Frsky S6R gebruiken zonder gyro/stabilisatie

Discussie in 'Model elektronica' gestart door bassman, 25 aug 2020.

  1. bassman

    bassman

    Lid geworden:
    24 jun 2003
    Berichten:
    812
    Locatie:
    Hoogeveen
    Ik heb van iemand een S6R overgenomen.
    Ik wil deze eerst gebruiken zonder stabilisatie.
    Kan iemand mij vertellen of de ontvanger standaard ingesteld staat zonder stabilisatie/gyro mode?
    Of moet je dit apart aangeven?
     
  2. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Je zet de gyro aan met een bepaalde schakelaarcombinatie.
    Als je dat niet doet dan staat ie uit.
    Enige is dat je bij de R6R wel de volgorder op de ontvanger aan moet houden, dus elevator kan je niet ergens in de ontvanger prikken, dat werkt niet.
    Even de handleiding erbij pakken voor de aansluitingen.
    Als je de gyro gaat gebruiken moet je hem ook eerst calibreren.

    GJ
     
  3. Rob.M

    Rob.M

    Lid geworden:
    13 mei 2013
    Berichten:
    255
    Locatie:
    Tolbert groningen
    Een iets waar he niet raar van hoeft te kijken is dat de uitslagen ongeveer 80% zijn van de je voor heen zou hebben met een gewone frsky ontvanger. Dit kan niet veranderd worden. Dat zit in de ontvanger zelf.
     
  4. G J Broekhuizen

    G J Broekhuizen

    Lid geworden:
    12 jul 2004
    Berichten:
    1.396
    Locatie:
    Elburg
    freelink van frsky op je computer zetten word het wat duidelijker van.
     
  5. G J Broekhuizen

    G J Broekhuizen

    Lid geworden:
    12 jul 2004
    Berichten:
    1.396
    Locatie:
    Elburg
    lastig ontvangertje de s serie ben er uit gekomen maar gaat zo maar niet kost wat tijd om te weten hoe hoe zit.
     
  6. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ik heb hem ook aan de praat gekregen maar ik gebruik de gyro's niet.
    Even geprobeerd maar de response vind ik niet fijn, dus het is nu gewoon een 6 kanaals ontvangertje voor weinig geld.
    Hier heb je waarschijnlijk wel wat aan, en ook aan het vervolg



    GJ
     
  7. bassman

    bassman

    Lid geworden:
    24 jun 2003
    Berichten:
    812
    Locatie:
    Hoogeveen
    Gert-Jan...........heb jij ook dat het maar 80% uitslag is?
     
  8. timmybeetle

    timmybeetle

    Lid geworden:
    3 sep 2010
    Berichten:
    481
    Locatie:
    Helden
    als ik het goed lees allemaal is het antwoord al gegeven????
    https://www.modelbouwforum.nl/threa...zonder-gyro-stabilisatie.273414/#post-4078924

    grts Hans

    Ik prefereer toch liever een separate gyro, heb zelf de blauwe van BG in gebruik in diverse vliegtuigen na volle tevredenheid en makkelijk in te stellen, en ik gebruik aux kanaal om met potmeter op mijn zender de gain te regelen wel zo handig...

    groet Hans
     
  9. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    De uitslagen zijn inderdaad kleiner maar of het 80% is weet ik niet.
    Ik ben sowiezo tegen gyro's in modellen, welk model dan ook.
    Leer gewoon zelf goed sturen, dan heb je al die electronica niet nodig.
    Ik heb hem alleen maar gekocht omdat ik snel een ontvanger nodig had en deze de enige was die op dat moment leverbaar was.
    Even een vluchtje met stabilisatie geprobeerd maar het voelt niet fijn, te weinig controle over het model.

    GJ
     
  10. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.361
    Locatie:
    Groningen
    Gyro werkt prima om een lastig te gooien schuimpje rechte te houden in de eerste paar kritische seconden (edf moet eerst snelheid hebben voor het fatsoenlijk reageert) ;) . Verder vliegt het inderdaad "anders".....
     
  11. bassman

    bassman

    Lid geworden:
    24 jun 2003
    Berichten:
    812
    Locatie:
    Hoogeveen
    Dan gebruik ik het ook als normale 6 kanaals ontvanger
     
  12. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ik had net een conversatie met iemand over vliegen met een gyro.
    Er zijn voor en tegenstanders, zoals altijd.
    Ik vind dat een goede piloot geen gyro nodig heeft en de meeste echt goede piloten die ik ken gebruiken het alleen maar als gimmick.
    Tijdens demo's de zender op de grond leggen terwijl het model meskant overkomt of hangt te hoveren.
    Er gaat niets boven zelf vliegen.
    Het model hangt aan je knuppels, tenminste zo voelt het.
    Met een gyro zit er een soort vertraging in, het voelt niet zo direct.
    Ik vergeleek het met een auto met hele sterke stuurbekrachtiging en esp, dat je niet meer voelt wat er onder je wielen gebeurt.
    Elke idioot kan daar mee rijden maar het rijplezier is weg.

