Frequentie bewaking

• Topicstarter Topicstarter mr.Crash
  • Startdatum Startdatum
M

mr.Crash

Guest
Hi

Nadat er gisteren twee kisten crashten willen we de Freq
monitoren.
de bijde kisten zatten op 35 Mhz kan 62 en 74
We hebben wel vaker last van storing maar dit keer twee kisten met een
pause van 15 min er tussen was wel erg veel en ook gevaarlijk.
ACt heeft wel iets maar dit werkt alleen op 1 band 35 of 40 Mhz
http://www.acteurope.de/html/frequenzscan-seiten.html
Want ik wil is iets wat op bijde banden werkt dus 35 en 40 Mhz

Grt Han

Ik was die dag ook aanwezig en zeker 'not amused' dat binnen een kwartier 2 kisten stuurloos uit de lucht vallen...Is er een vereniging die ervaring heeft met continu frequentiebewaking? De setjes van ACT zijn een optie, maar daar moet weer een boel randapparatuur bij, en dat wordt dan wel een dure zaak.

Suggesties!

Anleitung für Scan-Interface und "SmartScan Sytnhesizer,"
PC-Betrieb
Achtung: Nullmodem-Adapter zum Betrieb am PC notwendig
Das Programm erkennt automatisch, ob ein 35MHz oder ein 40MHz-Empfänger angeschlossen ist. Sollen beide Frequenzbänder gleichzeitig überwacht werden, müssen beide Empfänger am PC angeschlossen sein und das Programm 2x aktiviert werden.

Dus 2 ontvangers aan 1 pc aansluiten kan met het systeem van ACT of dat ook op een palm gaat???

Discipline.
Of je nu je frequentie controleert op het frequentiebord en je knijper pakt of je controleert het op een scanner, in beide gevallen doe je hetzelfde. Met een scanner+laptop kun je wel achteraf in de logbestanden kijken wie in de fout is gegaan.

Deze crash heeft een andere oorzaak :) Niet 2 dezelfde kanalen maar gewoon storing van buiten af toch? Kan ook iemand uit de buurt zijn met een autotje oid. Dan is zo'n electronische bewaking wel makkelijk :)

Uiteraard hebben we daar ook aan gedacht, maar het waren allebei ervaren piloten die voordat er iets fout ging al enige tijd in de lucht zaten. Lege ontvangeraccu's waren het ook niet, en na beide crashes werkte allebei de sets nog, zelfs met een afstandstestje...Bovendien waren zij ook de enige met dit kanaalnummer op dat moment uberhaupt aanwezig...

Ik vermoed dat een of andere boerenranddebiel in de buurt met een onfrisse zender (op 35 Mhz of harmonischen hiervan) aan het klooien was. Mijn idee is om zenderbewaking en knijpers als een dubbel zekerheidssysteem te hanteren, en eventueel ook aantoonbaar kunnen maken dat iets of iemand ons stukje ether zit te vervuilen.

Hans

En er moet toch iets zijn dat voor bijde banden
werkt 35 en 40 Mhz dat ook voor de club
en de leden betaalbaar is.
ik denk dat ik morgen even een leger dumpzaak
bel of ze geen goede oplosing hebben.
Ik denk aan een spectrum Analyzer maar dan een
voor een lage freq,want anders kost het nog meer
geld.
ook heb ik wel een computer scanner die kan natuurlijk ook die kanalen bekijken.

Grt han

Ik vrees dat een monitor niet voor 10% laat zien wat er in de lucht zit.....Dat komt door de hoogte (in feite de laagte) van de ontvangst antenne. Daarnaast zijn bijna alle "te koop" scanners waarmee de 35 en 40 MC kan worden afgeluisterd te breedbandig voor ons doel. Zelfs als er "narrow-band FM receiver" op staat dan nog is de doorlaadcurve op -3dB 20 KHz. Dat komt er in de praktijk op neer dat je een RB zender over drie kanalen hoort uitzenden.
Deze beide fenomenen geven naar mijn idee een valse zekerheid als je aan het vliegen bent. Daarnaast is het zo dat de storende zender NOOIT in de lucht is als je nog op de grond staat (zie boven over antenne hoogte) en pas gaat zenden als je enige minuten vliegt. Dit is de wet van de maximale tegenslag.
Er zijn ook verschillende vormen van storing van buiten af waardoor zenders op zeer verschillende frequenties storing kunnen geven. Kruismodulatie, intermodulatie, derde harmonische storing, spiegelfrequenties, etc, zijn maar enkele voorbeelden. Welk kanaal moet je dan monitoren?
Dit probleem zou eens uitgebreider onderwerp van discussie moeten worden...

