fp of cp?

• Topicstarter Topicstarter m-peters
  • Startdatum Startdatum
M

m-peters

Guest
Hallo,

Ik vlieg al een tijdje met de Lama v4, heb hem recent wat upgrades gegeven(xtreme motoren,blades, innershaft, lipo) in de hoop dat buiten vliegen wat beter ging..

Het vliegen zelf gaat me goed af, maar buiten vliegen blijft een probleem, het gaat wel maar niet van harte, vooral tegen de wind in vliegen lijkt onmogelijk soms,,

Nu heb ik zitten kijken op miracle-mart. De Honey bee FP2 (4ch) staat hier nu op voor 65,-..

de belt cp staat er voor 120,- op.

Nou is voor mij het bedrag niet zo'n groot probleem, maar ik weet niet wat nou de juiste keuze is op basis van de criteria dat ik lekker buiten wil kunnen vliegen, als het windstil is en misschien ook wel met een zuchtje wind, wat met een coaxial eigenlijk niet gaat.

Wat is dan beter? een fp of cp. Als je praat over leren vliegen met dit systeem is FP beter ivm kosten, dat had ik al begrepen, maar kun je met bijvoorbeeld de honey bee een beetje buiten vliegen? Wat is jullie ervaring hiermee?

Zelfde vraag voor de Esky Belt CP2.

Op flyhoneybee.nl staat dat je met een FP tot windkracht 3 kan vliegen, maar is dit ook echt zo?

Als je met een FP redelijk buiten kunt vliegen, dan vind ik dat voldoende. 3D vliegen hoeft voor mij (nog) niet,...

Alvast bedankt voor de tips!

Hoi,

Ik heb na mijn V4 een Honeybee King II (vergelijkbaar met de Belt CP) genomen, ook een CP, en eigenlijk geen chrashes gemaakt. Ik weet niet of je het vliegen met de V4 snel onder de knie had, maar met een CP lukt het best. Je kan er prima buiten mee vliegen, en als je er nog een tijdje mee door wil gaan vind ik dit de beste. Ik zou dus voor de Belt gaan!
Misschien heb je van een FP de kunstjes snel gezien;), en wat je zei, 3D vliegen hoeft voor mij (nog) niet, als je het vliegen geleerd hebt, kun je met dezelfde heli 3D gaan vliegen!

Coen

Laatst bewerkt:
Dat is ook mijn redenatie inderdaad..!

Misschien moet ik dan toch maar voor de belt gaan..

hmm lastig:P

Je bent niet de enige met deze vraag :rolleyes:

Zit ook te twijfelen tussen een FP en een Belt. Neig toch steeds meer naar de Belt omdat ik bang ben dat de FP wel erg beperkt is op iets langere termijn. Buiten vliegen is vrijwel onmogelijk en echt vliegen met de FP is ook enigzins beperkt (klein, geen wind, etc.). Bovendien schijnt de Belt ietsje stabieler te zijn (lees beter te besturen/beheersen, stabiel is heel relatief bij heli's ;))

Crash kosten vallen met de Belt ook nog wel mee (hoger dan FP, maar relatief gezien nog te doen) en met een sim kun je bovendien heel aardig oefenen.

Denk dat het vooral een kwestie is van heel rustig stap voor stap opbouwen. Met een beetje geluk leer je met de Belt beter vliegen dan met de FP, of zie ik dat nu helemaal verkeerd :confused:

Dus als ik je goed begrijp is buiten vliegen met een FP ook niet te doen(net als coaxial?

Is met een CP buiten vliegen wel goed te doen dan?

Vooropgesteld dat ik het alleen maar heb van horen zeggen en zelf geen ervaring daarmee heb, kun je met de Honeybee FP tot hooguit windkracht 3 redelijk vliegen. 3 is absoluut niet veel (bijna windstil).

Met een CP ligt de lat behoorlijk hoger. Dus ja, onder normale omstandigheden kun je met de CP buiten vliegen. Met veel wind kun je beter thuis blijven, maar dat geldt volgens mij voor elke modelheli.

