Freewing F-104 6S PNP

Discussie in 'EDF forum' gestart door timmybeetle, 21 jul 2022.

  1. timmybeetle

    timmybeetle

    Lid geworden:
    3 sep 2010
    Berichten:
    481
    Locatie:
    Helden
    Piloten

    Freewing F-104G 70mm EDF 6S versie.

    Wie vliegt er hier in Nederland met deze kist?
    Heb hem afgelopen week in elkaar gezet en vliegklaar gemaakt.
    Heb je info en ervaring met deze kist lees ik het graag hier op het forum.

    6S setup met 3048-2100Kv outrunner motor en ESC 60A.
    Data test:
    6S3300- 30C Cube LIPO.
    Amp 59.8A en voltage 21.98 Volts geeft 1314 Watt.
    Static trust: 1.51 Kg
    Gewicht zonder LIPO: 1277 Gram
    CG: rond 30-35mm, test dit tijdens eerste vlucht, heb een gyro ingebouwd [​IMG]

    Eerste vlucht moet nog worden uitgevoerd.

    Hans
     

    Bijgevoegde bestanden:

    Laatst bewerkt: 23 jun 2023
    wim eon vindt dit leuk.
  2. timmybeetle

    timmybeetle

    Lid geworden:
    3 sep 2010
    Berichten:
    481
    Locatie:
    Helden
    Gevlogen vandaag.

    1. tijdens de start kwam hij mooi los, echter het hoogte roer stond te veel diep dus de neus dipte flink en moest ik op reflex de hoogte erin gooien en snel hoogte maken voor te trimmen.
    2. ik vlieg tegenwoordig met vliegfases , dus eerst getrimd met LG uit, daarna met LG in daarna met lg uit en flaps half en flaps full.
    de volgorde van mijn vlieg fases, ik gebruik een Tandem X20 zijn
    1. standaard vlucht
    2. flap half
    3. flap full
    4. LG down
    de volgorde is vanaf boven naar beneden heeft voorrang.
    3. de instelling voor de rolroeren, max 5 mm uitslag overgenomen van RCGroups was veel te klein, kwam amper de bocht om.
    gelukkig had ik een 3 standen schakelaar al geprogrammeerd met 3 standen mid/low/high voor de rolroeren maar zelfs de high instelling was te klein.

    Dus gelijk de landing ingezet en kwam goed binnen met flap full.

    2de vlucht heb ik de lipo iets meer naar achteren gelegd om het CG iets naar achteren te verplaatsen en heb de rolroer uitslagen groter gezet.
    tijdens de vlucht bleek hij nog steeds lastig de bocht om te willen en toen herinnerde ik me dat de gyro die ik erin heb zitten met teveel master gain dit veroorzaakte dus die terug gedraaid en toen ging het al een stuk beter.
    Helaas nam de wind toe en vond ik het niet meer verantwoord om nog een test vlucht te ondernemen.

    Belangrijkste is hij is weer heel mee naar huis gegaan:banana:

    Groet Hans
     
    Vale Ouwe, Frits37 en morgoth924 vinden dit leuk.
  3. timmybeetle

    timmybeetle

    Lid geworden:
    3 sep 2010
    Berichten:
    481
    Locatie:
    Helden
    Update vliegen met de F-104G Starfighter

    1. Na de eerste vlucht bleek dat ik dus de gyro ( Hobby Eagle A3Pro ) verkeerd had ingesteld op de schakelaar, stond op heading hold ipv gyro mode:mad:
    Heb daarna een NX3 gyro ingebouwd, gebruik ik in meerder kisten en ben daar uitermate tevreden over.
    Zaterdag 4 lipos leeg gevlogen op ons eigen veld, nu het gras mooi droog is en de ondergrond hard kon ik goed starten van on gras veld,

    De eerste vlucht weer wennen aan de kleine vleugels en snelheid, ruime bochten vliegen en gyro en trimming afstellen.
    Daarna bij de 2,3 en 4 vlucht voelde ik me meer op mijn gemak en kon ik loopings rollen en mooi fly byes maken.
    Landen, vlieg tegen over me en doe het LG uit, daarna indraaien naar de baan en dan full flaps, power erop houden tot boven de baan
    en dan flaren met een mooi neus omhoog eerst op de mains daarna neuswiel aan de grond, mooi om te zien.

    Geweldige kist, klein en rap maar vliegt voortreffelijk.

    Groet Hans

    ps heb de tip tanks aangepast met oranje, had de zilveren eens gekocht voor een ander project de camo bewaar ik.
    Gezien dat de kist camo is, is dit denk ik beter voor zichtbaarheid in de lucht:bye:

    IMG_0476.JPG
     

    Bijgevoegde bestanden:

    Laatst bewerkt: 19 jun 2023
    freekt, wim eon en Helikapoter vinden dit leuk.
  4. Tbird2

    Tbird2

    Lid geworden:
    7 nov 2008
    Berichten:
    715
    Locatie:
    Doesburg
    Hele mooie kist, staat zeker op de verlanglijst voor.... ooit :)
    Dus leuk om alvast wat tips te lezen, die komen ooit van pas!
     
