FPV

Discussie in 'Bouwverslagen - Vliegen' gestart door robot, 21 apr 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.885
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Iedereen is vrij om te doen en laten wat ie wil.
    Sander doet niets om de risico's te verminderen, als je echt risico's wil verminderen moet je alles dubbel uit gaan voeren.

    Eerste wat ik zou doen is om aan te raden altijd met z'n tweeen te vliegen zodat 1 persoon het vliegtuig altijd ziet.

    En de vergelijking met hard rijden en brommers gaat niet echt op.
    Zeker niet voor de wetgeving.
    Denk zelfs dat als het echt fout gaat met een FPV setje dat je je failissement aan kan vragen.
    En wat me eigenlijk verbaasd..... als je hier op het forum iets vraagt over illegale software dan wordt je afgebrand.
    Nu is in mijn ogen (en ook in de ogen van justitie) FPV en 2,4 ghz videozenders nog veel illegaler en daar valt niemand over....

    Maar ik ben er klaar mee, ik heb mijn zegje gedaan en iedereen heeft hersens en ik hoop dat mensen ze gebruiken.

    Vraag me af wat de mening van de KNVvL is op deze ontwikkeling.

    GJ
     
  2. richardh

    richardh

    Lid geworden:
    25 feb 2007
    Berichten:
    613
    Locatie:
    panningen
    in ieder geval staat iedereen open voor eenieders mening en da's al heel wat waard;)
     
    Laatst bewerkt: 17 aug 2008
  3. Syt

    Syt

    Lid geworden:
    3 nov 2004
    Berichten:
    121
    Locatie:
    Alkmaar
    Welnee, ook GJ vloog wild, en ook GJ deed dingen fout, en ook met GJ kun je lachen ;)

    iedereen heeft zijn mening, en doet toch wat ie wilt.
    'do not try this at home' is ook zo'n zin die het alleen maar leuker maakt om het juist wel te doen.
    'kan ik dat ook'? ja tuurlijk, maar zit dan ook zelf op de blaren.

    FPV is gewoon gaaf, ik ken toevallig iemand (GJ, weet jij wie?) die toch met verschillende componenten bezig was en ook leuk aan het testen was om te kijken hoe en wat...
    Geen idee wat daar mee gebeurd is overigens.

    Even een on-topic vraag.

    we mogen in NL uitzenden met 100 mw???

    is dat niet genoeg om video mee te zenden? of red je dan 200 meter en daarna is het die vriend naast je ff snel vragen waar je kist is ;)
     
  4. Syt

    Syt

    Lid geworden:
    3 nov 2004
    Berichten:
    121
    Locatie:
    Alkmaar
    ok, weer wat geleerd..

    Analoog is niet mijn sterkste kant, digitaal gaat prima ;) (logica..)
    Maar ik doe niets professioneel (behalve de code kloppen).

    Dus al er gevlogen wordt met 10mw, zullen ze het niet/nooit in de gaten hebben.

    Ik bedoel..
    Kan me voorstellen dat als je met je 500mw 'stoorzender' vliegt, en ze je zoeken, ze je zullen vinden ook..

    Vlieg je met 500mw omdat je dan zeker weet dat je beeld houd?

    zijn er alternatieven?
     
  5. Gerben

    Gerben Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Berichten:
    5.557
    Locatie:
    Rotterdam
    Hallo Sander,

    Als voorzitter van ondergetekende club, met leden die met deze materie bezig zijn, zie ik het volgende wel gebeuren.
    Bij de eerste paar FPV vluchtjes gaat men netjes met zn 2en staan, 1 observator. Dit gaat een tijdje zo goed, dat de observator al snel achterwege blijft. Langzamerhand gaat de FPV vlieger steeds verder en hoger vliegen, dit levert immers mooie beelden op. Wat voorkomt nu dat de vlieger buiten het bereik van de apparatuur vliegt?

    Jij hebt gps info in je FPV begreep ik, maar dat zal de gemiddelde FPV vlieger niet hebben.


    Groet,
    Gerben

    PS Claimen dat je geen handelaar bent omdat je alleen via distributiepunten levert is tegengesteld. Dit maakt je tot groothandelaar ipv klein/detailhandelaar.
    Onder iedere post een link plaatsen met je eigen product site bevestigd dit.
     
  6. Jaap Gaasbeek

    Jaap Gaasbeek

    Lid geworden:
    22 apr 2006
    Berichten:
    2.691
    Locatie:
    Eerbeek
    Verder graag geen gezeik meer hier en graag en veel over FPV vliegen posten wat een gezeur.

    Vriendelijke groeten Jaap
     
    Laatst bewerkt: 3 sep 2008
  7. robot

    robot

    Lid geworden:
    31 okt 2006
    Berichten:
    1.454
    Locatie:
    heerhugowaard
    jaap ik geloof het wel

    eerst 3 bladzijde weg dan kan ik het afmaken [ uitdokteren]

    de troep licht in de hoek

    ik ga alvast 2 shocks maken

    heb al 6 dymond servo s besteld rest heb ik nog van vorigjaar

    en nog wat hovercraft s bouwen dat moet ook top zijn als het druk

    is in de lucht van de gymzaal

    lekker racen
     
  8. robbertr

    robbertr Guest

    Locatie zender

    Sander,
    Ik heb behoorlijk wat spullen besteld voor FPV (op Easy Star) en die ga ik er binnen een paar dagen / weken op monteren.

    Op de Amerikaanse fora staat behoorlijk wat geschreven; maar toch nog even een vraagje.

    Kan jij aangeven in welke mate de video zender (in mijn geval 2.4Ghz 1.000 Mw ;)) kan storen op mijn gewone ontvanger?

    Ik heb gelezen dat de zender zo ver mogelijk van de ontvanger af moet. Echter daar er sprake is van totaal verschillende frequenties, lijkt mij dat de storing wel zal meevallen - of toch niet?

    Als ik de ontvanger voorin leg, dan loopt de antenne altijd nog onder de Video zender door. Ik heb er ook al over gedacht om de zender achterop de staart te monteren.

    Heb jij tips voor de beste opstelling?

    Grt Robbert
     
  9. robbertr

    robbertr Guest

    Hier heb ik wat aan; bedankt!
    Zender terug sturen wordt erg lastig (is nog onderweg) dus ik ga het hier eerst even mee proberen.
    Wel mooi balen. Een maatje van mij heeft een 900 Mhz systeem gekocht (ook van lawmate) met een waardeloze ontvangst. Dacht dat ik met wat extra vermogen wel een slimme zet had gemaakt. Niet dus :nooo:.......

    In ieder geval ga ik hem dus op de staart monteren (voor het kielvlak). Dan kan ik die mooi als steun gebruiken voor de antenne. Wil namelijk een 7dbi antenne erop zetten. Of is dat geen slim idee ivm extra storing etc?

    Voor wat betreft de koeling, zal ik een oude PC uit elkaar slopen voor wat koelribben.

    Als ik de spullen binnen heb, klop ik nog wel bij je aan voor extra advies.

    Robbert
     
  10. Hoi Sander; met veel belangstelling volg ik je posts over dit onderwerp! Dank voor alle nuttige informatie ook. Hoe je het ook wendt of keert, FPV-vliegen is dé toekomst van modelvliegen. (En modelvliegen is de toekomst van de luchtvaart ;-) ) En wat jij doet is pionierswerk...want dat is het stadium waarin dit hele FPV-gebeuren zich in bevindt, IMHO. Want geef toe dat het bestwel aankloten is, met die analoge zooi....want dat is het toch, right?

    Want ik zie het zo gebeuren dat 'mobieltjes' - over niet al te lang - zo'n krankzinnig snelle internetverbinding (per satelliet gaan) krijgen dat het mogelijk wordt om digitaal-via-satelliet te gaan FPV'en....kijk...en DAN begint het écht interressant te worden: géén grenzen meer aan je videozendbereik, géén illegale toestanden meer met radiodingen die verboten zijn...gewoon per internet gaan vliegen...zo is de ware toekomst :zon:

    Ik ben zelf trouwens op beroepsmatige wijze geinterresseerd in dit 'FPV-ding' aangezien 'camerakinetics' mijn expertise is....ik ben een soort van 'ontwikkelaar' van camera- en lichtrigs, voor de high-end fotografiemarkt...kortom: ik zou wel eens een demo'tje van je willen krijgen...dan geef ik meteen een demo'tje van mijn 'air-device'...ik ga niet weer de fout maken hier te vertellen wat ik allemaal aan 'illegale toeren' uithaal...want dan krijg ik meteen de JVO's van hier op mijn dak. Oké, ik zeg het toch :evilbat: : Ik doe wat jij doet, maar dan des nachts. En dus zonder moeilijke video-downlink.....want waar ik naartoe wil is om puur op de instrumenten te vliegen...nu spiek ik soms nog naar de navigatieverlichting, met mijn ouderwetse oogballen, ja. Maar da's een ander verhaal...maar ook weer niet. Afin: succes met het onderzoek, en misschien tot demo (op illegale vlieglokatie uiteraard ;-) )
     
  11. multimul

    multimul

    Lid geworden:
    10 aug 2007
    Berichten:
    8
    Locatie:
    Haarlem, NL
    FPV freaks,

