Friese Tjalk 1:36

• Topicstarter Topicstarter Job_dB
  • Startdatum Startdatum
De zeilen zijn uitgeknipt. Het is lastig om te zien op de foto's maar ik heb de randjes omgevouwen en strak gestreken.

full

Ook hier zal het lastig te zien zijn maar ik ben begonnen met het naaien (met de hand :hammer:)... Daar gaat wel een aantal dagen werk in zitten. Als het kleine zeil geheel af is, dan zal ik weer een foto plaatsen.

full

Laatst bewerkt door een moderator:
Het kleine zeil is af!

full

Ik heb van een tjalk totaal géén verstand, maar wat ik er van zie hier, ziet er heel netjes uit hoor Job:D

Alle randjes en lijnen zijn genaaid. Een foto volgt snel.

Ik wil de zeilen nog wat kleuren, verouderen, etc. Mijn voorkeur gaat uit naar rood/ bruin. Het hoeft niet fel te zijn, alleen een tint is ook al goed.
Koffie en thee zijn mogelijkheden om te kleuren.

Iemand nog andere tips voor het kleuren???

Alle randjes en lijnen zijn genaaid. Een foto volgt snel.

Ik wil de zeilen nog wat kleuren, verouderen, etc. Mijn voorkeur gaat uit naar rood/ bruin. Het hoeft niet fel te zijn, alleen een tint is ook al goed.
Koffie en thee zijn mogelijkheden om te kleuren.

Iemand nog andere tips voor het kleuren???

Dylon-textielverf, verkrijgbaar bij bijna iedere drogist (kruidvat enz.) is er in diverse tinten en werkt perfect.

Dylon-textielverf, verkrijgbaar bij bijna iedere drogist (kruidvat enz.) is er in diverse tinten en werkt perfect.

Helemaal mee eens Piet, de zeilen van de boeier zijn hiermee ook geverfd.

full

Het blanke zeil of kluiver heb ik "getint" met een paar druppels "modderbruin" van modelmate in water maar kan ook in koude thee zegt men. Ik heb daar alleen geen ervaring mee.

Bedankt!

Koffie en thee geven niet echt een mooie kleur...
Die kleur van de textielverf op de zeilen van de boeier vind ik erg mooi. Ik zal dus in die richting gaan zoeken!

Ik heb nog geen ervaring over decennia, maar heb ergens gelezen dat thee zorgt voor een snellere ontbinding van textiel door de looizuren. Ik denk dat de textielverf een veilige optie is, tenminste als je niet het risico wil lopen dat er na 10 of 20 jaar gaten in vallen ;)

PS: ziet er allemaal heel netjes uit.

Een foto van de zeilen nu ze af zijn.

full

Op deze foto stukjes zeil met koffie, thee, kersensap en sunrise passion (ook meerdere door elkaar), gewoon om te proberen. Persoonlijk vind ik de kleuren te dof en te slap.

Zeker nu ik hoor dat thee alleen leuk is voor de korte termijn, ga ik me geheel richten op de textielverf.

full

Ik kreeg hier de tip om de zeilen te kleuren met textielverf van Dylon. Ik heb toen 'cherry red' en 'bordeauxrood' besteld. Vervolgens 3 proefstukjes gemaakt; van beide eerder genoemde kleuren en één van beide kleuren 50%. Hieronder links de bordeauxrood en rechts de gemengde kleuren. De cherry red vond ik te rood/ oranje.

full

Ik heb uiteindelijk gekozen voor ongeveer 80/ 90% bordeauxrood en de rest cherry red. Ik vind het een erg mooie kleur geworden. Ook mooi is dat het draad van een stof is dat niet is veranderd van kleur.

full

Hieronder een foto van de kleur t.o.v. de rest van het schip.

full

Ik heb een probleem... :help:

Ik weet niet waar ik het touw moet vastmaken op onderstaande foto. Als je de pijlen volgt, van onder naar boven, door het blok aan de mast, door het blok aan het zeil, dan moet het touw uiteindelijk vastgezet worden. (ik zie nu net dat de twee bovenste pijlen maar tot het blok hadden moeten staan i.p.v. het ringetje)

Het touw begint onderaan zodat het touw, denk ik, strakker en losser gezet kan worden. Dit betekent dan dat na de twee blokken, het touw ergens door middel van een knoop of iets dergelijks vastgezet moet worden. Waar dit is blijft voor mij de vraag...

full

zoals ik het bekijk zou het blok aan de mast een dubbel blok moeten zijn zodat de afgaande lijn vanaf het zeil hierdoor naar beneden kan.
ik kan helaas even niet naar mijn eigen tjalk kijken aangezien deze tijdelijk is ingepakt voor de aanstaande verhuizing.

Op de tekening staat dat het touw van onder komt (zie rode pijl). Dan de groene pijlen volgen tot aan de groene cirkel. Daar loop ik vast... Er loopt maar één touw naar beneden dus moet het touw wel ergens vastgeknoopt worden.
Het touw lijkt terug te gaan in de richting van het blok...

Een dubbel blok lijkt me niet logisch. Hier is niets van te zien op de tekening, er is geen tweede touw dat naar beneden loopt en ook zou er dan in de kit één blok tekort zijn.

full

Dit is inderdaad volgens mij de juiste wijze: het touw begint onderaan het bovenste blok (het blok aan de mast), vervolgens door het blok aan de top van het zeil (bevestigd met een harpsluiting), vervolgens weer door het bovenste blok, langs de mast naar beneden.

full

full

Zoiets moest ik bij de Leida ook doen. In mijn geval met een enkel en een dubbel blok. Maar met een enkele is het principe hetzelfde. Alleen zit de vaste lus nu aan het bovenste blok zoals Diederik aangeeft.

Bedankt!!

Ik ga morgen eens op m'n gemak kijken hoe ik het touw het mooist vast kan krijgen aan het blok.

Ik heb nog een zoom foto van een skûtsje gevonden op geheugen van nl.
Er zit aan soort metalen beugel aan de top van het zeil ter bevestiging van het onderste blok.

full

Back