Nadat ik mijn Robbe Sportwing eindelijk definitief had gecrashed (het was mijn derde SportWing, en ook deze was al meerdere malen opgelapt) besloot ik dat ik het schuimtijdperk nu maar eens moest afsluiten. Ik had eerder al staan kijken naar een Free Air Twist, een kleine full-glass vliegende vleugel (1.065 m. span), niet echt een zwever maar zag er erg "slick" uit... dus die heb ik maar gekocht. Ik geloof dat-ie 125 euro kostte.
http://www.freeair.cz/ENGLISH/Twist-AJ.html
Op dit ogenblik is-ie vliegklaar, ik zal wel zien wanneer de maiden komt. Het was erg weinig werk -in grote lijnen is het ding af, vleugel-en-romp uit één stuk glasvezel, best mooi- maar een paar instinkertjes zaten er wel aan...
Zelfs de elevons zijn al ingehangen, erg mooi met een minimum aan spleet. Servo's en hoorntjes lijmen, de uitgesneden dekseltjes worden met tape weer teruggeplaatst als servo-afdekking.
De manual wijst er op te checken of de al ingeharste firewall wel vrij is van lijmresten. Geen overbodige opmerking, een paar klodders zaten flink in de weg. Ik heb er geen foto's van, je kan er heel slecht bijkomen... met de dremel kwam ik er nog veel moeilijker bij en bovendien zag je dan helemaal niet meer wat je deed. Voor ik het wist had ik een gat in de rompneus geslepen! Even pauze, en nadenken hoe ik daarbij moest komen.
Ik heb een slijpschijfje genomen en de steel daarvan van binnen naar buiten door het asgat van de firewall gestoken, en 'm toen in de dremel vastgezet. Op die manier kon ik netjes de lijmresten wegslijpen en door de cockpitopening een beetje zicht op mijn werk houden. De beschadiging in de rompneus heb ik later met epoxy gedicht; als ik nog eens wat gele lak bij de hand heb komt de kleur ook nog wel... (voorlopig stukje gele tape, zie verderop)
De vin is van balsa, en kant en klaar gecovered. Alleen is de opening in de romprug niet recht; de zijkanten wijken nogal tot een totale breedte van 10 mm, terwijl de vin 3 mm dik is, je kan dat een beetje zien op de eerste foto... het lukt niet om de randen van die gleuf met klemmen dicht te knijpen. Na wat prutsen heb ik eerst de voor- en achterkant (die wél goed aansluiten) met CA en kicker vastgezet. Vervolgens telkens over een paar cm CA in de gleuf laten lopen, kicker erop gespoten en aan weerszijden aangedrukt met twee houten balkjes. Het resultaat was redelijk, het zat goed vast maar de lijmnaad stond hier en daar nog een beetje open, en dat kreeg ik nooit meeer goed. Toevallig had ik nog een stokoud rolletje knalgele tape... daarmee de lijmnaad afgeplakt, de kleur klopt wonderwel en het ziet er goed uit.
Volgende probleem: ik had gedacht dit model met een 3S 1300 mah lipo te gaan vliegen, maar ik merkte al gauw dat ik voor het CG veel meer gewicht nodig ging hebben. Een 3S 1800 mah kwam in de buurt, maar ik moest toch nog een 30 gram ballast kwijt ergens in de neus, waar het tjokvol zit!
Een goed idee: de "kraag" van de spinner heeft loze ruimte. Ik ben wat lood gaan smelten en heb dat erin gegoten:
Dit is echt wel de voorlijkst mogelijke plaatsing van ballast... Ik had het onderdeel tevoren niet gewogen, maar mét lood woog het 31 gram... ik hoop dat het lood op z'n plek bijft zitten. Nog een klein strookje lood in de rompneus gelijmd en het CG komt overeen met de 7 cm die de manual voorschrijft.
Die 1800 mah accu zit goed klem, geen velcro nodig... ik heb de cockpit-opening nog een beetje uit moeten dremelen, anders kon hij er niet in of uit. De te gebruiken accu's heb ik van een handvaatje voorzien omdat ze anders erg moeilijk uit de romp te krijgen zijn:
Het cockpitkapje, van slap plastic, moet volgens de manual met cellotape op z'n plek geplakt worden. Beetje jammer vind ik dat, want voor iedere accuwissel moet het los... ik heb nog niks beters kunnen verzinnen. Omdat het materiaal zo slap is zie ik me daar nog geen betere sluiting in maken.
En nu is-ie dus vliegklaar.