    Ik volg ook al geruime tijd (in stilte veelal) alle ontwikkelingen op gebied van FPV en video-links. Ben na vele jaren winterslaap weer begonnen met R/C, vliegen heb ik reeds 10jr ervaring mee en net een jaartje nu met elektro-heli's (450s) begonnen.
    Heb nu net een Moviestar vliegen en de 1e testjes gedaan met 900Mhz TX/RX setje van RV. Zoals te verwachten voldoen de whip antennes natuurlijk niet, en ga nu een patch antenne bouwen (RC-CAM Projects: Goof Proof Patch Antenna) en een dipool zoals ik ben tegengekomen op o.a. de RCgroups threads.
    Mn eerste videootje: eF8wVpMXPcs[/media] - Moviestar aerial video

    Wellicht idd leuk een keer af te spreken en wat ervaringen/tips uit te wisselen!

    Geloof idd dat er in NL niet heel veel gebeurd op FPV vlak, kom er weinig over tegen tot nu toe.

    Jeroen: heb jou posts mbt jouw video TX gevolgd en ook zender bekeken, ziet er goed uit. Staat zeker op het lijstje omdat ik ook wat tests wil gaan doen met 2,4Ghz naast het 900Mhz setje dat iknu heb. Ik hoor jou echter weinig over de RX kant, kan je daar wat meer over vertellen? Ik zit bijv te kijken naar de Iftron diversity receivers (Yellowjacket), las wel jouw postings mbt de 5Ghz van hun.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  12. xyz

    xyz

    Lid geworden:
    2 dec 2007
    Berichten:
    1.642
    Locatie:
    Eindhoven
    > Het gebruik van deze frequentie is illegaal in Nederland en in 't grootste
    > deel van Europa.

    De pot verwijt de ketel dat hij zwart ziet.

    Gewoon genoeg vermogen nemen dan heb je nergens last van. Dat andere een probleem hebben is niet jou probleem.

    Dit is toch jou strekking Sander ?

    Van mij mag dit Draadje volledig weg gegooit worden, want ik zie door dit gebeuren nog wel eens een vliegtuig uit de lucht vallen die wel netjes 10 mW gebruikt. Dit hoeft niet op het zelfde veld te zijn maar 1 of 2 km verderop waar iemand met zijn legale apperatuur aan het vliegen is.

    Maar ach ik heb er geen last van. Dit is hoe ik het lees hier.

    Bart,
     
  13. Boeiend of het al dan niet legaal is...sjesus...loop elkaar eens niet zo te moraliseren! Alsof de aarde vergaat als er ooit een FPV-bestuurde kist zou crashen...want stel je voor: al die negatieve publiciteit! Komt natuurlijk allemaal weer op het bordje van de brave gezagstrouwe zondagmiddagclubvlieger terecht! En die heeft het al zo zwaar om de maatschappij verantwoording af te leggen voor z'n gevaarlijke-kinddodende-overlastveroorzakende-asociale hobby.

    Serieus: wat een onzin! Volgens mij zijn er gewoon een paar ouwe rotten die heel hard balen van deze revolutie die eraan zit te komen...tsja: die hebben natuurlijk een waanzinnige achterstand op het gebied van al die hightech die hierbij komt kijken. Ik snap het wel hoor. Maar het is zo verwééélend.

    Back to the point: wat elke FPV-kist aan boord zou moeten hebben is een xenon-stroboscoop (of twee)...een flitser van een camera dus....mijn ervaring is dat je met dat orientatiepunt zo godsgruwelijk ver kunt uitvliegen, omdat je die flits bij daglicht zelfs van kilometers afstand nog kunt zien...dus mocht je videoverbinding wegvallen, dan valt er nog een hoop te redden...
     
  14. Volhout

    Volhout

    Lid geworden:
    23 jul 2008
    Berichten:
    912
    Locatie:
    Twente
    Emoties overheersen

    Jongens, dit is een prachtig technisch forum draadje, enthousiast begonnen met een bouwbeschrijving, en dreigt te ontaarden in een persoonlijke vete.

    Vliegen op camera zicht is gewoon gevaarlijker doordat je technische schakels toevoegd die allemaal kunnen falen. Zolang je voldoende voorzorgsmaatregelen neemt (een maatje) en de schade kunt beperken (kleine lichte vliegtuigjes als een easystar) voelen vliegers zich veilig (er zijn tenslotte ook mensen die nog steeds trots zonder veiligheidsgordels rijden). En (om eerlijk te zijn) vliegen er vast wat op camera veiliger dan ik op zicht....

    Het gebruiken van illegale frequenties is gewoon dom. Risiko op slechte verbinding en daarnaast ook nog op een dikke prent als je stoort op systemen van anderen. Jammer van het geld, beter niet gebruiken.

    Maar laten we ophouden met de emotionele uitlatingen. Iedereen doet op zijn manier zijn best om de risiko's te beperken. Niemand wil dat er slachtoffers vallen.
     
  15. amigob

    amigob Guest

    qoute
    Da's geen realistisch scenario. In de regel zet je eerst je ontvanger aan, dan zul je dus gelijk opmerken dat er iemand anders op 't zelfde video kanaal bezig is, dus schakel je simpelweg naar een vrij kanaal. Dan is d'r nog 't verschil in signaalsterkte. Als je met een 10mW zender vliegt is je bereik pakweg 300-meter. Als iemand 1 á 2km verderop een 500mW zender gebruikt is de signaalsterkte van deze zender op de locatie waar de 10mW vlieger zich bevindt kleiner dan de signaalsterkte van zijn 10mW zender, dus zal deze wel storing zien, maar van volledig wegdrukken is echter geen sprake.
    \qoute

    Die stemming maakt je zelf,, dat is mijn mening en blijkbaar niet die van jou.

    Ik had het gevoel dat je wist waar je mee bezig was, daar zet ik nu mijn vraag tekens bij ?????

    Ik sta met 10 mw op de grond ( stationiar net als alle accesspoints), een kilometer verder op zie jou 2.4 transiever dat niet, kies mijn kanaal ( ik heb er maar 1 als backup ). en jij gaat jou 500 mw zender een kilometertje rond vliegen. Twee reden waarom jou zender meer probleem veroorzaakt, de rijkwijten op 100 meter hoogte is echt veel groter, en je zegt zelf dat je een kilometer weg vliegt, Je hebt er maar twee nodig en mijn spektrum besturning heeft niks meer te zeggen als je pech hebt.

    Het probleem zit hem er in dat jij niet stationair bent met jou zender, hier kan mijn zender ontvanger niet meer op reageren als ik al aan het vliegen ben.

    Dit is ook de reden voor 500mw hopelijk niet toegelaat gaat worden. Op het moment dat dat wel gebeurd, ga ik weer naar 35 Mhz.

    Even vergeten, waarom wordt een combi 2.4 vidio zender en op 2.4 besturing ook al weer afgeraden ?????

    Bart
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 24 nov 2008
  16. Rockboy_Pascal

    Rockboy_Pascal

    Lid geworden:
    2 dec 2007
    Berichten:
    278
    Locatie:
    Kaatsheuvel
    Ik lees zo, dat FPV vliegen nog héél ver voor me ligt. Ik houd het nog wel verlopig op mooie videobeelden en foto's:p.

    Maar ssassen: ik heb echt wel een stuk meer geleerd en te weten gekomen over FPV met 2.4ghz! Ik zat in me achterhoofd om een keer een goedkope camera met TX/RX te kopen, maar dat zit er voorlopig niet in! Vind ik ook niet erg, want ik heb liever een goede installatie waar ik zo min mogelijke problemen zou kunnen krijgen en/of veroorzaken.

    Groetjes Pascal
     
  17. multimul

    multimul

    Lid geworden:
    10 aug 2007
    Berichten:
    8
    Locatie:
    Haarlem, NL
    Jeroen,

    Kan je wat meer over de RX kant vertellen, jouw ervaringen met de diverse RXen?
     
  18. r.marijnissen

    r.marijnissen

    Lid geworden:
    2 mrt 2008
    Berichten:
    1.961
    Locatie:
    Tilburg
    Buiten het vliegen met de bril is het ook leuk om zelf gewoon te vliegen en een ander de bril op.

    Leuke ontwikkeling vind ik.
     
  19. robbertr

    robbertr Guest

    Sander, dit is echt super cool!!!!
    Filmpje gezien en dat (of iets dergelijks) ga ik zeker tzt aanschaffen er inbouwen.

    Voorlopig ben ik nog niet zover. Ik heb nu net mijn camera, zender etc binnen en die hebben we vanmiddag getest. Kleine stapjes dus ;)

    Kwaliteit zender en camera valt zeker niet tegen.
    [media=youtube]Z-ZLajm74OY[/media]

    Hierbij de eerste resultaten.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  20. niels

    niels

    Lid geworden:
    10 nov 2006
    Berichten:
    1.209
    Locatie:
    Roeselare, België
    Mooi filmpje Sander !
    Ik veronderstel dat de motor upgegraded is ?
    En zijn die snelheidmetingen een beetje exact ?

    grts

    niels
     
Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.

Deel Deze Pagina