hoe dan ook, alweer drone's op tv en weer in een verkeerd daglicht
EenVandaag :: Drones gevaar voor luchtvaart
nog even en het echt verboden worden.
Wat de betreffende journalist kennelijk niet begrijpt is dat je met dergelijke tendentieuze reportages een bepaald, negatief, beeld schept bij de kijkers van een dergelijk programma en dat dit beeld uiteindelijk nadelig werkt voor de hele RC modelvlieghobby, zeker waar het FPV en autonoom vliegen betreft....enz enz enz... Met vriendelijke groet,
Sander Sassen.
Ik zal Sander's hele verhaal hier niet herhalen, want dat kan iedereen lezen.
Waar het mij om gaat is: als je FPV nu daadwerkelijk wilt promoten is dit dé manier om je eigen glazen in te gooien. Ten eerste doe je het op een Modelbouwforum, waar de gemiddelde bankzittende Nederlander nog nooit van gehoord heeft. Op de site van EenVandaag is een mogelijkheid om te reageren. Had je beter daar kunnen doen.
Ten tweede is de teneur van je verhaal inderdaad eentje van "Ze snappen het niet, iedereen is tegen ons en de pers indoctrineert het volk." Is niet de juiste toon.
... Wat Sander en vele anderen doen is idd de grenzen verkennen binnen het mogelijke al valt dit buiten de huidige regelgevingen. Ja dat mag niet, maar het is niet per definitie onverantwoord en gevaarlijker dan de huidige activiteiten binnen het algemene modelvliegen.
En dat begrijpt "bankzittend Nederland dus niet. Je zal deze boodschap dus via de media naar buiten moeten brengen. Met als eerste (en belangrijkste) ontvanger: de overheid. En dan werken de diverse filmpjes op Internet als een boemerang.
Zoals deze:
NfyK9fRN_6M[/media] over Edam - YouTube
of deze:
08BFdsEuhR0[/media] full throttle climbout - YouTube
Ze keren zich tegen de FPV-community.
Iemand zoals Sander moet je koesteren. Hij is een Genie. Zijn jullie blind? Zo iemand moet je de tijd, rust en financiën geven voor z'n ideeën. Hij verdiend zoveel meer. In een tijd van recessie zoals nu hebben we zulke mensen juist nodig. Met z'n kunnen wordt geld en banen gecreëerd. Met al dat gedoe wat hier plaats vind mag je oppassen dat we hem niet kwijtraken aan een ander land die hem betere mogelijkheden bieden. Je kan als zogenaamd “kenniscentrumland” beter voortrekker zijn in de technologie in plaats van deze af te wijzen.
Op bepaalde vlakken heeft Sander zonder meer kwaliteiten. Op andere vlakken echter (waaronder PR) gooit hij de FPV glazen sneller in dan iemand anders. Het is een stuk verstandiger om "de overheid" te laten zien dat FPV een tak van (modelvlieg-)sport is die zich volwassen kan gedragen binnen de gestelde regels.
Ik denk dat je je moet realiseren dat een aantal zaken absoluut niet aan elkaar gerelateerd zijn. D'r was gisteren een item op EenVandaag over drones die rondom Schiphol vliegen....
Niet juist. Het item ging over "drones" in het algemeen. Met o.a. "een deskundige" gefilmd op een locatie op Schiphol.
Draai het nu eens om? D'r zijn al jarenlang duizenden FPV vliegers wereldwijd aktief, en dit aantal is sterk groeiende, een heleboel daarvan zijn ontzettend high-profile, denk aan Trappy van Team Black Sheep b.v. Hij doet o.a. Urban FPV, waarbij hij dus over en in steden vliegt en stunts uithaalt waarbij ik mij af en toe afvraag of het nog wel veilig en verantwoord is.
Neemt niet weg dat ondanks deze duizenden FPV vliegers die tezamen vele honderdduizenden vlieguren maken er nooit een incident is geweest waarbij de veiligheid van de burgerluchtvaart in gevaar is geweest.
Nu kun je dus stellen dat:
1. Men kennelijk zo verstandig is om niet op locaties te vliegen waar full scale vliegverkeer is.
2. Men kennelijk met een dosis gezond verstand en verantwoordelijkheid 't luchtruim kiest.
3. Het kennelijk niet zo'n vaart loopt met mid-airs met full scale kisten.
Vooral punt 3. is interessant, want hier kan je wederom de parallel trekken naar vogels. Daar zijn er wereldwijd miljarden van, die zelf doen waar ze zin in hebben en zich helemaal niks aantrekken van wet- en regelgeving. Hoe vaak lees je over een midair met een vogel ergens ver buiten een luchthaven? Vrijwel nooit? Da's logisch, omdat juist daar waar de concentratie vogels en vliegtuigen groot is, bij een luchthaven, deze kans factoren groter is.
Sander: je vergeet even dat de vlieghoogte van het gemiddelde 1:1 vliegtuig "ergens ver buiten een luchthaven" over het algemeen de gemiddelde vlieghoogte van een vogel met de factor 10 tot 100 overschrijdt.
En daar waar vliegtuigen op dezelfde hoogten vliegen als vogels, doen luchthavens en militaire bases er alles aan om de vogels te verjagen om zodoende een vogel-aanvaring te voorkomen. Met lawaai, afschieten, roofvogels enz enz.
Zou men dat niet doen denk ik dat er een stuk minder mensen gaan vliegen.
SanderFPV zei:
Daarbuiten wordt de kans al snel zo klein dat deze zich ergens twaalf cijfers achter de komma laat noteren. Waarom zou dit voor een FPV model anders zijn? Zullen we even concreet de feiten op een rij zetten?
D'r zijn factoren minder FPV vliegers dan vogels, deze FPV vliegers vliegen over 't algemeen alleen op dagen dat 't mooi weer is, en dan ook vaak nog eens minder dan een uur. Als je daar aan gaat rekenen dan kom je op een kans uit die ergens tussen de 20 en 30 cijfers achter de komma ligt.
Sander, ik heb het al vaker gezegd: je sommetje is te eenzijdig. Jij praat alleen over de factor KANS en de factor TIJD. Als je het sommetje compleet wilt maken zul je de factor EFFECT ook mee moeten laten wegen.
Je heb meerdere malen gesteld dat FPV-vliegers over het algemeen met "schuimpjes" vliegen van het kaliber Easystar en zo. Vliegklaar ergens om en nabij de 600 gram. Met FPV-gear erbij zal het wat zwaarder zijn. Daar zou niet mee kunnen gebeuren, dat versnippert in de motor van een volwassen passagierskist. De gemiddelde vogel is qua grootte en gewicht hiermee te vergelijken. Een meeuw bijvoorbeeld weegt (afhankelijk van de soort) tussen de 200 en 1500 gram. Als je de anatomie van een meeuw bekijkt, komt die redelijk overeen met die van een "schuimpje". Lichte, holle botten, heel veel veren en als je die er af zou pellen, blijft er vrij weinig "meeuw" over. Toch is diezelfde meeuw in staat om de gemiddelde straalmotor zich compleet aan barrels te laten draaien. Het verschil tussen de meeuw en de FPV Easystar is niet zo gek groot, behalve dat de Easystar ook nog een paar "harde" componenten heeft: motor, accu, RC- en FPV-gear.
Er hoeven maar een paar turbinebladen kromgebogen te worden en de zaak is uit balans. Ik hoef je denk ik niet te vertellen wat er gebeurt met een motor die met veel RPM's uit balans is? Ik doe het voor de volledigheid toch maar: die draait zichzelf compleet aan gort. Dat is een voorbeeld van de factor "effect". Gevolg?
Minimaal een "voorzorgslanding" op het dichtbijzijnde veld. Kassa...
En dan heb ik het nog niet eens over de imago-schade voor de modelvliegsport in het algemeen als er een mishap gebeurd.
DAAROM stelt de overheid van die "knullige" regeltjes op, zoals max 300 meter, zicht op het luchtruim rondom je kist, enz enz enz.
En nogmaals: je doet de FPV-zaak bepaald geen goed als je daar bewijsbaar tegenin gaat door bovengenoemde video's te posten. Dan zegt diezelfde overheid maar één ding: "FPV? Dat zijn cowboys... Regels versoepelen? Ik dacht het niet..."
Om even je eigen voorbeeld aan te halen:
SanderFPV zei:
Zo mag ik op sommige stukken snelweg 130km/u, echter de wegsituatie moet dat wel toelaten. Ik kan in de spits wel met 130km/u door de auto's gaan slalommen, ik ben dan wat snelheid betreft niet in overtreding, echter je zult zelf ook begrijpen dat dit geen veilige situatie creëert.
Wat jij op FPV-gebied doet kun je vergelijken met op datzelfde stuk snelweg (op een wellicht rustig moment) 190 rijden. Dat gaat "tig" keer goed, maar op enig moment staat er (wellicht niet geheel toevallig) een motoragent die jouw snelheid meet en je vervolgens staande houdt. Invordering rijbewijs, vette boete, strafblad. En als je écht pech hebt (kleine kans, maar soms gebeurt het) verlies je de macht over stuur en eindig je in een vrij onherkenbare combinatie van auto en mens.
Ik verwijs je dan graag even naar onderstaande video en topic, daarin zie je dat ik, en andere high profile FPV vliegers z'n capriolen niet altijd goedkeuren. Let ook even op de comments op Vimeo, je zult zien dat ik daar publiekelijk een punt maak.
Die heb ik ook gelezen. Wat BS daar doen, zal ik maar geen woorden aan vuil maken, maar mijn vraag is waarom stel je daar wél dat je je zou moeten "conformeren aan" en doe je het in de praktijk dus niet?
...Waarom zou een auto harder kunnen dan 120/130 als sneller toch niet toegestaan is.
Scooters worden ook op snelheid begrenst, dan ben je van dat probleem af.
Wordt ook niet gedaan. Dus zal wel loslopen mits de bestuurder maar zijn verantwoording neemt. En sommige kunnen dat idd niet en daar krijg je vroeg of laat problemen van.
Zo is het in alles maar je kunt niet alles uitsluiten dus betreft FPV zal er ook nooit een oplossing gaan komen.
Want vrij geven of verleggen van deze wetten geeft meer problemen dan een paar mensen die de wet zo nu en dan overtreden.
Klopt... 661 verkeersdoden per jaar (2011) is "acceptabel". Daar ligt niemand meer wakker van in dit land. Maar als er een jongen zelfmoord pleegt omdat hij z'n hele 20-jarige leven gepest, genegeerd en buitengesloten is, staan "we" binnen een half uur klaar met kaarsjes om een stille tocht te houden.
Begrijp me goed: uiterst triest, maar het tekent wel de relativiteit van de publieke opinie m.b.t. het begrip "risico".
Risico's uitsluiten kan nu eenmaal niet. Risico's beperken wél. En risico's beperken kun je inderdaad doen door technisch goed en verantwoord te bouwen, maar ook
jezelf beperkingen op te leggen.
Op het gebied van veiligheid door: (heel flauw, maar ik zeg het toch) je te conformeren aan de Regeling Modelvliegen
Qua publiciteit en "goodwill" bij de overheid: jezelf te beperken met het plaatsen van bepaalde video's op Internet.
Dát is in mijn opinie een manier om FPV als "volwassen" tak van (model-)sport geaccepteerd te krijgen bij de overheid. En ja, dat is een zaak van hele lange adem.
Heef iemand geen contact bij een krant oid, in kader media en exposure ?
Ja, ik.
Los daarvan: In Modelbouw Aktueel heeft een paar maanden geleden een positief stuk over FPV gestaan. Geschreven door een enthousiast model- en 1:1-vlieger: Jan Melchior.
Ik geloof dat niemand mij meer kan beschuldigen van "one-liners"...