    GJ
     
  13. hobbyist

    hobbyist Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 mrt 2009
    Berichten:
    5.307
    Locatie:
    Noord Brabant
    Ja voor de flauwekul, het is al een heel avontuur om dat ingesteld te krijgen.
    Dat ligt maar helemaal aan het type gyro en de configuratie.

    In sommige kistje heb ik het er in zitten, voor met name de flauwekul tijdens het vliegen.
    Tijdens de landing staat het uit, het risico dat de snelheid door een automatische stuurcorrectie terugvalt bij turbulent weer is een tikkeltje te groot.

    Wat ontbreekt is een snelheidsmeting t.o.v. de lucht om de motor wat op en af te toeren.
     
  14. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Dan moet je turbine gaan vliegen, daar kan je dat wel doen.
    Je kan ook een losse pitotpijp en sensor kopen en dan een minimale snelheid instellen met een koppeling naar de zender dat er automatisch gas gegeven wordt.
    Bij een electrokist is dat helemaal niet zo moeilijk.

    GJ
     
  15. Unusual RC

    Unusual RC

    Lid geworden:
    19 mei 2004
    Berichten:
    1.746
    Locatie:
    Rijswijk, Zuid Holland
    Even dit draadje in ruste opschudden. Ook ik heb een S6R op de kop weten te tikken. Wil hem ook gaan gebruiken als "gyro-loze" ontvanger met als bonus geschikt voor telemetrie.

    Nadat ik de XJT module van mijn zender ook een firmware update had gegeven kon ik hem eindelijk binden, met als gevolg dat de al eerder gebonden ontvangers niet meer werken (die hebben nu ook een update nodig...althans dat vermoeden heb ik)

    Nu leek de Rx prima te werken. Echter in mijn vaste vleugel occasion zaten al servo's. Sommigen lijken naar 1 kant minder bereik te hebben.

    Ze stoppen op 2/3 uitslag vanuit het midden. En dat is niet op alle kanalen zo. Als ik de servo's verwissel, is het steeds op dezelfde kanalen. Onbruikbaar zo.
    Dus niet 80% over het geheel, maar een beperking een enkele kant op bij gecentreerde hevel. Links/rechts verschil dus, ongeacht type servo die ik erin prik om te testen.

    De volgende speurtocht, immers zo kun je niet vliegen.

    Iemand een idee?
     
  16. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.361
    Locatie:
    Groningen
    Resetten om de juiste servo weg te leren ;)
     
  17. alm

    alm

    Lid geworden:
    20 jun 2015
    Berichten:
    928
    Locatie:
    Hellevoetsluis
    Ik zou 'm gewoon instellen zoals bedoeld is en als je de stabilisatie niet wilt gebruiken zet je het gewoon uit. Ik heb deze info gebruikt indertijd: http://rcdiy.ca/sxr-setup-s6r-s8r/
    Self-check is heel belangrijk om de uitslagen goed te krijgen.

    Overigens, stabilisatie (dwz opvangen van windvlagen enzo) werkt prima, maar Auto-Level vind ik zelf ook niet mee te vliegen (dan moet je echt blijven pushen om een bocht te vliegen) en gebruik ik dus niet. Mensen die zeggen dat ze niet kunnen vliegen met stabilisatie hebben het vrijwel zeker over het gebruik van Auto-Level of ze hebben de ontvanger niet goed ingesteld waardoor die niet doet wat die moet doen. Het vergt best wel wat studie om het goed te doen.
     
    Unusual RC vindt dit leuk.
  18. hmeijdam

    hmeijdam

    Lid geworden:
    29 jan 2010
    Berichten:
    1.885
    Locatie:
    Barneveld
    Autolevel heeft me wel een keer mijn zwever gered. Ik was hem kwijtgeraakt in de lucht en heb hem toen op autolevel gezet en we zijn met z'n allen de lucht af gaan speuren. Ik kon op mijn GPS hoogtemeter wel zien hoe hoog hij zat. Na een minuut zoeken zag een clubgenoot hem op ongeveer 400 meter afstand in het westen, terwijl ik hem in het zuidoosten was kwijtgeraakt.
     
  19. Unusual RC

    Unusual RC

    Lid geworden:
    19 mei 2004
    Berichten:
    1.746
    Locatie:
    Rijswijk, Zuid Holland
    Omdat het een klein toestelletje betreft wilde ik wel gaan experimenteren met de optie om de windvlagen te kunnen "dempen".
    Zodra de accu van de zender weer is opgeladen (gisteren uren aangestaan...) ga ik dit proberen:

    Inmiddels werkt mijn andere ontvanger ook weer, na een firmware update!
    bedankt allen, ik zal melden als het gelukt is.
     
  20. Hobby4Life

    Hobby4Life

    Lid geworden:
    20 nov 2009
    Berichten:
    1.329
    Locatie:
    Avenhorn, NL
    Dit gaat wel lukken :) ik heb hier ook een klein schuimpje die nu perfect met hardere wind gevlogen en vooral geland kan worden ;-)

    Let wel op dat je gains niet te hoog staan, bij een wat hogere snelheid icm een licht kistje kan hij gaan oscilleren.
     
    Unusual RC vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina