Free Air Jerry

Discussie in 'Indoorvliegen / Parkflyers / Sub250' gestart door sven, 12 nov 2009.

  1. ramsus42

    ramsus42

    Lid geworden:
    1 jan 2003
    Berichten:
    2.752
    Locatie:
    nijmegen
    Gewoon wat gas bij geven in de bochten, en rustig op het rechte stuk. De fox (in mijn geval) wil nogal snel wegvallen over een vleugel. Klinkt ook leuk, dat gassen in de bochten:).
    Komt bij dat je wss een lagere vleugelbelasting hebt dus net wat rustiger kunt vliegen.
    Je kunt altijd nog wat aan de rolroertjes modificeren dat ze wat in de prop wind zitten.

    Nou, ik ben benieuwd:).
     
  2. sven

    sven

    Lid geworden:
    22 feb 2004
    Berichten:
    10.668
    Locatie:
    Roosendaal
    Hmm, daar zeg je toch wat. Een wing met thrust vectoring. :lol:
    De ailerons kun je achter de propellor makkenlijk voorzien van een klein lapje 5mm depron.
    Snij er een randje aan en je heb directe controle over je luchtstroom.

    Goed idee Remy,
    In ieder geval leuk om het gewoon eens te proberen.

    De motor op een scharniertje zetten, en met een kleine servo op de elevator mee mixen,
    dan zou je zon ding zelfs bijna op high alpha kunnen gaan vliegen. :lol:
    En het kost je dan iets van 5 a 6 gram hooguit. ;)
     
    Laatst bewerkt: 6 dec 2009
  3. JiB

    JiB Guest

    Ja een wing met Thrust vectoring gaat best leuk. Ik heb mijn grote swiffer ook met doorgetrokken roertjes gebouwd (prop zit in een slot). Dat gaf zeer interessante effecten, je zou er bijna mee kunnen hoveren, behalve dat ik dat niet kan...
    Maar 'high alpha' is geen probleem, en vanuit daar even een halve looping draaien omdat de muur te dicht bij komt gaat ook goed.
    Je motor met een servo laten bewegen kan in theorie ook, maar lijkt mij een hoop meer werk dat ook sneller kapot gaat.
     
  4. sven

    sven

    Lid geworden:
    22 feb 2004
    Berichten:
    10.668
    Locatie:
    Roosendaal
    Even het saaiste bouwverslag ooit, maargoed. ;)

    Ik heb hem in elkaar gezet, het is best een aardig vleugeltje geworden.
    Kwa gewicht ben ik geƫindigd op 110 gram, dus de motor montage en schroefjes hebben door getikt.
    Ik ga hem vanmiddag invliegen als het even meezit.

    Hier zijn de plaatjes:
    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]


    Wel nog 1 vraagje, is het erg dat ik hier nu een 4.1x4.1 APC propje op gezet heb?
     
  5. sven

    sven

    Lid geworden:
    22 feb 2004
    Berichten:
    10.668
    Locatie:
    Roosendaal
    Maiden is geweest, na 2x stuiteren in de verse sneeuw vloog de kleine vogel.
    Het ding is behoorlijk fel, maar tegen verwachtingen in helemaal niet giftig.

    Over zweef vermogen is absoluut niet te klagen overgens,
    hij doet er ruim 50 meter over om van 10m omlaag te komen.

    Binnen vliegen?
    Het zou kunnen, maar dan moet ik nog wel even wat meer wennen aan de vlieg eigenschappen voor ik hem in een zaaltje loslaat. ;)
    Zijn snelheids bereik is redenlijk, van bijna stapvoets tot flink aanpoten.

    Leuk ding! :thumbsup:
     
  6. ZamBeZi

    ZamBeZi

    Lid geworden:
    30 aug 2005
    Berichten:
    2.006
    Locatie:
    Den Haag (lid GMVC)
    Waar het om gaat is dat je gecontroleerd korte bochten (geen rudder, dus met banking) kan maken. Dat is het probleem met die vleugeltjes binnen. Dat ie ook redelijk langzaam rechtdoor gaat is wel aannemelijk, maar daar gaat het dus niet om.
     
  7. JiB

    JiB Guest

    een glijhoek van 1 op 5 is toch niet al te hoog, het lijkt mij dat met een beetje gestroomlijnd vliegtuig je toch wel snel op 1:10 kan zitten? Misschien had je de hoogte wat overschat of had je wind tegen?
     
  8. sven

    sven

    Lid geworden:
    22 feb 2004
    Berichten:
    10.668
    Locatie:
    Roosendaal
    Om dat kunstje te kunnen flikken moet je denk ik een emmer expo programmeren.
    Hij luisterd door zijn enorme roeren ERG fel, er staat nu al +70% expo op. :lol:

    Ik heb eerlijk gezegt in de 5 jaar dat ik vlieg zonbeetje 90% met ail/elevon gevlogen,
    dus banking turn is voor mij niets vreemds want ik doe niet anders.
    Toch is dit kleine ding toch wel even wennen. ;)
    Durven doe ik het gerust om hem binnen even los te gooien,
    maar of een ander dan nog heel terug komt is geen garantie. :lol:

    Ik had inderdaad wind tegen, en de vochtige vrieskou zal ook niet geholpen hebben. ;)
    Maar ik moest echt een flinke aanloop nemen om dat ding rustig weg te leggen.
    Echt typisch een wing, mijn elebee moest ook een dorp verderop aanvliegen om te landen.
    Ik heb ook het idee dat de wing de lage snelheden makkenlijk kan,
    maar ik vlieg eerst nog even een packje of 3 voordat ik binnen probeer.

    De propellor had overgens een eigenaardige brom.
    De O-ring vervang ik door een stevig gewikkelde elastiek, er zit denk ik net een beetje teveel speling op.
    Maar 4.1x4.1 APC vliegt overgens best lekker, enkel niet ongelimiteerd vertikaal.
    Daar is denk ik een 5x3 voor nodig?
     
    Laatst bewerkt: 20 dec 2009
  9. ZamBeZi

    ZamBeZi

    Lid geworden:
    30 aug 2005
    Berichten:
    2.006
    Locatie:
    Den Haag (lid GMVC)
    Sven; wat ik bedoel is dat je wel MOET draaien met banking omdat je geen rudder hebt. Voor indoor is dit niet ideaal; zeker niet bij dit soort vleugeltjes. Je zal hoogte gaan verliezen, wat je weer gaat compenseren met je elevator en dat vraagt weer om meer throttle. Het is al eerder geschreven hierzo: weinig vermogen op de rechte stukken en juist in de bochten wat meer.
    Het kan allemaal wel, maar ideaal is het niet en de vraag is of je indoor niet veel meer plezier hebt met een ander kistje.
     
  10. sven

    sven

    Lid geworden:
    22 feb 2004
    Berichten:
    10.668
    Locatie:
    Roosendaal
    Schijnbaar is het goed te doen en ook best populair.
    Bij het indoor vliegen in alphen waren er 3 mini swiftjes en zelfs een holyday aan het raggen.
    Allen aileron/elevon.
    Zie hier: [media=youtube]0Acu5ziKoKQ[/media]

    Ik ben zelf al bezig geweest met een Free-air Easy, een EPP rudder toestel,
    maar de "handicap" van het vliegen zonder rolroer stoorde me.
    Heb ook gevlogen met een ikarus taube rumpler en een kleine kyosho cessna, zelfde verhaal.
    En dat shockie gebeuren, tsja.. het vliegt leuk maar ik zie bijna iedereen met stukken weer naarhuis gaan.
    En ik heb ook een bloedhekel aan zelf bouwen dus dat gaat niet samen. ;)
    Daarom mijn keuze voor een wing, Simpel, taai, en makkenlijk.

