FPV met monitor

Hallo mensen,
mijn interesse in FPV is ook gewekt.
Ik ben enkel benieuwd of het ook mogelijk is om te vliegen zonder bril, maar met een scherm (bijvoorbeeld 7") wat ik boven mijn zender bevestig. In eerste instantie is het niet de bedoeling om mijn model ver weg te laten gaan, zodat ik hem zelf nog in het zicht heb..
Het lijkt me tof als ik dan ook mee kan kijken op het scherm, om vervolgens het beeld te krijgen hoe het er vanuit de lucht uitziet.

Is dit mogelijk, of word dit eigenlijk afgeraden?

Hallo mensen,
mijn interesse in FPV is ook gewekt.
Ik ben enkel benieuwd of het ook mogelijk is om te vliegen zonder bril, maar met een scherm (bijvoorbeeld 7") wat ik boven mijn zender bevestig. In eerste instantie is het niet de bedoeling om mijn model ver weg te laten gaan, zodat ik hem zelf nog in het zicht heb..
Het lijkt me tof als ik dan ook mee kan kijken op het scherm, om vervolgens het beeld te krijgen hoe het er vanuit de lucht uitziet.

Is dit mogelijk, of word dit eigenlijk afgeraden?

Dat gaat prima, alleen zal je iets van een beschermkap moeten maken om het zonlicht af te schermen, anders zie je eenvoudigweg niets omdat het contrast en helderheid van gangbare LCD schermen onvoldoende zijn om bij invallend zonlicht een duideliijk beeld te geven.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
ImmersionRC - Real Virtuality

vliegen met tft scherm

Hey LArs,

Ik zag dat je er ook aan begint aan het FPV vliegen.
Nou het is zo , wij (Eric en ik ) gaan er ook aan beginnen.
Rc vliegen lukt ons al aardig , maar FPV is iets nieuws voor ons.
Wij hadden ook een keuze gemaakt om het zo goedkoop mogelijk te maken.
VAndaar dat we door experts op het juiste pad zijn gezet. We hebben er voor gekozen om een tX -zender van HK setje 5.8gig te kopen.Vrij goedkoop maar wel oke. Tevens zijn de videobrillen idd nogal aan de dure kant. KWeet niet of je wel eens een bril op heb gezet? maar daar word je redelijk zeeziek van haha. Daarom ook hebben wij er voor gekozen om met een tft scherpje te vliegen.
We hebben er een gevonden op ebay, 25 euro, helemaal top!
Je houd dan ook je plane met je ogen in de gaten en je kan op het schermpje kijken.

groet Raymond

Hou a.u.b. wel in de gaten dat de meeste LCD monitoren een paar seconden op blauw scherm gaan als er storing is in je video, dit kan betekenen dat je je FPV model kwijtraakt. Gebruik dus altijd een spotter als dat het geval is om dergelijke situaties te voorkomen.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
ImmersionRC - Real Virtuality

Laatst bewerkt:
Pioneer heeft leuke auto schermpjes, geen last van de zon, en geen blauw beeld.
Werkt prima, wel een beetje prijzig, en er zit een apart controle kastje bij, ben nog aan het knutselen om deze intern weg te werken.

Hoi Lars,

Ik vlieg de laatste tijd even met een schermpje. Dit om mijn Oktokopter in de gaten te kunnen houden.
Dit schermpje:
http://cgi.ebay.nl/ws/eBayISAPI.dll...626354&ssPageName=STRK:MEWAX:IT#ht_5491wt_905

En hier de draad waar je vraag beter thuis hoorde:
fpv-monitor-3

Is het schermpje dat ik Rayrz heb aangeraden en zelf ook gebruik. Je kunt redelijk(niet goed) zien hoe het gaat, hij is goedkoop en gaat niet op blue screen. De resolutie is wel wat mager, maar goed zat.

Laatst bewerkt door een moderator:
Allemaal bedankt voor de reacties. Ik ben er nog niet zeker van of ik aan FPV ga beginnen, maar het heeft zeker mijn aandacht en interesse.
Overigens vlieg ik helikopter en was het ook mijn bedoeling om daar een camera op te zetten, waar ik dus het beeld op een schermpje zou kunnen afspelen.

@ Ramsus42,
dat schermpje en het topic had ik inderdaad ook al gezien. Dit lijkt mij een prima schermpje, waar ik zeker iets leuks mee kan doen.

