Free Flight Power ...met een vleugje RC

Discussie in 'Vintage RA/RC' gestart door Énke Blériot, 4 jun 2020.

1. Énke Blériot

Énke Blériot Moderator Moderator team Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators

Lid geworden:
    29 jul 2014
    joe gare ferry kood..denk joe mutgs

Ik ga proberen een tekening te krijgen van een folder...ff mij Duitse vrienden raadplegen

2. Énke Blériot

Énke Blériot Moderator Moderator team Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators

Lid geworden:
    29 jul 2014
    Het contrast met de vintage FFP:

https://www.lsv-rossfeld.de/home/in...le/316-f1c-motormodelle-mit-verbrennungsmotor

1 van de eerste..zo niet de eerste folder die het echt deed...Helemaal geen vintage hoewel ....2010 is voor een dergelijke snelle ontwikkeling zo achterhaald...is nu 100% koolstof..

Fuzeyef... een alleraardigste manneke...en stond hij eens weer op het schavot dan imiteerde hij altijd met zijn armen de folder beweging..grapjas..

F1C_Plan Fuzeyev.jpg

3. Harry van Melick

Harry van Melick

Lid geworden:
    2 nov 2003
    Zag op een video een Amerikaanse vintage toestel, een beetje als de Playboy, die voor de landing een landings-poot uitklapte. Bij de start was de poot ingeklapt.
    Kent iemand dit toestel?

4. Énke Blériot

Lid geworden:
    29 jul 2014
    Alles in de romp gekregen..meeste via dat ene gat..nu de underfin en de stuurkabels nog..oh ja en de "magneet besturing" van Harry er nog aan...

IMG_20200707_203751.jpg

IMG_20200707_203756.jpg

5. Énke Blériot

Lid geworden:
    29 jul 2014
  6. Énke Blériot

Lid geworden:
    29 jul 2014
    De magneet arretering zit er in...en het werkt....

Positionering is met nul afwijking...Kist is nu klaar en kan de maiden doen maar...het kan nog beter heb ik ondertussen bedacht...met een 3 roeren systeem
    - 1 voor het A/R
    - en een duo roer voor links en rechts...

Dan kan ik harde aanslagen maken..zal het nog wel een keer uitleggen...
    IMG_20200712_122049.jpg

7. Énke Blériot

Lid geworden:
    29 jul 2014
    Geen sticks

Het besturen vaan de FFP kisten gaat met een wat aangepaste zender..de sticks zijn verdwenen.

IMG_20200716_074846.jpg

Schakelaar A doet de DT en schakelaar B de E- motorstart en voor alle modellen tevens de zender timer...
    IMG_20200716_074855.jpg

Sturen doe ik zo weinig mogelijk en het is meer het model of ongeveer neutraal of in een grote bocht zetten en zo een beetje BacktoBase te komen. Dat gaat prima met de draaiknop en aangezien die geen neutralisatie heeft er een pointer op gezet. De functie heeft geen directe trim en dat gaat dan via de sub-trim... IMG_20200716_074928.jpg

8. Énke Blériot

Lid geworden:
    29 jul 2014
    E- Plurabelle

De modificatie van de laatste van de reeds aanwezige kisten is gestart. De Plurabelle is een mid seventies kist welke ik in 1977 heb gezien op de WK VV in Denemarken.

Er moet het eea in de pylon gewijzigd worden en aan het richtingroer..en er moet een servo bij in voor de richting besturing...
    IMG_20200716_075232.jpg

De moderne klapschroef wordt vervangen door een vaste prop...nog fff zoeken naar een carbon 8X4 ( geen E-prop maar conventioneel model)...
    IMG_20200716_075239.jpg

De Turnigy servopuls vertragen welke voor de slowstop van de motor zorgt ( staat op 3 seconden ingesteld)...
    IMG_20200716_075248.jpg

Een Altis hoogtemeter/timer zorgt voor de autonome motorstop en bediend tevens het servo voor de VIT en het AR..
    IMG_20200716_075256.jpg

Ik ga vanaf nu ( deze kist en volgende nog te bouwen FFP kisten) met een 3 roeren systeem werken. Dat is het meest positioneer nauwkeurig wat beslist nodig is voor de hele snelle klimmers.
    - het achterste deel is het auto rudder welke het model automatisch van de motorstand in de zweefstand brengt op het moment dat de motor stopt.
    - het kielvlak krijgt aan weerszijden een deklaag..een 0,8 mm balsa met dubbel glas
    - de scharnieren komen aan de voorzijde en de roeren worden torsie veer belast zodat ze tegen het kielvlak liggen
    - elk roer heeft zijn eigen handle en via de pul/pul aansturing zorgt het linker roer voor de linker bocht etc.
    - nog wel een een ontwikkelings dingetje..nog uitvogelen of het mogelijk is op een gewenst moment het auto rudder naar een neutraal stand te brengen zodra het autonoom vliegen word beëindigd en het "sturen" BtoB begint....( want met het AR in de rechter zweefstad moet ik behoorlijk links uitslag geven om dat te overrulen en toch een aanvaardbare linker bocht te maken)...
    IMG_20200716_075307.jpg

Harry van Melick vindt dit leuk.
  9. Énke Blériot

Lid geworden:
    29 jul 2014
    Saturn.

Ah... gisteren helemaal alleen op dat grote OHA...en na 5 vluchten met steeds meer vermogen er in brengen is de kist al getrimd en vliegt de Saturn werkelijk fenomenaal.

Ik denk dat als ik de snelheid zo inschat de kist met een uurtje bij Saturnus kan zijn maar helaas..er zit slechts 2 cc diesel in het tankie...en dat is precies goed voor 20 seconden motorloop... volgende keer iemand er bij hebben die de snelle klim kan filmen...

10. Harry van Melick

Harry van Melick

Lid geworden:
    2 nov 2003
    Henk, wat zie ik, heeft de ''Plurabelle'' een vleugelprofiel met een vlakke onderzijde (foto voorste gedeelte romp) ??

11. Énke Blériot

Lid geworden:
    29 jul 2014
    Nee nog veel anders..
    100_6621.JPG

12. Énke Blériot

Lid geworden:
    29 jul 2014
    Plurabelle

De ombouw is af en de kist ( en ik) staan te popelen.

Er zat 450 mAh 3S op maar de motor mag 4S hebben en dat bleek met 2 stuks 450 mAh 2S in serie te lukken qua ruimte..pfff dat scheelt een slok op een borrel...

IMG_20200801_114416.jpg IMG_20200801_114425.jpg

Deze kist is de eerste met een 3 roeren systeem..je weet wel..ik ben zoekende naar een deels autonoom vliegpatroon en een deels gestuurd vliegen...

Het richtingroertje wat je achter het kielvlak op de romp ziet is dat beruchte auro rudder..een roer wat tijdens de motorloop wat naar links staat en automatisch gelijk met het stoppen van de motor naar de zweefstand gaat tw een tikkie rechts.
    IMG_20200801_114455.jpg

Nu komt de grap..aan weerszijden van het kielvlak en plat er tegen aan zitten nog 2 roeren...stuur ik naar rechts dan trekt de puldraad het roer naar rechts en vice versa..De roertjes zijn veerbelast dus vallen in ruststand strak tegen het kielvlak
    IMG_20200801_114514.jpg

Behoudens wat filmpjes gaat het nu een tijdje stil worden in dit topic...de bouw van nieuwe FFP kisten ( te beginnen met de WK winnaar van 1951) is nog niet aan de beurt..

De avondploeg gaat eerst aan het werk met een DDP ( die Bristol Scout van 1350 mm span) en dat zien we in het DDP fleet topic...en er ligt nog een Mc Gregor look alike zender in de wachtrij.. ja..de avondploeg is druk..wie weet komt er een nachtploeg bij..oh nee..dat gaat niet..de boog...

Harry van Melick vindt dit leuk.
  13. Énke Blériot

Lid geworden:
    29 jul 2014
    Even naar het veld geweest met de Plurabelle .... te rustig om niet te gaan..

10 starts gemaakt ..eerst op 3S en later op 4S..Pfff wat een scheurijzer...Op 4 S nog niet onder controle kunnen krijgen..na hooguit 7 van de 15 sec motorloop aan de noodrem dwz motor uit en meestal ( enkele seconden later) de DT.

Wanneer die RC er niet in zat had ik hem allang total loss aan dek gevlogen...

Ik moet het stablilo steuntje wat aanpassen want er moet meer VIT in ( down tijdens de motorloop) ..kist maakt een looping en dan bovenin de motor uit en ...fff wachten..DT er in..mooi veilig landen.

Ben nu aan het kalmeren met een bakkie..

Harry van Melick en Bruno van Hoek vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina