Ik volg deze draad op de voet, omdat ikzelf al heel wat heb gevlogen in Frankrijk en andere landen. Nu organiseer ik ism de locals een vliegvakantie voor BIGGS in Frankrijk.
Het is idd zo dat de Fransen op de 41Mhz vliegen en deze UITSLUITEND is voorbehouden voor deze hobby. Vlieg je op de 40Mhz, dan ben je ilegaal bezig. Vlieg je op de 35Mhz, idem.
Het valt me iedere keer op dat mensen in eigen land het "wildvliegen" sterk veroordelen, maar dat in het buitenland als vanzelfsprekend ervaren. Als je vaak in Frankrijk gaat vliegen, kan je idd beter zorgen dat je de juiste frequentieband gebruikt. Met een normaal model kan een simpele zender volstaan! Ga je zo nu en dan eens, neem dan AUB contact op met een locale vliegclub, die je verder zal begeleiden en eventueel voor U uitzondering op de regel aanvragen bij de juiste instanties! Bedenk altijd dat door onzorgvuldigheid de modelvliegsport ook in dat land geviseerd kan worden, net zoals bij ons.
De 40Mhz is NIET veilig als er locals op de 41Mhz vliegen omdat er een spiegelfrequentie ontstaat die voor storingen kan zorgen. U moet deze laten uitrekenen om zeker te zijn van veilig vliegen.
Wat betreft de 35 Mhz, moet U een scanner raadplegen om U te overtuigen dat de frequentie niet in gebruik is.
Hierbij een citaat uit mijn correspondentie, van de voorzitter van een franse club. Ik vroeg hem naar de gevolgen van vliegen met andere frequenties:
" your insurance contract might not work as you did not followed the local rules,
- your gliders might be endangered by other users of the frequencies : for example, I know that some of the 35 Mhz are used by the french roads maintenance people.
In conclusion, I would suggest to check your insurance contract to see if there is any issue ; and to bring a scanner so that you can check for any problem with the frequency before launching"
Ik denk dat het in het belang van de modelvliegsport niet verkeert is om jullie op het bestaan van deze problematiek te wijzen, zonder dat ik hiermee ook maar iemand wil veroordelen. In de nabije toekomst zal een en ander op het BIGGSforum duidelijk gemaakt worden.