  5. timmybeetle

    timmybeetle

    Lid geworden:
    3 sep 2010
    Berichten:
    481
    Locatie:
    Helden
    Beste,

    Ben bang dat je te laat bent, heb zelf een van de laatste gekocht volgens mij, product wordt niet meer geleverd.

    Groet Hans
     
  6. Tbird2

    Tbird2

    Lid geworden:
    7 nov 2008
    Berichten:
    715
    Locatie:
    Doesburg
    Ow... dat is jammer, dan word het dus de 2e hands pagina's in de gaten houden,
    En anders gewoon deze post blijven volgen en gewoon "mee genieten" :)

    Succes met de kist in ieder geval!
     
  7. timmybeetle

    timmybeetle

    Lid geworden:
    3 sep 2010
    Berichten:
    481
    Locatie:
    Helden
    Piloten

    Vandaag een slechte dag voor de F-104G.
    Tijdens aanvliegen voor de landing werd hij erg nerveus in zijn lengte as, de wind stak op en kreeg hem niet meer onder controle.
    Has hem al helemaal geconfigureerd voor de landing, dus LG uit en full flaps.
    Daarna verloor ik de controle en vloog hij uiteindelijk de verkeerde kant op achter de bomen kon hem niet meer zien en ja dan ben je klaar.
    De tanks kon ik niet meer vinden ondanks dat ze oranje zijn,hangen waarschijnlijk ergens hoog in de boom toppen.

    Enfin dat wordt lijmen en opknappen, hij gaat wel weer vliegen maar de nieuwigheid is er af.

    update 21-6-2023

    Vanmorgen de tip-tanks gevonden gelukkig, eentje was eruit gewaaid de andere hing er nog in eruit gekregen.
    Begonnen met herstel viel me uiteindelijk mee, ervaring maakt de meester:rofl:

    Groet Hans

    IMG_0513.JPG
    IMG_0536.JPG
     

    Bijgevoegde bestanden:

    Laatst bewerkt: 21 jun 2023
  8. timmybeetle

    timmybeetle

    Lid geworden:
    3 sep 2010
    Berichten:
    481
    Locatie:
    Helden
    Piloten

    Na wat overdenkingen en uitzoeken heb ik de kist weer grotendeels in elkaar kunnen plakken.
    Gewicht nu 1280 gram, was 1277. Dat valt me niet tegen.
    Laat hem nu voor wat ie is en eerst maar weer eens vliegen en kijken hoe het gaat.
    Daarna kan ik hem weer mooier maken, op 5 meter en in de lucht zie je er toch niets van......

    Groet Hans
    IMG_0545.JPG
     

    Bijgevoegde bestanden:

    Helikapoter, MadRay66 en HansH vinden dit leuk.
  9. timmybeetle

    timmybeetle

    Lid geworden:
    3 sep 2010
    Berichten:
    481
    Locatie:
    Helden
    AIRSPEED

    Aangezien mijn Starfighter nu toch in onderhoud staat, heb ik de neus aangepast dat mijn Airspeed sensor erin past:D
    Zoals je op de foto kunt zien past hij perfect.
    Kan ik met de volgende testvlucht mijn stall-speed testen en daarna inprogrammeren, heb ik in mij FW T33 ook zitten en dat is verdomde handig.
    Uit verveling toch begonnen om de schade plekken te herstellen en ze straks toch in de lak te zetten, het oog wil ook wat.

    Voor de gedesinteresseerde: Ik vlieg met de Tandem X20 van FRSKy

    groet Hans

    airspeed sensor.JPG
     
    wim eon vindt dit leuk.
  10. Adop

    Adop

    Lid geworden:
    22 jun 2007
    Berichten:
    1.264
    Locatie:
    Putten
    Blijft een bijzonder toestel maar 1,5kg trust ? welke versie F104 is dit , lijkt me zeer weinig ,namelijk .

    mvg Andre
     
  11. timmybeetle

    timmybeetle

    Lid geworden:
    3 sep 2010
    Berichten:
    481
    Locatie:
    Helden
    Bedankt voor de vraag, was blijkbaar niet duidelijk in mijn eerste post, aangepast inmiddels.

    Zal nog eens met de nieuwe LIPO's een test doen ivm static trust en start gewicht.

    Groet Hans
     
  12. Adop

    Adop

    Lid geworden:
    22 jun 2007
    Berichten:
    1.264
    Locatie:
    Putten
    Oke 70mm wist niet eens dat die bestaan heeft , maar dan zou het misschien kunnen
    Dacht dat er enkel een 90mm versie was .
    Je vliegt met Frsky , en een gyro die ik niet ken , waarom de S8R niet bijvoorbeeld?
    lijkt me simpeler minder bedrading enz.

    mvg Andre
     
  13. timmybeetle

    timmybeetle

    Lid geworden:
    3 sep 2010
    Berichten:
    481
    Locatie:
    Helden
    Piloten

    Inmiddels heeft hij weer gevlogen.
    Moest wel veel trimmen, is ook normaal naar een crash.
    Omdat ik met flight modes vlieg is het trimmen en zeker als het erg veel is niet makkelijk.
    Vlieg nu met een Archer SR8Pro erin en daar moet ik ook nog leren wat de beste instellingen zijn.
    Wordt vervolgt.....

    Groet Hans

    IMG_0556.JPG
     

    Bijgevoegde bestanden:

  14. timmybeetle

    timmybeetle

    Lid geworden:
    3 sep 2010
    Berichten:
    481
    Locatie:
    Helden
    Update F-104G Starfighter

    Nadat ik van de week er weer mee gevlogen heb, 2 lipo's , vind ik het profiel als ie aan komt vliegen voor de landing toch erg slecht te zien.
    Had de neus al wit gemaakt voor visuele zichtbaarheid, werkte wel iets maar het kan beter.
    Profiel is erg klein, dus dacht ik net als bij mijn FW T33 om iets met led's te gaan doen.
    Op de T33 heb ik er eentje op het neuswiel gezet, maar bij de Starfighter leek het mij mooier om op het hoofd landing gestel er 2 te zetten, op elke poot1.
    Dus 2 witte 3watt leds nu in serie gezet met een elektronische schakelaar bedient door de LG schakelaar en klaar is kees.
    Ben benieuwd hoe dat nu uitziet als ik aankom vliegen voor de landing.

    PS de 2 vluchten verliepen probleem loos, en hij vloog weer zoals een Starfighter betoomd lekker door de lucht.

    Groet Hans

    Landings lichten F-104G.JPG
     

    Bijgevoegde bestanden:

    wim eon vindt dit leuk.
  15. mig 3

    mig 3

    Lid geworden:
    26 apr 2012
    Berichten:
    2.051
    Locatie:
    BLUB
    Leuk om te zien waar je mee bezig bent Hans.

    Op dit moment wordt er weer een nieuwe Starfighter ontworpen.
    Dit heeft niet veel te maken met dit bouw-ombouw verslag van jou.
    Misschien ben je geïnteresseerd in de andere kleine details die passen bij de algemene vormgeving van zo’n jaren 50/60 ontwerp
    als de Starfighter……https://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?4346515-F-104-Starfighter-for-50mm-edf
    IMG_0256.jpeg

    Veel bouwplezier toegewenst!

    Groet:Robin
     
  16. DaveB

    DaveB

    Lid geworden:
    14 okt 2008
    Berichten:
    122
    Heel mooi gerepareerd na die crash! Je hebt ook een mooi veld lijkt mij.
    De Starfighter is een machtig mooie kist, maar volgens mij niet "relaxt" om mee te vliegen?

    Landingslichten werken wel echt heel goed. Had ik ook met m'n FW F-22 90mm.
    Heb nu een F9F-6 Cougar, 80mm (maar nagenoeg even breed en langs als de F-22) en het vliegt SUPER.

    Om de bekabeling te verminderen heb ik een SBUS ontvanger gekoppeld aan de bijgeleverde E52 gyro. Aileron en flaps + lichten via de "blue box" en de rest via de PWM kanalen op de RX6-R ontvanger. Daardoor bypass ik de blue box ook voor landing gaar, en weet de LED-controller natuurlijk niet dat de landingslichten aan moeten.. Ik ga nog een splitter kabel toevoegen. Denk dat het landen dan makkelijker wordt wanneer het grauwer is...
     
  17. timmybeetle

    timmybeetle

    Lid geworden:
    3 sep 2010
    Berichten:
    481
    Locatie:
    Helden
    Hoi Piloten

    De Starfighter is een machtig mooie kist, maar volgens mij niet "relaxt" om mee te vliegen?

    Heb helaas nog niet echt veel vluchten kunnen maken met de F-104G Starfighter.
    Merkte wel dat ik hem al beter in de vingers kreeg, en was nog aan het kijken ivm CG wat voor mij het prettigste aanvoelt.
    De laatste 2 vluchten lag hij op 35mm en dat voelde al eens stuk prettiger.
    Helaas is deze week niet echt vliegweer kijkende naar de weer berichten/voorspelling.

    wordt vervolgt, groet Hans
     
  18. Adop

    Adop

    Lid geworden:
    22 jun 2007
    Berichten:
    1.264
    Locatie:
    Putten
    Ik heb een F-5 van Freewing die ook kleine vleugels heeft , hij vliegt het fijnst indien de gyro op 50% van de standaard waarden staat en er best wat expo in , bij het landen gaat de gyro op 100% , wel iets gas erop houden en dan gaat het vrij goed , maar blijft er een waar je even het koppie bij moet houden .
    maak eens een filmpje als je wilt ben benieuwd hoe zoiets vliegt.

    mvg Andre
     
  19. DaveB

    DaveB

    Lid geworden:
    14 okt 2008
    Berichten:
    122
    Bedroevend, al meer dan een maand zoveel wind. Maar heb gelukkig aardig wat vluchten kunnen doen later op de avond. En de windrichting was redelijk gunstig/ stabiel..

    Veel succes met de verdere vluchten :beer:
     
  20. timmybeetle

    timmybeetle

    Lid geworden:
    3 sep 2010
    Berichten:
    481
    Locatie:
    Helden
    Laatst bewerkt: 21 jul 2023
    HansH vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina