Franken Ultimate 1,7 M span, 62 ZG. Hij vliegt weer

• Topicstarter Topicstarter Ger Kovacs
  • Startdatum Startdatum
G

Ger Kovacs

Guest
Vandaag m'n nieuwe aanwinst opgehaald.

Zag deze kist toevallig vorige week te koop staan op het MBF, stond er al sinds september op.
De Ultimate van Carl Goldberg vond ik vroeger al zo'n fijne kist, die was 147 cm span, deze is 170 cm spanwijdte, lijkt mij een heel lekker maatje om m'n vliegskills weer eens een beetje op te poetsen, met die kero burners vlieg je toch wat meer aan de safety kant, althans ik wel.

En er zit een ZG 62 op met veerstart, ook niet onaardig, zal wel wennen zijn 500 cc benzine tanken in plaats van gemiddeld 3,5 liter petroleum per vlucht.

Ik was dus bij Henk K in Oldebroek.........................met het fiatje 500 van m'n vrouwtje, ahuuuum om een lang verkort te houden, het paste..................maar net :mrgreen:

Enne het motortje loopt lekker, effe een beetje benzine via de inlaat en hij sloeg direkt aan.

Henk we zien elkaar wel weer en vergeet GJ niet persoonlijk de groeten te doen.

full

full

full

Groet Ger.

Laatst bewerkt door een moderator:
Leuk Ger, ben benieuwd, wanneer is de maiden? (wel in het weekend doen he, hahaha)

dit is dus de kist waar je het over had van het weekend ziet er bruut uit.
Ben benieuwd hoe het vliegbeeld eruit ziet.

-paul-

CG

Is er iemand die het zwaartepunt weet van de Ultimate, heb het ooit geweten van de Goldberg Ultimate maar ik weet het nu zo gauw niet, als ik hem nu beet pak net achter de bovenvleugel in het midden net achter de cabane, is hij vrij neuslastig en dat moest volgens mij op dat punt neutraal zijn, maar goed ik weet het niet meer zeker.
Kan hem wel oplaten natuurlijk, maar liever wat meer zekerheid tijdens de eerste vlucht.

THX anyway voor jullie reactie's.

Groet Ger.

Morgen de maiden Ger?:)

Morgen werken Alex, de middagdienst, misschien even aanwaaien voordat ik ga werken, maar zonder de Ultimate, misschien dinsdag want dan ben ik vrij.
Staat nu een oude Zenoah 62er op maar heb er ook nog een 50 DA voor, effe kijken wat de ZG doet.

Ger.

Ik heb 3 verschillende ulti's gehad, en bij alle drie was het optillen aan de achterlijst in het midden aan de bovenste vleugel, als hij dan iets doorhangt naar voren, lag het CG goed

Ik heb 3 verschillende ulti's gehad, en bij alle drie was het optillen aan de achterlijst in het midden aan de bovenste vleugel, als hij dan iets doorhangt naar voren, lag het CG goed

THX.

Had ik het toch nog goed onthouden :wink:

Groet Ger.

Mooi Ger weer prutel prutel prutel vliegen als je hem in gaat vliegen geef hem dan maar van Jetje.

O nee das weer een straal motor :hammer::rolling:

Khep effe zitten passen voor een continue'verbrenner' (lees turbine) maar het paste niet.
Dan maar zo'n plof-plof beng-beng ding erop :wink:

Ger.

hij vliegt weer

Afgelopen vrijdag deze Ultimate weer in z'n element gebracht.

Altijd effe zoeken naar de afstellingen. zwakke punten (verbeter puntjes bedoel ik :wink: )

Zwaarte-punt blijkt toch wat voorlijker te moeten zitten dan ik gedacht had.
Heb dit +/- 5 cm naar voor gebracht en nu vliegt hij nog steeds kietelig op z'n hoogteroer maar dit vindt ik juist lekker, was wel spannend de eerste vlucht.

De motor liep met de prop die erbij zat niet lekker, dacht dat het een 23X 10 Menz is, effe met Dennis in Waalwijk overlegd wat de beste prop is voor de ZG62, hij zei 22X10, deze laten komen en erop gezet, motor loopt duidelijk beter en de kist gaat oneindig vertikaal nu.
De motor gaat ook steeds beter lopen, gelukkig, want anders heb ik er nog een DLE50 voor liggen.

Rolroeren lekker fel gezet, rudder is ook erg giftig, een beetje rudder is voldoende voor meskant, en de hoogte behoorlijk op expo 60%, anders is ie wel heel giftig.

Hoop er een hoop lekkere vluchtjes mee te maken.
Effe een fototje van Alex gepikt.

full

Groet Ger.

Laatst bewerkt door een moderator:
THX Alex voor het plaatsen van de plaatjes.

De Ultimate met de ZG62er heeft er inmiddels 28 vluchten opzitten, alles staat nu lekker ingeregeld/gesteld, de motor gaat steeds beter/mooier draaien en wordt ook sterker na elke vlucht, smeer hem op 1/40 maar kan volgens de kenner's makkelijk naar 1/50.
Wel weer wennen zo'n benzine dubbeldekker, maar wel een lekkere gooi en smijkbak erbij, laat zich een hoop welgevallen, hoop hem toch een poosje te houden.

Ger.

Back