FrSky RPM/temp sensor...

Discussie in 'Model elektronica' gestart door brutus, 6 feb 2017.

  1. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.922
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Hallo allemaal,

    Kortgeleden een Smart port RPM sensor met twee temperatuurvoelers besteld, en vandaag binnen gekregen.
    De hoofdzaak is de temperatuurmeting, maar ik vroeg mij af:

    de RPM sensor is eigenlijk bedoeld voor aansluiting op twee willekeurige polen van een brushless motor.
    Ik begrijp (min of meer) hoe dat zou moeten werken.
    Mijn vraag is: kun je ook andere dingen aansluiten op die RPM ingang, zoals een foto-cel, of of mogelijk zelfs de puls van een ontstekingssensor?
     
  2. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.353
    Locatie:
    Woerden
    Waarschijnlijk wel. Een foto cel is wat lastig want daar komt maar een zeer lage spanning van af en ik weet vrijwel zeker dat de rpm ingang daar niet op zal reageren. Wanneer je de foto cel via een versterkertje aansluit zal het hoogst waarschijnlijk wel werken.
    Hetzelfde geld voor de puls van de ontstekingssensor. Daar wel een opmerking bij. Pas op voor storingen die via die lijn binnen kunnen komen. Die sensor is tenslotte gekoppeld aan een hoogspanningsgenerator. Daar kunnen de vervelendste stoorsignalen vandaan komen. Dat sluit je uiteindelijk op de ontvanger aan want daar zit de telemetrie zender in gebouwd. Maar wie weet werkt het weer wel goed als je hem via een optocoupler aansluit.
     
  3. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.922
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ik ga sowiso de ontsteking vanuit de ontvanger voeden (doe ik nu reeds met twee modellen zonder ook maar het geringste probleem) en ik vermoed, dat dit ding ook overweg kan met een ontvanger die uit dezelfde accu gevoed wordt als de motorregelaar.

    Ik maak me wat dat betreft meer zorgen over de puls vorm, die bij een brushless electromotor duidelijk een polariteitswissel heeft, en bij de puls van de hallsensor is er slechts sprake van een puls die terugvalt naar nul....

    We gaan het maar gewoon proberen, en als het niet wil, ach, die RPM uitlezing was toch maar bijzaak....
     
  4. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.096
  5. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.922
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ziet er naar uit dat ze gewoon de sensordraden op de tachouitgang aangesloten hebben (wat ik stiekum al hoopte).

    Ik ga het gewoon proberen, denk ik....
     
  6. Boris100

    Boris100

    Lid geworden:
    17 mei 2012
    Berichten:
    732
    Locatie:
    Nederland
    Je kan ook een spoeltje rond je ontstekingskabel van de bougie wikkelen.
    Met twee zenerdiodes anti-parallel zetten om de puls niet te hoog te laten worden.
     
  7. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.922
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Die bougiekabel is ommanteld met de "aarde", en geeft vrijwel geen puls af....
    Ik krijg daar ook geen trigger voor de stroboscoop van af....
     
  8. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.478
    Locatie:
    Sassenheim
  9. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.922
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Backplate sensors heb ik zelf ook wel....
    Maar volgens mij heb ik dan ook nog een voeding voor die sensor nodig, want die FrSky sensor is voor zover ik het kan zien van zichzelf spanningsloos en reageert op externe spanning.

    Maar... we gaan het zien....
     
  10. RC-PPG

    RC-PPG

    Lid geworden:
    24 okt 2004
    Berichten:
    399
    Locatie:
    sambeek
    In de link naar het jeti forum vind je bruikbare info die waarschijnlijk ook toepasbaar is voor rpm sensoren van andere merken.
    In de regel kun je dergelijke sensoren ook rechtstreeks aansluiten op de tacho uitgang van je ontsteking (RCEXL e.d.).
    Als het niet meteen werkt, even de draadjes omwisselen, sommige sensoren zijn verpolingsgevoelig.
     
  11. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.922
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Nou.... rechtsstreeks aansluiten op de zwarte (-) en de witte (puls) draad van de tach output gaf gewoon een nul-meting....

    Sowiso, ik heb met behulp van een vliegmaat de Taranis wat vollediger ingesteld, en het gekke is, dat de gesproken meldingen niet kloppen: het ontvangervoltage word wel goed op het scherm weergegeven, maar de gesproken text klopt niet (scherm zegt 6,4 V, stem zegt 6,9V) en heel vreemd, de temperatuur word wel qua getal goed uitgesproken, maar de stem zegt "Watt" in plaats van "degree"....

