FPV

Status
Niet open voor verdere reacties.
Op zich niet, je verkijkt je er alleen op hoeveel energie er zou zitten in een Easystar die 300km/h zou vliegen (zou ie niet halen, maar dat terzijde).

Als die bv. een stuurfoutje maakt en hij komt op het dak van je auto, gaat ie er gewoon dwars doorheen..

Ja, da's het nadeel van snelheid...

Maar je kan niet élk risico uitsluiten...op een gegeven moment zal er vast wel ergens, ooit, een FPV-dode vallen. Shit happens: het is net echte luchtvaart...daar valt ook weleens iets uit de lucht. Maar da's geen reden om het dan maar te verbieden...lijkt me.

Uiteindelijk zal het wel gereguleerd gaan worden, net zoals de burgerluchtvaart geregeld is...met brevetten dus. Voor de 'zware' UAV's dan. Geloof mij maar: over een paar jaar pruttelen er UAV's boven je huis...net zoals de plezierluchtvaart dat nu doet.

Ja, da's het nadeel van snelheid...

Maar je kan niet élk risico uitsluiten...op een gegeven moment zal er vast wel ergens, ooit, een FPV-dode vallen. Shit happens: het is net echte luchtvaart.

Leuk zal je kind maar wezen........Wat een idiote vergelijking: een hobby met de echte luchtvaart...............

Leuk zal je kind maar wezen........Wat een idiote vergelijking: een hobby met de echte luchtvaart...............

Tsja, dan heb je pech! (Moet je meer dan één kind nemen...heb je redunancy! :vamp:)

Overigens vind ik het maar zwak argument wat je aandraagt: -Alsof échte luchtvaart géén hobby kan zijn (onzin!) -Alsof 'echte' hobbies niet levensgevaarlijk mogen zijn (ook onzin!) -Alsof de wereld niet walgelijk overbevolkt is. -Alsof alléén kindslachtoffers ertoe doen (de kinderen!!!)

Bij de aanvaarding van risico's, bv. het risico op slachtoffers, is het van belang te weten waarom die risico's gelopen worden.

Voorbeeld: je kunt zomaar op straat doodgereden worden. Dat is het risico van het feit dat mensen rijbewijzen kunnen halen en auto's kunnen kopen. Omdat het nuttig is dat we ons kunnen verplaatsen, het dient een maatschappelijk belang, accepteren wij dat risico. Het alternatief: niet verplaatsen, is domweg geen optie.

Bij FPV is de situatie anders. Daar wordt kennelijk een risico genomen, echter het doel heiligt wat mij betreft niet de middelen. Ik vind niet dat 'de maatschappij' een risico moet lopen omdat iemand nou toevallig als hobby FPV vliegen heeft.

Als morgen iemand die ik ken op straat wordt doodgereden in een ongeluk, dan zal ik dat natuurlijk niet leuk vinden, maar kan ik dat accepteren omdat het een risico is wat nu eenmaal noodzakelijk is.

Als morgen iemand doodgevlogen wordt door een FPV vlieger, zou ik dat onacceptabel vinden.

Maar goed, laten we nu niet gaan overdrijven.. voordat er doden vallen door FPV moeten er wel heel erg rare dingen gebeuren.. er bestaat ook nog zoiets als gezond verstand.

Inderdaad gezond verstand......en gezien de uitspraken van Sjef twijfel ik daar in dit geval aan.
Pionieren is geweldig....visie ook....maar er is een verschil tussen een pionier en een gevaarlijke gek...........

Zoals hezik al aangeeft is het experimenteren met je hobby niet te vergelijken met deelname aan het (luchtvaart) verkeer...........

Ach, we accepteren toch ook dat rijke stinkerds in privevliegtuigjes boven onze huizen vliegen (nét zo nutteloos IMHO), of we accepteren toch ook sportwagens op de openbare weg (ook vrij nutteloos), we accepteren toch ook de pleziervaart?

Ik vind het zelf eigenlijk ook vrij stupide om FPV-vliegerij bij voorbaat als nutteloos te bestempelen...

