Free Air Twist

bdoets

Vriend van modelbouwforum.nl
Forum veteraan
Nadat ik mijn Robbe Sportwing eindelijk definitief had gecrashed (het was mijn derde SportWing, en ook deze was al meerdere malen opgelapt) besloot ik dat ik het schuimtijdperk nu maar eens moest afsluiten. Ik had eerder al staan kijken naar een Free Air Twist, een kleine full-glass vliegende vleugel (1.065 m. span), niet echt een zwever maar zag er erg "slick" uit... dus die heb ik maar gekocht. Ik geloof dat-ie 125 euro kostte.
http://www.freeair.cz/ENGLISH/Twist-AJ.html
Op dit ogenblik is-ie vliegklaar, ik zal wel zien wanneer de maiden komt. Het was erg weinig werk -in grote lijnen is het ding af, vleugel-en-romp uit één stuk glasvezel, best mooi- maar een paar instinkertjes zaten er wel aan...

full


Zelfs de elevons zijn al ingehangen, erg mooi met een minimum aan spleet. Servo's en hoorntjes lijmen, de uitgesneden dekseltjes worden met tape weer teruggeplaatst als servo-afdekking.

full


De manual wijst er op te checken of de al ingeharste firewall wel vrij is van lijmresten. Geen overbodige opmerking, een paar klodders zaten flink in de weg. Ik heb er geen foto's van, je kan er heel slecht bijkomen... met de dremel kwam ik er nog veel moeilijker bij en bovendien zag je dan helemaal niet meer wat je deed. Voor ik het wist had ik een gat in de rompneus geslepen! Even pauze, en nadenken hoe ik daarbij moest komen.
Ik heb een slijpschijfje genomen en de steel daarvan van binnen naar buiten door het asgat van de firewall gestoken, en 'm toen in de dremel vastgezet. Op die manier kon ik netjes de lijmresten wegslijpen en door de cockpitopening een beetje zicht op mijn werk houden. De beschadiging in de rompneus heb ik later met epoxy gedicht; als ik nog eens wat gele lak bij de hand heb komt de kleur ook nog wel... (voorlopig stukje gele tape, zie verderop)

De vin is van balsa, en kant en klaar gecovered. Alleen is de opening in de romprug niet recht; de zijkanten wijken nogal tot een totale breedte van 10 mm, terwijl de vin 3 mm dik is, je kan dat een beetje zien op de eerste foto... het lukt niet om de randen van die gleuf met klemmen dicht te knijpen. Na wat prutsen heb ik eerst de voor- en achterkant (die wél goed aansluiten) met CA en kicker vastgezet. Vervolgens telkens over een paar cm CA in de gleuf laten lopen, kicker erop gespoten en aan weerszijden aangedrukt met twee houten balkjes. Het resultaat was redelijk, het zat goed vast maar de lijmnaad stond hier en daar nog een beetje open, en dat kreeg ik nooit meeer goed. Toevallig had ik nog een stokoud rolletje knalgele tape... daarmee de lijmnaad afgeplakt, de kleur klopt wonderwel en het ziet er goed uit.

full


Volgende probleem: ik had gedacht dit model met een 3S 1300 mah lipo te gaan vliegen, maar ik merkte al gauw dat ik voor het CG veel meer gewicht nodig ging hebben. Een 3S 1800 mah kwam in de buurt, maar ik moest toch nog een 30 gram ballast kwijt ergens in de neus, waar het tjokvol zit!
Een goed idee: de "kraag" van de spinner heeft loze ruimte. Ik ben wat lood gaan smelten en heb dat erin gegoten:

full


Dit is echt wel de voorlijkst mogelijke plaatsing van ballast... Ik had het onderdeel tevoren niet gewogen, maar mét lood woog het 31 gram... ik hoop dat het lood op z'n plek bijft zitten. Nog een klein strookje lood in de rompneus gelijmd en het CG komt overeen met de 7 cm die de manual voorschrijft.

