Fox met 6,22m spanwijdte

Is inderdaad jammer. Overigens is mijn grootste op dit moment ook "slechts" 4,5m dus ik doe ook nog niet echt mee ;-) nog groter wordt me op dit moment nog een beetje te prijzig.

Je merkt in NL inderdaad veel onbegrip. We zijn bij ons op de club de enigen die slepen en je wilt niet weten hoeveel ongveraagde adviezen we krijgen die meestal nergens op slaan.(de een vind dat we een te lange lijn gebruiken, de ander zegt dat we vooral een stuk elastiek in de lijn moeten zetten, om de klappen te dempen, weer een ander vind dat mijn kist te zwaar is voor een zwever enz enz)

Iedereen weet precies hoe het moet en heeft zijn mening klaar Ik sleep daarom eigenlijk het liefst zonder publiek.

grote zwevers zijn echt prachtig, maar verschrikkelijk duur. En dan ben je ons land nog afhankelijk van sleeptoestellen.
Op de club heeft er eens iemand, jaren geleden een Janus gebouwd, schaal 1/2 met een spanwijdte van 8m. Echt heel knap. Een paar weekends liggen meten met een grote zelfgemaakte schuifpasser op het echte toestel, Dan zelf een plug gemaakt van hout, piep en epoxy met glasvezel. de mal gemaakt en vervolgens het toestel. Dat was een jaar of 10 geleden schat ik.
De afmetingen waren volledig op schaal, dan krijg je tenminste geen zwever met een dun rompje en een belachelijke spanwijdte in verhouding tot de romp. Net alsof ze toch maar aan die enorme spanwijdte willen komen en de vleugels maar verlengen. De verhoudingen kloppen dan niet meer.
Die janus vloog trouwens prachtig. Wel veel problemen in het begin om de 28kg boven te krijgen; de eerste poging was de spectatulairste: met 2 vergrootte big liften. Dat ging dus niet. Dus is er achteraf een grotere sleper voor gebouwd en toen ging het wel.
Jammer dat deze persoon gestopt is met vliegen

grote zwevers zijn prachtig maar vreselijk duur.
ik ben nu met een zwever van 4 meter bezig (zie verslag)maar dit vind ik al duur
mischien is het een idee om gezamelijk een grote zwever te bouwen ,de kosten zijn dan te delen .

als ik zo'n 5000 euro te besteden had zou ik er toch een van zo'n 15 meter kopen 8)
voor 4000 heb je al een 1:1 Ka6cr :wink:

ach ja, duur is relatief...
en het maakt ook nog uit wat jou het meest interesseerd..

Groeten Halmar

ik bedoel met gezamelijk een zwever bouwen om een mal te maken en daar meerdere zwevers uit te bouwen .
maar dat is natuurlijk ook makkelijk gezegt want een goede mal bouwen doe je ook niet zomaar. maar het is wel degelijk mogelijk,ik heb zelf al wel enige ervaring met mallen bouwen maar dan op een iets kleinere schaal.
en hier op het forum is er ook wel de nodige kennis

hmm nu voel ik me weer erg klein met m'n 4m fox :S maar erg gaaf :P eff doorsparen en dan moet ik die maar kopen als opvolger 2m 2.55m 4m daarna die en dan een echte??

groetjes Dennis

O ja ik heb idd ook wat gehoord van Sape Miedema (vliegt o.a. in Nederland met de echte fox eind van deze maand acro echt in Deelen) En ze hadden hem gevraagd om te gaan jureren hiervoor

5000 euro is inderdaad voor de meesten onder ons nog steeds een hoop geld. En het geeft niet als ik dat aan mijn hobby uitgeef maar ik zou mijn vrouw op het idee kunnen brengen dat zij dan ook ineens dergelijke budgetten voor haar liefhebberijen ter beschikking heeft.
Terwijl het over het algemeen juist zo is dat het geld dat ik besteed aan mijn hobby afgetrokken moet worden van het budget van de overige gezinsleden.....

Maar goed,

weet iemand intussen waar en wanneer de RC acro zweef wedstrijden gedhouden worden?

voor maar 5000€ wil ik wel hopen dat je een hele mooie zwever hebt.
Mijn tweedehands auto kostte evenveel, en daar heb ik al 5 jaar en 220000km mee gereden.
Ach, het is allemaal relatief zeker.

Ik heb inmiddels begrepen dat de ACRO wedstrijden een 3 daags evenement worden in Nijverdal. Meer info volgt vast nogwel. Er komen piloten uit heel Europa (vnl. Dld, Zwitserland en Oostenrijk) echter Nederland heeft Jaap Niermeijer die een behoorlijk deuntje kan meespelen tjidens deze wedstrijden.

Aha dat wordt wat maar eens aan Jaap verdere info gaan vragen (zie hem binnenkort wel weer op de hei met z'n swift) dat wordt dan ook een beetje doorbouwen zodat ik met m'n 4m fox kan vliegen Ben benieuwd als sape dan ook komt jureren

Groetjes Dennis

Back