Fresh

Discussie in 'F3-RES' gestart door beerendonk, 3 aug 2017.

  1. beerendonk

    beerendonk

    Lid geworden:
    23 jun 2013
    Berichten:
    138
    Locatie:
    Hoornsterzwaag
    Hallo zweefvliegers,

    Al een tijdje kijk ik naar de Fresh, een RES zwever van Modellbauchaos.de.
    Is er hier in Nederland iemand die ervaringen heeft met dit vliegtuig?
    Mijn belangstelling gaat vooral uit naar ervaringen met het E- model, vanwege praktische overwegingen. De aandrijving met de Hacker getriebe lijkt mij een mogelijkheid.
     
  2. Ferdy

    Ferdy

    Lid geworden:
    29 dec 2006
    Berichten:
    681
    Locatie:
    Wateringen
    Direct een abotje..ben ook op zoek naar een mooi RES model voor het winter bouwseizoen... (hoewel.. als je nu naar buiten kijkt :()
    Deze stond ook al op mijn shortlist.
     
  3. J.B

    J.B

    Lid geworden:
    22 jun 2011
    Berichten:
    521
    Locatie:
    Drenthe
  4. miko1979

    miko1979

    Lid geworden:
    14 mrt 2015
    Berichten:
    33
    Of deze? De Mad Res van frauendorfer. Lekker snel te bouwen, en lekker licht. Gewicht van de mijne is 342 gram.


    [​IMG]
     
    Gerrit_E vindt dit leuk.
  5. Ferdy

    Ferdy

    Lid geworden:
    29 dec 2006
    Berichten:
    681
    Locatie:
    Wateringen
    Mooie alternatieven mannen. Maar, hoewel erg leuk, dus begrijp me niet verkeerd, is het niet echt de bedoeling van dit draadje om allerlei alternatieven de revue te laten passeren Maar ben ik en de TS op zoek naar wat meer info mbt de Fresh van ModellbauChaos. Heeft iemand die gevlogen/gebouwd dan .

    Overigens ik zal binnenkort wel eens een topic starten mbt mooie RES alternatieve.

    Groeten
    Fer
     
  6. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.994
    Locatie:
    Zwolle region
    @Ferdy
    Je geeft ook aan te willen elektrificeren, klopt dat? Dan is mijn vraag aan andere RES-bezitters: 'Is dit nodig of gooi/ schiet je zo'n model zo in een thermiekbel?'

    Persoonlijk lijkt het me nogal zonde zo'n toestel onnodig te verzwaren :), enfin ik ben nogal een purist.
     
  7. beerendonk

    beerendonk

    Lid geworden:
    23 jun 2013
    Berichten:
    138
    Locatie:
    Hoornsterzwaag
    Ik weet dat er veel RES vliegtuigen zijn, maar mijn belangstelling ging vooral uit naar de Fresh. Het "electrificeren" heeft een voor mij praktische kant. Wat bedoeld wordt met in de thermiekbel gooien/schieten begrijp ik niet. Overigens is de gewicht toename zeer beperkt bij de juiste keuze..

    Op de Duitse site staat veel interessants over de Fresh, ik heb de indruk dat de gemiddelde windsnelheid daar lager is. Daarom vraag ik naar ervaringen met de Fresh hier in Nederland.
     
    Laatst bewerkt: 9 aug 2017
  8. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.994
    Locatie:
    Zwolle region
    Gooien/ schieten ==



    Hier in de binnenstad van Zwolle ligt Park Wezenlanden. Daar is de thermiek soms zo sterk, dat je zonder veel moeite een model in een thermiekbel werpt (geen elastiek nodig). Er zullen in NL vast wel meer thermieksterke locaties zijn.
     
  9. Ferdy

    Ferdy

    Lid geworden:
    29 dec 2006
    Berichten:
    681
    Locatie:
    Wateringen
    Ik hink een beetje op 2 gedachten. In principe vind ik het super mooi om een 2 meter RES model zo de thermiek in te gooien. Aan de andere kant.... een beetje hulp is nooit weg. Ik ben er dus nog niet helemaal uit.....
     
  10. beerendonk

    beerendonk

    Lid geworden:
    23 jun 2013
    Berichten:
    138
    Locatie:
    Hoornsterzwaag
    Na wat zoekwerk heb ik de volgende getallen gevonden:
    Zwever vlieggewicht 435 g. ( met accu voor de servo's)
    Zwever met motor, lipo en regelaar 465
    (Opgaven van Modellbauchaos)
    Oppervlak 35,6 dm2
    Dus vleugelbelasting 12,2 g/dm2 en 13,06 g/dm2
    Voor het gemak: verschil 1 g/dm2
    Als ik alles met een korreltje zout neem, dan wordt het verschil 2 g/dm2.