Ik vind FPV of welke vorm dan ook niet nutteloos.............Ik zie mezelf ook nog wel eens FPV vliegen......Vind alleen dat je dit binnen de bestaande wetten moet doen.....of in ieder geval dusdanig dat je niemand in gevaar brengt.......

dromen mag...

fpv vliegen is, binnen de grenzen die nu bereikt zijn, al er goed op pad.

al dan niet illegaal, maar daar kunnen we eindeloos over door discusieeren! en dat hoeft niet want we houden het toch niet tegen...

ik kreeg vandaag weer een boete voor te hard rijden.... mag volgens mij ook niet want ik krijg er weer een boete voor! (wil niet zeggen dat niemand het meer doet...)

maar laten we weer ontopic gaan verder kletsen ;)

Volgende maand ben ik jarig. Ik mag een FPV set kopen. Heb me er al heel erg in verdiept en ook heel veel informatie over weten te vinden. Nu zet ik even alles op een rijtje wat ik ga doen wanneer ik tot het echte FPV begin:

- Nadat ik alles volledig heb aangesloten en ik beeld krijg zet ik het cameratje stevig op het model(skyraider/kopie van EZ).
- Ik heb mijn apparatuur; film recorder en ontvanger aan elkaar aangesloten om de vlucht op te nemen.
- Ik vlieg zonder op het scherm te kijken zo ver mogelijk in de lucht en vlieg wat rond. Ik check hierbij hoe hoog ik ongeveer zit. Gelijk een range test hoeveer ik mag/kan gaan.
- Ik land het vliegtuig en bekijk mijn opgenomen video opname om te kijken of ik op bepaalde hoogte storing zou krijgen en ik me zo kan oriënteren dat ik niet hoger als dat moet gaan.
- Nadat dit zou ik zeker van moeten zijn waar ik vlieg, hoe hoog ik ongeveer vlieg en hoever ik vliegen mag.

Dit alles zou ik willen gaan beoefenen met een 10mw FPV setup : CAM20 CMOS Camera with Lithium battery and 10mw Tx & Rx [CAM20] - £64.00 : FirstPersonView.co.uk, Radio Control First Person View (RC FPV) equipment for Video Piloting . Hoog ga ik niet. Op een hoogte van 250 meter vliegen, vind ik voorlopig ruim voldoende en ik toch altijd relatief laag vlieg(ik pas wel op dat ik niet te ver te laag vlieg), omdat langzaam voorbij vliegen toch het leukst is!

Ik wil er zeker van zijn dat ik het op een veilige manier uitoefen en zo deze hobby met plezier verder kan uitoefenen. Schade aan mensen/dieren of andere zaken zullen bijna uitgesloten zijn aangezien ik 3 km van een stad/dorp vlieg. Met eventuele elektronische storingen weet mijn vader deels wel raadt mee. Hij gaat ook elke keer mee.

Gezien mijn leeftijd hoop ik niet dat ik reactie krijg dat ik moet stoppen en wachten totdat ik ouder en wijzer ben. Mijn vader gaat iedere keer mee en is er altijd wanneer er een probleem zou voordoen.

Nog wat tips en ideeën zijn zeker welkom.

Groetjes Pascal

Hoi

Ik vlieg al een tijdje FPV en het gaat mij goed af en het is een geweldige ervaring om daar mee te vliegen, ik gebruik een videobril en ook ik heb wel eens beelduitval gehad, dat is natuurlijk minder, maar je laat je sticks los en laat je kist vliegen, tot je weer beeld hebt.

Tot op heden is dat vliegen met FPV toppie gegaan en is zekers aan te raden, vroeger en nu raakten we ook wel eens kisten kwijt door wat voor oorzaak dan ook, wel ff je adres gegevens in je kist plakken, als je geluk hebt vinden ze hem terug voor je en dat is in onze club al meermalen gebeurt.

Het is leuk als je op de hei op Kootwijk je kist kwijt raakt en ze vinden hem terug in Tiel en zonder schade.

Wat betreft de wetgeving ach dat zijn mannen achter een buro die een petje en een fluitje hebben gekregen en ons aan banden willen leggen omdat zij het zo willen, zo werd vroeger ook de TV door de regering toen tegen gehouden en waarom tja.

Vroeger moesten wij een zendmachtiging hebben om te kunnen RC vliegen, wat voor nut was dat toen, het had geen nut dus en zo is het nu ook.

Doe gewoon lekker wat je wil, FPV vliegen is super, ik wil wel eens op 3km vliegen en dat zal ik zekers gaa doen, alleen nog dat 500mw of meer setje hier hebben en dan doe ik het mooi.

Vriendelijke groeten Jaap

Laatst bewerkt:
Hoi

Ik vlieg al een tijdje FPV en het gaat mij goed af en het is een geweldige ervaring om daar mee te vliegen, ik gebruik een videobril en ook ik heb wel eens beelduitval gehad, dat is natuurlijk minder, maar je laat je sticks los en laat je kist vliegen, tot je weer beeld hebt.

Tot op heden is dat vliegen met FPV toppie gegaan en is zekers aan te raden, vroeger en nu raakten we ook wel eens kisten kwijt door wat voor oorzaak dan ook, wel ff je adres gegevens in je kist plakken, als je geluk hebt vinden ze hem terug voor je en dat is in onze club al meermalen gebeurt.

