De reden waarom ik erop gekomen ben is een beetje noodgedwongen.
Ik heb wat snelheidsregelaars met de nieuwste technieken.
Die kunnen niet meer praten met normale ontvangers die gewone servosignalen uitzenden, dus laten we zeggen, PWM signaal.
Die regelaars praten een ander taaltje, Proshot of Dshot.
Dat komt omdat ze gemaakt zijn voor multicopters en aangezien die eigenlijk autonoom vliegen en bestuurd worden door de computer kunnen en moeten ze sneller reageren dan mensenhanden kunnen.
Dat Proshot of Dshot protocol kan vreselijk veel data versturen binnen een seconde, veel meer dan het ouderwetse PWM signaal.
Dus eventuele correcties van een gyro worden eigenlijk direct verwerkt en niet ietsje later zoals wij het gewend waren met de ouderwetse techniek.
De verversingsfrequentie in de oude techniek is ongeveer 50 Hz, 50x per seconde.
En belangrijker, het is een analoog signaal.
De nieuwe protocollen zijn digitaal en kunnen enorm veel data versturen in zeer korte tijd.
Waar de oude protocollen nog in milliseconden werkten zitten de nieuwe protocollen in microseconden.
De frequentie van een gemiddeld protocol als Dshot 600 is 37500 Hz, dus wel even wat anders dan de ouderwetse 50Hz.
Zoals ik al schreef moest ik noodgedwongen deze weg inslaan vanwege de snelheidsregelaar maar ik zie eigenlijk wel meer mogelijkheden die "gewone" modelvliegers kunnen gebruiken.
Ik ben niet iemand die veel electronica en hulpmiddelen gebruikt in zijn modellen, eigenlijk nooit, maar er zijn mensen die dat wel doen of willen.
Dan is het voor deze mensen opletten.
Wat denk je van:
Gyro's over alle assen
Barometrische sensor, als bijvoorbeeld vario of model automatisch op gelijke hoogte houden.
Mogelijkheid tot geofencing, dus een gebied afbakenen met behulp van GPS.
Bij sommige vliegclubs is er een verboden gebied, je kan dus electronisch instellen dat je daar niet komt.
Return to home, mocht er een storing optreden of zie je je model niet meer dan kan je hem naar een beginpunt sturen en hem daar op ingestelde hoogte laten cirkelen.
Automatisch landen zou waarschijnlijk ook wel kunnen.
Maar je ziet het al, erg veel mogelijkheden voor een relatief klein bedrag.
En ook alle telemetrie kan naar je zender gestuurd worden, zelfs een on-screen display.
Er zitten shunts in die de motorstroom meten (redelijk precies) en je kan ook allerlei alarmen inschakelen als je batterijspanning te laag wordt en zelfs instellen welke capaciteit accu je hebt en dan een minimale capaciteit instellen zodat je een waarschuwing krijgt als je onder een bepaald percentage bent.
Als Nederlander denk je dan, wat kost dat allemaal?
Ik heb (op het ogenblik) de top van de Wing flightcontrollers gekocht, de Matek F722 Wing.
Goed tot 130A en 8S.
50 Euro, en ik heb er net een GPS bij besteld, 9 euro.
De Matek F405 heeft iets minder mogelijkheden en gaat tot 70A en 6S en is maar ongeveer 30 Euro
Je kan daar gewoon een simpele ontvanger op zetten, makkelijkst is Sbus of een die een PPM signaal eruit kan gooien.
Programmeren doe je met INAV configurator waar ik later deze week wel aandacht aan besteed.
Nu moet ik eerst alles solderen, ja, je moet redelijk kunnen solderen want het is een multilayer print en je moet de printpennen nog op de print solderen.
Veel energie erin stoppen in zo'n kort mogelijke tijd.
Hier ligt wat je krijgt.
De afmetingen zijn 36x54x9mm
De bovenkant:
En uit elkaar gehaald om te solderen.
Alles wat je nodig hebt, behalve de soldeerbout en tin, is bijgevoegd.
Nu even wat koffie erin gooien om trillingvrije handen te krijgen en de loep pakken omdat de oogjes ook wat ouder worden.
GJ
Ik heb wat snelheidsregelaars met de nieuwste technieken.
Die kunnen niet meer praten met normale ontvangers die gewone servosignalen uitzenden, dus laten we zeggen, PWM signaal.
Die regelaars praten een ander taaltje, Proshot of Dshot.
Dat komt omdat ze gemaakt zijn voor multicopters en aangezien die eigenlijk autonoom vliegen en bestuurd worden door de computer kunnen en moeten ze sneller reageren dan mensenhanden kunnen.
Dat Proshot of Dshot protocol kan vreselijk veel data versturen binnen een seconde, veel meer dan het ouderwetse PWM signaal.
Dus eventuele correcties van een gyro worden eigenlijk direct verwerkt en niet ietsje later zoals wij het gewend waren met de ouderwetse techniek.
De verversingsfrequentie in de oude techniek is ongeveer 50 Hz, 50x per seconde.
En belangrijker, het is een analoog signaal.
De nieuwe protocollen zijn digitaal en kunnen enorm veel data versturen in zeer korte tijd.
Waar de oude protocollen nog in milliseconden werkten zitten de nieuwe protocollen in microseconden.
De frequentie van een gemiddeld protocol als Dshot 600 is 37500 Hz, dus wel even wat anders dan de ouderwetse 50Hz.
Zoals ik al schreef moest ik noodgedwongen deze weg inslaan vanwege de snelheidsregelaar maar ik zie eigenlijk wel meer mogelijkheden die "gewone" modelvliegers kunnen gebruiken.
Ik ben niet iemand die veel electronica en hulpmiddelen gebruikt in zijn modellen, eigenlijk nooit, maar er zijn mensen die dat wel doen of willen.
Dan is het voor deze mensen opletten.
Wat denk je van:
Gyro's over alle assen
Barometrische sensor, als bijvoorbeeld vario of model automatisch op gelijke hoogte houden.
Mogelijkheid tot geofencing, dus een gebied afbakenen met behulp van GPS.
Bij sommige vliegclubs is er een verboden gebied, je kan dus electronisch instellen dat je daar niet komt.
Return to home, mocht er een storing optreden of zie je je model niet meer dan kan je hem naar een beginpunt sturen en hem daar op ingestelde hoogte laten cirkelen.
Automatisch landen zou waarschijnlijk ook wel kunnen.
Maar je ziet het al, erg veel mogelijkheden voor een relatief klein bedrag.
En ook alle telemetrie kan naar je zender gestuurd worden, zelfs een on-screen display.
Er zitten shunts in die de motorstroom meten (redelijk precies) en je kan ook allerlei alarmen inschakelen als je batterijspanning te laag wordt en zelfs instellen welke capaciteit accu je hebt en dan een minimale capaciteit instellen zodat je een waarschuwing krijgt als je onder een bepaald percentage bent.
Als Nederlander denk je dan, wat kost dat allemaal?
Ik heb (op het ogenblik) de top van de Wing flightcontrollers gekocht, de Matek F722 Wing.
Goed tot 130A en 8S.
50 Euro, en ik heb er net een GPS bij besteld, 9 euro.
De Matek F405 heeft iets minder mogelijkheden en gaat tot 70A en 6S en is maar ongeveer 30 Euro
Je kan daar gewoon een simpele ontvanger op zetten, makkelijkst is Sbus of een die een PPM signaal eruit kan gooien.
Programmeren doe je met INAV configurator waar ik later deze week wel aandacht aan besteed.
Nu moet ik eerst alles solderen, ja, je moet redelijk kunnen solderen want het is een multilayer print en je moet de printpennen nog op de print solderen.
Veel energie erin stoppen in zo'n kort mogelijke tijd.
Hier ligt wat je krijgt.
De afmetingen zijn 36x54x9mm
De bovenkant:
En uit elkaar gehaald om te solderen.
Alles wat je nodig hebt, behalve de soldeerbout en tin, is bijgevoegd.
Nu even wat koffie erin gooien om trillingvrije handen te krijgen en de loep pakken omdat de oogjes ook wat ouder worden.
GJ