    Plus dan letten die pokke shockies eens een keer WEL op mijn kistjes.
    Met mijn cessna hangt er regelmatig zon ding in de weg (in het MIDDEN kunstvliegen jongens!!),
    maar ze mogen dat met de jerry ook eens proberen. ;)
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  11. ramsus42

    ramsus42

    Lid geworden:
    1 jan 2003
    Berichten:
    2.752
    Locatie:
    nijmegen
    Probeer eens een 5x3 Sven, dit zou kunnen helpen.
    Mocht je bel, of je as krom zijn, dan heb ik hier nog wat onderdelen.

    leuk dat hij vliegt! Mocht je nog iets bij HC bestellen,bstel dan die 18-11 mee. Ik heb hem nu op 3 cellen. ongelooflijk ! wat een verschil met 2cellen, blijft handwarm, en nog lichter dan de c2222ook;) Goed we houden op.:D
     
    Laatst bewerkt: 22 dec 2009
  12. sven

    sven

    Lid geworden:
    22 feb 2004
    Berichten:
    10.668
    Locatie:
    Roosendaal
    Ik heb nog een GWS 5x3DD liggen, maar moet dan wel even het gat uitmorrelen.
    Maar ik ga eerst eens proberen met een strakke elastiek want volgens mij is die o-ring een koe tegroot.

    En die motor is lichter dan de C2222,
    maar je moet er wel een 3e cell bij plakken. :lol: jaja.
     
  13. ramsus42

    ramsus42

    Lid geworden:
    1 jan 2003
    Berichten:
    2.752
    Locatie:
    nijmegen
    Als ik de revieuws op HC mag geloven word de C2222 ontzettend snel heet bij een 3cell.
    Met die 18-11 heb ik op een 3cell nergens last van. Enorm veel meer power, en een niet warmer dan warm motortje;).

    Trouwens, die gws propjes zijn lekker licht. Het maakt niet uit ofdat het gat nou net wat "on nauwkeuriger" uit word gebord of niet, je hebt er nauwlijks last van.
    Ahgoed, misschien dat ik het niet meer zo nou neem, nadat ik zeker 2 propjes op een indoormiddagje verslijt:D.

    Inmiddels mijn C2222 gesloopt. jemig, ik was er nog zo voorzichtig mee. Tijdens het vliegen viel echt waar plots de motor uit, en is er dus een koperdraadje afgebroken.
    Hier kun je dus echt niet meer bij. Met het vervolg dat ik het motortje weg kon gooien.
    De bel heb ik nog wel, misschien dat je hem nog een keer nodig hebt.
    De ringen die ik erbij kreeg, waren wat slap, maar schenen met een gws prima te gaan.
    Goed, maak eens een filmpje, ben benieuwd:).


    trouwens vandaag mijn 3de 18-11 binnen gekregen ha-ha.
     
    Laatst bewerkt: 22 dec 2009
  14. sven

    sven

    Lid geworden:
    22 feb 2004
    Berichten:
    10.668
    Locatie:
    Roosendaal
    Heheh voorlopig is 2cellen power zat, niet nodig om er meer op te plakken lijkt me.
    Gewicht telt bij zon kleine wing ook aardig mee, en 1 extra cell weegt wel iets.

    Ik ben ook niet zo secuur met propellors hoor,
    Ik vlieg zelf een 7x5 met propsaver op een 150w motor,
    zonder ooit maar om gekeken te hebben naar balanceren.
    Een propellor van 30 cent slopen boeit ook niet,
    maar het moet niet tegek gaan rammelen lijkt me.

    Lullig dat je motortje stuk is, wel handig dat je de bel bewaard hebt. ;)
    Wat ik met mijn spul gemerkt heb, is dat ik denk ik iets aan de timing moet doen.
    Soms zeurde het motortje een beetje hakkelend, dat werd minder toen ik timing van laag naar middel veranderde.
    Moet ik hem op hoog zetten? Ik dacht namenlijk dat timing met Kv. temaken had?