Het is leuk als je op de hei op Kootwijk je kist kwijt raakt en ze vinden hem terug in Tiel en zonder schade.

Wat betreft de wetgeving ach dat zijn mannen achter een buro die een petje en een fluitje hebben gekregen en ons aan banden willen leggen omdat zij het zo willen, zo werd vroeger ook de TV door de regering toen tegen gehouden en waarom tja.

Vroeger moesten wij een zendmachtiging hebben om te kunnen RC vliegen, wat voor nut was dat toen, het had geen nut dus en zo is het nu ook.

Doe gewoon lekker wat je wil, FPV vliegen is super, ik wil wel eens op 3km vliegen en dat zal ik zekers gaa doen, alleen nog dat 500mw of meer setje hier hebben en dan doe ik het mooi.

Vriendelijke groeten Jaap

Goed, zal nog één keer happen;).

Waarom zo'n asociale instelling? "doe lekker wat je wil", "ga lekker op 3 km hoogte vliegen". Verwacht je toch niet van iemand die gewend is met turbines te vliegen....? Doe je daar ook lekker wat je wil, lak aan alle regels etc?
Ik laat het hierbij..................jammer dat FP zo een slechte naam krijgt.....

Hallo iedereen. Ik ben nieuw op dit forum.
Ik weet nu al wat over fpv, en wil er ook mee beginnen. zoals de meeste mensen zou ik een ez-star kopen. nu, ik zou een setje van 900MHz van rangevideo of van hobbywireless kopen(omdat ik op 2.4ghz vlieg). ik vlieg tot nu toe met brandstof vliegtuigen dus zou er mij hier iemand een uitleg kunnen geven hoe het zit met batterijen in een , laat ons zeggen EZ-star fpv vliegtuig. iemand met ervaring aub. ik zal hier ook mijn bouwverslag van de FPV easystar posten. je kan me ook contacteren op coole-seb@hotmail.com
sebastien

Ik ben van plan om rond juli een FPV setup te realiseren.
Maar ik ben het een en ander aan het rondkijken, en er zijn wel leuke kant en klare setjes (10mW) die best voordelig zijn, maar die hebben een reikwijdte van 500-700m.
500m is al wel veel, maar mijn ontvanger heeft (getest!) 2km+ zuiver bereik (op grondniveau +1m)
mijn voorkeur zou uitgaan naar 100-500mW 2,4ghz, tenzij jullie zeggen dat dat absoluut niet nodig is...
Ook ben ik een aantal losse setjes en camera's tegen gekomen, maar ik weet eigenlijk niet waar ik goed aan doe.

grt Ron

Op 900MHz kan je vergeten, die band is in Nederland al in gebruik en niet vrij beschikbaar voor civiele toepassingen, dus feitelijk is 't gebruik ervan illegaal. Ik zou de overstap naar 35MHz overwegen, zodat je voor audio/video de 2.4GHz band kan benutten. Voor de rest is een EasyStar natuurlijk simpel geschikt te maken voor FPV, ik zou je wel aanraden rolroeren te gebruiken en uiteraard een brushless motor (bv. een HXT2835-2200kV met 25A ESC). Ook zeker niet bezuinigen op goede servo's en idem ontvanger. Daarnaast ervoor zorgen dat alles 3x gecontroleerd en in orde is voordat je gaat vliegen, je zal niet de eerst zijn die buiten zicht erachter komt dat een servo stekker is losgeschoten, of dat de camera opeens geen beeld meer geeft.

Uiteraard is eerst normaal RC kunnen vliegen een must en FPV vliegen doe je alleen daar waar je niemand anders er overlast of schade mee kunt veroorzaken (ergens tussen de weilanden, of braakliggend terrein bv.).

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
Hardware Analysis - Computer hardware news, reviews and forums that provide help and assistance with problems.
dankje voor je reactie, sander,
ik ben nog redelyk onervaren als het gaat om elektronica en die dingen, maar dat kan ik wel leren.. ik heb een net nieuwe 2.4Ghz T14MZ van futaba, dan moet ik weet nieuwe ontvanger en zender module kopen...

Ron,

PPM of PCM? Vooral PPM single conversion ontvangers gaan 't zwaar krijgen met een 2.4GHz video zender ernaast

Ik vrees dat het om een 8 kanaals 35mhz PPM single conversion, full range ontvanger gaat.
Ook heb ik nog geen reikwijdte test gedaan met de ontvanger in combinatie met een brushless motor en ESC. Slechts goede ervaringen met andere vliegmodellen.
Ik heb ook wel een 2,4ghz 6ch ontvanger, maar dat lijkt me niet verstandig (2,4-2,4)

Het toestel zal een speed 600 grootte hoogdekker trainer worden (balsa)
Ik heb namelijk al enige ervaring met parkflyers en een zware (170gr) bewakingscamera (zwart wit)
Voorlopig zal ik zeker niet landen en opstijgen vanaf de camera.

Weet iemand een leuk ''starter'' set <€150?
Ik ben zelf wel handig met soldeerbout, dus dat is (met een beetje uitleg) geen probleem.
Ik heb al wel wat gezocht, maar zie door de bomen het bos niet meer.

grt Ron

T14 35MHz zendmodule
HF-AMPLIFIER T14 35 MHZ Robbe 1-F1655 F1655 - Hobbydirekt Modellbau

R319DPS 35MHz ontvanger
PLL EMPF.R319DPS PCM 35MHZ A+B-BAN Robbe 1-F0988 F0988 - Hobbydirekt Modellbau

Of evt. een R1410DP of R1409DP, niet vergeten een kristal mee te bestellen in dat geval, de R319DPS is een synthesizer ontvanger en heeft geen kristal nodig.

R1409DP 35MHz ontvanger
EMPFAENGER R-149 DP 35 MHZ A-BD. Robbe 1-F0948 F0948 - Hobbydirekt Modellbau

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
Hardware Analysis - Computer hardware news, reviews and forums that provide help and assistance with problems.
dankje voor al het opzoekwerk :) (die T14MZ vond ik ook absurd maar men vader kocht hem als een cadeau,... immers hebben 3 anderen van de club die ook. IVM die verboden 900 Mhz, ik woon in belgie, maar misschien kan 1.2ghz of 1.3ghz me redden :))
dit is wat ik net vond.
RangeVideo FPV set [COMBO-FPV-1300-300-KX171] : RangeVideo!, Wireless video solutions.
bekabeling is erbij, moet ik niet meer gaan knoeien.(EN HET IS 1.3ghz)
batterijtjes bestel ik er dan ook bij. koop ik gewoon een easystar. ik ga op het begin nog geen pan en tilt installeren, dat maak ik later wel, heb hier nog genoeg hout en wat servootjes liggen. wat vind je van die set van rangevideo?
,sebastien

Sebastien,

Ik zou idd. even kijken wat de wettelijke bepalingen zijn voor 't gebruik van 1.3GHz in Belgie, daar ben ik nml. onvoldoende van op de hoogte. De set ziet er verder prima uit, alleen de bijgeleverde antenne's zijn een beperking, ik zou zeker een flat patch antenna erbij bestellen:

1.3GHz 8dBi Patch receiver antenna [PAT-1300-8] : RangeVideo!, Wireless video solutions.

Ik zou overigens wel voor een KX191 camera kiezen ($10 extra), geen KX171, omdat deze veel beter beeld geeft, vooral in condities wanneer er minder licht is. Ook is een dual output receiver geen gek idee ($20 extra), je kan dan één video uitgang gebruiken voor je video bril (of LCD monitor) de andere voor je camcorder waarmee je de vlucht opneemt. Je kan composite video signalen niet simpelweg splitsen met een Y-kabel, omdat de impedantie dan niet meer klopt en de helderheid van je beeld met 50% gereduceerd wordt (75-ohm aflsluitimpedantie is de norm), vandaar dat twee uitgangen een pré zijn in dit geval.

Als je een dergelijke set besteld en inbouwt zorg dan voor 't volgende:

- denk goed na over waar en wat er elektrisch of mechanisch mis kan gaan
- klem geen verbindingen, solderen en krimpkous erover is de beste manier
- doe een uitgebreide test op de grond, zodat alles 100% werkt
- vlieg in eerste instantie gewoon op zicht en neem de vluvht op
- kijk de vlucht terug en vergewis je ervan dat alles functioneert
- nu kan je elke keer een stap verder gaan
- gebruik bij voorkeur een spotter, die je kist in de gaten houdt

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
lijkt me goed, moet ik eerst wel nog even checken of ik nog genoeg zakgeld over heb om die spullen te kopen, eindsom zal rond de 500-600 euro liggen denk ik... EZ-stars hebben ze stock in de modelbouw winkel hier... misschien een domme vraag , maar hoe kunnen ze je pakken als je zonder vergunning op 1,3 of 900mhz zendt?

RangeVideo FPV set
Starting at: $499.00

dat is dus mijn probleem :(
ik heb niet eens de helft als budget
tis jammer dat er zo weinig 2e hands te vinden is.

Antenne is dus van belang bij het ontvangst, maar is zo'n patch antenne niet zelf te fabriceren?

grt, Ron

Status
Niet open voor verdere reacties.
Back