Franse web site met info over startplekken

• Topicstarter Topicstarter Eric R
  • Startdatum Startdatum
E

Eric R

Guest
Ik zie dat er weinig info is over de Franse model zweef freaks

Ik kom er regelmatig en heb een zeilvlieg achtergrond dus ik ken en hoop stekken in Frankrijk (Alpen hoofzakelijk)

Dus voor de liefhebbers voor een vakantie tripje van rond de 800 tot 950km sturen in de tuut 8O
http://pierre.rondel.free.fr/

Ga naar linkje "Guide VDP"

Mooie site van Dominc Bely met veel info en mooie filmpjes

Eric

Matthias,

Als je meer wilt weten over modelzweven in Frankrijk.
dan kan ik je een aardig eind op weg brengen, ik ken daar redelijk veel stekken en heb contact met een paar goeroes op zweef gebied.

Echt aanraader is de Puy de Dome bij Cermont Ferrand, dit is een oude vulkaan en kan bij iedere windrichting gevlogen worden, deze knobbel van 1460mtr staat op zichzelf, alles er om heen is plat (perfecte aanstoming :D )
Even aanmelden bij de VVV en je freq. wordt de hele dag gereserveerd voor jouw 8O

Groet
Eric

Even aanmelden bij de VVV en je freq. wordt de hele dag gereserveerd voor jou

2 vragen:

Hoe zit dat eigenlijk met vliegen in Frankrijk en frequenties?
Ik ben ook van plan van de zomer op vakantie een zwever mee te nemen naar Frankrijk maar ik heb gelezen dat in Frankrijk alleen 41 Mhz is gereserveerd, en zo'n zender heb ik (natuurlijk) niet.

Is dat zo?

Groeten, Leon

Leon,

Yep, haast alle Fransen vliegen op de 41Mhz band, deze is speciaal gereserveerd voor het vliegen van modelen.

De 40Mhz band wordt ook vrij veel gebruikt voor het vliegen, maar ook voor bootjes en auto-tjes (maar die zal niet erg snel tegenkomen op de helling 8) , wel belangrijk als je op een platveldje staat in de buurt van water of stad/dorp)

De 35Mhz band wordt in de Franse-Alpen gebruikt door lift personeel en reddingsdiensten.
Ga hier alsjelieft niet mee vliegen, volgens mij zelfs strafbaar 8O (weet ik niet zeker)

Kan je je hoogfrequent-module in je zender niet vervangen voor een van 41Mhz?
Als je van plan bent om in Frankrijk wat vaker te gaan vliegen zou ik voor een 40Mhz zender/ontvanger gaan, alleen moet je bij deze band rekening houden dat er 2 of 3 kanalen overeen komen met de 35Mhz band (welke dat zijn weet ik zo snel niet ik dacht 81 en 82)

Was volgens mij maar 1 vraag?
Groet
Eric

En ik heb een 35 Mhz Graupner MC-10. Die is niet te wijzigen volgens mij....
Dat betekent dus dat ik niet kan/mag vliegen in Frankrijk? Of alleen niet in de Alpen?

Oh ja, de tweede vraag was welke VVV er bedoeld werd om op de Puy de Dome te vliegen. Ik ben namelijk inderdaad van plan om naar de Auvergne op vakantie te gaan. Maar ja, als je daar niet mag vliegen.

leon

Ik heb er 2 zien gaan op Alpe 'd Huez
Pa en zoon beide 35Mhz, kanaal weet ik niet

Ze hadden zwevertje meegenomen met vakantie en konden het niet laten te vliegen (zonde!)