Wat verder nog spreekt voor de Belt is dat de motor een stuk beter is dan van de FP. Bovendien is de accu een Lipo. Dus de specs liggen op een ander niveau dan de FP. Dat is op langere termijn weer heel prettig.

Het nadeel van de Belt is dat het duurder is om te crashen omdat het een veel complexere heli is. Ook het afstellen schijnt een stuk lastiger te zijn voor iemand die daar geen ervaring mee heeft.

De keuze blijft moeilijk: stap je gelijk in het diepe om te kijken of je kunt leren zwemmen of ga je eerst in het kinderbadje oefenen en probeer je dan alsnog te leren zwemmen :grin:

accu bij zowel de Honeybee FP en de Belt CP zijn Lipo. Alleen het aantal cellen etc verschilt.

Echte verschil (naast het feit dat de Belt standaard een brushless motor heeft) tussen de twee is dat de FP steeds zijn toerental aan moet passen om van hoogte te veranderen en tegen de wind te vechten, terwijl de belt gewoon de bladhoek met servos verandert en het toerental gelijk blijft. Dit is gewoon veel efficienter en sneller, vooral met wind.

Kwa vliegen is de Belt gewoon stabieler omdat hij groter is, maar de crash kosten zijn hoger. Als je in zuid limburg woont met je eigen grasveld omringt door bomen is de FP leuk. Anders gelijk de belt nemen, sub windkracht 5 en droog met misschien nog zon is al lang wacht hier aan de kust, met een FP zou ik nooit buiten kunnen vliegen.

Nou ik kan in iedergeval watertrappelen, doordat ik ervaring heb met een lama haha:P

Dat afstellen, daar is als ik het zo lees, genoeg over te vindne op internet. In het begin zal ik sowieso alleen in (nagenoeg) windstille situaties omdat ik eerst met een CP moet leren vliegen, voordat ik windvlagen kan corrigeren..

Ik denk dat ik voor de CP ga, gezien het feit dat je daarmee beter buiten kunt vliegen..dat vind ik toch echt wel het belangrijkste, aangezien ik geen ruime kamer heb waar je eens lekker rondjes kunt vliegen zonder dat er allerlei dingen wegvliegen door de wind haha:)!

In iedergeval bedankt voor de antwoorden;)!

edit: Ik woon in Nijmegen, met een redelijk grasveldje achter ons appartementje dus dat moet wel goed komen, ruimte genoeg om te oefenen lijkt me! Dus CP lijkt mij dan beter ivm wind. Gewoon voorzichtig vliegen, en hopen dat ik niet crash(A)

Laatst bewerkt door een moderator:
Met een FP is op een windstille avond zoals nu prima buiten te vliegen. Zoek maar eens op youtube, daar staan er voldoende op. Ik vind de FP een prima tussenstap. Hetgeen ik nog niet durf, probeer ik met de FP. Crashkosten zijn belachelijk laag (als je het gas maar dichtgooit) en zo is de leercurve een behoorlijk stuk steiler!

Als er vragen zijn over het instellen van een CP, stel ze gerust in algemeen heli mannen!
Wordt het zo goed mogelijk uitgelegd, door mij, of door anderen.
Er is niets moeilijks aan als je iets eenmaal weet.
Het gas dichtgooien kan dan iets minder op een CP ;), maar je kan iedere goede CP helikopter heel gemoedelijk en bestuurbaar maken met de juiste instellingen.

Grt,
Eric

FP: er kan minder kapot door minder onderdelen en er gaat minder kapot door lagere snelheden. De HBFP is een klein licht dingetje en daardoor minder geschikt voor buiten vliegen. Ook heb ik begrepen dat een FP van zichzelf ook gevoeliger is voor wind.
CP: er kan meer kapot, maar beter voor buiten. De King of de Belt zijn groter dan de HBFP en daarmee ook geschikter voor buiten.

Je kan ook de T-Rexkloon van HobbyCity overwegen: 35 USD voor de kale heli. Ik denk dat dat een betere keuze is dan een barebone King of Belt, maar zeker weten doe ik dat niet.

Hmm, de een zegt dat fp best buiten kan, en de ander niet, en filmpjes ben ik ook niet zo zeker van, want je ziet ook een hoop filmpjes van de lama v4 met extreme motoren, battery en shaft. Dat heb ik ook maar hij kan nog steeds niet echt buiten, zelfs niet bij windstil(niet kwestie van corrigeren want hij komt er gewoon niet tegen in..)

Ik heb het liefst wel rtf, zodat ik hem alleen wat hoef af te stellen, leer liever eerst meer over het vliegen en de onderdelen, dan dat ik al direct zelf iets ga bouwen, dat kan in de toekomst altijd nog..Heb namelijk ook geen verstand van welke onderdelen wel/niet goed zijn, welke gyro, servo etc.. dus dat laat ik liever aan me voorbij gaan.

Dus ik denk dat ik inderdaad voor de CP ga, puur en alleen omdat dat beter buiten gaat, En ik heb gemerkt dat men hier erg gul is met tips dus dat moet wel goed komen;) heb in het Belt cp draadje al gevraagd wie er uit omg. arnhem/nijmegen een keer zou willen helpen, en anders komt het vast wel goed met hulp van het forum:)!

Nogmaals bedankt!

Laatst bewerkt door een moderator:
Fp, Cp of coaxiaal kan allemaal buiten.
Alleen moet je met wat dingen rekening houden:
- De techniek en opbouw van de coaxiaal zorgt ervoor dat deze technisch slecht wind kan verwerken. Daarom kan je ook al snel niet meer tegen de wind invliegen. Kan alleen met windstil weer buiten dus.

- Fp kan wel wat wind verwerken, ligt helemaal aan hoe je hem hebt opgebouwd en afgesteld. Maar gemiddeld genomen kunnen ze best een beetje wind hebben (denk windkracht 1 a 2, windkracht 4 a 6 wordt erg spannend)

- Cp kan, door het constante toerental nog wat beter tegen wind dan de Fp. Hangt ook van de maat af, een kleine Cp zal altijd sneller met de wind meegenomen worden. Maar als je een FP en Cp van dezelfde afmetingen hebt, is de Cp buiten beter te vliegen.
Meningen verschilen, maar vanaf 450 size kun je wat buiten gaan doen, 500 (of groter) is beter

En over het bouwen: je hebt kits waar alles in zit, waardoor je kunt bouwen zonder druk te hoeven maken over welke onderdelen erin moeten. Of laat je adviseren door de heliwinkel. Persoonlijk vind ik het erg prettig als ik voor het vliegen wat van de techniek van zo'n gevaarte weet.

Succes!

Fp, Cp of coaxiaal kan allemaal buiten.
Alleen moet je met wat dingen rekening houden:
- De techniek en opbouw van de coaxiaal zorgt ervoor dat deze technisch slecht wind kan verwerken. Daarom kan je ook al snel niet meer tegen de wind invliegen. Kan alleen met windstil weer buiten dus.

- Fp kan wel wat wind verwerken, ligt helemaal aan hoe je hem hebt opgebouwd en afgesteld. Maar gemiddeld genomen kunnen ze best een beetje wind hebben (denk windkracht 1 a 2, windkracht 4 a 6 wordt erg spannend)

- Cp kan, door het constante toerental nog wat beter tegen wind dan de Fp. Hangt ook van de maat af, een kleine Cp zal altijd sneller met de wind meegenomen worden. Maar als je een FP en Cp van dezelfde afmetingen hebt, is de Cp buiten beter te vliegen.
Meningen verschilen, maar vanaf 450 size kun je wat buiten gaan doen, 500 (of groter) is beter

En over het bouwen: je hebt kits waar alles in zit, waardoor je kunt bouwen zonder druk te hoeven maken over welke onderdelen erin moeten. Of laat je adviseren door de heliwinkel. Persoonlijk vind ik het erg prettig als ik voor het vliegen wat van de techniek van zo'n gevaarte weet.

Succes!

Verbeter me als ik het fout zeg, een Esky Belt CP is een 450 size? dus hiermee moet je gewoon redelijk buiten kunnen vliegen(dus niet bij het minste zuchtje wind dat hij wegblaast maar er gewoon tegen in gaat.)

Weet dat ik hier al meerdere vragen over heb gesteld, maar wil gewoon zeker zijn dat ik een model aanschaf, dat een beetje tegen de wind in kan vliegen.

Zo'n kit waar alles in zit maar wat nog opgebouwd moet worden, is neem ik aan een ATF kit? Dat is misschien nog iets om te overwegen inderdaad..

Verbeter me als ik het fout zeg, een Esky Belt CP is een 450 size? dus hiermee moet je gewoon redelijk buiten kunnen vliegen(dus niet bij het minste zuchtje wind dat hij wegblaast maar er gewoon tegen in gaat.)

Weet dat ik hier al meerdere vragen over heb gesteld, maar wil gewoon zeker zijn dat ik een model aanschaf, dat een beetje tegen de wind in kan vliegen.

Zo'n kit waar alles in zit maar wat nog opgebouwd moet worden, is neem ik aan een ATF kit? Dat is misschien nog iets om te overwegen inderdaad..

misschien is dit iets voor jou: http://www.multiplex-rc.de/cms/vorschau/upload/d_videos/www_Funcopter.wmv

superdegelijk en doordacht
zeker geschikt voor buiten

effe of topic

hmm effe offtopic hier, maar wat een goedkope prijzen dat ze daar hanteren

betaal je dan nog invoerskosten? Is dat ook te vertrouwen die site?

Ik ben wel familliar met DX, maar van deze had ik nog niet gehoord

BTW, CP is beter voor buiten dan FP

Als je de overstap maakt van Coaxiaal, raad ik je ten zeerste aan om met fp te beginnen.
De gewenning om te leren sturen met de heckrotor (staart) is een vereiste.
Als je crasht met een fp, die makkelijk te vliegen is tot en met windkracht 2 soms iets meer (ervaring) zal ervoor zorgen dat je minder schade / kosten hebt dan een cp.
Laat je hoofd niet zotmaken door mensen die vliegen met cp en beweren dat het veel beter is dan fp.
het is beter (bij wind en kan er beter tegen), let op, maar als beginner maak je toch fouten, beter een fp crashen en de reparaties betalen dan meteen voor cp te gaan.
een gewaarschuwd man is er twee waard.
Als je toch besluit om voor cp te gaan, zal je merken dat je binnen de week hier staat te huilen om een crash en advies om je heli opnieuw in te stellen

Als je toch besluit om voor cp te gaan, zal je merken dat je binnen de week hier staat te huilen om een crash en advies om je heli opnieuw in te stellen
Tja, daarom heb ik toch maar besloten om met een FP te beginnen. Het kan goed gaan, maar als het niet goed gaat met een CP gaat het ook gelijk goed fout.

Tja, daarom heb ik toch maar besloten om met een FP te beginnen. Het kan goed gaan, maar als het niet goed gaat met een CP gaat het ook gelijk goed fout.
Juist, maar een cp is meestal zwaarder dan een fp en krijgt daardoor ook meer stabiliteit. Plus dat de pitch aangepast wordt tijdens het vliegen. Maar bon, feit is feit en je kan beter de logische stap maken van Coax-naar-fp-naar-cp

hoewel als je voorzcihtig bent er in principe niet veel kan misgaan.

Als een heli zwaarder is bevorderd dit de stabiliteit.
Echter als beginner heb je hier maar weinig aan.
het zit hem in de reflexen en gewenning van de controls.Hover.....Nose in....
Men zou kunnen beweren dat een Raptor of Trex de beste heli's zijn in stabiliteit.
heb je daar dan als absolute "newbie" iets aan, ik dacht het niet.
eerst goedkoop leren vliegen en crashen (crashen doe je toch) en dan pas de overstap maken op een gecompliceerder systeem.

Back