FPV vlucht met de Gaui 500x

Gisteren voor het eerst met de Gaui 500x mijn FPV setup getest. De eerste 3 Lipo’s voelde erg eng aan. Omdat ik moest wennen om vertrouwen te hebben in het FPV beeld. Want als ik gewoon visueel keek, was ik na ca 50m de oriëntatie positie van de quadcopter kwijt. Maar goed, na een paar Lipo’s begon de gewenning een beetje te komen. En daar heb ik een filmpje van gemaakt. Het filmpje is totaal niet spectaculair, omdat ik niet verder ben gegaan dan ca 150m. Enkel een beetje tussen de bomen door gevlogen. Maar het gevoel wat ik erbij had, was wel spectaculair. Oftewel; een leuke extra dimensie van RC modelbouw!

[URL="
First FPV Flight with Gaui 500x - YouTube[/URL]

Mijn huidige FPV setup is:
- Gaui 500x (met GU-344 CPU)
- Skylark Tiny OSD II
- Starlight 650TVL board Camera met 2.8mm lens
- 5.8Ghz Transmitter

Ground Station (plaatje is te zien in de laatste seconden van deze film):
- 5.8Ghz receiver (met standaard 5.8Ghz antenne)
- Mini DVR Camera Video SD Card Recorder HD
- 7" TFT LCD

Laatst bewerkt door een moderator:
hah, leuk, weer een fpv quad erbij :D

ik hoop de mijne binnenkort ook te voorzien van FPV gear (moet nog wat dingen verkopen helaas), tot die tijd moet ik me vermaken met mijn FPV vliegtuig :)

vlucht ziet er erg goed uit hoor!!!

Vandaag weer een opname gemaakt. Er zijn dan geen bijzondere dingen/objecten te zien, om de regio waar ik vlieg. Maar om mijn eigen omgeving van tientallen meters hoogte filmen, is wel grappig om terug te zien. Nu ook een HD808 #11 key Camera er onder geplaatst.
Had van de week ook een FatShark Dominator gekocht. Moet zeggen, dat vliegt een stuk makkelijker. Dan op een TFT schermpje te kijken. Maar voor de buitenwereld ziet het er erg apart uit. Ik zit zonder enige beweging op mijn zitje te vliegen, terwijl me QuadCopter vele meters weg is.

Ik vlieg met een Spektrum DX6i. Voor zover ik gelezen heb, is de range van Spektrum zenders niet heel bijzonder. En omdat ik in de QuadCopter (nog) een Orange transmitter heb, al helemaal niet. Omdat dat een DSM2 is (en niet DSMx), wat volgens hem dus iets minder betrouwbaarder maakt. Maar ik ben wel nieuwsgierig naar wat een veilige afstand is, om aan te houden qua maximale afstand. Natuurlijk vanuit gaand dat er geen objecten (bomen oid) tussen de transmitter en reciever zit. Gevoelsmatig zit ik zelf te denken aan ca max 350 a 400m.
Heeft iemand hier ervaring mee? En/of een idee bij?

Ik heb het zelfde probleem qua range vraag :P
Ik heb ook de DX6i maar dan met de stock reciever.

Mooi filmpje, ik kan niet wachten tot mijn setje binnen is :)

Ik vlieg met een Spektrum DX6i. Voor zover ik gelezen heb, is de range van Spektrum zenders niet heel bijzonder. En omdat ik in de QuadCopter (nog) een Orange transmitter heb, al helemaal niet. Omdat dat een DSM2 is (en niet DSMx), wat volgens hem dus iets minder betrouwbaarder maakt. Maar ik ben wel nieuwsgierig naar wat een veilige afstand is, om aan te houden qua maximale afstand. Natuurlijk vanuit gaand dat er geen objecten (bomen oid) tussen de transmitter en reciever zit. Gevoelsmatig zit ik zelf te denken aan ca max 350 a 400m.
Heeft iemand hier ervaring mee? En/of een idee bij?
Zelf heb ik niet direct ervaring hiermee maar wel een idee hoe ik het zou aanpakken.

Eigenlijk krijg je zekerheid door een reikwijdte test. Je gaat dan met je quad (zonder props ;) ) zo ver mogelijk van de zender weg lopen. Als je bijvoorbeeld op 400 meter problemen met de verbinding krijgt heb je de grens op de grond. Omdat radiogolven op 2.4 GHz op 1,5 meter hoogte minder ver komen dan op bv 50 meter dan weet je dat je tot die afstand veilig kunt vliegen.
Het is even lopen maar je hebt dan wel meer zekerheid. Zo zou ik het dus aanpakken

Dat was ik ook van plan om te doen :), denk dat dit de enige manier is om te weten hoe ver je eigen setup kan komen.

Ik heb met de vliegtuigen een range tot 700 meter getest en zonder enig probleem gevlogen met FPV en spektrum zender met orange ontvanger. Verder heb ik niet getest omdat ik toch niet verder vlieg.

FPV vliegen met een gaui is leuk en eenvoudig heb ik overigens gemerkt, hier een kort filmpje van mijn 500X met GoPro aan boord.

Hoi,

Hoe bevalt de Skylark? Info lijkt zeer overzichtelijk en op de site zie ik ook een normaal bedrag van circa 100 euro compleet.
Ik heb nu alleen batterij maar hoogte en vooral afstand blijft raden. Ook ik heb een DX8 en altijd benieuwd wanneer ik 'm kwijt raak (heb gelukkig auto return home ;)

De Skylark Tiny OSD II heb ik bij Hobbyking gekocht (ca 75euro). En bij Skylark zelf (http://www.skylarkfpv.com/store/ ) de USB kabel gekocht (ca 5euro). Standaard levert Hobbyking hun eigen firmware op de Tiny OSD. Die heb ik vervangen voor de originele firmware van Skylark (v2.7).
Ik ben wel tevreden over deze OSD. Ik ben nog een beetje bezig om de ampère gebruik goed in te stellen, zodat ik de juist verbruikte mAh zie. Maar dat komt nogal nauwkeurig. Overigens; out-of-the-box is die ampère kalibratie waardeloos. Dus je hebt eigenlijk wel die USB kabel nodig.

Wauw ziet er goed uit. Erg leuk filmpje ook en zo'n rustig beeld!

Wil graag nu aan fpv beginnen met een quad. Ik zag dat bij de e-store de gaui verkochten en dat daar werd beweert een 20min te kunnen vliegen met een wat grotere accu. Hoe lang is jouw vliegtijd (met wat voor lipo)? Die 20min lijkt me erg onwaarschijnlijk nl.

Wauw ziet er goed uit. Erg leuk filmpje ook en zo'n rustig beeld!

Wil graag nu aan fpv beginnen met een quad. Ik zag dat bij de e-store de gaui verkochten en dat daar werd beweert een 20min te kunnen vliegen met een wat grotere accu. Hoe lang is jouw vliegtijd (met wat voor lipo)? Die 20min lijkt me erg onwaarschijnlijk nl.

Ik vlieg met 3S Lipo's van 2200mah. Voordat ik met deze Quad FPV vloog, kon ik ca 8min vliegen. Nu met me FPV gear erop, kan ik ca 6 a 6,5 min vliegen.

Ik heb zelf geen ervaring met een grotere Lipo dan 2200mah onder de Quad. Dus ik durf geen tijden te noemen. Want je krijgt dan natuurlijk ook met meer gewicht te maken, als je een grotere accu eronder hangt.

Back