem iets lichter maken in de neus.

Groeten Arjan

Zo vanmiddag 8 vluchten gemaakt met 150 gram minder in de neus.
Het gaat een stuk beter! de glijhoek is veel beter en hij vliegt niet meer zo zenuwachtig.
Wat fluit zo'n fox heerlijk als je in duikvlucht aankomt :lol:

Ik ga de komende weken aan m'n piper werken want degene die mij gesleept heeft wil ook wel een keertje gesleept worden.

Ik ben helemaal verkocht en verheug me nu al op het Biggs sleeptreffen bij ons op de club 2 en 3 september!

Groeten Arjan

Back