Free Flight Power ...met een vleugje RC

Discussie in 'Vintage RA/RC' gestart door Énke Blériot, 4 jun 2020.

1. stunthenk

stunthenk The First Aviators

Lid geworden:
    7 feb 2006
    Let wel: dit is de versie uit 1960. De mijne is uit 1971, en is dus een doorontwikkeling!

2. Bruno van Hoek

Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators Forum veteraan

Lid geworden:
    23 aug 2002
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/G&E/TFA
    Geen idee hoe watergedragen reageert. @stunthenk ?

3. stunthenk

Lid geworden:
    7 feb 2006
    Ik heb nog nooit gehoord dat amylnitriet of -nitraat blanke lak aanvalt. Over het algemeen is dat soort lak gevoelig voor methanol en nitromethaan. Hierbij moet gezegd worden dat moderne 1K lak (zal polyurethaan zijn) of 2K lak (acryl) niet meer te vergelijken is met wat we tot de jaren '90 van de vorige eeuw hadden. Het huidige spul is meer milieu-vriendelijk, en minder bruikbaar... Maar als je een lak minstens 4 weken laat uitharden voordat je er peut op knoeit (als in met het model gaan vliegen), zal hij altijd beter brandstofbestendig zijn. Volgens de huidige reclames van DeLuxe is hun EZE dope en EZE Cote bestand tegen dieselpeut, ook genitreerd. Ben geneigd om dat te geloven. Heb nog geen problemen op dat vlak met dit spul gehad.

Énke Blériot vindt dit leuk.
  4. Énke Blériot

Énke Blériot Moderator Moderator team Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators

Lid geworden:
    29 jul 2014
    De 1,5 diesel voor de Saturn ziet er niet uit..loopt perfect maar ...hoe maak ik die ook alweer schoon...stond ergens...was dat uitkoken in...of???

IMG_20200528_130822.jpg

5. Frans Bal

Frans Bal The First Aviators

Lid geworden:
    16 apr 2005
    Koken in koelvloeistof was dat het niet.

6. Frans Bal

Frans Bal The First Aviators

Lid geworden:
    16 apr 2005
  7. stunthenk

Lid geworden:
    7 feb 2006
    Welnee, eerst gewoon een nacht in de thinner en dan aan de gang met doekje en tandenborstel.

8. Énke Blériot

Énke Blériot Moderator Moderator team Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators

Lid geworden:
    29 jul 2014
    Saturn

Het gaat er niet zozeer om wat er op zit ....maar meer wat er onder zit..

Onder het mom "mooi rood is niet lelijk"
    - eerst tissue met spanlak..
    - dan spuitbus primer ( want wit is doorschijnend op een gevarieerd oppervlak)
    - spuitbus wit ( want rood is doorschijnend..en mooi rood krijg je op witte of rode/oranje ondergrond)
    - dan terpentine gedragen houtmenie ( want terpentine gedragen gewone verf pakt slecht op autolak..vallen gaatjes in lijkt wat af te drijven...soort siliconen effect) en menie pakt wel tadeloos..
    - als laatste de terpentine gedragen rode eindlaag...
    IMG_20200620_140455.jpg

Harry van Melick vindt dit leuk.
  9. Énke Blériot

Lid geworden:
    29 jul 2014
    De motor van de Saturn staat in de thinner en de vleugel is nu ook bekleed..
    Dat Ikarex zich zeer prettig laat verwerken wisten we al..maar hoewel niet vintage komt het aardig in de buurt...
    IMG_20200623_111517.jpg

Rood/wit/blau..Nederlands?...kan zijn..maar kijk eens naar de Union Jack

Uwe...kun je me helpen met het logo?

De eerste die je geplaatst hebt..maar dan in rood...EN...Saturn er in een cirkelboog bij...kan zoiets?

10. Harry van Melick

Harry van Melick

Lid geworden:
    2 nov 2003
    Voor diegene die op Facebook zitten, er is een aparte groep "F1Q and Electric Flight".

11. Énke Blériot

Lid geworden:
    29 jul 2014
    De week heeft 7 dagen...

In de vliegtuigfabriek "VOF Kunst en vliegwerk " is al het personeel deze week bezig met FFP ( met dat vleugje RC).

Het is de laatste jaren wat minder griezelig tijdens ronde 1 en 2 op de FAI wedstrijden klasse F1C. Maar...tjonge dat was wel anders toen er nog "heads"om de paar minuten werd geroepen voor dat.......

Ja...met de invoering enkele jaren geleden van verplicht RC motorstop en RC DT kon men eindelijk aan de noodrem trekken. Zonder die zaken kwamen... in met name de 1e en 2e ronde.. "de rotte appels" bij bosjes naar beneden.

Toen ik eens vroeg hoeveel kisten de gemiddelde F1C vlieger bij hem had kwam ik op 7 stuks..want een wedstrijd heeft 7 ronden ..derhalve..

Nu hoop ik met mij RC ondersteuning ook een noodrem te hebben en ik vertaal die 7 stuks maar als voor elke dag van de week een FFP....en het FFP Plan voorziet daar nu in. Zie hier:
    https://www.modelbouwforum.nl/threads/free-flight-power-met-een-vleugje-rc.271982/#post-4058249

Hoewel....misschien krijgt mijn week 8 dagen want via de wereldgozers Rob Metkemeijer, Rob Bruinsma en Rob Olyve wordt er geprobeerd voor mij een Rossie van de koude grond samen te stellen...spannend!!

Goed.... wat gebeurt en ondertussen allemaal in Chateau Blériot..

- Projec X ( de Saturn) is aardig op weg
    - Projec nr 1 (de Hekking) is op een haar na gereed
    - Projec nr 4 ( Parrot een E- FFP) loopt deze week ook van de band.

IMG_20200629_091033.jpg

IMG_20200629_091127.jpg IMG_20200629_091059.jpg

De details volgen later maar meest interessant op dit moment is het herstel van de Webra 2,5 cc diesel.

Deze wou niet lopen...had geen compressie... Na onderzoek bleek de contra zuiger 0,01 mm kleiner dan de zuiger...en dat had 0,01 á 0,02 mm groter dan de zuiger moeten zijn.

Dus hoe maak je een contrazuiger groter...

Ik heb een combinatie toegepast van persen en drijven..zoals dat in het vakjargon heet.

In een grote bankschroef met gladde bekken de contrazuiger fiks aangeknepen (wel met de schroefmaat er bij om te kijken wat er gebeurt!!!!).

Dan fff drijven...dat wil zeggen..in de kamer aan de stelschroefkant met een centerpons langs de rand van de kamer ongeveer 10 centers ingeslagen waardoor de ziel van de zuiger theoretisch wat moet uitzetten...ja dus.....dat proces van persen en drijven enige malen herhaald en zie daar...gestopt bij + 0.02 mm tov de uitgangs maat.( en niet alleen het randje maar over de hele flank!!)

De contrazuiger "viel" nu niet meer in de cilinder en heeft nu een zwaar schuivende passing.
    Compressie helemaal ok en de prop plopt lekker.
    Dus in de bok...jippie!! lopen dat die doet!!

Oh ja.... de Webra is weer optisch als nieuw...maar...de sproeierbuis is gesneuveld (was al niet best meer) ...dus die draai ik straks fff van een stukje zeskant messing.

verfbrander vindt dit leuk.
  12. Énke Blériot

Lid geworden:
    29 jul 2014
    FFP Technicalities...The Saturn

Het opwarmertje (voordat ik met de FFP 2,5 cc serie begin) is af..

Gegevens:
    - Span 1350 mm
    - Gewicht 530 gram
    - Motor 1,5 cc diesel ( merk onbekend)
    - 7 x 4 nylon prop
    - Duur motorloop 15 seconden
    - Bekleding Ikarex ( met 1 laag watergedragen transparante lak)
    - ZWP 86%
    - Instelhoek vleugel + 1 graad
    - Instelhoek stabilo + 1 graad
    - Autonoom vluchtpatroon rechts/rechts
    - Besturing op richting en DT functie
    - Servo 1x MPX Nano-S
    - Fale save op de DT functie
    - Stroomvoorziening 2 S lipo 450 mAh
    - Spanning reductie voor de Rx via een kleine ESC

Na de autonome stijgvlucht en gedurende korte tijd autonome zweefvlucht ( afhankelijk van de windsterkte tw hoe ver mag de kist downwind gaan) kan er gestuurd worden om de kist back home te brengen.

Overrule functies:
    - motor...geen overrule
    - stijgpatroon via het richtingroer (relatief slow climb model dus geen extra roer positioneer methodiek toegepast)
    - bij grote afwijking (niet uitsluitend via richting te corrigeren) via de DT functie.
    - bij niet of slecht back home te krijgen..vluchtbeëindiging via de DT
    - Instel procedure...hééééllll voorzichtig.

IMG_20200630_113154.jpg

IMG_20200630_113211.jpg

Traditionele directe aansturing met enkelpul/veer..
    IMG_20200630_113237.jpg

De handle aan de onderkant van de servoarm is voor de DT functie..met volle uitslag + via een mix de DT schakelaar op de zender omzetten gaat de handle van de arm af en klapt het stabilo op...
    IMG_20200630_113253.jpg

Stabilo in de DT stand...
    IMG_20200630_113300.jpg

Brandstoftank van een kleine injectie spuit..inhoud max 2 cc. De gewenste 15 seconden motorloop wordt verkregen door de kist te lanceren op het moment dat het brandstof op het corresponderende niveau is...
    IMG_20200630_113321.jpg

De schoongemaakte diesel lijkt weer als nieuw!!..
    IMG_20200630_113332.jpg

Nou ja af....bijna af...nog de Saturn sticker er op..Help wanted!!

Deze moet er op...maar..dan in het rood en met de tekst Saturn er in- of om..Wie zou dat voor me kunnen maken?

Harry van Melick en eric_laermans vinden dit leuk.
  13. Ecstacy

Ecstacy The First Aviators

Lid geworden:
    28 aug 2013
    ... het is volgens mij een PAW 09 MK2 dieseltje.

14. Énke Blériot

Lid geworden:
    29 jul 2014
    FFP Technicalities...Hekkin Pré 1950

Project nr 1 uit de 2,5 cc reeks

Rond de 20 jaar geleden heb ik via Bert Kroon een 5 tal modellen van Hans Hekking ( Arnhemse Luchtvaart club) geërfd. De nadrukkelijke wens van Hans zijn nabestaanden was dat de modellen daar terecht zouden komen dat ze weer ingezet zouden worden. ( Voor zover mij bekend is het verdeeld tussen Arthur Leewangh en mij).

Ik heb 2 kisten doorgestoten ( o.a. 1 aan FransB) en 3 heb ik er nog.

Deze met opschrift CR -132 ( MVC Condor...de voorlopen van TFA) is in 2000 gerestaureerd en als VV zuigermotormodel ingezet. Enkele jaren geleden geëlektrificeerd waarbij er niets aan het model werd gewijzigd zodat het weer terug kon naar diesel.

Nu is het dus een FFP met een vleugje RC geworden. Gezien de constructie en de flarden bekleding die er indertijd nog op zaten (tw pakpapier) zou het kunnen gaan om een kist van ergens in de 2e Wereldoorlog tot net er na.

Gegevens:
    - Span 1620 mm
    - Gewicht 645 gram
    - Motor 2,5 cc Webra winner
    - 8 x 4 nylon prop
    - Duur motorloop 20 seconden
    - Bekleding wit = spanvlies...trim = tissue
    - ZWP 80%
    - Instelhoek stabilo nul graad
    - Servo 2x mini
    - Stroomvoorziening 2 S lipo 450 mAh

IMG_20200630_170548.jpg IMG_20200630_170604.jpg

Origineel zat er ook een Webra Winner op....en het tankje is goed voor 20 seconden motorloop...

De DT is servo gestuurd... IMG_20200630_172323.jpg

De underfin is deelbaar gemaakt en wordt traditioneel aangestuurd via enkelpul/veer...
    Origineel zaten er geen instelbare roeren op en werd het rechts/rechts patroon dmv rechts stomen van het roer en links zijtrek verkregen.Het trimtabje met de stelboutjes is van de revisie van 2000 en intact gelaten.

Ook dit is een relatief langzaam klimmende kist en de positioneer nauwkeurigheid van het roer is toereikend ( zeker indien ik voor de start eerst een tikkie rechts geef zodat eventuele 'dode slag"verdwijnt).
    IMG_20200630_172342.jpg

15. Énke Blériot

Lid geworden:
    29 jul 2014
    Is Hans Hekking hier te zien?..het zou zomaar kunnen...

16. Énke Blériot

Lid geworden:
    29 jul 2014
    FFP Technicalities...George French Night Train look alike

Project nr 4 The Parrot

Dit is in tegenstelling tot de 2,5 cc diesel serie een E- motor uitvoering. Het is een verkleinde (90%) look alike van de Night Train....en gaat als een speer!! (er zit een 3D geprinte Webra diesel look alike op)...
    Dit model heeft al wat meer toeters en bellen zoals VIT en Auto Rudder. Verder zien we hier het ontstaan van het dubbel roer systeem wat ik bij de snellere kisten nodig ben...1 roer als Auto Rudder en 1 roer als RC besturing. Ook dit model wordt op het RC roer nog conventioneel aangestuurd met enkelpul/veer en nu is nog geen autopositionering nodig (wat bij de nog snellere kisten dus wel gaat komen).

We zien het ZWP al wat voorlijker gaan in combi met VIT

Gegevens:
    - Span 1500 mm
    - Gewicht 450 gram
    - Motor Axi 28 x 28 mm
    - 8 x 4 nylon prop
    - Duur motorloop 15 seconden
    - Bekleding airspan
    - ZWP 65%
    - Instelhoek stabilo VIT + 1 graad, zweef nul graden
    - Servo 2x mini
    - Stroomvoorziening 3 S lipo 450 mAh

IMG_20200630_201909.jpg IMG_20200630_201920.jpg

De schijf ( labyrinth) is voor de VIT en AR..dit is de rustpositie en zodra ik de motor via de zender aanzet gaat de schijf linksom en kan de handle een stapje hoger.
    Bij dat aanzetten gaat tevens de Altis elektronische timer lopen ( die op 15 seconden staat) en na die 15 seconden stopt de motor en gaat de schijf weer terug naar de uitgangspositie. Dan komen de lijnen voor de VIT en het AR vrij en komt de kist in de zweefstand....

Het onderste servo is de DT en de RC sturing..Bij normaal sturen kan de DT lijn er niet af...en zet ik een DT schakelaar om ( mix) dan gaat het servo wat verder en komt de DT lijn van de handle af en klapt het stabilo op...
    IMG_20200630_201309.jpg

Overigens gaat de motor niet plotsklaps op de rem...via een servopuls vertrager kan ik een slowdown instellen (staat op 2 seconden) . Het AR komt wel direct in met als gevolg dat de nagenoeg rechte stijging aan het einde wordt omgezet in een korte rechterbocht en de kist een mooie overgang naar zweef krijgt....daarna wordt de bocht wijder door de lagere vliegsnelheid.
    IMG_20200630_201316.jpg

De VIT gaat via een paddenstoel..1 lijn loslaten is van motorstand naar zweefstand...en de 2e lijn loslaten is DT...
    IMG_20200630_201450.jpg

Het 2 roeren systeem...de bovenste is het AR... IMG_20200630_201534.jpg

En de onderste het RC roer... IMG_20200630_201622.jpg

17. Harry van Melick

Harry van Melick

Lid geworden:
    2 nov 2003
    Henk, ik heb het zojuist geprobeerd, ik krijg het bericht 'Bestand is te groot'.
    Ik weet niet hoe ik het kleiner kan krijgen.
    Misschien dat Bruno een oplossing weet, je zou mijn E-mail aan jou naar hem door kunnen sturen.

18. Bruno van Hoek

Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators Forum veteraan

Lid geworden:
    23 aug 2002
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/G&E/TFA
    Ik doe dat via een (gratis) Vimeo account, maar dat van mij loopt al aardig vol, dus ik kan er niks meer bij hebben.
    Voorbeeld, een toepasselijk filmpje:

19. Énke Blériot

Lid geworden:
    29 jul 2014
    Filmpje van Bruno is mijn '77 Plurabelle replica..dit is de 1e testdag..heel voorzichtig..daar nog elektro.

Mogelijk gaat "Het Beest" er in... die 1,5 Rus...

IMG_20200607_101050.jpg

20. Énke Blériot

Lid geworden:
    29 jul 2014
    FFP Technicalities...De Hans Seeling Gambrinus '67

Project nr 3
    Gegevens:
    - Span 1150 mm
    - Gewicht 700 gram
    - Motor 2,5 cc ST G-20/15
    - 8 x 4 nylon prop
    - Duur motorloop 10 seconden
    - ZWP 75%
    - Instelhoek vleugel + 1.5 graad
    - Instelhoek stabilo + 0 graad
    - Servo 2x MPX Nano-S
    - Stroomvoorziening 2 S lipo 300 mAh

Een prima stap gemaakt voor het FFP program

De ED racer is van de kist af ... want die moet op de 1e Wereldkampioen nieuwe stijl...want daar zat een ED racer op...

En de ST G20-15 paste als gegoten..
    IMG_20200704_145553.jpg

Dit gaat dus al een behoorlijk sneller kist worden en nu wordt het zaak het 2e roer ( 1e is voor Autorudder en de 2e voor de RC sturing) een exacte neutraalstelling methodiek te geven.

Let op Harry...jij had het zomaar over magneet besturen......je bracht me op een idee...toch iets met een magneet...wait and see...

Deel Deze Pagina