FPV/Multicopter techniek in een normaal vleugelvliegtuig.

Discussie in 'Electro vliegtuigen' gestart door GJVO, 24 aug 2019.

  1. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.885
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    De reden waarom ik erop gekomen ben is een beetje noodgedwongen.
    Ik heb wat snelheidsregelaars met de nieuwste technieken.
    Die kunnen niet meer praten met normale ontvangers die gewone servosignalen uitzenden, dus laten we zeggen, PWM signaal.
    Die regelaars praten een ander taaltje, Proshot of Dshot.
    Dat komt omdat ze gemaakt zijn voor multicopters en aangezien die eigenlijk autonoom vliegen en bestuurd worden door de computer kunnen en moeten ze sneller reageren dan mensenhanden kunnen.
    Dat Proshot of Dshot protocol kan vreselijk veel data versturen binnen een seconde, veel meer dan het ouderwetse PWM signaal.
    Dus eventuele correcties van een gyro worden eigenlijk direct verwerkt en niet ietsje later zoals wij het gewend waren met de ouderwetse techniek.
    De verversingsfrequentie in de oude techniek is ongeveer 50 Hz, 50x per seconde.
    En belangrijker, het is een analoog signaal.
    De nieuwe protocollen zijn digitaal en kunnen enorm veel data versturen in zeer korte tijd.
    Waar de oude protocollen nog in milliseconden werkten zitten de nieuwe protocollen in microseconden.
    De frequentie van een gemiddeld protocol als Dshot 600 is 37500 Hz, dus wel even wat anders dan de ouderwetse 50Hz.

    Zoals ik al schreef moest ik noodgedwongen deze weg inslaan vanwege de snelheidsregelaar maar ik zie eigenlijk wel meer mogelijkheden die "gewone" modelvliegers kunnen gebruiken.
    Ik ben niet iemand die veel electronica en hulpmiddelen gebruikt in zijn modellen, eigenlijk nooit, maar er zijn mensen die dat wel doen of willen.
    Dan is het voor deze mensen opletten.
    Wat denk je van:
    Gyro's over alle assen
    Barometrische sensor, als bijvoorbeeld vario of model automatisch op gelijke hoogte houden.
    Mogelijkheid tot geofencing, dus een gebied afbakenen met behulp van GPS.
    Bij sommige vliegclubs is er een verboden gebied, je kan dus electronisch instellen dat je daar niet komt.
    Return to home, mocht er een storing optreden of zie je je model niet meer dan kan je hem naar een beginpunt sturen en hem daar op ingestelde hoogte laten cirkelen.
    Automatisch landen zou waarschijnlijk ook wel kunnen.

    Maar je ziet het al, erg veel mogelijkheden voor een relatief klein bedrag.
    En ook alle telemetrie kan naar je zender gestuurd worden, zelfs een on-screen display.
    Er zitten shunts in die de motorstroom meten (redelijk precies) en je kan ook allerlei alarmen inschakelen als je batterijspanning te laag wordt en zelfs instellen welke capaciteit accu je hebt en dan een minimale capaciteit instellen zodat je een waarschuwing krijgt als je onder een bepaald percentage bent.

    Als Nederlander denk je dan, wat kost dat allemaal?
    Ik heb (op het ogenblik) de top van de Wing flightcontrollers gekocht, de Matek F722 Wing.
    Goed tot 130A en 8S.
    50 Euro, en ik heb er net een GPS bij besteld, 9 euro.
    De Matek F405 heeft iets minder mogelijkheden en gaat tot 70A en 6S en is maar ongeveer 30 Euro
    Je kan daar gewoon een simpele ontvanger op zetten, makkelijkst is Sbus of een die een PPM signaal eruit kan gooien.

    Programmeren doe je met INAV configurator waar ik later deze week wel aandacht aan besteed.
    Nu moet ik eerst alles solderen, ja, je moet redelijk kunnen solderen want het is een multilayer print en je moet de printpennen nog op de print solderen.
    Veel energie erin stoppen in zo'n kort mogelijke tijd.