    Beetje vreemd....
     
  12. Boris100

    Boris100

    Lid geworden:
    17 mei 2012
    Berichten:
    732
    Locatie:
    Nederland
    En het werkelijk gemeten Voltage is 6,4 of 6,9 Volt ?
    Waarom zou de "stem" het niet goed hebben als de hoek en temperatuur gelijk is op dat moment ?
     
  13. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.922
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Nou ja, dat is dus het rare.... je kunt die telemetrie-kanalen als het ware "calibreren" en als ik de calibratie verstel richting "hoger", gaat de op het scherm weergegeven waarde omhoog, en de door de stem uitgesproken waarde omlaag... Heel vreemd.

    Het werkelijk voltage heb ik nog niet gemeten, maar 6,4 V is tamelijk aannemelijk (5 cellen NiMH 3600 mAh, eergisteren geladen en hooguit een half uurtje belast met 200 mA).

    Wat bedoel je met "hoek"?
     
  14. Boris100

    Boris100

    Lid geworden:
    17 mei 2012
    Berichten:
    732
    Locatie:
    Nederland
  15. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.922
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Een volle NiMH is een haartje meer dan 1,2 V, ergens in de buurt van de 1,28 of zo. Die 6,4V, ik moet het nog even meten, maar ik geloof wel dat dat klopt.
    EDIT: de multimeter gaf een open accuspanning van 6,55V, en de zender zegt dan (zodra de ontvanger aan staat) 6,4 volt (display) en 6,9 V (stem)
    Calibratie versteld, display geeft nu 6,5 V aan, en de stem 6 V...
    Het rare is dat verstelling van de calibratie de ene waarde (uitlezing) omhoog laat gaan, en de andere (de stem) naar beneden laat gaan... Heel vreemd....
     
    Laatst bewerkt: 10 feb 2017
  16. Boris100

    Boris100

    Lid geworden:
    17 mei 2012
    Berichten:
    732
    Locatie:
    Nederland
    Misschien een oplossing door 1 accu af te koppelen en te kijken wat de display geeft en de stem dan zegt ?
    Als het goed is moet de stem dan een nog hogere waarde zeggen ipv een lagere.
    Of omgekeerd, één accu erbij zetten en horen wat de stem daarvan vindt.
     
  17. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.922
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Je bedoelt één cel? Kan ik eens proberen....
    Maar eigenlijk denk ik dat ik de spanningsmelder gewoon op een pieper-alarmpje ga zetten.... Ik hoef niet iedere minuut te weten dat de accuspanning OK is....
    De motortemperatuur ben ik voorlopig nog geïnteresseerd in, maar als eenmaal de normale waardes een beetje bekend zijn, zal een pieper hier ook voldoende zijn....
     
  18. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.922
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Dit draadje is al weer even wat ouder....

    De gesproken telemetrie werkt ondertussen goed (was een verkeerde file in het spraakgedeelte) en ook de eenheden worden goed weergegeven.

    So far, so good....

    Ondertussen is het me nog niet gelukt een toerental meting op het scherm (of in de spraak) te krijgen.

    Nu zat ik afgelopen week te denken: een output rechtsstreeks uit de ontsteking werkt blijkbaar niet. De interface wil het spanningsverloop tussen twee motorpolen zien.
    Blijkbaar wil het ding dus een wisseling van polariteit zien?
    Volgens de specs moet de motor minimaal op 2S draaien, dus het zal ongetwijfeld ook iets met de spanning te maken hebben.

    Ik heb een stroboscoop die gebruik maakt van een spoeltje om de puls van de vonk op te pikken.
    Zou ik zo'n spoeltje kunnen gebruiken om dat RPM interface van een puls te voorzien? Een spoel die aan een opbouwend en afnemend veld word blootgesteld, zou per slot van rekening een spanning met wisselende polariteit moeten opwekken.
    Alternatief zou ik de spoel bij de magneet van de ontsteking kunnen plaatsen zodat er op die manier een puls opgewekt wordt?

    Heeft iemand hier een idee over?
     
    Laatst bewerkt: 9 mei 2017
  19. Boris100

    Boris100

    Lid geworden:
    17 mei 2012
    Berichten:
    732
    Locatie:
    Nederland
    Je zou met een toongenerator kunnen kijken welke signaal de interface wel pikt.
     
  20. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.922
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Tsja.... waar haal ik zo gauw een toongenerator vandaan?
     

Deel Deze Pagina