Productaankondiging Frsky 80A regelaar

Discussie in 'Model elektronica' gestart door toostbeek, 12 aug 2018.

  1. toostbeek

    toostbeek

    Lid geworden:
    6 dec 2014
    Berichten:
    1.403
    FrSky heeft onlangs een nieuwe regelaar op de markt gebracht.



    Ik ben in het bezit van een Taranis X9D en ik was op zoek naar een nieuwe regelaar voor mijn Piper Cub. Hiervoor was ik eigenlijk geen 80A nodig, maar ik wou toch graag deze nieuwe regelaar uitproberen, dus deze nieuwe regelaar besteld.

    Reden waarom deze regelaar mij zo aanspreekt is de ingebouwde S.port telemetrie.

    Tot nu toe gebruik ik veelal een OpenXSensor doe het zelf telemetrie oplossing in mijn toestellen voor het meten van batterij spanning, toerental, hoogte en dergelijke, maar deze regelaar heeft al diverse functies ingebouwd. Deze functies zijn.

    - Stroomsterkte
    - Accu spanning
    - Stroomverbruik
    - Regelaar temperatuur
    - Toerental. ( Moet je wel even in je zender het aantal polen van je motor ingeven )


    Verder kan je in de zender natuurlijk het opgenomen vermogen berekenen door de stroom met de spanning te vermenigvuldigen.

    Voor de FPV vliegers heeft deze regelaar ook als functie dat hij een tweede spanningsregelaar heeft met een 12Volt uitgang.

    Nadeel vind ik dat de stroomsterkte van de 5v en de 12v SBEC is beperkt tot 3A.

    Instellen van de regelaar gaat via BLHELI software op de pc. Hiervoor heb je een programmeer dongle nodig. Deze in eenvoudig zelf te maken met behulp van een Arduino Pro Mini. Drie pinnetjes solderen en het programmeren van de Arduino kan vanuit de BLHELI software.

    Daarna een female-female servo kabel tussen de Arduino en de regelaar en je kunt de instellingen wijzigen.

    Er zijn na de introductie wat problemen geweest met de software en firmware van deze regelaars. Voor zover mij bekend had dit alleen met de telemetrie gegevens te maken, dus ik heb hen direkt geüpdate met de nieuwste software van FrSky. Dit houdt in dat je de software van BLHELI update maar ook de FrSky telemetrie firmware. Het updaten van de telemetrie firmware kan via de zender met behulp van een programmeer kabel en de aansluitingen in de module bah van de zender.

    Na alles geprogrammeerd te hebben en de stekkers te solderen van de batterij en de motor alles aangesloten in de Piper.
    De eerste test viel nogal tegen. Heel weinig vermogen uit de motor en ik had het idee dat hij niet op toeren kwam.
    Na het bestuderen van de handleiding van BLHELI kwam ik er achter dat ik de Low RPM power protectmoest uitschakelen. Dit is nodig bij motoren met een laag Kv getal.

    Toen ik dit uitgeschakeld had draaide alles perfect.

    De zender even laten zoeken naar telemetrie gegevens en perfect. Om het juiste toerental te krijgen moest nog wel even het aantal polen van de motor ingesteld worden.

    Ik zag dat er online nogal wat wisselende ervaringen waren met de precisie van de ingebouwde stroomsensor, maar de laatste software versie biedt de mogelijkheid om dit te kalibreren.

    Ik heb een kort filmpje gemaakt over deze ESC.



    Geen links of raar verdienmodel. Gewoon omdat ik fan ben van FrSky;)

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 12 aug 2018
  2. Adop

    Adop

    Lid geworden:
    22 jun 2007
    Berichten:
    1.257
    Locatie:
    Putten
    Uitgebreide test top ,ziet er goed uit , waar te koop en prijs ?

    mvg André
     
  3. toostbeek

    toostbeek

    Lid geworden:
    6 dec 2014
    Berichten:
    1.403

Deel Deze Pagina