Hier dan eindelijk de meetresultaten
Om tot deze resultaten te komen heb ik de helicopter 2x binnen 20 minuten gevlogen met ongeveer dezelfde figuren om zo te proberen tot eenzelfde belasting te komen. Tevens heb ik geprobeerd beide accu's ZO HARD MOGELIJK te belasten, dus vooral veel figuren waarbij veel pitch EN cyclic gebruikt word.
De resultaten van de FlightPower EVO20 4900 6s1p 22C
De resultaten van de Electrolite 4800 6s1p 20C
Zoals jullie kunnen zien zit er 200 watt verschil in max. vermogen (
maar 8% meer vermogen dus!) en is het voltage 1 volt lager geweest tijdens de meeste extreme belasting. Dit zorgt ervoor dat het rotorkoptoerental met de Electrolife dus ongeveer 105 toeren meer is gezakt tijdens deze belastingen (188/12 = 15,6666 / 1 1650Kv : 15,666666 = 105 toeren)
Eindconclusie
De FlightPower is op alle fronten IETS beter, namelijk 8% meer piek vermogen en hij houd zijn voltage iets beter vast. Verschil in vliegen is merkbaar voor de "echte" die hard 3D vliegers met veel ervaring maar het meerendeel zal geen of weinig verschil merken. Verschil in gewicht is tijdens het vliegen eigenlijk niet merkbaar, het gaat ook maar over 70 gram ofzo.
Kortom, FlightPower als je het "beste" wil en Electrolite is gewoon heel erg veel waar voor je Nederlandse euro.
Nu hoor ik sommige mensen al zeggen: Als ik die FlightPower in Zimbabwe bestel dan issie maar een paar tientjes duurder dan die Electrolite... Dat is natuurlijk waar ALS je geen BTW/douanerechten hoeft te betalen, anders ben echt veel duurder uit. Daarom vergelijk ik alleen met prijzen BINNEN Nederland. Dan blijft het een feit dat de FP accu's meestal zo'n 30% duurder zijn of meer!
Ik krijg binnen 1 a 2 weken de nieuwe FlightPower EVO25 5000 6s1p binnen en deze moeten nog een stuk beter zijn dan mijn huidige pakketen... Maar uiteraard is dit ook alleen merkbaar als je het vermogen gebruikt, vlieg je rustig dan merk je geen verschil.
Cheers,
Richard