Nou, dan even een reactie, als je dat wilt.
Allereerst zou ik de moderator willen vragen om alle reacties die over veiligheid en zo gaan met betrekking tot FPV in een apart draadje te stoppen.
Robot had een leuk bouwverslag opgestart wat nu totaal vervuild is.
Maar OK, waarom ben ik tegen.
Het is geen onderbuik gevoel maar pure ervaring met modelvliegen.
Er is niks mis met vliegen met een videozender aan boord.
Dit alles moet wel goed getest zijn, reikwijdte van de besturing moet gegarandeerd zijn.
Dat het illegaal is maakt mij niks uit, ik heb vroeger genoeg te maken gehad en geld ingeleverd bij de radio controle dienst.
Wat ik niet wil is dat een clubbestuur c.q. hele club moet boeten voor iets wat ik of iemand anders illegaal doet.
En zolang het allemaal goed gaat is er niks aan de hand maar er gaat natuurlijk altijd wel een keer iets mis.
Jij zegt, het is net zo veilig als gewoon RC vliegen, daar ben ik het niet mee eens.
Maar hoe veilig is gewoon RC vliegen.
Ik kan me nog een voorval herinneren, vliegtuig heeft storing, kist komt naar beneden en stort in een zandbak, naast een kindje.
Die club heeft daar erg veel problemen mee gehad.
Ander geval, kist bij ons op de club.
Ding had altijd goed gevlogen, nooit problemen.
Gaat omhoog en op een gegeven moment geen enkele reactie meer op de stuurbewegingen.
Hij is er cirkelend vandoor gegaan.
Het was een Big Lift met een zenoah 26cc.
Het ding is tot Heiloo gevlogen en naast de snelweg A9 neergestort.
Moet er niet aan denken wat er gebeurd zou zijn als ie op de A9 was geknald.
Nog een voorval.
Vliegmaatje van me, vliegt door storing een loods in, door het dak.
Was een klein kistje, maar wel gewoon door een dak heen.
Nog een bekend geval.
Klein 900 grams vliegtuigje, storing en vliegt vol door een betonnen transformatorhuisje heen.
Dit alles is gebeurd met gewone gekeurde apparatuur.
Had verder weinig gevolgen voor vlieger en/of andere personen.
Stel, je had nu een videozender aan boord.
Deze is dus illegaal, en illegaal uitzenden is een MISDRIJF! en daar kom je niet met een boete vanaf.
Maar als je dan nog een keertje schade of letsel veroorzaakt is er geen verzekering die zal betalen.
Dat is het verhaal met een gewone manier van vliegen, dus met fysiek zicht op het vliegtuig.
Als je nu FPV gaat vliegen, stel je videozender of je ontvanger valt uit, dan ben je je hele beeld kwijt.
Als je dan je bril afzet dan moet je toch wel erg goed zijn om je kist snel genoeg terug te kunnen vinden en hem dan alsnog verder te vliegen.
Ik heb ervaring met dit soort dingen, even het vliegtuig kwijt en dan gaan zoeken, daar gaat erg veel tijd in zitten.
Daarom vind ik FPV vliegen onverantwoord.
En dan kan je wel zeggen, ik heb nooit storing en het kan niet uitvallen...
Nou, ga daar maar niet vanuit.
Je maakt gewoon gebruik van simpel spul, gewoon Airwave spul met wat componentjes er omheen.
Er is geen backup systeem.
En over het verhaal dat de wet achter de feiten aanloopt en dat defensie het wel mag en ook doet.
Defensie schiet ook met pistolen en schieten raketten af...
En de wet krijg je niet veranderd, zeker niet op het punt van zendfrequenties, daar zijn we 20 jaar geleden al hard mee bezig geweest in de radiopiraten tijd.
En zoals ik al zei, zenden zonder vergunning is een misdrijf, in de tijd dat radiopiraten uitgeroeid moesten worden zijn er complete huizen in beslag genomen en mensen bestraft met tienduizenden guldens boete (waaronder ikzelf) en een strafblad.
Ik vind dat je er veel te lichtzinnig over doet, je hebt geen idee wat je aan kan richten met een vliegtuigje van 500 gram...
Een baksteentje weegt ook maar 500 gram... ga jij er onder staan?
Maar als het aan mij zou liggen dan wordt het in bezit hebben en gebruiken van een FPV set verboden.
Grts Gert-Jan