Eric

Ikzelfvlieg op de 40 band, en dit bijna wekelijks op Cap Blan Nez, en heb nog geen enkel propleem gehad, mijn makkers vliegen op de 35 band, en hebben ook geen enkel propleem ( wel van de andere Belg. piloten )

Ik geloof niet dat er (ski-) liften langs de kust-lijn van Frankrijk geplaatst zijn, en ik weet niet welke band de reddingswerkers langs de kust hebben

Ik ben alleen bekend met vliegen in het hooggebergte de oost-kant van frankrijk dus

Groet
Eric

Hoi Eric,

ik vlieg al veel jaren rond de Puy de Dome, o.a. samen met Dominique Bely, hellingen te over. Het klopt dat die frequenties op de 35Mhz gebruikt worden voor andere doeleinden. Ik vlieg daar wel op 35Mhz, zoals in ieder geval 4-5 andere Nederlanders en hebben daar nooit (ook niet in Calais en omgeving) problemen gehad. Eerder het voordeel dat in grote groepen (Fransen) je niet snel een dubbele frequentie had hahahaha. Het kan zijn dat zich dit werkelijk begrenst tot de Franse Alpen!?...
In geval is de Auvergne geniaal! ;) Klifhelling met meer dan 300m diepte richting dal, als deze 'La Roche Nite' zijn er geen uitzondering.... Gooien en hopen dat het gaat, want een buitenlanding is 400m van je vandaan is nie prettig!
nite.jpg

Of het wettelijk is toegestaan met de 35MhZ?! Geen idee... kan Dominique wel eens vragen.

Groetjes,

Bob

PS ben nog nooit op de Puy de Dome geweest maar die enorme zendmast erbovenop lijkt me niet prettig?!

Hallo Bob,

Het is een zeer mooie omgeving, ben er zelf maar 1 keer geweest 4 dagen maar dat is al weer 4 of 5 jaar geleden.
Van die zendmast heb je geen last, tenminste is best wel een obstakel maar met ontvangst merk je het niet.
Op de Dome heb ik voor het eerst iemand zien dynamic soaren.

Voor echte klif-hellingen moet je toch echt in het Central Massif zijn vb. St Hillair (Grenoble) klif van 970mtr loodrecht, Alpe 'd Huez 1980mtr steil met een klein stukje gras voor je.

Je hoeft ook niet echt te gokken ofdat het omhoog gaat wanneer je je zwever de berg af tost.
Als de wind er recht op staat, minimaal 45 graden, dan kan je altijd stijgstroom vinden.

Leuk dat je Dominique kent, ik zelf heb hem een paar keer gezien en zijn naar de Coup-Icare 2003 geweest in St Hillair. (die man is gek hahaha)

Ik hoop volgend jaar, ergens in mei denk ik, bij de opening van het seisoen te zijn (ik wacht weer op zijn mailtje)

Ben jij daar al eens geweest???

Groet
Eric

Bob zei:
Een buitenlanding is 400m van je vandaan is niet prettig!
Weet ik alles van... Wel een kick als het nog lukt ook! Vanaf Sutton Bank (Yorkshire) helemaal naar beneden. Toen ik ineens de kleur van m'n delta in geel zag veranderen, wist ik dat 'ie beneden was..... Met de auto naar beneden, want ik had 'm 20 m van de weg in het gras gelegd. Maar vrijwillig doe ik zoiets niet!

Op de site van Pierre Rondel (helemaal rechts onderaan) staat een link waarmee je je kunt inschrijven op de mailing-list van Planet-Soaring. Ik ben daar al jaaaaaren lid van. Je moet best wel wat van de Franse taal kennen, maar het leert snel.

Elk jaar komen er (vooral rond deze tijd, voor de vakanties) weer vragen langs van mensen die ergens in Frankrijk op vakantie gaan, en die op zoek zijn naar een helling in de buurt. Dat is een zeer bruikbare bron van informatie.

Bij de Puy de Dome kun je vliegen, maar 60 km zuid-westelijker op de Banne d'Ordanche is het nog veel beter. 5 vierkante km "weiland. Vliegbaar op alle richtingen. Geen parapentes en Delta's (verboden) uitsluitend modelzwevers.

Als ik even wat zoek kan ik zo 50 hellingen in Frankrijk vinden. In de Auvergne (Banne & Puy de Dome) in de Alpen, Pyreneën, Provence, Cote du Rhone (niet alleen wijn dus), en de Atlantische kust.

35 MHz is formeel verboden in Frankrijk. Ik heb ooit gehoord dat er soms de brandweer op zit oid. Ik heb er zelf altijd mee gevlogen (op de Banne is er zelfs een frequentiebord voor de 35 MHz).
Over een paar jaar wordt de 35 MHz in heel de EU dé vliegfrquentie. Al die Franssen moeten overschakelen (die balen dus heftig). Mijn ervaringen zijn tot nu toe nooit storingen en altijd je kanaal vrij.

