FPV en autonoom vliegen eindelijk legaal

Discussie in 'FPV (First person view)' gestart door vario, 30 okt 2012.

  1. vario

    vario

    Lid geworden:
    3 sep 2010
    Berichten:
    100
    Afgelopen maanden hebben we flink gewerkt om alle KNVvL verenigingen te laten zien dat FPV vliegen legaal mogelijk is. Tijdens de bijzondere leden vergadering van afgelopen zaterdag heeft 100procent van de aanwezige verenigingen dan ook ingestemd met het voorstel. Het is dus vanaf nu ook mogelijk om binnen KNVvL verenigingen te vliegen met FPV en autonoom vliegende toestellen mits je je houd aan de modelvliegregeling.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 10 nov 2012
  2. DennisK

    DennisK

    Lid geworden:
    28 feb 2004
    Berichten:
    4.433
    Locatie:
    Tiel
    Ofwel er veranderd eigenlijk niets, maar zal het wel verkeerd zien.

    Dus binnen zicht vanaf start punt met vast ook een spotter en binnen toegestane frequenties en vermogens.

    Als het anders is hoor ik het graag.
     
  3. vario

    vario

    Lid geworden:
    3 sep 2010
    Berichten:
    100
    Er veranderd wel degelijk wat. de meeste verenigingen lieten geen fpv toe namelijk. met video scherm mag je nu solo vliegen en met video bril is die spotter wel nodig. Als we teruglezen naar alle fpv draadjes welke hier ooit ontstaan zijn in de afgelopen jaren en er iedere keer weer gewezen werd op het feit dat het illegaal zou zijn is dit toch echt een stap voorwaarts. IL&T(voorheen ministerie van verkeer en waterstaat), Radio agentschap en de KNVvL geven nu groen licht voor legaal gebruik. En natuurlijk begrijp ik best dat er altijd figuren blijven die liever 2 steden verderop vliegen maar gelukkig hebben alle hiervoor genoemde instanties ook gezien dat er modelvliegers zijn die wel legaal gebruik willen maken van deze techniek op hun club.

    Even ter zijde maar de meeste knvvl verenigingen lieten ook geen autonoom vliegende toestellen en multicopters toe. Ook daar is nu verandering in gebracht Voor het laatste komt een nieuw brevet en ook autonoom is toegestaan mits de piloot maar ten alle tijden de elektronica kan overrulen en zicht op of vanuit zijn toestel heeft.

    Tenopzichte van de vorige regeling dus een hele stap.
     
  4. vinnygogo

    vinnygogo Forum veteraan

    Lid geworden:
    11 jun 2006
    Berichten:
    5.056
    Locatie:
    bilthoven
    opzich eerste deel van je post kan informatief zijn, maar 2de deel lijkt me gewoon een verkapte vorm van reclame van je eigen site...
     
  5. Rogier

    Rogier

    Lid geworden:
    10 mei 2012
    Berichten:
    852
    Locatie:
    Drenthe
    +1. Helemaal mee eens!
     
  6. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.096
    Was ook op de vergadering die vario beschrijft.

    In deze vergadering is het nieuwe Basis Veiligheidsreglement besproken en goedgekeurd. Een heel klein deel van dit reglement gaat over FPV- en autonoom vliegen.

    Voor zover dit past binnen de regeling modelvliegen en andere wetgeving zou dit toegestaan zijn. Dat IL&T en/of het Agentschap Telecom hier toestemming voor hebben gegeven heb ik niet gehoord, maar dat kan aam mij liggen. De regeling Modelvliegen, onderdeel van de Luchtvaartwet, is dan ook niet veranderd.

    Dat er bij het FPV-vliegen zonder videobril dan geen spotter (meer) nodig zou zijn klopt, maar dat er groen licht is geven voor deze activiteiten is een conclusie die mij iets te ver gaat. Er is feitelijk niet veel veranderd.

    Dat geldt ook voor het FPV-vliegen op vereningingsterreinen. Het zijn de verenigingen die (binnen wettelijke kaders) bepalen wat op hun terrein mag of niet. Het is zeker niet zo dat hiermee FPF-vliegen op alle verenigingsterreinen is toegestaan.
     
    Laatst bewerkt: 31 okt 2012
  7. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.633
    Locatie:
    Betuwe
    Een paar kanttekeningen bij deze positief overkomende post.
    @Vario: je topictitel is misleidend. FPV was en is allang "Legaal". Zolang je je houdt aan de bekende Regeling Modelvliegen m.b.t. zichtafstand, spotter en frequenties.
    Daar is niets in veranderd. En de clubs roepen iets over het spottersgebeuren als je vliegt met beeldscherm. Echter: niet de wetgever... En die bepaalt.
    "Legaal" houdt in: "binnen de kaders van de wet".
    En niet: "Binnen de reglementen van de vereniging". Of dat nu de KNVvL is of een plaatselijke vliegclub.

    Overigens: de link naar je website is zo te zien commercieel, en volgens mij hier niet toegestaan.

