Fries Skutsje

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door Blauwwinde, 23 aug 2018.

  1. Blauwwinde

    Blauwwinde

    Lid geworden:
    30 aug 2012
    Berichten:
    422
    Locatie:
    Achterhoek
    Allen,


    Inmiddels ben ik begonnen aan de bouw van een skutsje op basis van de mal van de HMBC.

    Dit is een polyester romp welke met behulp van een bouwbeschrijving zelf afgebouwd moet worden. Dit exemplaar zal uitgerust worden met werkende zeilen, zwaarden en elektrische aandrijving voor als er geen wind is. ook komt een boegschroefje in om in kleine bassins toch goed te kunnen varen met deze relatief grote boot.

    Om de (ABS) boegschroef te verbreden wil ik er 2 PVC buisjes op lijmen en die vervolgens in lamineren in de romp. Kan dat met standaard polyester of moet hier een andere lijm gebruikt worden als stabilit express?
     
  2. anker

    anker

    Lid geworden:
    15 apr 2008
    Berichten:
    35
    Locatie:
    Zwartewaal
    Ga je volgen hoop dat je er een mooi bouwverslag van maak met een hoop foto,s zo dat ik er wat van kan leren
    mvg Cees.
     
    Ard vindt dit leuk.
  3. Zeiler

    Zeiler

    Lid geworden:
    28 dec 2012
    Berichten:
    783
    Locatie:
    Hilversum
    Ik krijg een beetje de kriebels van de titel van het bouwverslag, de contradictie 'Polyester Skutsje". In het SKS en IFKS Skûtsjesilen wordt alles nog zo origineel mogelijk gehouden en bijna alle kunststoffen en imitatie materialen worden aan boord geweerd door middel van het reglement waar beide verenigingen mee werken.

    Wil je ook mee gaan doen met het modelzeilen van wedstrijden? Dan zou ik er geen mechanische aandrijving in plaatsen gezien de remmen die er op het scheepje komen en de extra ballast.

    Heb je een origineel schip op het oog dat je wil nabouwen in de afbouwfase?
     
  4. Blauwwinde

    Blauwwinde

    Lid geworden:
    30 aug 2012
    Berichten:
    422
    Locatie:
    Achterhoek
    Optisch zal het staal lijken , maar ik zal de titel aanpassen want je hebt wel gelijk.

    In principe heb ik geen bewuste boot die ik na wil bouwen, ik hanteer de maten van het Drachtster skutsje maar zal er een andere kleurstelling aan geven. Wedstrijden zal niet mogen vrees ik aangezien er een boegschroef en voortstuwing in komt. Wel maak ik er een los passtuk bij zodat de schroef eenvoudig verwijderd kan worden en de scheg tot het roer opgevuld kan worden zodat de weestand van de schoef er dan niet is.
    Aan de andere kant bij de IFKS hebben ze er ook vaak een motor in staan.
     
    Laatst bewerkt: 27 aug 2018
  5. Zeiler

    Zeiler

    Lid geworden:
    28 dec 2012
    Berichten:
    783
    Locatie:
    Hilversum
    Yes, prima titel! :thumbsup:

    Klopt, diverse schepen bij de IFKS hebben er een motor met klapschroef of beter maxprop in staan (met verstelbare bladen om ze in vaan stand te zetten - meer behoud van stuwkracht als je achteruit slaat).

    Het is een afweging, als je het leuk vind om goed wedstrijden te kunnen varen zou ik er geen aandrijving in bouwen maar dat is jou keus. Het maakt het wel 'echter'. Komt er dan ook een mooi ingericht roefje en een imitatie hout spiegel? :banana:
     
  6. Blauwwinde

    Blauwwinde

    Lid geworden:
    30 aug 2012
    Berichten:
    422
    Locatie:
    Achterhoek
    Voor wedstrijden heb ik een M-klasse van carbon. Dit moet een boot worden die het mooi doet bij een vaardemo. Vandaar aandrijving boeg- en hekschroef. Maar ook functionele zeilen, zwaarden, verlichting etc.
    uiteraard komt er een ook hulpkiel onder. In de roef komt de motor te staan..... of ik daar nog iets omheen maak weet ik nog niet eerst de romp maar eens afwerken met spanten en dek.
     
    Laatst bewerkt: 28 aug 2018
  7. Blauwwinde

    Blauwwinde

    Lid geworden:
    30 aug 2012
    Berichten:
    422
    Locatie:
    Achterhoek
    Vanavond de kielbalk er in gelijmd met epoxy, volgende stap worden de boegschroef en de schroefas.

    20180905_214259.jpeg
     
  8. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.659
    Locatie:
    Sneek
    Hallo Blauwwinde,

    Ik heb ook zo'n romp hier liggen waar ik zo nu en dan aan werk, als je malletjes hebt voor de beide scheggen dan zou ik die graag willen kopiëren, want daar zit ik toch een partij mee te hannesen...

    In plaats van een kielbalk heb ik er voor gekozen een extra laag epoxy en glasweefsel aan te brengen en te werken met een kielkast, i.p.v. de kiel aan draadstangen op te hangen, dat is toch een slappere constructie.

    Groeten, Jan.
     
  9. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.539
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    In plaats van een kielbalk heb ik er voor gekozen een extra laag epoxy en glasweefsel aan te brengen en te werken met een kielkast, i.p.v. de kiel aan draadstangen op te hangen, dat is toch een slappere constructie.

    Vraag als stoombouwer.
    Is het de bedoeling, dat de kiel alleen wordt aangebracht voor het varen?
     
    Laatst bewerkt: 10 sep 2018
  10. Zeiler

    Zeiler

    Lid geworden:
    28 dec 2012
    Berichten:
    783
    Locatie:
    Hilversum
    Ja, de zwaarden worden normaliter bij deze skûtsjes niet bediend tijdens het zeilen. De kiel helpt dus tijdens het zeilen de zwaarden en de schaal nadelen te compenseren.

    [​IMG]
     
  11. Blauwwinde

    Blauwwinde

    Lid geworden:
    30 aug 2012
    Berichten:
    422
    Locatie:
    Achterhoek
    Deze constructie komt nog door de bodem heen. De ronde balk geeft een voldoende starre constructie.
    20180827_202219.jpeg
     
  12. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.539
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Bedankt voor de uitleg.
    Dit vind ik een mooie stijve constructie met het voordeel, dat de moeren van de draadeinden boven de waterlijn zitten(afdichtingsproblemen).
    Of zie ik dit verkeerd?
     
  13. Blauwwinde

    Blauwwinde

    Lid geworden:
    30 aug 2012
    Berichten:
    422
    Locatie:
    Achterhoek
    Klopt is ook volgens het bijgeleverde bouwplan
     
  14. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.659
    Locatie:
    Sneek
    Dat de bevestigingsbouten boven de waterlijn zitten klopt, en met de zes pijpje kun je ook nog schuiven met de plaats van de kiel.
    In de praktijk zul je vaak steeds dezelfde positie kiezen tenzij je ook het formaat van de tuigage hebt aangepast (stormtuig bijvoorbeeld, of een grotere/kleinere fok).

    Ik probeer uit te komen met een kielkast (zoals bij o.a. een IOM) die op een gemiddelde positie zit, krijg ik later problemen, dan kan ik die door het aanpassen van het zeilplan, of een ander kielzwaard (met bulb) te maken.

    Ik vind de grote klont lood aan twee draadeinden een te zwabberige oplossing, in de praktijk heb ik echter nog nooit gehoord dat er een kiel een dusdanige knal kreeg, dat de boel nadien scheef stond, dus het zal wel goed komen....

    Groeten, Jan.
     
  15. Blauwwinde

    Blauwwinde

    Lid geworden:
    30 aug 2012
    Berichten:
    422
    Locatie:
    Achterhoek
    Inmiddels een klein beetje verder.

    20180913_192057.jpeg
     
  16. Blauwwinde

    Blauwwinde

    Lid geworden:
    30 aug 2012
    Berichten:
    422
    Locatie:
    Achterhoek
    Spanten op maat maken. 20180923_124244.jpeg 20180923_155710.jpeg
     
    Stoompomp vindt dit leuk.
  17. Blauwwinde

    Blauwwinde

    Lid geworden:
    30 aug 2012
    Berichten:
    422
    Locatie:
    Achterhoek
    Het dekframe krijgt al vorm nu de mallen maken voor de voor- en achter-scheg. 20180929_104104.jpeg

    20180929_104009.jpeg

    Binnenkort een keuze maken voor de zeilwinches, deze zullen een grote slag moetten hebben aangezien de giek best lang wordt. Waarschijnlijk zet ik er een dubbelwerkend systeem in zodat de giek 2 maal zo snel beweegd als de winch.
     
    Laatst bewerkt: 29 sep 2018
  18. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.659
    Locatie:
    Sneek
    De meeste skûtsjes maken gebruik van een winch met een rondlopende snaar, waar de schoten aan bevestigd zijn, de schootlengte is fors, evenals de krachten die er op komen te staan.
    Wil je de grootschoot inderdaad aanslaan op het uiteinde van de giek, dan ontkom je niet aan een dubbelwerkend systeem.

    Bij de bouw van de skûtsjes van het museum in Eernewoude heb ik destijds gekozen voor een enkelvoudige schootvoering, de lier levert krap een halve meter schootlengte, het aangrijpingspunt op de giek zit daarom op 43 cm vanaf het draaipunt.
    De lier kan dit fluitend aan en op het water zie je op enige afstand de hele schootvoering niet meer...

    De gebruikte lieren zijn de Batan B1226: https://servodatabase.com/servo/batan/b1226
    Omdat ik er 30 stuks nodig had (één voor de zeilen en één voor de verplaatsbare ballast), was de prijs zeker een punt van overweging...

    Groeten, Jan.
     
  19. Blauwwinde

    Blauwwinde

    Lid geworden:
    30 aug 2012
    Berichten:
    422
    Locatie:
    Achterhoek
    Laatst bewerkt: 30 sep 2018
  20. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.659
    Locatie:
    Sneek
    Ik heb alleen ervaring met het rondloopsysteem, de uitvoering met elastiek heeft dit meestal aan dek, ik weet niet of dit op een skûtsje het gewenste uiterlijk oplevert...
    Aan de andere kant, op drie meter afstand zie je er niks meer van...

    Groeten, Jan.
     

Deel Deze Pagina