Kijk ook eens op http://retroplane.free.fr. Daar kom ik ook eind juli.
Wellicht tot dan.

Succes,
Dirk.

Hoi Dirk,

dat ziet er ook leuk uit! Maar Clermont-L' Hérault is wel heel ver weg, dat is Montpellier... hahahaha... jammer heh dat die echte hellingen zo ver rijden zijn...
Is een SB10 al old-timer genoeg (1970-1972)?! Dan zou ik ook nog wat te vliegen hebben...
PS Alleen in de Auverge zitten er al 20+ op een klein hoopje... omgeving Calais 5+ Bretagne..., Vogezen....., Franse Alpen.... Al een op de grootste duin van Europa gevlogen? Dat is pas een zandbak ;)

Behhhhhh Ik wil in Frankrijk wonen :oops:

@Eric, ik ga elk jaar naar het Hemelvaart (L'Ascension) treffen, dat is een georganiseerde week door Dominique, vraag hem daar maar naar, als je dat tenminste niet al bedoelde, SUPER Slepen 's ochtends en 's middags hellingzweven....

Groetjes,

Bob

PS Kreeg net een mailtje van Pierre Rondel dat die frequenties inderdaad voor o.a. militaire doeleinden gebruikt worden. Maar er vliegen veel piloten op 35Mhz zegt hij en zijn afsluiter is misschien wel het beste 'Weet je, zelfs in de 41Mhz is het niet 100% veilig' hahahaha als dat niet weer een mooi voorbeeld is van 'de Franse slag'....

Ik volg deze draad op de voet, omdat ikzelf al heel wat heb gevlogen in Frankrijk en andere landen. Nu organiseer ik ism de locals een vliegvakantie voor BIGGS in Frankrijk.
Het is idd zo dat de Fransen op de 41Mhz vliegen en deze UITSLUITEND is voorbehouden voor deze hobby. Vlieg je op de 40Mhz, dan ben je ilegaal bezig. Vlieg je op de 35Mhz, idem.
Het valt me iedere keer op dat mensen in eigen land het "wildvliegen" sterk veroordelen, maar dat in het buitenland als vanzelfsprekend ervaren. Als je vaak in Frankrijk gaat vliegen, kan je idd beter zorgen dat je de juiste frequentieband gebruikt. Met een normaal model kan een simpele zender volstaan! Ga je zo nu en dan eens, neem dan AUB contact op met een locale vliegclub, die je verder zal begeleiden en eventueel voor U uitzondering op de regel aanvragen bij de juiste instanties! Bedenk altijd dat door onzorgvuldigheid de modelvliegsport ook in dat land geviseerd kan worden, net zoals bij ons.
De 40Mhz is NIET veilig als er locals op de 41Mhz vliegen omdat er een spiegelfrequentie ontstaat die voor storingen kan zorgen. U moet deze laten uitrekenen om zeker te zijn van veilig vliegen.
Wat betreft de 35 Mhz, moet U een scanner raadplegen om U te overtuigen dat de frequentie niet in gebruik is.
Hierbij een citaat uit mijn correspondentie, van de voorzitter van een franse club. Ik vroeg hem naar de gevolgen van vliegen met andere frequenties:
" your insurance contract might not work as you did not followed the local rules,

- your gliders might be endangered by other users of the frequencies : for example, I know that some of the 35 Mhz are used by the french roads maintenance people.

In conclusion, I would suggest to check your insurance contract to see if there is any issue ; and to bring a scanner so that you can check for any problem with the frequency before launching"

Ik denk dat het in het belang van de modelvliegsport niet verkeert is om jullie op het bestaan van deze problematiek te wijzen, zonder dat ik hiermee ook maar iemand wil veroordelen. In de nabije toekomst zal een en ander op het BIGGSforum duidelijk gemaakt worden.

Dank Martin!

Ik zou het hier plaatsen.... dan hebben we er allemaal wat aan?

Groetjes uit Zuid-Duitsland,

Bob

PS Ik zal het ook eens bij lokale clubs navragen...

Back