Reagernd op bovenstaand:
Roodkoper is erg taai, nadeel is dus dat het niet zo makkelijk verspaand maar ik ben aan het herhalen op eerdere antwoorden en daar hebben we niets aan.
Als het goed is zal het eerste stukje wel redelijk gaan maar na mate de beitel verder richting de klauw plaat gaat zal het oppervlak ruwer worden.
Het koper verhard namelijk als het bewerkt wordt.
+ het feit dat door het verharden de weerstand toe neemt en het werkstuk warm, dan we heet wordt.
Hierdoor is het onmogelijk om maatvast te werken, doordat het koper heet wordt zet het uit en moet de beitel nog meer materiaal afnemen dan gewenst is.
Als je een dop wilt maken uit plaat moet je deze om een mal kloppen.
De plaat uitgloeien en vervolgens met een houten hamer om de mal kloppen.
Je zal dan merken dat het eerste stuk heel makkelijk gaat maar daarna sla je al gauw de plaat krom en wordt het lastig, het materiaal verhard.
Opnieuw uitgloeien is de de remedie.
Op de draaibank wordt dit lastig, na het uitgloeien is het materiaal zo zacht dat de bekken van de klauwplaat het werkstuk ernstig zullen vervormen.
Ik zou het toerental juist niet te hoog nemen, net als bij het verwerken van RVS moet denk ik het toerental juist wat lager zijn, en een kleine aanzet gebruiken, niet meer dan 0,5mm per keer.
In combinatie met snijolie of een ander smeer middel zou u dan een gladder resultaat moeten bereiken.