    In een wedstrijd kan zo iets het verschil uitmaken tussen winnen en verliezen.

    Voor mij persoonlijk is de praktische zijde de winnaar boven de geringe vleugelbelasting.
    Bij wind is de mogelijkheid tot ballasten van belang, het waait hier toch altijd?
    Nogmaals, wie heeft hier ervaring mee?
     
  11. beerendonk

    beerendonk

    Lid geworden:
    23 jun 2013
    Berichten:
    138
    Locatie:
    Hoornsterzwaag
    Nog een paar gedachten:
    Op de Duitse site ( RC-Network.de) wordt door een aantal bouwers het eindgewicht 445 gram genoemd ( voor de zwever)
    Als ballast gebruikt men 85 gram, dus eindgewicht 530 g.

    Bijna het gehele draadje gaat over het bouwen, over vliegen wordt niet veel gezegd, soms " die fliegt wie auf Schienen, gutmütig, fliegt brav die Runden, usw"
    Bij het zomerkamp te Odoorn merkte ik het weer: bij wind wil men ook kunnen vliegen!
     
    Laatst bewerkt: 9 aug 2017
  12. Wubbe

    Wubbe

    Lid geworden:
    22 mrt 2005
    Berichten:
    3.361
    Locatie:
    Haarlem
    Heb je wel eens met een DLG gevlogen?
     
  13. Ferdy

    Ferdy

    Lid geworden:
    29 dec 2006
    Berichten:
    681
    Locatie:
    Wateringen
    Ja zeker ... hangen er 4 aan de muur maar allemaal zo rond de meter en kleiner

    Een Falke, een Funny Fast Birdy, een Chinees modelletje (maar das meer een HLG want ik vertrouw de vleugel niet zo ;-)) en een eigen ontwerpje en o ja dan heb ik ook nog een bug HLG liggen die ik nog steeds eens moet bekleden
     
    Laatst bewerkt: 11 aug 2017
  14. Wubbe

    Wubbe

    Lid geworden:
    22 mrt 2005
    Berichten:
    3.361
    Locatie:
    Haarlem
    Nee, dat zijn meer speeltjes. Ook die Bug.
    Als je een iets grotere op de kop tikt (1,5 m span), die zijn ervoor gemaakt om in de thermiek gegooid te worden. He is het allerleukste vliegen. Verslavend :)
     
  15. Ferdy

    Ferdy

    Lid geworden:
    29 dec 2006
    Berichten:
    681
    Locatie:
    Wateringen
    Ach speeltjes dat ligt er natuurlijk helmaal aan wat je referentie kader is, toch
    Ik vlieg er iig heerlijk mee en dat het verslavend is geloof ik direct (daar weet ik alles van)
    Het zijn zeker mooie machines maar niet voor mij ... althans nu niet. Ben nu echt op zoek naar een leuk houtbouw RES project voor komende winter. Ik bouw graag in hout en de Fresh zit mooi in elkaar vandaar. De AndREaS van Hoellein is overigens nog zo'n mooi RES projectje op m'n short list.
     
  16. Cees Kraaijeveld

    Cees Kraaijeveld

    Lid geworden:
    10 feb 2004
    Berichten:
    336
    Locatie:
    's-Gravendeel
    Ik bouw op dit moment de Baba Jaga Competition van Modellbauservice Schuster.
     
  17. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.994
    Locatie:
    Zwolle region
    Wat mij betreft, verdient dat een bouwdraadje :)
     
  18. Ferdy

    Ferdy

    Lid geworden:
    29 dec 2006
    Berichten:
    681
    Locatie:
    Wateringen
    Mooi zwever Cees.
     
  19. beerendonk

    beerendonk

    Lid geworden:
    23 jun 2013
    Berichten:
    138
    Locatie:
    Hoornsterzwaag
    Een mooi keus! De Baba Jaga competition is voor de Nederlandse wind(!) wellicht heel geschikt, omdat hij speciaal is ontworpen om goed tegen de wind door te kunnen zetten. Men kan dan beter naar thermiek zoeken.
    Ook lijkt me het allflying stabilo perfect, geen probleem met de instelhoek/ zwaartepunt.
    Zelfs de prijs is niet gek.
    Twee remkleppen maken hem iets zwaarder, maar ze verstoren de luchtstroom om roer/ stabilo niet, een groot voordeel.
    Weet iemand iets over elektrificering?
     
    Laatst bewerkt: 3 sep 2017
  20. Cees Kraaijeveld

    Cees Kraaijeveld

    Lid geworden:
    10 feb 2004
    Berichten:
    336
    Locatie:
    's-Gravendeel

Deel Deze Pagina