Frederik/toppen schroeven op mijn manier

F.van.Gent

In Memoriam
Hallo allemaal hier op het forum. :)
Ik wou even een nieuw draadje schrijven in verband aftoppen schroef
Niet als dat ik echt apart nieuws te melden heb hoor dat is geenzins het geval. :!:
Maar de manier waarop ik dat dan doe daar gaat het mij even om.
Om te beginnen moet je wel over een draaibank bezitten ander gaat het niet hoor. :roll:
Zo als u op de foto.s kunt zien klem ik de schroef tussen twee platen in
En met het meelopend center druk ik de spanning zodat de bladen klem zitten.
Als ik dan bijna op de juiste maat ben. :roll:
Dan span ik een door mij zelf gemaakte klem een Proxon boormachientje op de draaibank. En slijp dan de rest naar de door mij gewenste maat.
Het enige voordeel is vindt ik dat je hoeft eerst niet met een slijpschijfje aan de gang he.
Er was nog eens iemand met een verslag aftoppen schroef was ook zeer interessant en met een pracht resultaat hoor
Het ging mij dus alleen om de manier van doen dus dit keer op mijn manier dan
Gr fam. van .Gent :D :D
Oja de foto.s staan op het foto.forum wordt toch eens tijd als dat ik dat ook leer he
Heb een beetje angst als dat ik forum naar de kl---------- help met mijn geklungel :) :oops:

Hoi F.van.Gent,

Hier dan ook nog even de foto's;

Gent0001%7E0.jpg

Gent0002.jpg

Gent0003.jpg

Gent0005.jpg

Groetjes, Danny.

Hallo, even een vraagje.
Wat voor voordelen heeft dat als je die schroef aftopt? :lol:

Aftoppen van schroeven geschiedt uitsluitend bij schroeven die in een tunnel/straalbuis lopen. Hierdoor passen deze met minimale speling in de buis waardoor er minder wervelingen zijn aan de tippen en een grotere stuwdruk wordt verkregen. Met andere woorden het schroef rendement wordt groter.

Groetjes Hans.

Hallo allemaal,

Het aftoppen doe ik zelf op een wat andere manier, naar mijn beleving eenvoudiger, maar wie ben ik?

Ik span in een boorkolom een asje in met daarop de schroefdraad van de schroef.
Vervolgens draai ik daar de schroef op vast.
Wanneer ik dan de boormachine aanzet op een niet al te hoog toerental draait de schroef dus mooi stabiel rond.
Vervolgend hou ik daar voorzichtig een draaiende powervijl of bandschuurmachine tegen aan.
Dit gaat perfect met eenvoudige hulpmiddelen. Klaar binnen enkele minuten!

Groeten, Marco

@MarcoB
Ben je dan nog wel zuiver rond ? :oops:
Zo ja: dan heb je toch wel een heel sterke vaste hand denk ik zo. :P
maar bij nameten; zal er dan toch wel wat aan mankeren denk ik zo
Maar ieder zijn eigen manier he :idea:
en het ging er om hoe of ik dat doe en ja geen draaibank :oops:
Dan wat anders verzinnen he :D

ik span ze op een boutje ,en in de boormachine,op hoge snelheid,en tegen de draairichting in van mijn slijpsteen,gaat perfect.

Hoe zit het met die gesoldeerde bladen vliegt er nooit een later uit.

Misschien worden ze nu wel met Hardsoldeer in mekaar gezet dat is dan al een vooruitgang met Soldeertin.

Ik heb wel bladen weer moeten solderen van Jongens waar ze er wel uitvlogen.

Back