Friese tjalk van authentic shipmodels Amsterdam.

Heeft iemand ooit genoemde boot gebouwd? Heb het model nog liggen (15-20 jaar?)
Uit de beschrijving blijft me veel onduidelijk.
Dek bekleding is mij volstrekt onduidelijk. Überhaupt, waarmee en in welke fase....
Heb een hoop materialen zonder duidelijk lijst om te zien wat ik waarvoor nodig heb.
Alvast dank voor suggesties. groet, Robert

Ben met zelfde model bezig.
Helaas alleen tekeningen en foto op voorkant van de doos.
Beetje eigen initiatief bezig.
Heb dek bekleed met restjes fineer van 3 mm breed.
IMG_20210131_114944918.jpeg

Denk dat ik mijn fout al weet (20jaar geleden...)
Boeisel staat er al op maar geen dubbele beplanking en dek nog niet gelegd.
Ben wellicht daarom meer dan 20 jaar geleden gestopt.......
Lijkt me onherstelbaar dus tijd om een nieuw model te kiezen.
Ik kan eventueel de beschrijving voor je scannen. groet, Robert

Laat eens foto zien, mogelijk kunnen we je tips geven om deze nog af te bouwen.
Bij mij was ook van alles incorrect en heb dat toch hersteld. Zie hier hoe ik het model via marktplaats kreeg voor een prikkie.
Heb helaas niet veel foto's gemaakt tijdens bouw.
Ben zelf nu zo goed als gereed, alleen de zeilen nog afwerken en bevestigen.
IMG_20201031_184519964.jpeg
IMG_20200409_191535240.jpeg

Een houten model is nooit onherstelbaar. Het kost alleen wat meer moed en vindingrijkheid om het tot een eindproduct te brengen.
Ik heb met nul ervaring 2 marktplaats dozen die niet compleet waren of uit half vergaan hout bestonden tot een schip gebouwd. En denkelijk meer lol gehad dan dat ik een nieuwe set gebouwd had.

9F1A5CE6-FBF3-4AC8-8FE1-43FE50339A68.jpeg
Ik begrijp dus dat er een tweede laag beplanking op de huid. Huid planken zijn dikker dan het boeisel hetgeen er al op zit. bedankt voor het meedenken.
groet, Robert
7539CDD5-486B-47D7-9E15-892BABC69036.jpeg

Dekplanken kan ik nog wel onder het schuine boeisel krijgen. De tweede beplanking van de huid lijkt me niet. Ten zijn ik het boeisel eraf haat, maar dat lukt vast niet met behoud van dat onderdeel.
groet, Robert

Waarschijnlijk is 20 jaar geleden gewone houtlijm gebruikt. Met een beetje water kan je dit losweken. En is een onderdeel goed in zijn geheel te demonteren.

Ik doe zoiets met een injectiespuit met naald. Iedere keer een drupje water ertussen en dit in laten trekken.op een gegeven moment zuigt de lijm zich vol en laat het los. Dit vergt wat geduld, maar geeft ook plezier als je merkt hoe makkelijk het loslaat als de lijm geheel doorweekt is.

Heb de romp alleen geschuurd en daarna in notenbeits gezet. Op mijn info stond nergens dat de romp van een beplanking moest worden voorzien.
De boeisels heb ik opnieuw gemaakt en gebogen. Deze gemonteerd na aanbrengen beplanking op dek.

Model komt straks bij mij op een console te staan in de hal.
Met dat in het oog, bepaalde details opnieuw gemaakt, maar geef toe geen topkwaliteit, maar was leuke bezigheid in deze C- tijd.

Back