Stel nou dat ik een bovenstaand schermpje van eBay koop. Wat heb ik dan nog meer nodig, om dit werkzaam te krijgen op mijn helikopter? Dus met andere woorden, wat heb ik nodig om een nette setup te maken voor op mijn helikopter?
Ik neem aan dat dit allemaal op een externe LiPo werkt? Of gaat dit via de ontvanger, dus m.a.w. bij mij (aangezien ik met interne bec vlieg) via de "vlieg" LiPo?

Hey Lars
Verdwaald ?

Als ik jou was zou ik niet FPV gaan vliegen met een heli.
Je moet echt enige ervaring hebben met storingen die de videozender kan veroorzaken in je heli.
Aangezien de heli vol met electronica zit weet je nooit welk onderdeel niet bestand is tegen het videosignaal. 1 jitterservo op je tail of swash kan genoeg zijn.

Zie mijn ervaring

Dit filmje is op zicht gevlogen omdat het toch wel eng is om hiermee FPV te vliegen.
Na deze crash ben ik overgestapt naar vliegtuigjes

Laatst bewerkt door een moderator:
Hey Roel,
ik ben niet verdwaald haha, ik zit al jaren met regelmaat op dit forum. Zeker voor vragen die niet heli gerelateerd zijn, kan je op dit mbf goed terecht vind ik.

Ik begrijp je standpunt, en het is inderdaad goed te zien wat er mis gaat in je filmpje. Maar 1 ding snap ik niet, dat is dat er in een vliegtuig toch exact dezelfde elektronica zit toch? Servo's, esc, motor, motor, enkel de gyro misschien niet? Geeft een heli zoveel meer problemen op storingen dan?
Overigens wilde ik mijn heli niet ver weg vliegen met FPV, maar ik wilde hem gewoon in het zicht houden, zodat ik in principe gewoon ook "normaal" vlieg. Het FPV gebeuren zou maar voor "er bij" zijn, enkel op een scherm dat ik aan mijn zender wil hangen, geen bril ofzo..
Bedankt voor je reactie alvast!

Denk eens aan video delay tijdens het hoveren.
Je hebt zowiezo stabilisatie nodig.
De camera moet je schuin hangen omdat een heli altijd iets naar rechts hangt.

Een jitterservo in een vliegtuig is niet zo erg maar wat dacht je van een beastx die over de zeik gaat.
Het verschil tussen een heli en een vliegtuig is erg groot.
Een vliegtuigje heeft maar 2 servo's nodig om te kunnen vliegen een heli 4
Daarbij kan je in een vliegtuigje de vtx zender en rc ontvanger ver uit elkaar zetten.
Heb je een AR6100 vergeet het maar
De kist gaat na 150 meter al de grond in.

Als je iets wil doen met een helicopter dan moet je heel veel draadjes gaan lezen.

Om zo min mogelijk storing te krijgen in je heli dan zou ik voor een 5.8G setje van immersion gaan.

Ik wil dit draadje toch nog even omhoog halen.
Na flink wat zoeken, lezen en bekijken, zie ik namelijk op helifreak best veel mensen vliegen met een fpv helicopter. Tevens zie ik ook dat een 550 of 600 size zich er blijkbaar erg goed voor leent, aangezien veel mensen deze hele gebruiken als model. Laat ik nou toevallig een 550 hebben staan haha.

Ik heb zelfs al eens een fpv trex 250 gezien met een camera in de neus... Een kleine setup als deze zou voor mij al prima in orde zijn... Ik wil het dus echt heel erg beginner-achtig.
img25432.jpg

img25445.jpg

Ik hoef niet ver van me vanaf te vliegen. Volgens mij is 100 meter hoog en 500 meter ver namelijk al heel wat voor een eerste setup, en ik wil het toch enkel maar als begin setup proberen... De afstand mag dus gering zijn...
Over een monitor of een bril, daar ben ik nog niet uit, maar daar kom ik later nog wel een keer op terug.

Ik heb nogmaals wat vragen, maar eerst zal ik specificeren wat ik er nu eigenlijk mee wil.. Ik wil eigenlijk een zo clean mogelijk setup, dus met andere woorden, less is more. Uiteraard begrijp ik dat je best wat nodig hebt, maar graag clean. Tevens zou ik het ook goed verplaatsbaar willen hebben. Dus met andere woorden, liefst zou ik enkel mijn zender en mijn heli willen hoeven meenemen, dus geen driepikkels waar allerlei ontvangers e.d. op zitten..
Is dit mogelijk?

Dan een andere vraag, leent een flybarred helicopter zich beter voor fpv als een flybarless helicopter? En dan doel ik dus uiteraard op de gyro, die misschien minder storingen veroorzaakt? Of maakt dit geen verschil met elkaar?

Back