FP V-balancer en mAh terug in accu....

Hoeveel mAh zou er verloren gaan in de balancer indien je met deze balanced laadt ?
(FP 4900mAh EVO20) En dan wordt er behoorlijk "gebalanced" (balancer ook aardig heet)

maw wat "moet" je van de aangegeven capaciteit op de lader
-wat terug is gegaan- afhalen, voor het juiste aantal mAh's wat in de LiPo is gestopt?
mvg, Z

Als er cellen gebalanceerd worden, zal dat gebeuren door het ontladen van een individuele cel. Dus als er onbelans is, zullen alle "overvolle" cellen ontladen worden naar de cel met de minste spanning.

De laadstroom gaat door alle cellen, dus de cel die de laagste spanning had zal de volledige capaciteit opgenomen hebben.

Daar is echter ook weer een maar voor want accu's worden tijdens het laden altijd iets warm, dat hoeft niet veel te zijn. Maar het is er wel! Daar gaat ook energie in zitten, dus je zal nooit een laadrendement halen van 100%. Er zal dus ook nooit de hele "capaciteit" opgenomen zijn door de accu, wat de later aangeeft.

Een Schulze LipoCard kan worden aangesloten op de computer. Zo zijn allerlei interessante gegevens van het laadproces te analyseren. Ook de verschillen in capaciteit tussen de verschillende cellen. Bij mijn 3 cellen 1500 mAh Kokam LiPo gaat het om enkele tot ongeveer 20 mAh per cel. Geen waarden om je zorgen over te maken. Omdat de balancer in de LipoCard vanaf de start van het laadproces werkt zie je soms dat in het begin de ene cel gebalanceerd wordt en later in het proces soms een andere cel.

Zoals hierboven aangegeven vloeit de laadstroom door alle cellen. Wordt van een cel de spanning te hoog dan wordt een deel van de laadstroom niet door de cel maar door de balancer gevoerd. Ten opzichte van de andere cellen wordt deze cel minder geladen waardoor de celspanning minder snel stijgt en de andere cellen de gelegenheid krijgen de gebalanceerde cel "in te halen".

Met vriendelijke groet,

N.P.S.

Het is een beetje een stokpaardje voor mij maar wat heb je aan die aanwijzing op de lader die je verteld hoeveel mAh de lader in de accu heeft gestopt?
Zoals Michiel en N.P.S. ookal aangeven weet je gewoon niet hoeveel daarvan werkelijk in de accu wordt opgeslagen. Ten eerste weet je niet wat het laadrendement is. Je weet dus niet hoeveel van de energie er tijdens het laden al "verloren" gaat. Het laden van de accu is namelijk een chemisch proces en om dat proces aan de gang te houden is energie nodig. Hoeveel energie weet je niet en dat is ook niet van te voren te zeggen. Daar komt bij dat dit steeds meer wordt naarmate de accu ouder wordt.
Wat wel belangrijk is en waar je wel wat aan hebt is de hoeveelheid energie die je UIT de accu kunt halen. Dat is hetgene waar je jouw model mee aandrijft. Wanneer je dat zo af en toe (één of twee keer per jaar is genoeg) eens test dan weet je hoe het met je accu staat. Verder gewoon je accu laden en gebruiken. Als je LiPo's laad en die bestaat uit 3 of meer cellen dan is het gebruik van een balancer zeker aan te raden om te voorkomen dat er één of meerdere cellen te ver geladen wordt.

Helemaal met je eens Ernst, maar ik vind het toch een indicatie hoever ik mijn lipo heb leeggevlogen (in vergelijking met onlangs
gemaakte vluchten) en ook mbt het niet overschrijden van de 80% ontlaadcyclus .. mja ben het volledig met je eens
de energie die je uit je accu haalt bepaalt de nog resterende capaciteit van de accu (voor jou toepassing).

bedankt voor het meedenken.... (alhoewel ik zulke "discussies" leuk vind, wordt het erg bemoeilijkt
door het typwerk op het forum, in real live is zoiets makkelijker (mede om me goed uit te drukken))

mvg, Z

Back