Frsky S6R gebruiken zonder gyro/stabilisatie

Discussie in 'Model elektronica' gestart door bassman, 25 aug 2020.

  1. Hobby4Life

    Hobby4Life

    Lid geworden:
    20 nov 2009
    Berichten:
    1.329
    Locatie:
    Avenhorn, NL
    In de manual staat bijna met grote letters dat je de ontvanger moet plaatsen met de stekkertjes richting de staart en niet anders.

    Dit is deels waar!

    Ik heb een kist waarbij ik de stekkertjes naar voren geplaatst heb.
    Alles zo geconfigureerd dat alles goed om werkt, en ook corrigeerd.
    In stabilisatie modus werkt dit gewoon prima niets geks te merken.
    Alleen in Autolevel / Rescue modus, daar werkt het dus niet helemaal lekker.
    Stel de kist gaat stijgt in een hoek van 45 graden, tegen de wind in..
    Je triggerd nu Autolevel.. dan gaat dit perfect en komt mooi level uit.
    Doe je nu ditzelfde maar met de wind mee.. dan gebeurd er iets vreemd. dan gaat ie niet level vliegen maar duikt precies de omgekeerde hoek naar beneden.

    Ik heb de ontvanger volgens het boekje geplaatst, en nu leveld hij zowel tegen de wind als met de wind mee mooi vlak.
     
  2. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.361
    Locatie:
    Groningen
    Lijkt me stug. Wind richting is tov de grond, daar heeft een vliegtuig weinig boodschap aan.
     
  3. Hobby4Life

    Hobby4Life

    Lid geworden:
    20 nov 2009
    Berichten:
    1.329
    Locatie:
    Avenhorn, NL
    Ik weet niet op welk van de 2 bevindingen je reageert.

    Alles is ervaring opgedaan uit de praktijk en niet uit theorie aannames.
    Ruwere grond oppervlakken zorgen voor een wat meer turbulentere windstroom, dus tijdens het landen kan het toestel en vooral een lichter toestel daar gewoon gevoeliger voor zijn.
    Dit is geen theorie dit is gewoon wat je ziet als je op het veld staat.

    En wat betreft het osccilleren.. een grote zware 7kg kist daar kan ik de gains volledig van opendraaien en blijft zo strak als een plank.
    Maar bij een schuimpie van nog geen kilo is dit heel anders, bij een duikvlucht kan de controller over corrigeren en er zelfs niet meer uit komen.

    Ik vlieg ook heli, en ik weet echt wel dat een gyro kan over corrigeren ;-)
     
  4. Unusual RC

    Unusual RC

    Lid geworden:
    19 mei 2004
    Berichten:
    1.746
    Locatie:
    Rijswijk, Zuid Holland
    Op dit moment misère hier. Die tutorial is uit de kunst, stapje voor stapje werkt alles zoals in de video...totdat ik ga kalibreren :(

    Boel loopt erop vast.

    Eerste stap is ontvanger plat op tafel. Gaat prima, volgende stap is met pins naar boven...loopt hij op vast. Led geel begint niet eens te knipperen...

    1x verder gekomen, ook toen vastloper bij logo omlaag (op zijn kop).

    Ga nog 1x alles wissen en opnieuw proberen. Daarna terugsturen (gelukkig gekocht in NL. Al eerder een deels defect product van frsky gehad. Ben je uren verder eer je daar achter bent).
    Ook dat de servo's dus 1 kant op stoppen is vreemd. De zender stuurt nl. wel het signaal uit van 100 (%) uitslag beide kanten.

    Niet blij, al vier uur aan bezig...
     
  5. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.361
    Locatie:
    Groningen
    Dat servo's 1 kant op stoppen met een gyro ontvanger is logisch als je de initialisatie niet goed hebt gedaan. Dat kan ik hier zo nabootsen.
     
  6. Unusual RC

    Unusual RC

    Lid geworden:
    19 mei 2004
    Berichten:
    1.746
    Locatie:
    Rijswijk, Zuid Holland
    Dat geloof ik meteen, kan mij daar wel een voorstelling van maken.

    Echter in de settings staat via de quick mode de giro op OFF!
    Dan zou de ontvanger moeten functioneren als een conventionele ontvanger, en dat doet hij niet.
    Ik zal het nogmaals nakijken ter dubbel check.

    Zodra ik weer tijd heb flash ik ontvanger opnieuw via de S-port op mijn zender.
    En dan doe ik alles opnieuw.

    Maar ik snap niet waarom het vastloopt op het kalibreren.
    De eerste stap van 6 meen ik gaat prima, vanaf de 2e loopt de boel vast.
    Door meerdere keren op EXIT te klikken reageert de zender weer.

    Heb dit script via de website van FrSky gedownload, dus de laatste versie.
    Alles zit bij mij nu op de laatste versie.

    Overigens kalibreer ik via de LUA script via de zender, en niet via de USB link.
    Die heb ik niet. Ook heeft mijn zender geen Bluetooth om het via de telefoon te kunnen doen.
    De PC app functioneert niet op mijn Windows 10 pc.
     
  7. alm

    alm

    Lid geworden:
    20 jun 2015
    Berichten:
    928
    Locatie:
    Hellevoetsluis
    Ik weet niet wat je bedoelt met "loopt hij op vast"? Wat loopt er vast? Welke versie van OpenTX gebruik je en gebruik je de bijbehorende SD inhoud (dus geen foutmelding bij aanzetten van de zender)? De SxR scripts zijn onderdeel van de SD-kaart inhoud, zeker als het een recente versie is van OpenTX.
    Bij het calibreren van de gyro is het belangrijk dat je wacht tot de gele led uit is (stopt met knipperen dus), als je dat niet ziet (op z'n kop) dan wacht je 10 seconden voor je verder gaat.
     
    Unusual RC vindt dit leuk.
  8. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.361
    Locatie:
    Groningen
    De software van FrSky heeft nogal wat gekke dingen die je niet verwacht ;) Bij off staat alleen de gyro waarden op 0 denk ik en werkt de rest wel, dus ook de uitslag limieten edg. Ik gebruik ook alleen het Lua script dus dat moet goed werken. Als je S.Port sensoren hebt moet je die loskoppelen want die kunnen voor problemen zorgen.
     
    Unusual RC vindt dit leuk.
  9. Gratje

    Gratje

    Lid geworden:
    8 jul 2015
    Berichten:
    37
    Locatie:
    Ermelo
    Vergeet niet om bij deze ontvanger op kanaal 12 een tijdelijke output te maken op een 3 standen schakelaar. De servo uitslag in je zender op maximaal zetten, dat wil zeggen op 100%. Deze schakelaar 3x overhalen, het groene lampje op de ontvanger verandert in blauw. Even wachten, de servo’s beginnen uit zichzelf te bewegen. Direct nadat de servo’s gestopt zijn met bewegen, de sticks op je zender maximaal alle kanten uit bewegen. Je zult zien dat dat de uitslag van je servo’s nu maximaal zijn en gelijk naar beide kanten. Niet vergeten om kanaal 12 weer te verwijderen.
     
    Unusual RC vindt dit leuk.
  10. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.361
    Locatie:
    Groningen
    Als je uitslagen aanpast in de zender moet je dit herhalen. Maar let op, deze actie zet ook de level posities ( voor auto level) dus zorg dat het toestel vlak ligt als je dit doet.
     
    Unusual RC vindt dit leuk.
  11. Unusual RC

    Unusual RC

    Lid geworden:
    19 mei 2004
    Berichten:
    1.746
    Locatie:
    Rijswijk, Zuid Holland
    Bedankt voor het meedenken!
    Gisteren in bed kon ik het niet laten even te googlen op dit probleem.
    RCG bood uitkomst: ik had de ontvangeraccu die ik voor het kalibreren gebruik op de S-Port aangesloten.
    En dat mag dus niet.
    Nu op Trottle aangesloten, en het kalibreren verliep nu probleemloos :weetnie:

    In dit topic kwam ik de oplossing tegen.

    Letterlijk dat geen enkele input van de zender ergens op reageert.
    Pas na meerdere keren op EXIT te drukken reageert de zender weer.


    Giro staat uit...maar volgens mij werkt dat pas als ik alle instellingen van de link heb doorgelopen.
    De servowegen zijn nog steeds niet zoals ik ze verwacht.

    Bedankt voor het meedenken, ik ga stug door met de stappen!
    En dan check ik de servowegen
     
    Hobby4Life vindt dit leuk.
  12. Hobby4Life

    Hobby4Life

    Lid geworden:
    20 nov 2009
    Berichten:
    1.329
    Locatie:
    Avenhorn, NL
    Ik weet ook dat bij deze stab ontvangers (S6R en S8R) je echt alle extra smartport sensor(en) fysiek moet loskoppelen.
    Het wordt "te druk" qua data op de smartport. en dan loopt soms echt de tool vast.

    Bij de nieuwe SR6/8/10 hebben ze het opgelost zodra je die tool start, de externe smartport wordt uitgezet. zodat alleen de tool toegang heeft tot de ontvanger.
     
  13. alm

    alm

    Lid geworden:
    20 jun 2015
    Berichten:
    928
    Locatie:
    Hellevoetsluis
    Welke versie van OpenTX? Met oudere versies moest je soms LUAC optie actief hebben (LUA compiler) om geen issues te hebben, maar in 2.3.x bestaat dat niet meer (dan heb je alleen nog LUA, geen LUAC).
     
  14. Rob.M

    Rob.M

    Lid geworden:
    13 mei 2013
    Berichten:
    255
    Locatie:
    Tolbert groningen
    Ne het lezen van dit het vanavond toe gepast. Allen de ailerons gedaan om het verschil te bekijken in uitslag. Maar wou het een 2 keer proberen maar toen gebeurde er niks meer om hem in de zelf check te krijgen. Heeft iemand hier een oplossing voor ? Ontvanger is een s8r

    Edit: problem waarschijnlijk gevonden dat het niet wil. Door dat ik een blheli 32 esc met 3d mode en dan me gas curve van 0 tot 100. Terwijl het voor de ontvanger in op -100 moet staan om in zelf check te komen
     
    Laatst bewerkt: 13 apr 2021
  15. Unusual RC

    Unusual RC

    Lid geworden:
    19 mei 2004
    Berichten:
    1.746
    Locatie:
    Rijswijk, Zuid Holland
    Versie 2.3.11
    De allerlaatste. Overigens heb ik alle receivers en sensoren die ik heb voorzien van de laatste firmware.
    Tevens de interne XJT module voorzien van de allerlaatste firmware. Zonder deze wilde de ontvanger niet eens binden!

    Inmiddels de self check gedaan, en nu zijn de servowegen wel in orde!
    Nogmaals bedankt voor de tip Tandango!
     
    Laatst bewerkt: 13 apr 2021

Deel Deze Pagina