    Dan heb al die tijd slecht gelezen. FPV is nooit illegaal geweest mits je je hield aan de Regeling Modelvliegen. Sterker nog: Ene Sassen heeft een tijd lang bij hoog en bij laag beweerd dat FPV niet eens onder de regeling Modelvliegen zou kunnen vallen, aangezien FPV niet benoemd werd. Dus zou het ook nooit illegaal kunnen zijn...

    " Groen licht" , nog steeds "binnen de kaders van" . En die kaders zijn pas veranderd na afkondiging in de Staatcourant. Bovendien: De KNVvL is geen wetgevende instantie, die kan dus geen "groen licht" geven. Kan hooguit de overheid en de bij haar aangesloten clubs adviseren.

    Nu heb je het dus over beleid van de verenigingen zelf, niet van de overheid. Dat zijn twee heel verschillende grootheden.
    Prima dat ze hun ogen openen voor iets wat FPV heet.
     
  8. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    Maar wie is gebruiker "vario" dan en wat is zijn functie precies? Als ik de beginpost lees zou je in eerste instantie kunnen denken iemand die actief is binnen de KNVvL (op bestuurlijk niveau?) maar daar twijfel ik nu ineens een beetje aan....
     
  9. Rogier

    Rogier

    Lid geworden:
    10 mei 2012
    Berichten:
    852
    Locatie:
    Drenthe
    Mijn gevoel zegt dat het iemand is die wellicht op een meeting is geweest en een mogelijkheid ziet om zijn eigen (commerciƫle) site te pluggen middels een nieuwsbrief.... Anders geef je mijn inziens wel een linkje naar een inschrijfformulier ipv een site waar gewoon in UAV?FPV spul wordt gehandeld...
     
  10. SanderFPV

    SanderFPV

    Lid geworden:
    11 feb 2010
    Berichten:
    1.568
    Ik ga Roel toch gelijk geven :wink: (uitprinten, inlijsten en aan de muur hangen Roel!).

    Er is pas sprake van groen licht binnen de kaders van de wet- en regelgeving na publicatie in de staatscourant. Dat de KNVvL e.e.a. oogluikend toestaat onder een aangepast regelement valt meer onder gedogen dan dat er werkelijk sprake is van een aanpassing in de wet- en regelgeving.

    Neemt niet weg dat ik 't een prima ontwikkeling vindt dat de KNVvL hier 't voortouw neemt, ik kan dat alleen maar toejuichen.

    P.s. gebruiker 'vario' is mij volstrekt onbekend, terwijl ik als voortrekker van de FPV community in Nederland doorgaans de meesten met naam en toenaam ken. Vreemd?

    Met vriendelijke groet,

    Sander Sassen.
     
  11. pietervisser

    pietervisser

    Lid geworden:
    10 apr 2005
    Berichten:
    1.614
    Locatie:
    Veldhoven
    ach even op de website kijken en je weet wie het is.
     
    Laatst bewerkt: 31 okt 2012
  12. Rogier

    Rogier

    Lid geworden:
    10 mei 2012
    Berichten:
    852
    Locatie:
    Drenthe
    In ieder geval een standaard website templaetje....
     
    Laatst bewerkt: 31 okt 2012
  13. nonamerc

    nonamerc

    Lid geworden:
    19 mrt 2012
    Berichten:
    27
    En ook wel erg mooi lettertype :) Creatieve naam! Birds eye view!
     
  14. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    We are also an adviser for for the Dutch government(IL&T) and the Dutch Aviation association. (K.N.V.v.l) and many other manufacturers.
    Okay...dan is vario dus niet iemand van de KNVvL. Misschien even afwachten wat de KNVvL er zelf over gaat berichten.
     
  15. Rogier

    Rogier

    Lid geworden:
    10 mei 2012
    Berichten:
    852
    Locatie:
    Drenthe
    Ik zie dat Burp de url in startpost al heeft aangepast (al werkt de link nog wel)... wellicht in de andere posts ook ff doen? Dan is die link weg...
     
  16. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.096
    Stel, je bent actief binnen de KNVvL. Gelukkig doen veel mensen dat. Zonder vrijwillige inzet kan een organisatie als de KNVvL niet functioneren. Echter die inzet doe je op persoonlijke titel. Op je website suggereren dat je bedrijf dan de KNVvL "adviseert" is naar mijn idee niet helemaal juist.
     
  17. freijn

    freijn

    Lid geworden:
    13 nov 2005
    Berichten:
    2.825
    Locatie:
    Warm_Timboektoe Onzinnige berichten 34.128 nutt
    Tjonge onder welke steen ben JIJ vandaan gekropen ?????

    Er worden al meer dan 2 jaar regelmatig meetings gehouden hoor, slaapkop !
     
  18. robot

    robot

    Lid geworden:
    31 okt 2006
    Berichten:
    1.454
    Locatie:
    heerhugowaard
    En daar komen alleen vip,s
     
  19. verfbrander

    verfbrander

    Lid geworden:
    23 dec 2005
    Berichten:
    1.356
    Locatie:
    Gouda
    Video Immersive People's? :)
     
  20. vinnygogo

    vinnygogo Forum veteraan

    Lid geworden:
    11 jun 2006
    Berichten:
    5.056
    Locatie:
    bilthoven
    daar komen alleen vivips (Video Immersed Very important persons;))
     

Deel Deze Pagina