Frsky AP SR12+ servo spanning???

Voor mijn Xtra met Zenoah 20cc heb ik mijn keuze laten vallen op de Frsky ap sr12+ ontvanger.
Motovatie dubbele voeding met lipo s2 en nfc schakel unit.
Nu is de kist al wat ouder en heeft HexTronik HX12K servo,s.
Voor zover ik kan na gaan in servo data base de voltage voor deze servo 6volt.
Dit voltage is stukken lager +/- 2volt. Gaat dit problemen opleveren?
Zal ik in nieuwe servo,s moeten investeren?
Is de telemetrie voltage van de Rx ook de servo spanning?
Hoor graag wat te doen.
Met vriendelijke groet, Theo

Ps. Alternatief voor deze ontvanger Rx spanning op een lege servo uitgang aanbieden, echter dan geen back-up voeding.

Als je inderdaad 2S LiPo gaat gebruiken dan is de spanning te hoog voor de servo's. De normaal maximum spanning voor die servo's is 6V en dan is ongeveer 8V duidelijk te hoog. Het is "maar" 2V, dat lijkt niet veel maar dat is wel 30% hoger.
De kans dat de servo binnen korte tijd de heilige witte rook laat ontsnappen is niet bepaald klein. Gebeurt dat in de lucht dan is dat het einde van je Xtra.

Beste Ernst,
Precies dat ja.
Om geen nieuwe servo,s aan te schaffen het volgende bedacht,
De voeding verzorgen met een 4xnimn geeft nom. 4,8 volt via de telemetrie 5,2 volt wat mij aller sinds redelijk is.
Dus de lipo,s niet gebruiken.
Om event. Printbaan overbelasting te voorkomen de voeding in het midden van de servo uitgangen aanbrengen.
De nimn geeft voeding aan de Rx en de ontsteking middels een schakelaar.
De AP sr12+ heeft ontstoring van de ontsteking dus moet mogelijk zijn beide te voeden
Uit een bat.

Het is te allen tijde aan te raden om een ontsteking van een eigen voeding te voorzien!
Een ontsteking is een enorme bron van stoorsignalen en die wil je zo veel mogelijk weg houden van de besturing. Alle ontvangers hebben de ene of andere vorm van "ontstoring" maar die zal zelden voldoende zijn om de enorme storingen van een ontsteking tegen te houden. Overigens kunnen die storingen de servo's ook rechtstreeks beïnvloeden.
Helaas heb ik het meerdere keren gezien dat alles in een model uit één accu werd gevoed. De piloot van zo'n model had altijd "problemen" met dat model. Het vloog gewoon "niet lekker". Soms traag reageren op stuursignalen, soms ongewilde bewegingen maken, gewoon "niet lekker".
Tijdens een show in Engeland heb ik ook eens met zo'n model gevlogen. Ik vroeg de eigenaar of het altijd zo vreemd vloog, volgens hem vloog het model normaal. Die avond was ik bij zijn mobile home en zijn we eens gaan kijken hoe alles was aangesloten. Was er ergens te veel speling op een stuurstang of een servo die vreemd deed? Alles leek normaal en werkte gewoon prefect. Tot ik de enkele accu zag, toen ging er een lichtje branden. Ik raadde hem aan om de ontsteking van een eigen accu te voorzien en die goed gescheiden te houden van de besturing. Hij vond het een beetje vreemd maar deed het toch. De volgende dag vloog ik het model nog een keer en het verschil was enorm, het model vloog als op rails. Ik gaf de besturing over aan de eigenaar en hij was enorm, maar wel aangenaam, verrast van de betere besturing. Het model vloog totaal anders, beter, scherper, preciezer.
De storingen van de ontsteking zorgden dus niet voor een crash of zo maar beïnvloedde de besturing wel degelijk.

Laatst bewerkt:
Ok Ernst,

Punt gemaakt. Twee gescheiden voedingen.
Bedankt zover.
Geen probleem het is een kwestie van aansluiten.
Van de week hopelijk maiden.
Met vrirnfelijke groet,
Theo

Om event. Printbaan overbelasting te voorkomen de voeding in het midden van de servo uitgangen aanbrengen.
De nimn geeft voeding aan de Rx en de ontsteking middels een schakelaar.

De NiMh accu (2x) sluit je uiteraard aan op de XT30 aansluitingen, niet op de servo pinnen. Zo lever je veel vermogen aan alle servo's. Schakelaar gaat op de Archer Pplus SR12 direct, dus niet tussen de accu's en de ontvanger. De ontvanger heeft zelf een electronische aan / uit schakelaar ingebouwd. Het NFC moduul is slechts de schakelaar welke de ontvanger vraagt om uit te schakelen.

Hallo Tadango,
Hartelijk dank voor je reactie.
Zoals je voorsteld hebt heb ik het nu aangesloten.
In ieder geval nu voorkomen te gaan vliegen met 8,4 volt op de servo,s.
Met vriendelijke groet,
Theo

Je kunt ook naar LiFePo4 kijken als je van NiMh af wilt. In de autowereld is dit een veel gebruikte accu voor 6v elektronica. Ja, het begint bij 7.2v en nominaal is die 6.6v maar een volgeladen 6v NiMh begint ook op iets meer dan 7v en als je goede cellen hebt is de spanning na verloop van tijd ook nog een paar tienden boven de 6v.

Hallo Roelof,
Hartelijk dank voor je reactie.
Ja liFePo4 is een goed alternatief. Ooit eens toegepast in een fiets accu.
Ik neem het in overweging.
Met vriendelijke groet.
Theo

Back