Fox electro zwever als eerste toestel

Na ervaring met (schaal)helikopters en wat quadcopter heb ik nu ook mijn zin gezet op vliegtuigen.

Is een Fox electro motorzwever een waardig "beginners"toestel?

Laatst bewerkt door een moderator:
Als hij 7 meter spanwijdte is niet echt.
Als het een schuim model van rond de 2 meter is misschien met wat hulp wel.

verstuurd met mijn smartphone

heb er een gehad met een span van 1,8m. Is volgens mij niet echt een beginnerskist. Kan lelijk over de vleugeltippen wegvallen. Is meestal zo met schaalkisten die verkleind zijn.
Beter beginnen met een wat gemoedelijker toestel. Zijn er genoeg van. EZ*, Bixler, Clouds fly etc. Zoek maar eens op het forum.

Willem.

Heb veel, heel veel vorige zomer gevlogen met 'n schuimen Fox van 2,3m (FMS). Zeer goed toestel qua vliegeigenschappen. We vlogen met twee piloten een zweefacroprogramma hiermee en dat ging zeer aardig (wingover, loopings, spiegelvlucht op de rug, ...). Qua electronica iets minder want defecte regelaar, defecte servo....

Als acozwever maakte hij echt wel z'n naam waardig, zelfs als EPO toestel

Maar ook als gemoedelijke zwever kon hij goed uit de voeten.
let wel, dit is de 2,3m versie en die vliegt dus wel een stuk beter dan bvb 1,8m.

Als je EPO zwever wil gaan => minstens 2m nemen, er zijn er genoeg in het gamma. Multiplex heeft er enkele in het gamma, allemaal interessant.
Persoonlijk denk ik dat je met heli-ervaring al snel de beginnerszwevers à la Radian te snel onder de knie zult hebben ;)

Dag Nevermore.

Zelf vlieg ik af en toe met de Fox 230 cm van mijn zoon.
Vliegt niet al te slecht, maar vertoond inderdaad de nijging om weg te kieperen.
Stijgen met vol gas doe je best recht tegen de wind met hoogteroer wat down geheven, stijg je met een hoek van 80° ongeveer, anders is hij niet te houden.
Tijdens het vliegen moet je een beetje snelheid erop houden, ook bij het landen best beetje motor er op.
Maar de ene Fox zal wel niet de andere zijn.
Ook een goed vliegend model van HK is de Phoenix 2000, wel iets weker van schuim, maar met het CG een halve centimeter meer naar voor een zalig zweven.
Heb je al een club gevonden?

Johan.

Bedankt voor de tips!
Club moet ik nog zoeken. Hopelijk hebben ze in de buurt geen al te lange wachlijsten... (of liever: geen )

Ik heb zelf enkele weken geleden mijn eerste vlucht gemaakt met een Hobbyking Bixler 2 die ik via marktplaats (nog ongevlogen) voor € 50,- heb gekocht.

Een half uurtje simmen was voldoende voor een geslaagde eerste vlucht waarbij ik zelfs al rolls aan het oefenen ben geweest.

Als je net als mij van heli's af komt (en al vrij aardig kan vliegen) stelt een dergelijk vliegtuig vliegen niet veel voor.

De opvolger is de Bix 3:

HobbyKing? Bix3 Trainer/FPV EPO 1550mm (PNF) (EU Warehouse)

Ontvanger en 2200mAh 3s lipo er in en vliegen maar!

Voordelen: Niet duur en daarmee leuk om te kijken of vleugels vliegen iets voor je is, onderdelen goed verkrijgbaar en makkelijk te vliegen.

Tip, mocht je voor de Bix 3 kiezen: koop er meteen 2 flap servo's bij (HXT900 bijvoorbeeld), kan je daar ook meteen wat mee experimenteren.

Tip 2: gebruik (als je een 8 kanaals zender hebt) een 8 kanaals ontvanger zodat je alle servo's een eigen kanaal kan geven, dan kan je bijvoorbeeld ook je flaps als ailerons gebruiken en andersom.

Laatst bewerkt:
Die bix 3 lijkt me wel wat ja! Ook leuk als FPV platform.

Ik vrees dat de hobby gaat uitbreiden... ;-)

Denk niet dat je daar spijt van krijgt.

Nog een tip: Ik weet niet of dit bij de Bix3 mogelijk is, maar haal er eventueel (als je op gras vliegt) in eerste instantie het landing gear onderuit, dan moet je hem wel hand launchen (alhoewel ik het met mijn Bix 2 ook vanaf de grond voor elkaar krijg als het gras niet te lang is), maar landen op de buik is wat makkelijker dan op wielen.

Edit: ik weet niet of je Phoenix Sim hebt? Anders heb ik wel een model van de Bixler 2 voor je. (variant op de Easystar 1, maar dan met wat aanpassingen, o.a. ailerons, en een andere skin).

Laatst bewerkt:
Yup, heb Phoenix. Vanavond dadelijk eens testen.

Zit nog met een dilemma. Iemand wil een heli van me ruilen voor die nieuwe Hype Fox electro zwever (1,8m ) en een Graupner EDF F15 foam jet.

Maar lijken me beide een trapje te hoog om mee te beginnen.

Yup, heb Phoenix. Vanavond dadelijk eens testen.

Zit nog met een dilemma. Iemand wil een heli van me ruilen voor die nieuwe Hype Fox electro zwever (1,8m ) en een Graupner EDF F15 foam jet.

Maar lijken me beide een trapje te hoog om mee te beginnen.

Mijn huidige Phoenix model van de Bixler 2 kan je hier vinden:

http://www.rcgroups.com/forums/showatt.php?attachmentid=7548215&d=1423333100

Bestanden uitpakken en (op Windows 7 althans) in dezelfde mappen zetten als in het zip bestand gebruikt zijn.

Onder de Easystar komt dan een variant "Bixler 2" te staan alsmede een Bixler 2 skin.

Ik moet nog wat sleutelen aan de instellingen, maar daarvoor heb ik zelf nog te weinig vluchten met de Bixler 2 irl gemaakt. Volgens een aantal reacties op RCgroups komt het redelijk in de buurt.

Een EDF jet zou ik niet mee beginnen, maar de Hype Fox moet volgens mij ook prima kunnen. Ligt er ook een beetje aan of je het zelf een goede ruil vindt natuurlijk en ik zou even kijken hoe goed de onderdelen verkrijgbaar zijn.

Back