FP4900 vs Electrolite4800 6S1P

FF met beide - zo goed als nieuwe (+/-4 cycli) - packs met de 600 mee gevlogen....

Electrolite ging 4000mAh in terug en de FP ging 3650mAh in terug....

GELOGD:

20070514_600_fp4900.jpg

20070514_600_el4800.jpg

Conclusie... de FP blijft 1.3V hoger @ Vmin.

mvg, Z

Ik heb deze Electrolife 4800 6s1p accu's pas ook getest (voor Remco van 4rc.nl) en kwam ongeveer tot dezelfde conclusie. De Electrolife geeft rond de 2300 watt piek en de FP accu's geven rond de 2400 - 2500 watt piek. Ook blijven de meeste FP accu's 0,5 - 1 volt hoger tijdens belasting (in mijn metingen, tegen 4 FP 4900's).
Ook zijn de electrolife accu's wat zwaarder, ongeveer 10% meen ik.

Overigens kosten de electrolife accu's in Nederland rond de 200 euro en de FP's rond de 335 euro :wink:

Cheers,

Richard

Wat een beetje onverklaard blijft is dat de diagram van de electrolife 1,5V lager starten.

Kwam de FP net van de lader en de EL's van gisteren(en dan ook nog met een balancer :()?

Groet,

Marc

Hoi Marc,

We gaan zondag nog wat meer back-to-back metingen verrichten op mijn T-rex 600 met de verschillende accu's met MIJN vliegstijl... constante zeer wisselende maar in de piek erg hoge belastingen (meestal tussen 100 - 120 ampere).

Persoonlijk vind ik de electrolife accu's voor het geld zeer goed, ik ken geen andere "goedkope" accu die hetzelfde doet. Het meerendeel van de mensen (zo ook de topicstarter) zal zeker geen verschil merken dus beide accu's, verschillen zijn echt nihil maar wel meetbaar. Ook kan ik de verschillen wel merken als ik ze om en om vlieg, maar anders raak je er ook zo aan gewend.

Cheers,

Richard

ik zelf vlieg de electrolite accu,s
en ik moet zeggen dat ik wel onder de induk ben van deze accu,s
ze mogen dan wel dat minimale verschil tegen over de fp hebben maar volgens mij valt dat hard mee
ik heb de electrolite,s (2 stuks 10 cycles oud) toch al belast met 118 amp
en 2.2 kw (volgens een watts up meter)
dat maakt dus 2200w/118A=18.64 volt
goed genoeg dus om de rex eens flink te mishandelen
ik vlieg nu zo,n 4 minuten met licht 3d en dan gaat er 3600 mah terug in het pakket
en alles word hand warm
en dat voor zon 140 euro goed koper
ik ben blij dat ik ze heb
maar dat is mijn mening
ik wil wel eens log resultaten zien van richard als die beide merken 3d vliegt
ik denk dat voor dat geld de verschillen verwaarloos baar zijn

:oops:

Ik heb ze gelogd.. ik ben alleen vergeten de metingen uit te lezen en aangezien ik de heli vanochtend bij mijn vriendin achtergelaten heb (165km verderop) zal het pas vrijdag worden voor ik een meting kan posten.

Overigens heb ik voor toeschouwers en medepiloten een paar keer gevlogen met wisselende accus en ik kon het verschil merken maar hun konden het verschil niet zien... Paar punten die mij wel opvielen was dat de electrolife iets minder porrie levert maar minder warm word en minder of geen onbalans geeft, waar mijn FP EVO20 4900 22c warmer werden en meer onbalans gaven... Ok, ook iets meer power maar het zijn dus zeker geen slechte accu's.

Cheers,

Richard

Hallo

Het is een beetje jammer dat deze informatie al in deze fase gepost wordt, 4rc.nl is dealer van Electrolite.
Maar de productie van deze accu's is nog niet volledig op gang, voor ons een reden om ze nog niet op de site te zetten om teleurstelling of lang moeten wachten op deze accu's te voorkomen.

Er vliegen al een klein aantal klanten (en voor zover ik weet erg tevreden) met deze accu's.

We hebben een klein aantal gehad en deze zijn nu door diverse klanten in gebruik.

Ook hebben we Richard (Raptor Rulezzz) gevraagt een aantal accu's te stress testen bij zwaar 3d gebruik.

We hopen ze volgende maand uit (ruime) voorraad te kunnen gaan leveren en dan komen ze ook gewoon op de site en in de winkel.

Meer info en spec : http://electrolite.eu/trade/index.php?main_page=product_info&cPath=5&products_id=13

Met vriendelijke groet
Remco en Maureen
www.4rc.nl

Hier dan eindelijk de meetresultaten

Om tot deze resultaten te komen heb ik de helicopter 2x binnen 20 minuten gevlogen met ongeveer dezelfde figuren om zo te proberen tot eenzelfde belasting te komen. Tevens heb ik geprobeerd beide accu's ZO HARD MOGELIJK te belasten, dus vooral veel figuren waarbij veel pitch EN cyclic gebruikt word.

De resultaten van de FlightPower EVO20 4900 6s1p 22C
FlightPower%204900%206s1p%2022c.jpg

De resultaten van de Electrolite 4800 6s1p 20C
Electrolife%204800%206s1p.jpg

Zoals jullie kunnen zien zit er 200 watt verschil in max. vermogen (maar 8% meer vermogen dus!) en is het voltage 1 volt lager geweest tijdens de meeste extreme belasting. Dit zorgt ervoor dat het rotorkoptoerental met de Electrolife dus ongeveer 105 toeren meer is gezakt tijdens deze belastingen (188/12 = 15,6666 / 1 1650Kv : 15,666666 = 105 toeren)

Eindconclusie
De FlightPower is op alle fronten IETS beter, namelijk 8% meer piek vermogen en hij houd zijn voltage iets beter vast. Verschil in vliegen is merkbaar voor de "echte" die hard 3D vliegers met veel ervaring maar het meerendeel zal geen of weinig verschil merken. Verschil in gewicht is tijdens het vliegen eigenlijk niet merkbaar, het gaat ook maar over 70 gram ofzo.

Kortom, FlightPower als je het "beste" wil en Electrolite is gewoon heel erg veel waar voor je Nederlandse euro.

Nu hoor ik sommige mensen al zeggen: Als ik die FlightPower in Zimbabwe bestel dan issie maar een paar tientjes duurder dan die Electrolite... Dat is natuurlijk waar ALS je geen BTW/douanerechten hoeft te betalen, anders ben echt veel duurder uit. Daarom vergelijk ik alleen met prijzen BINNEN Nederland. Dan blijft het een feit dat de FP accu's meestal zo'n 30% duurder zijn of meer!

Ik krijg binnen 1 a 2 weken de nieuwe FlightPower EVO25 5000 6s1p binnen en deze moeten nog een stuk beter zijn dan mijn huidige pakketen... Maar uiteraard is dit ook alleen merkbaar als je het vermogen gebruikt, vlieg je rustig dan merk je geen verschil.

Cheers,

Richard

Back