Die 1800 mah accu zit goed klem, geen velcro nodig... ik heb de cockpit-opening nog een beetje uit moeten dremelen, anders kon hij er niet in of uit. De te gebruiken accu's heb ik van een handvaatje voorzien omdat ze anders erg moeilijk uit de romp te krijgen zijn:

full


Het cockpitkapje, van slap plastic, moet volgens de manual met cellotape op z'n plek geplakt worden. Beetje jammer vind ik dat, want voor iedere accuwissel moet het los... ik heb nog niks beters kunnen verzinnen. Omdat het materiaal zo slap is zie ik me daar nog geen betere sluiting in maken.

full


En nu is-ie dus vliegklaar.
Ik had eerder al geGoogled naar gegevens van dit toestel maar niks gevonden. Maar daarnet kwam er opeens een draadje van 2009 op RC Groups.com boven water:
Free Air Twist - RC Groups
De setup die ze daar gebruiken komt aardig overeen met de mijne, maar het lijkt erop dat dit een snelheidsmonster is... en ook dat de (door de fabrikant ingelijmde) balsa vleugelligger die snelheid, in combinatie met pittige bochten, niet erg goed verdraagt... nou ja, ik ben geen racepiloot... we zullen wel zien. Als ermee gevlogen is dan zal ik dat hier wel melden.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Leuke kist Bart.

Een mooi idee, dat lood in de spinner. Maar ik ben bang dat je dat een motor gaat kosten, volgens mij vind die motor het vliegwiel niet leuk met optoeren en afremmen, en het kan bijna niet in balans zijn, dus komen de lagertjes eruit zetten.

Dit alles levert volgens mij een zeer zware belasting voor de regelaar op, die dan de geest geeft en je ontvanger geen stroom meer geeft etc.

Zou toch zonde zijn

just my two cents

succes met vliegen straks:D


groet



Terence
 
Tja ik heb er wel over zitten denken. Als vliegwiel is het niet veel waard omdat de massa dicht om de as zit. Ik denk dat ik het maar gewoon probeer... ik weet anders toch niet waar ik het lood moet laten...:-)
 
Een mooie wing heb je daar :) voor ik et vergeet: alvast succes met de maiden!

Is het CG 'probleempje' misschien op te lossen met een wat zwaardere motor?
Ik heb toevallig het zelfde probleem met een zwever, en heb een wat zwaardere motor ervoor besteld..

Hoe dan ook: ik zou die kraag in ieder geval zo goed mogelijk proberen te balanceren....
 
Zojuist de maiden gehad van de Twist. Boven verwachting... vloog gewoon lekker, zonder venijn... gewoon hartstikke leuk!
Qua vlieggedrag wel te vergelijken met een Geier, maar dan met een veel betere glijhoek als je het motortje uitzet. Ik heb er nu hetzelfde motortje in dat in mijn SportWing zat, een veel trager model; de Twist kan best meer pep hebben maar voorlopig vind ik het prima zo, hij klimt redelijk vlot en ik ben niet zo'n snelheidstype. Eerst een tijdje mee vliegen, ik heb eventueel al een motortje liggen dat hier heel geschikt voor zou zijn denk ik (en dan kan een deel van het lood uit de spinner).
Voorlopig trouwens niks gemerkt van nadelige invloed van die verzwaarde spinner, ik heb er twee vluchtjes mee gemaakt, beide keren geland lang voor de accu op was. Na de tweede landing bleek dat tijdens de vlucht het kapje er af was gewaaid...! Tja dat is pech, ik ga kijken of ik nog een shampoflesje heb of zo waar ik iets passends van kan maken. Natuurlijk kan ik dan meteen een échte sluiting maken... ondanks de blauwe hemel was het redelijk vochtig en dan doet tape het toch wat minder...
 
Laatst bewerkt:
Goed om te lezen Bart! Mooi.. Dus hij voldeed wel aan je verwachtingen (?)
Ik neem aan dat je niet al te grote ailevator uitslagen hebt ingesteld?

Jammer van het kapje dan weer inderdaad, maar daar kun je vast wel zelf iets (beters) voor maken :)
 
Op rolroer mag je best grote uitslag hebben, maar op hoogte praktisch niets ...

Precies, zoals op alle plank-achtige vleugels. 't Is echt een erg leuk vliegend ding, aanrader... maar wel het kapje goed vastplakken :-)
 
Back
Top