Hans Delemarre, PH7JDE

Ik weet dat je met een scanner en ook andere
dingen niets uitsluit.
en dat het vliegtuig op die hoogte andere dingen
ontvangt dan wij op de grond.
maar de laatste crash kon de piloot op plus/min
50 meter zijn vliegtuig nog niet goed onder kontrole
krijgen.
als ik toen B.V mijn scanner bij me had ,kon ik misschien wat horen.( of een H.F onvanger)
want als je niet weet waar je moet zoeken,word dit een gevaarlijke sport.
Grt han

Helaas moet ik het helemaal met Hans eens zijn. :roll:
Het gebruik van een scanner om te zien of een kanaal wel vrij is kan heel nuttig zijn op een show bijvoorbeeld. Er lopen dan veel "vreemde" mensen rond en de kans dat er bijvoorbeeld ergens iemand (perongeluk) een zender aan laat staan is aanwezig. Helaas voor het echt goed in de gaten houden van de hele band heb je er niet zo veel aan.
Op de grond testen of er kanalen door anderen "gebruikt" worden is weing zinvol omdat je ontvanger eenmaal in de lucht andere zenders op hetzelfde kanaal makkelijk kan ontvangen. Dit terwijl die kanalen op de grond absoluut "schoon" zullen lijken. Dat is nu net het grote probleem met vliegende modellen. Dat is nu ook de reden waarom de 35MHz ALLEEN voor vliegende modellen gebruikt mag worden.
Het is heel goed mogelijk dat er ergens een groep mensen met autootjes aan het rijden is op de 40MHz en drie kilometer verderop is een andere groep aan het varen OOK op de 40MHz. Die twee groepen mensen zullen geen enkele last van elkaar hebben.
Nu ben jij op 5km afstand aan het vliegen. Als je dan op voldoende hoogte komt dan kan jij last krijgen van beide groepen mensen omdat de zenders in de vrije lucht heel erg ver komen.
Zou jij die zenders willen ontvangen dan zal je dus een ontvanger op 100m of zo moeten hebben. Ik heb geen hengel die zo lang is!
Misschien is het een idee om een ballon aan een lang touw te maken die op zo'n 100 of 200 meter hoogte hangt. Aan die ballon hangt een scanner die via telemetrie zijn gegevens naar beneden stuurt waar het op een display zichtbaar wordt gemaakt. Wel lastig met de wind! Het zou ook met een vliegtuig kunnen maar waarmee bestuur je die dan zonder dat je last van storingen krijgt? Het is toch lastiger dan ik dacht.

Hallo,

Er moet maar iemand een paar kilometer verder met een zender bezig zijn op dezelfde frekwentie en je hebt problemen. Zoals ik al eens eerder
aanhaalde (in dec 2003) ben ik in een speelgoedgroothandel een combinatie auto-zender tegengekomen (iets over de 100 euro) met op de doos de zenderfrekwente 40.685 mhz ; er stonden er honderden met allemaal dezelfde sticker. Je zal maar dezelfde frekwentie op je zender hebben en misschien in een straal van een 10-tal kilometer zo een paar autootjes hebben rondrijden!!!!.

Mvg,

Paul Siemons

Hi

Het leuke van het verhaal is dat ik al 3 jaar met een paar mensen op 40 Mhz zit en dat wij geen problemen hebben.
En dat het juist op 35 Mhz vaak voor komt.
Maar zoals het zondag ging was het heel erg.
En zoals ik al schreef de laatste kist die de grond in ging zat op een afstand van plus/min 50 meter
hoogte een meter of 5.die zat op kan 74
en de eerste zat dacht ik op 62 maar die zat wel hoog.

Grt Han

In Vlissingen hebben we sinds kort ook een scanner.
afb4629.jpg

Het kwam namelijk wel eens voor dat er dicht bij het veld mensen met autootjes bezig waren op de 35MHz

een bord met knijpers is natuurlijk leuk, maar het is niet erg betrouwbaar naar mijn idee. Tenminste, mijn ervaring is dat mensen die net nieuw zijn in een vereniging zo de zender aanzetten om "even" te testen of alles het nog doet. Dit gebeurd niet alleen op de club zelf, maar ook op grotere bijeenkomsten. Om dit soort voorvallen te voorkomen heeft ruud (ruud48 op het forum) een mooi exel bestand gemaakt met daarin de gangbare frequenties in de modelbouw. Daarin staan blokken waar er ingeschreven kan worden en dan kan er dus gevaren, gevlogen of gereden worden. De zenders worden ingenomen, en dus pas uitgegeven als deze frequentie daadwerkelijk vrij is. Dit kan een hoop ellende voorkomen. Op deze manier heeft ruud onder andere de zender bewaking gedaan op het autotron in Rosmalen tijdens dit indoor spektakel. Ook onze open dag word zo geregeld. Dit werkt echt UITSTEKEND!

Voor zover ik weet valt er wel iets te regelen met ruud als er mensen zijn die intresse hebben in dit bestand. Tevens staan daar alle mogelijke frequenties met bijbehorend kanaal in wat een hoop duidelijkheid kan verschaffen als er getwijfeld word over een kanaal.

helaas helpt dit dus niet tegen mensen die zomaar een zender aanzetten

Hi Kor

Het is hier in dit geval niet sprake van dat iemand
de zender even heeft aangezet.
En was duidelijk storing van iets.

Grt Han

Hallo,

Joost, Waar hebben jullie die scanner vandaan? Kun je misschien hier iets meer over schrijven? Ik ben zeer geinterresseerd hierin.

Joost zei:
In Vlissingen hebben we sinds kort ook een scanner.
afb4629.jpg

Mvg,

Bruno van Dijk

Afgelopen zaterdag was ik op de open dag van Vaargroep Harderwijk. Daar werkte men ook met een scanner. Gekoppeld aan een display op een PC kon je zien of (a) je kanaal vrij was en (b) er wellicht een storing op dat kanaal aanwezig was.
Ik voer met de "Otto Lauffer" (een stoomschip) en op een gegeven moment draait de servo van de regulateur de regulateur dicht, terwijl ik juist gas wilde geven! Gevolg: Stoomdruk loopt verder op en het veiligheidsventiel begon te blazen... Dan kan je zeggen: "Daar is dat ding toch voor!", maar ik kan je vertellen dat dit geen leuke ervaring is! Boot 10 meter uit de kant, grote stoomwolken uit de ketel, en geen meter vooruit komen! En maar hopen dat de storing over is voordat het water in de ketel op is... 8O Na 30 seconden kreeg ik het model weer onder controle. Hup, naar de kant, ontvanger uit, zender uit, 'stoom afblazen' (gelukkig nog voldoende water in de ketel) en naar de frequentietent.
"Ja, er zit een kleine storing op kanaal 53..."
En inderdaad, op het blokschema kon je zien dat er 'iets' op kanaal 53 aanwezig was. Geen zender op het evenement, want die waren uiterst duidelijk te zien. Maar voorlopig blokkeerde het wel even mijn ontvangst!
Geen fijn gevoel...

Roel

Dag allen,

Ik was verbaasd dat nog niemand de naam LLM en modelscan vermeld heeft :
http://serge.laforest.free.fr/modelscan/modelscan.htm en
http://www.llm-electronic.com/html/documentation.htm
(vertaal deze sites met een vertaal-site).
De Engelse handleiding is hiervan te downloaden.
Onze voorzitter heeft zo'n scanner die zowel de 35Mhz, de 40Mhz als de 72 (denk ik) afschuimt.
Op de website kost zo'n ding zowat 230 Euro. Ooit eens een technisch "review" van gelezen in een -welliswaar- Frans tijdschrift, en bleek echt perfekt werk te leveren.
Maar ik durf geenszins de beweringen van Delcam (Hans) tegen te spreken aangaande de reële efficientie ervan.

Olivier

Back