    En bij het volgende project zal ik die 18-11 eens een poging doen.
    Lijkt me een leuke motor voor een multiplex foxje. ;)
     
  15. Gerard_nl

    Gerard_nl Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 sep 2002
    Berichten:
    15.827
    Locatie:
    eindhoven, El diablo.
    overwinning een, sven knutselt zelf iets, dat a leuk is, b leuk werkt en c ook nog niet eens zo simpel is.

    waarom maak je zon vrees over het knutselen van een toestel voor indoor? dat kan jij prima sven !
     
  16. sven

    sven

    Lid geworden:
    22 feb 2004
    Berichten:
    10.668
    Locatie:
    Roosendaal
    Wat knutsel ik zelf dan? De jerry is zogoed als ARF.
    Tenzij je een plaatje uit een stuk hout snoeien met een dremeltje knutselen vind dan. ;)
    Lekker een EPP dingetje in elkaar frubbelen heb ik echt geen problemen mee.
    Graag zelfs, want dan weet ik dat dingen ook echt in elkaar passen. ;)

    Toch echt wat anders dan een depron mothje of een of ander shockflyertje lijkt me.
    Dat spul komt echt uit ruw materiaal tevoorschijn, als je het kunt.
     
  17. ramsus42

    ramsus42

    Lid geworden:
    1 jan 2003
    Berichten:
    2.752
    Locatie:
    nijmegen
    "Het vergt enige tijd voor een magnetisch veld volledig is opgebouwd. Tegen die tijd kan de magneet al voorbij zijn. Om dat te voorkomen wordt eerder begonnen met het opbouwen van het magneetveld ('=' stroom door de spoelen)."

    Hoe hoger de timing, hoe vroeger de "vooronsteking"

    Je hebt een wat hoogtoeriger motortje, dus kun je de timing eens op Hoog proberen.
    Ik heb hem op mijn 6A plus, en 12A mystery op middel..
     
  18. sven

    sven

    Lid geworden:
    22 feb 2004
    Berichten:
    10.668
    Locatie:
    Roosendaal
    Ik dacht eerst dat ik een motor lead niet goed gesoldeerd had, maar dat lijkt allemaal in orde te zijn.
    Van laag naar middel scheelde al een boel met de hapering.
    Het motortje doet het ook alleen vanuit stilstand, zolang het draait is er niets aan et handje.

    De volgende vlucht dus maar eens op hoog proberen.
     
  19. ramsus42

    ramsus42

    Lid geworden:
    1 jan 2003
    Berichten:
    2.752
    Locatie:
    nijmegen
    Hoe zit het eigenlijk met de kwaliteit van het EPP?
    Is dit van dit erg zachte, of redelijk stugge EPP. Ik heb hier namelijk een Felix glidertje, waarvan ik het EPP erg zacht vind.. Op de dunnere stukken komt er vrij makkelijk het e.a. los..
    Ik zit te twijfelen voor een Jerry. Ik wil hem fpv maken. Het gewicht zal rond de 125 gram max uit komen..
    Het leek mij door de lage vleugel belasting lekker rustig vliegen...Hij moet natuurlijk wel klappen kunnen hebben;).
    Is hij in het midden ook echt 30cm lang, met 55cm spw?
     
    Laatst bewerkt: 25 dec 2009
  20. sven

    sven

    Lid geworden:
    22 feb 2004
    Berichten:
    10.668
    Locatie:
    Roosendaal
    Ik vind de EPP kwaliteit zelf een stuk minder dan bijvoorbeeld multiplex.

    [​IMG]

    Dit scheurtje kwam door een motor-uit duik van 2 meter in de zachte sneeuw dus ga maar na.
    Maar het lijmt gelukkig wel makkenlijk.

    Van de motor mount naar neus is het 17cm, van neus naar verste achterlijst is het idd ongeveer 30cm.
     

Deel Deze Pagina