Ik had eerder al geGoogled naar gegevens van dit toestel maar niks gevonden. Maar daarnet kwam er opeens een draadje van 2009 op RC Groups.com boven water:
Free Air Twist - RC Groups
De setup die ze daar gebruiken komt aardig overeen met de mijne, maar het lijkt erop dat dit een snelheidsmonster is... en ook dat de (door de fabrikant ingelijmde) balsa vleugelligger die snelheid, in combinatie met pittige bochten, niet erg goed verdraagt... nou ja, ik ben geen racepiloot... we zullen wel zien. Als ermee gevlogen is dan zal ik dat hier wel melden.
http://www.freeair.cz/ENGLISH/Twist-AJ.html
Op dit ogenblik is-ie vliegklaar, ik zal wel zien wanneer de maiden komt. Het was erg weinig werk -in grote lijnen is het ding af, vleugel-en-romp uit één stuk glasvezel, best mooi- maar een paar instinkertjes zaten er wel aan...
Zelfs de elevons zijn al ingehangen, erg mooi met een minimum aan spleet. Servo's en hoorntjes lijmen, de uitgesneden dekseltjes worden met tape weer teruggeplaatst als servo-afdekking.
De manual wijst er op te checken of de al ingeharste firewall wel vrij is van lijmresten. Geen overbodige opmerking, een paar klodders zaten flink in de weg. Ik heb er geen foto's van, je kan er heel slecht bijkomen... met de dremel kwam ik er nog veel moeilijker bij en bovendien zag je dan helemaal niet meer wat je deed. Voor ik het wist had ik een gat in de rompneus geslepen! Even pauze, en nadenken hoe ik daarbij moest komen.
Ik heb een slijpschijfje genomen en de steel daarvan van binnen naar buiten door het asgat van de firewall gestoken, en 'm toen in de dremel vastgezet. Op die manier kon ik netjes de lijmresten wegslijpen en door de cockpitopening een beetje zicht op mijn werk houden. De beschadiging in de rompneus heb ik later met epoxy gedicht; als ik nog eens wat gele lak bij de hand heb komt de kleur ook nog wel... (voorlopig stukje gele tape, zie verderop)
De vin is van balsa, en kant en klaar gecovered. Alleen is de opening in de romprug niet recht; de zijkanten wijken nogal tot een totale breedte van 10 mm, terwijl de vin 3 mm dik is, je kan dat een beetje zien op de eerste foto... het lukt niet om de randen van die gleuf met klemmen dicht te knijpen. Na wat prutsen heb ik eerst de voor- en achterkant (die wél goed aansluiten) met CA en kicker vastgezet. Vervolgens telkens over een paar cm CA in de gleuf laten lopen, kicker erop gespoten en aan weerszijden aangedrukt met twee houten balkjes. Het resultaat was redelijk, het zat goed vast maar de lijmnaad stond hier en daar nog een beetje open, en dat kreeg ik nooit meeer goed. Toevallig had ik nog een stokoud rolletje knalgele tape... daarmee de lijmnaad afgeplakt, de kleur klopt wonderwel en het ziet er goed uit.
Volgende probleem: ik had gedacht dit model met een 3S 1300 mah lipo te gaan vliegen, maar ik merkte al gauw dat ik voor het CG veel meer gewicht nodig ging hebben. Een 3S 1800 mah kwam in de buurt, maar ik moest toch nog een 30 gram ballast kwijt ergens in de neus, waar het tjokvol zit!
Een goed idee: de "kraag" van de spinner heeft loze ruimte. Ik ben wat lood gaan smelten en heb dat erin gegoten:
Dit is echt wel de voorlijkst mogelijke plaatsing van ballast... Ik had het onderdeel tevoren niet gewogen, maar mét lood woog het 31 gram... ik hoop dat het lood op z'n plek bijft zitten. Nog een klein strookje lood in de rompneus gelijmd en het CG komt overeen met de 7 cm die de manual voorschrijft.
Die 1800 mah accu zit goed klem, geen velcro nodig... ik heb de cockpit-opening nog een beetje uit moeten dremelen, anders kon hij er niet in of uit. De te gebruiken accu's heb ik van een handvaatje voorzien omdat ze anders erg moeilijk uit de romp te krijgen zijn:
Het cockpitkapje, van slap plastic, moet volgens de manual met cellotape op z'n plek geplakt worden. Beetje jammer vind ik dat, want voor iedere accuwissel moet het los... ik heb nog niks beters kunnen verzinnen. Omdat het materiaal zo slap is zie ik me daar nog geen betere sluiting in maken.
En nu is-ie dus vliegklaar.
Ik had eerder al geGoogled naar gegevens van dit toestel maar niks gevonden. Maar daarnet kwam er opeens een draadje van 2009 op RC Groups.com boven water:
Free Air Twist - RC Groups
De setup die ze daar gebruiken komt aardig overeen met de mijne, maar het lijkt erop dat dit een snelheidsmonster is... en ook dat de (door de fabrikant ingelijmde) balsa vleugelligger die snelheid, in combinatie met pittige bochten, niet erg goed verdraagt... nou ja, ik ben geen racepiloot... we zullen wel zien. Als ermee gevlogen is dan zal ik dat hier wel melden.
Laatst bewerkt door een moderator: