Free Flight Power ...met een vleugje RC

Discussie in 'Vintage RA/RC' gestart door Énke Blériot, 4 jun 2020.

1. Énke Blériot

Énke Blériot Moderator Moderator team Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators

Lid geworden:
    29 jul 2014
    Ik ben altijd al gefascineerd geweest door het stijg- en vliegbeeld van de Free Flight Power modellen maar tegen de tijd dat het voor mij binnen bereik kwam was het in Nederland einde show vanwege het besluit dat er geen verbrandings motoren op de heides in Nederland meer waren toegestaan. Tja..en om nu deze tak van toen de Vrije Vlucht uitsluitend in het buitenland te beoefenen...dat zag ik ook niet zo zitten dus voltrok zicht de hele VV "carrière" in de wakefield (later F1B genoemd).

Nu de knoop doorgehakt en het moet er maar van komen want ik kan er nu hier om de hoek in een groot weilanden complex mee vliegen.

Als 1e gestart met een FFP Thema in het AM album...dat werkt al behoorlijk inspirerend...en wil je meer weten wat nu eigenlijk FFP is...tw hoe de kisten er uit zagen en wanneer dit alles zich afspeelde.. Kijk dan ff hier: https://www.modelbouwforum.nl/threads/aeromodeller-inspiratie-album.270587/page-5#post-4052591

Het RC FFP project gaat een mix worden van aanpassen van modellen die ik al heb (RC er in bouwen) en enkele nieuw te bouwen kisten.

nov 60.jpeg

2. Énke Blériot

Énke Blériot Moderator Moderator team Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators

Lid geworden:
    29 jul 2014
    Definitie en aanpak FFP met RC

Er komen 2 soorten FFP in VRA mode:
    - low tech
    - high tech

Beide soorten modellen zullen autonoom moeten kunnen vliegen en de RC is voor interventie/Back to Base.

En wat wil ik gaan sturen?
    - allereerst dus... NIETS
    - en indien wel... dan bij de low tech een directe aansturing en bij de high tech via overrule

We praten dus niet over volledig gestuurde RC motorzwevers maar over FFP met RC functie(s)...das heel wat anders...

3. Harry van Melick

Harry van Melick

Lid geworden:
    2 nov 2003
    Zal ik eens een gok doen, magneten cq magneet-besturing?

4. Énke Blériot

Lid geworden:
    29 jul 2014
    ha ha...nee...het zit echt in het woord overrule..dus de bestaande methodieken bij FFP aanhouden ...waar je dan "dwars door heen" moet kunnen sturen.
    Zo komen traditioneel en RC hulp in de kist verenigt.

5. Énke Blériot

Lid geworden:
    29 jul 2014
    Wat is nu die overrule sturing...ik moet gaan proberen bij de snellere kisten het roer ( en waar van toepassing ook het stabilo) tegen aanslagen te laten komen zoals traditioneel...dit met stelboutjes in te stellen..en met de RC aanvullende stuurmogelijkheden creeren..

Dat zal voor low tech en high tech kisten allemaal anders uitgevoerd gaan worden en de details komen vanzelf...ik heb nu nog slechts wat vage ideeën hoe dat moet ...

Harry van Melick vindt dit leuk.
  6. Énke Blériot

Lid geworden:
    29 jul 2014
    Op dit moment lopen er zoektochten naar motoren (o.a Rossie, G-15, Oliver Tigre en soortgelijke snelle diesels)..via Thomas Koster..Denemarken WK winnaar 1977, via Peter Valicek, via Stunthenk ( die heeft een G-15 voor mij), via CL Carrier , via Harry vM, en...de motor die Jef aangedragen heeft via de vraag in het LB forum is in bestelling..deze dus..

https://bamopro.co.uk/product/mds-2-5cc-uctkam-nib-tuned-pipe/

jef vindt dit leuk.
  7. Énke Blériot

Lid geworden:
    29 jul 2014
    MR. X

Naast de FFP met 2,5 cc motoren heb ik nog een klein Engels kissie met een 1,5 cc...die eerst maar eens onder handen nemen.

Wat de naam van de kist is ben ik niet achter dus dan maar fff Mr.X.
    Na recent op een vliegdag wat te overmoedig met de instelboutjes kwam de kist na een grote loop weer aan dek en was er een beetje schade..

Eerst eens alles schoongemaakt...de breukjes gerepareerd. De brandstof afslag timer en de DT timer gaan verdwijnen..daar moet een mini accu/RX en servo komen voor het richtingroer....dus een kleine uitbreiding van de machine kamer naar achter..( en een pietsie lood er voor in)

Maar wat kan het zijn??...
    IMG_20200614_171829.jpg

8. Énke Blériot

Lid geworden:
    29 jul 2014
    Nee..das um net nie...maaaaaar lijkt er sterk op...misschien is het dan Saturnus of Mercurius ... of Pluto..

003.jpg 007.jpg 010.jpg

Weet je wat..Mr X krijgt de mooie naam Saturnus.

9. Énke Blériot

Lid geworden:
    29 jul 2014
    Het plan voor 7 stuks FFP met 2,5 cc motoren

(Op volgorde van jaartal en niet van aanpak)

1. Pré fifties met 20 sec motorloop
    ( ombouw project)

Ik heb een originele Hekking ( Arnhem) liggen die ik een jaar of 10 geleden heb gerestaureerd. Gezien de constructie ( en vergelijk met allerhande andere vintage kisten) en met name de restanten van de bekleding die er op zat tw pakpapier.gaat het hoogstwaarschijnlijk om een kist van nog net in- of net na WWII dus ergens rond 1945 - 1950.

Met een externe tank en directe aansturing op het roer een simpele kist
    100_5811.JPG

2. Mid fifties..met 20 sec motorrun ( Nieuwbouw project)

De aparte WC1951 winnaar...de Komet...met een ED Racer.
    Zal met een externe tank ( schatting motorloop) en directe aansturing op het roer een simpele kist worden...

3. Sixties met 10 seconden motorrun
    ( ombouw project)

Hans Seelig Gambrinus '67 met een ST G20/15.
    Sturing:
    - timer voor de motorloop
    - RC overrule op richting
    - RC DT

100_7994.JPG
    IMG_1358.JPG

4. Nog een sixties.
    ( Ombouw project).
    De Parrot een Night Train look alike ..de geel/blauwe ...( op 90% afmeting) helemaal elektro.( zit een Onno dummy diesel op).Motor loopt 15 seconden en dan is ie boven...meer dan...

Alleen een bestuurbaar roer maken ( aansluiten op het servo)...maar deze blijft elektro...gaat als een speer!!
    DSC01828.JPG

5. Nog een sixties met 10 sec motorloop
    ( Nieuwbouw project)

De beroemde Night Train met een ST G-15...

IMG_1356.JPG

6. Late Seventies (Ombouw project)

De Plurabelle..runner up van de WK '77..

Het is en blijft een E-motorkist ( constructie is niet geschikt voor een hoge snelheid)

Sturing:
    - timer voor motorloop
    - RC overrule op motor en richting.
    - RC DT

100_7356.JPG

7. Nieuwbouw project en dat is nog niet helemaal uitgekristalliseerd..kan zijn:

- 1975 Plurabelle met 10 seconden motorloop van Urs Schaller in originele houtbouw wijze met geheel ingedekte draagvlakken en afgewerkt met 25 gram glasmat

Sturing:
    - timer voor motorloop
    - RC overrule op motor, richting en stabilo
    - RC DT
    Plurabelle-1.jpg Plurabelle-4.jpg

Of de aanvang Nineties Hans Seelig Gambrinus 92 met 7 seconden motorloop
    De Hans Seelig Gambrinus '92
    Sturing:
    - timer voor motorloop
    - RC overrule op motor, richting en stabilo
    - RC DT

En daar komt de helemaal nieuwe Uctkam op (de Rossie clone) deze dus..
    DSCF0008.jpg

Laatst bewerkt: 15 jun 2020
  10. Énke Blériot

Lid geworden:
    29 jul 2014
    Saturn

De kist vordert gestaag...
    IMG_20200616_101945.jpg

Bruno van Hoek, HBZWEEF en jef vinden dit leuk.
  11. Bruno van Hoek

Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators Forum veteraan

Lid geworden:
    23 aug 2002
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/G&E/TFA
    Per definitie kan alleen een Saturnus om door een ringetje te halen zijn.....:yes:

Persoonlijke noot: enigszins balen, zou met stunthenk nog wat gaan rommelen op de MVA, maar het miezerde hier vanochtend af en aan.

Énke Blériot vindt dit leuk.
  12. Ecstacy

Ecstacy The First Aviators

Lid geworden:
    28 aug 2013
    ... enkele suggesties:
    F915453B-17FA-429F-B620-B77A6E987A0E.jpeg E65F9ED4-6BA7-4F10-9E24-79640EAFAD06.jpeg

Énke Blériot vindt dit leuk.
  13. Ecstacy

Lid geworden:
    28 aug 2013
    Made in Germany! :thumbsup:
    A1D1C0AE-AEB2-4881-9B4A-A2365F55B586.jpeg 056C9C31-499D-4CF4-A458-007946EADED0.jpeg

Laatst bewerkt: 16 jun 2020
  14. Énke Blériot

Lid geworden:
    29 jul 2014
    Wanneer ik het goed zie...19.000 toeren op een 8 x 4 prop...meer dan genoeg voor een spectaculaire stijgvlucht van 7 tot 10 seconden.

15. Bruno van Hoek

Lid geworden:
    23 aug 2002
    Maar wel met 4 % amylnitraat... Kunnen we maken, als het moet.
    Geen willekeurige prop meer nemen, bij 19.000 moet het wel een stevige zijn.

16. Harry van Melick

Harry van Melick

Lid geworden:
    2 nov 2003
    Henk wat is dat voor een merk spinner op de 'Plurabelle'.
    Deze zou, in het juiste formaat, mooi op een Impuls staan (niet te spits).

17. Énke Blériot

Lid geworden:
    29 jul 2014
    Bruno: Zou de amyilnitraat de peut agressiever maken voor de verf op de kist ? ( zit 1K autolak op de romp en watergedragen afgelakt op de Ikarex vleugels.).

Harry:...spinner is zelf geknutseld...denk van een eierdopje of zo...

18. Ecstacy

Lid geworden:
    28 aug 2013
  19. stunthenk

stunthenk The First Aviators

Lid geworden:
    7 feb 2006
    Let wel: dit is de versie uit 1960. De mijne is uit 1971, en is dus een doorontwikkeling!

20. Bruno van Hoek

Lid geworden:
    23 aug 2002
    Geen idee hoe watergedragen reageert. @stunthenk ?

Deel Deze Pagina