    Hier ligt wat je krijgt.
    De afmetingen zijn 36x54x9mm
    De bovenkant:
    CIMG3706.JPG

    En uit elkaar gehaald om te solderen.
    Alles wat je nodig hebt, behalve de soldeerbout en tin, is bijgevoegd.
    CIMG3707.JPG

    Nu even wat koffie erin gooien om trillingvrije handen te krijgen en de loep pakken omdat de oogjes ook wat ouder worden.

    GJ
     
    PapaHotel, eric_laermans en ko v d heuvel vinden dit leuk.
  2. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.885
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Het is me net weer duidelijk geworden waarom ik niet meer kan werken.
    Wat is dat irritant, trillende handen en dan ook nog eens loodvrije soldeer, ik weet nog ergens een pond loodhoudende te koop, denk dat ik maar snel moet halen.
    Maar OK, eerst met mijn ouwe trouwe Ersa soldeerstation, 25 Watt.
    Maar dat kreeg het soldeer niet aan het vloeien.
    Toen de gasbout, dat was een beetje te heftig.
    En daarna de Weller 60W uit de koffer gehaald, die heeft een redelijk dunne tip maar wel veel energie.
    66 soldeerpunten en man, wat moet je die bout lang op de printpen laten staan om de soldeer goed erin te laten trekken.
    Er zit echt veel koper op die print!
    Ik heb tijden lang zoveel soldeerpunten achter elkaar gesoldeerd, de laatste keer was de tijdwaarneming en scorebord van het F5B gedoe, maar dat waren enkele printen die ik zelf ontworpen had, dus ik wist wat er zat en hoe heet het kon worden, ik heb geen idee wat er in dit printje zit.

    Maar de foto's:
    Eerste rijtje van 5 zit.
    De headers (printpennen) voor het tweede rijtje steken door de print.
    CIMG3708.JPG

    De makkelijkste manier is de strip na het solderen pas afbreken.
    CIMG3709.JPG

    En er zit een systeem in, de rode zijn stroomvoerend (5 Volt) de zwarte zijn ground en de witte zijn signaal.
    Helemaal onderaan, de set linksonder, dat zijn de servo-aansluitingen, daar kunnen er 6 op.
    CIMG3710.JPG

    En het zicht op noeste handarbeid.
    De solderingen.
    CIMG3711.JPG

    Nu nog de kabels voor aansluiting op de lipo en naar de regelaar(s), er kunnen 2 regelaars aangestuurd worden dus ook 2 motorige kisten kunnen bestuurd worden.
    Denk dat ik daar maar de 150 Watt bout voor pak.

    GJ
     
    PapaHotel vindt dit leuk.
  3. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.885
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ik heb hem even getest en ik had 1 discontinuïteit op een pin dus die nog even doorgesoldeerd.
    Toen op de USB gezet, spanning op de ingang , servo aangesloten en kijken wat er gebeurt.
    In het INAV programma zie je de spanning die aangeleverd wordt, vanaf mijn instelbare voeding 13.88 volt, exact wat ik ingesteld heb, zo precies is de meting dus.
    Als ik het bordje beweeg dan beweegt de servo ook, dus de gyro werkt ook.
    Er zijn genoeg filmpjes op Youtube te vinden over INAV en Matek Wing flightcontrollers dus daar waag ik me niet aan.
    Als alles straks aangesloten is zal ik het een en ander filmen.
    Morgen even kijken of de snelheidsregelaar wel met de flightcontroller kan kletsen nadat ik mijn ontvanger op PPM ingesteld heb.

    Even een screenshot van de configuratie en welke mogelijkheden er als vliegtuig zijn want dat laten ze niet zien op Youtube.
    Capture.JPG
     
    PapaHotel, Vale Ouwe en wim eon vinden dit leuk.
  4. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.885
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ik ben even aan het knutselen geweest.
    Wegens gebrek aan connectors zit het met plakbandjes in elkaar maar ik kan toch een beetje laten zien hoe het werkt.
    Komende week is het dus 3,5 en 4mm goudconnectors kopen.

    Onderstaand het filmpje, ik moet nog veel uitzoeken hoe het verder moet maar dan moet het eerst in een vliegtuig zitten.


    GJ
     
  5. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.885
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Gisteren is de GPS binnengekomen.
    Vanmiddag even gekeken hoe het allemaal aangesloten moest worden.
    Gewoon RX en TX en 5V en GND op het bordje aansluiten.
    In INAV de een seriele poort op GPS gezet en tataaaa, het werkt.
    CIMG3724.JPG

    En hij ziet waar hij is.
    GPS.JPG

    Nu kunnen we eindelijk weer verder spelen en kijken of het mission control werkt.
    Ik heb al wel de return to home functie gevonden.
    Je kan door een schakelaar om te halen, of op failsave, het model naar je toe laten vliegen en daar rond laten cirkelen op een ingestelde hoogte.
    Je kan dan, als je die schakelaar niet terugzet, dan het model zelf laten landen.
    Je moet dan wel wat dingen instellen en dat is dan de eerste keren experimenteren.
    Ik heb voorlopig dit ingesteld.
    Hij blijft op 40 meter hoogte cirkelen en als ik dan niets doe dan gaat ie landen.

    Capture.JPG

    GJ
     
    Laatst bewerkt: 5 sep 2019
    PapaHotel vindt dit leuk.
  6. archivaris

    archivaris

    Lid geworden:
    10 jul 2005
    Berichten:
    107
    Locatie:
    Aarde
    Superleuk ik ben hetzelfde aan het doen met de Matek F405 i.c.m een MPX Twinstar. En toevallig heb ik al mijn hele leven tremor en ervaar dat ook als lastig. Het maakt modelvliegen tot een uitdaging in zichzelf.
    Wil je ook wat foto's plaatsen van de snelheidsregelaars? Ik wil namelijk ook drone motoren gaan gebruiken, omdat je die tijdens het vliegen in reverse kan zetten waardoor je het vliegbeeld van een turboprop met regelbare spoed kunt imiteren. En dan net als een Pilatus Porter kunt landen.
     
  7. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.885
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Hallo Archivaris,

    ik heb tremors door de medicijnen, erg lastig met solderen, vliegen gaat op het moment wel.
    Alles staat nu in dozen want ik ga verhuizen.
    Ergens rond 5-10 november zit ik in mijn nieuwe huis (hopelijk met internet) en dan kan ik verder met knutselen.
    Ik gebruik normale regelaars, die kunnen niet achteruit.
    Als je regelaars wilt die ook achteruit kunnen kom je in regelaars van auto's en boten.

    GJ
     
  8. Rob.M

    Rob.M

    Lid geworden:
    13 mei 2013
    Berichten:
    255
    Locatie:
    Tolbert groningen
    Als je een regelaar zoekt die achter kan kan je een (quadcopter) esc met blheli S of blheli 32 gebruiken . Die via een programma op de pc te programmeren. Heb zelf een frsky 80 a esc met blheli 32 in de een (calamto lijkt zelf gemaakte romp en aan gepaste vleugel met flaps) waar reverse op zit. Voor een STOL landing kan je reverse gebruiken. Maar dat is wel heel goed timmen en ervaring op doen. Als je reverse in vlucht gebruikt staat je kist vrij vlot recht op zijn neus in de lucht. En als je reverse in vlucht gebruikt niet in een klap al het vermogen in reverse er op dat vinden regelaars niet zo leuk. Heb daardoor een koper baan in een regelaar stuk gebrand. Ik hou nu maar op wordt of topic zo.


    Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
     
  9. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.885
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
  10. Rob.M

    Rob.M

    Lid geworden:
    13 mei 2013
    Berichten:
    255
    Locatie:
    Tolbert groningen
    Zeg het eigenlijk verkeerd bidirectional. Dan werkt het gas van uit de midden stand van de knuppel. Eigenlijk het zelfde als bij een 3d heli positief pitch is van midden knuppel naar boven en negatief pitch van middan naar bendeden.


    Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
     
  11. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.885
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Zo dus.
    Dan schakelt hij niet zo heftig van vooruit naar achteruit.
    Motor Direction Bidirectional soft.

    Capture.JPG
     
  12. Rob.M

    Rob.M

    Lid geworden:
    13 mei 2013
    Berichten:
    255
    Locatie:
    Tolbert groningen
    Hee ja die was ik nog niet tegen ge komen. Anders klopt die aardig als die over moet schakelen.


    Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
     
  13. archivaris

    archivaris

    Lid geworden:
    10 jul 2005
    Berichten:
    107
    Locatie:
    Aarde
    Fijn deze informatie, nu nog een passende drone-motor vinden voor een Multiplex twinstar en dan heb ik mijn inventaris compleet.
     
  14. Rob.M

    Rob.M

    Lid geworden:
    13 mei 2013
    Berichten:
    255
    Locatie:
    Tolbert groningen
    Elke brushles motor kan daar voor gebruikt worden. Als er al brushles motoren op zitten waar je over tevreden bent kwa vermogen hoef je allen maar de regelaar te vervangen.


    Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
     
  15. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.885
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Het is door verhuizing en zo op een laag pitje komen te staan maar ik heb nu een perfecte testkist voor dit alles.
    Een Citabria van 180cm.
    Superlicht gebouwd, vliegklaar rond de 2 kilo met een dikke accu.
    Motortje is besteld, levert max 800 Watt en ik denk met 100 Watt gewoon rond te kunnen cruisen.
    Regelaartjes (Trex 60A) liggen op voorraad dus het wachten is op de motor en oracover.

    IMG-20200602-WA0009.jpg

    IMG-20200602-WA0011.jpg
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  16. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.233
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Mooie Citabria. Is dat een klassiekertje (niet meer in productie?)
    Of is het een Tsjech... waar nog mooie ARF's gebouwd worden?

    Komt er op neer dat je deze 'complexere' regelaar voor vaste vleugel-vliegers wilt gaan testen.
    Bijzonder!

    Met net onder de 7A (6,6A laagste wat ik in oogopslag kon zien) vliegt mijn Rascal 40 (3 kilo op 4S 4200 Wellpower) nog rondjes...
    maar dat houdt dan niet over... maar zweeft keurig door met luie rondjes. Mooi weer prima en leut.
    Kist thermiekt ook een beetje, de prop kan echter niet inklappen... geeft weer remming...
    Gr Bas
     
  17. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.885
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Wat weegt jouw Rascal?
    Kale kistje weegt met servo's 1400 gram, heb ik al gewogen en berekend.
    Daar komt dam een 3542 motor in met die superkleine regelaar, dat weegt met prop 185 gram.
    De Flightcontroller is met GPS en kabels 55 gram.
    Accu, zal een 4S worden van 5200 mAh, weegt 395 gram.
    Laten we er nog 50 gram onvoorzien bijdoen...
    2085 gram op 170 span.
    53g/dm2

    En ja, het is een Tjechisch kistje, Modellstudio.cz
    Heel goedkoop gekocht via Ebay kleinanzeigen.

    Ja, ik wil kijken wat je met techniek kan doen.
    Het is eigenlijk voor multicopters, dus er zitten allemaal mogelijkheden in om autonoom te vliegen.
    En aangezien ik hier nu toch de ruimte heb kan ik dat veilig testen.
    Hij kan in ieder geval auto take-off en return to home.
    Dat heb ik in theorie al uitgetest en werkt wel, dan zou ie op een ingestelde hoogte rond het beginpunt gaan cirkelen.
    Handig als je hem kwijt ben.
    Maar het moet mogelijk zijn om hem zelfs automatische te laden en een GPS route uit te zetten met Waypoints.
    Dus als ik hem hier achter mijn huis op laat stijgen dan kan ik hem naar Nurburg laten vliegen en dan moet ie ook weer terugkomen op de plek waar ie opgestegen is.
    Daarom doe ik er een 5200 mAh accu in, dat ie makkelijk een half uur kan vliegen.

    GJ
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  18. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.233
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Modelstudio CZ! Juist! Hebben ook nog een schitterende Foka 4.... maar goed!
    Maakten vroeger zeer veel voor Graupner. De resonantie dempers en bochten bijvoorbeeld...

    Rascal weegt 2950 gram. Daar blijft hij door de geringe luchtweerstand van de romp lang op
    zweven. Nu ik stabilo en kiel aangepast heb, instelhoek verbeterd... kan ik hem normaal landen...
    voorheen had ik de volle 150 meter nodig... wilde gewoon niet door de knieën. Haha
    Kiel? Was te klein... zakte uit in de bocht... bijsturen gaf fratsen... aangepast... en doet nu ook een fatsoenlijke rol
    ipv een wharp als een dwijl... maar ook een te lage vliegsnelheid.
    Start was voorheen ultra link... Boemerang... en dat is nu helemaal over...
    je moest hem vlot optrekken, wippen... ging het net goed... nu kan je de langste grasbaanstart maken die je wilt... kaarsrecht... en loepzuiver...

    Vliegduur is behoorlijk... alleen nimmer op de klok gekeken. Ga je jagen... is sap vlot op.
    Maar in schoolslagstand kan ie best even voort...Aanvankelijk 4000, nu de frisse 4200
    Mooi compact pakket an welpower.

    Origineel weegt een Rascal vliegklaar rond de 2250 op een viertakt.
    Zwaar versterkt en verbeterd, vleugelzadel tordeert niet meer. Maar motor is zwaar...
    Regelaar redelijk. Verder telemetriesensoren. Graupner Carbonite servo's

    https://www.modelbouwforum.nl/threads/herbouw-rascal-40-ga-het-proberen.168189/page-10

    13 x 10 Klapprop Aero-Naut... de calculatie had ik 13 x 12 gezet... maar kan maar zo dat die
    prop er niet was... wel had ik 13 x 10 gewoon liggen...

    Had eerst een HET-RC, later de Hyperion... iets zuiniger...
    De HET begon meer A te trekken, werd het te heet? Of was het de Regelaar? (telemetrie)
    Hyperion en een Jeti Regelaar... en dat loopt perfect... Eigenlijk een 2009 Hotliner drive, op basis van Planeta Pro.
     

    Bijgevoegde bestanden:

    Laatst bewerkt: 7 jun 2020
  19. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.885
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Even wat nieuws.
    Ik had een fabrikant in China benaderd voor een BLHeli_32 regelaar.
    Ik kreeg eerst een prototype opgestuurd die tot 6S werkte en 85A kon leveren.
    Getest en dat deed ie ook.
    Toen heb ik ze gevraagd, kunnen jullie iets bouwen dat 10S en 150A aankan.
    Gisteren de foto's ontvangen en wat hij zou gaan kosten.
    Dit is alleen de printplaat, 21 gram
    not with shell,only PCB broad same as APD'S..jpg



    En de complete regelaar, met koelblok, 70 gram.
    Vind het ietsje te zwaar maar hij is 100A continu, 150A voor 10 seconden en 200A voor 5 Seconden.
    with shell is finished product.jpg



    Ik ben nu nog in onderhandeling over wat er allemaal te programmeren moet zijn en ook over de prijs.
    Ik verwacht dat ie rond de 80 Euro gaat kosten en dan is ie in Europa, dus incl invoer en transport.

    GJ
     
    MicropropSport vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina