FRsky servo met plotselinge servo uitslagen

Discussie in 'Model elektronica' gestart door gait, 15 dec 2019.

  1. gait

    gait PH-SAM

    Lid geworden:
    23 feb 2004
    Berichten:
    447
    Locatie:
    't harde
    Voor gebruikers van FRSky modules en ontvangers, belangrijk om te lezen:

    https://frsky-forum.de/thread/3404-...chtigsten-informationen-zum-thema-plötzliche/

    Er is een situatie gevonden bij het gebruik van FRSky 2,4 GHz modules waarbij servo's plotselinge uitslagen maken. Het heeft te maken met het LTB protocol waarmee de modules voor gebruik in EU worden geleverd. In US wordt dit niet gebruikt (FCC) en is het verschijnsel minder gemeld, Dit is meestal niet merkbaar doordat de framerate en daarmee de pakketten waarmee de updates van posities langskomen in 2,4 GHZ overdracht zo snel gaat dat je als piloot dit merkt. Het betreft meestal 1 kanaal en in uitzonderlijke situaties 2 kanalen. FRSky werkt aan updates voor hun producten zoals in bovenstaande link is te lezen. Hou het even in de gaten om je modules en ontvangers van nieuwe software te voorzien.
     
  2. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.361
    Locatie:
    Groningen
    Ik vlieg FCC gezien ik de EU LBT nooit heb vertrouwd, en wellicht is dat maar goed ook. Ik raad dat iedereen aan, legaal of niet. Meerdere testen hebben al laten zien dat in theorie LBT prima moet werken maar dat het in de praktijk voor problemen lijkt te zorgen.
     
  3. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.736
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Ik kan je niet anders dan je helemaal gelijk geven.:thumbsup:
    Legaal is een theoretisch, juridisch, begrip.
    Wat heb je er aan als iets legaal is, maar desondanks niet betrouwbaar?
    Het idee achter legaal is de kleinst mogelijke kans op schade en/of hinder aan derden, vandaar dus gehanteerd door verzekeringen en bijv. bij deelname aan wedstrijden.
    Maar de praktijk blijkt ook hier weer eens weerbarstiger dan de theorie.

    Wij hebben al eens van gedachte gewisseld over het FrSky D8 protocol en dat daarmee inmiddels geen nieuwe apparatuur mag worden geleverd.
    Geheel in tegenspraak met de gedachte achter de veiligheid die EU CE pretendeert te bieden is dan wel dat die apparatuur, mits al in bezit voor de overgangsdatum, verder gewoon gebruikt mag worden.
    Alsof dat oude spul daarmee in een keer veiliger is dan exact hetzelfde apparaat als men het nu nog zou kunnen kopen.
    In werkelijkheid is die regelwijziging ingegeven door het dichtslibben van de 2,4 band met WiFi apparatuur. Om deze met een hogere dichtheid nog te kunnen blijven gebruiken (kantoorflats met 300+ WiFi punten) is het LBT protocol ingevoerd.
    Omdat de overheid te lui is om onderscheid te maken tussen modelbesturing, waar 10 zenders al een onwaarschijnlijk druk luchtruim opleveren en toepassingen die LBT werkelijk rechtvaardigen, zitten wij met de gebakken peren.

    Ik heb met D8, sinds ingebruikname (2009-2010?), nog nooit storingen in de signaaloverdracht gehad.
     
  4. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.361
    Locatie:
    Groningen
    Die reden hou ik ook altijd aan om het gebruik van FCC te rechtvaardigen. Liever een ander systeem buiten de RC storen dan een verhoogd risico dat er iets met een model mis gaat. Niet zozeer dat het model verloren gaat maar dat het omstanders in gevaar brengt. Er zijn evenementen waarbij er er grote groepen mensen staan te kijken (1000en) en zo'n hekje van 5m helpt dan heel erg weinig.
     
  5. Superior

    Superior

    Lid geworden:
    6 sep 2003
    Berichten:
    1.888
    Locatie:
    Zierikzee
    Dit verschijnsel heb ik ook al een paar keer mogen ervaren met mijn explorer.
    Een aantal keer kwamen op verschilende momenten de flaps uit. Ook tijdens wedstrijden. 1 keer maakte het model een looping daardoor op een vrij lage hoogte.
    Niet zo goed voor je hart.
    Geruchten zijn dat dit door de regelaar zou komen (YGE) Maar dat weet ik zo net nog niet.
    Dat is ook de reden dat ik niet meer met Frsky vlieg. Wel erg jammer want OpenTx is super.
     
  6. alm

    alm

    Lid geworden:
    20 jun 2015
    Berichten:
    928
    Locatie:
    Hellevoetsluis
    Het probleem doet zich niet alleen bij EU LBT voor maar ook bij FCC. Hoe meer er over wordt gediscussieerd op de fora hoe meer naar voren komt dat mensen het wel eens gehad hebben. Het 'probleem' is dat het niet vaak genoeg voorkwam om als probleem gezien te worden, men dacht dan aan een andere oorzaak waardoor het niet eerder zo goed is onderzocht. Gelukkig hebben ze een manier gevonden om het probleem te reproduceren en daarmee te kunnen testen of nieuwe firmware het probleem inderdaad oplost.
    De oorzaak zit niet zozeer in LBT waar alle zendapparatuur (o.a.) op 2,4 GHz in de EU aan moet voldoen (vanaf 2015), maar het is een fout in het ACCST en ACCESS protocol van FrSky, zowel bij FCC als EU LBT. Als je het echt nog nooit hebt gehad heb je vermoedelijk geluk gehad of je hebt het je niet gerealiseerd en gedacht dat het aan iets anders lag. Hoeveel servo's zullen er niet onterecht vervangen zijn?...
    Ik vlieg al vanaf het begin dat ik mijn zender (X9D+) heb met EU en later met EU LBT firmware en pas na het lezen van de discussie ben ik er achter gekomen wat de oorzaak is, gelukkig zat ik in alle gevallen waarvan ik weet dat het voorkwam op voldoende hoogte. De keren dat mijn toestel wel gecrasht is weet ik eerder aan gebrek aan vliegervaring. Ik denk dat het mij in 4,5 jaar tijd zo'n 4-6 keer is overkomen (roll en/of full up) en ik vlieg als het even kan elk weekend en tijdens vakanties nog vaker. Het komt heel weinig voor, zat meestal wel een aantal maanden tussen voor mijn gevoel. Met een beetje mazzel hebben we eind januari nieuwe firmware beschikbaar, maar het blijft afwachten.... Probleem is natuurlijk dat er voor alle FrSky zendmodules (intern en die in een slot) en ontvangers die je gebruikt nieuwe firmware nodig is, anders zit je met ontvangers die niet meer samenwerken met je zender tot ook die een update hebben gehad...
     
  7. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.361
    Locatie:
    Groningen
    Tja, ik ga niets upgraden. Als het systeem echt zo slecht is wacht ik totdat er een goed alternatief is, ook al duurt dat nog jaren. Als het zo weinig voorkomt zie ik ook weinig risico.

    Verstuurd vanaf mijn MI 9 met Tapatalk
     
  8. alm

    alm

    Lid geworden:
    20 jun 2015
    Berichten:
    928
    Locatie:
    Hellevoetsluis
    Het is een bug in de firmware van ACCST en ACCESS, maar met de nieuwe firmware (van ACCST en ACCESS) waar FrSky aan werkt is het in ieder geval opgelost (zo tonen de tests door het testteam van Engel MT aan). Ik ga het in ieder geval wel toepassen, want het kan je zomaar raken op het verkeerde moment met het 'verkeerde' (dure) model... In Duitsland zijn er mensen die om deze reden helemaal niet meer vliegen met FrSky tot het is opgelost... Niet upgraden zou ik een slecht advies vinden.
     
  9. Corrien

    Corrien In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 okt 2003
    Berichten:
    12.626
    Locatie:
    Maasland
    Uiteraard moet je upgraden zodra de nieuwe software beschikbaar is. Blijkbaar komt het verliezen van meerdere data pakketten direct achter elkaar weinig voor (de informatie spreekt over 'typisch 2-4 fehlerhafte Frames') maar als dit gebeurt kan de foutafwikkelings software in de fout gaan. Dit heeft dus niets met het LBT protocol of een storing veroorzakende snelheidsregelaar te maken, het kan er alleen eerder/vaker door optreden. Uiteraard wil je, dat er geen enkele kans is, dat dit verschijnsel optreedt en dat kan alleen met een gecorrigeerde software.
    Het is jammer, dat dit probleem bij FrSky optreedt want dat is uiteraard niet goed voor de naam, maar ze zijn m.i. wel het enige Chinese merk, dat uiterst serieus met problemen omgaat. Ze zullen dit dan ook gegarandeerd wel doeltreffend oplossen.
     
  10. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.361
    Locatie:
    Groningen
    Maar welke bug zit er in de nieuwe versie?

    Verstuurd vanaf mijn MI 9 met Tapatalk
     
  11. hobbyist

    hobbyist Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 mrt 2009
    Berichten:
    5.307
    Locatie:
    Noord Brabant
    De nieuwe software is nog niet vrijgegeven en nu al spreken over een nieuwe bug.:(
     
  12. Helikapoter

    Helikapoter Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    11 mrt 2006
    Berichten:
    793
    Locatie:
    Drechterland
    Nog even wachten voor ik van Futaba overstap naar Frsky
     
  13. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.361
    Locatie:
    Groningen
    Praktijk leert dat het een slecht idee is om net uitgebrachte software van FrSky te gebruiken. Ja ze zullen de bekende problemen hebben opgelost maar zonder maanden in de praktijk getest te zijn vertrouw ik het niet. Als de nieuwe software 1 jaar goed draait zonder problemen stap ik over, niet eerder. FrSky wordt als zeer goed beoordeeld en als er al die jaren inderdaad een probleem zat in het protocol is het echt een klein probleem waar ik prima mee kan leven.
     
  14. raptor117

    raptor117

    Lid geworden:
    2 jan 2010
    Berichten:
    571
    Locatie:
    Brabant of omgeving
    Vlieg al jaren met horus x10s , nooit iets van gemerkt ook niet met helicopter
     
  15. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    3.892
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    Dit is geen fout in het protocol, dit is het protocol aanpassen om storingen die optreden nog beter op te vangen.
    Als iedereen de moeite deed om de ontvang antennes goed te plaatsen en na het invliegen van het model de fail safe goed in te stellen of ontvanger terug te binden zou dat veel helpen om de weinige storingen nog beter te vermijden.

    PS. ik vlieg met spectrum en heb na het waarnemen van plotse duik , altijd op de zelfde plaats mijn ontvangers na het invliegen terug gebonden , probleem opgelost.
    Vlieg sinds augustus 2016 met deze zender ,1 à 2 dagen/ week 6 vluchten van gemiddeld 20 min, heb er mee leren vliegen, nog nooit een toestel verloren door verlies signaal, wel door mijn eigen fout of verkeerde instelling.

    Dus als FrSky de moeite doet om een protocol te ontwikkelen dat nog beter de storingen opvangt dan vind ik dat lovenswaardig :)
     
  16. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.361
    Locatie:
    Groningen
    Het is wel een fout in de code. Protocol is prima, code bevat fouten. Bij de failsafe code gaat het niet goed in alle gevallen. Is niet de eerste keer...

    Verstuurd vanaf mijn MI 9 met Tapatalk
     
  17. alm

    alm

    Lid geworden:
    20 jun 2015
    Berichten:
    928
    Locatie:
    Hellevoetsluis
    Het is niet dat ze een volledig nieuwe implementatie van ACCST aan het maken zijn (lijkt mij), de bug wordt verwijderd in de bestaande code, alleen is het nadeel dat zowel zendmodule firmware als ontvanger firmware vervangen moet worden omdat oud en nieuw niet meer compatibel is met elkaar. Als je een jaar wilt wachten op het gebruik van de nieuwe firmware zou je eigenlijk ook geen ontvangers kunnen gebruiken die nog geen jaar op de markt zijn... ;)
    Ik ga er vanuit dat de beta-versies uitvoerig getest worden door o.a. het team van Engel en door beta-testers over de hele wereld voor ze worden vrijgegeven. 100% zekerheid heb je nooit, maar een bug die bekend is wil ik er toch wel graag uit hebben voor het zich op het verkeerde moment voordoet. Het is wat anders als nieuwe features worden toegevoegd of met een protocol wat nog niet zo lang beschikbaar is, zoals ACCESS, daar kun je beter even mee wachten tot het volwassen genoeg is.
     
  18. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.361
    Locatie:
    Groningen
    Nieuwe ontvangers gebruik ik ook nooit direct, alleen wat al een tijdje op de markt is. Alleen de S6R had ik snel, en die was ook onbruikbaar de eerste maanden.

    Laat iedereen maar mooi testen eerst. Ik zie het later wel.

    Verstuurd vanaf mijn MI 9 met Tapatalk
     
  19. Vale Ouwe

    Vale Ouwe Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 feb 2004
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Hell
    Dat is ook mijn gedachte. Zo ook bij nieuwe versies van openTX.
    Even afwachten welke incidenten er zich nog voordoen.

    Tot nu toe één crash welke ik niet echt heb kunnen verklaren.
    Op een meter of 7 hoogte een rol naar links inzetten voor de landing met een abrupte rol over rechts de grond in.
    Dit met een Flyfly Sabre waar ik al heel veel vluchten mee gemaakt had.
    De schuimresten waren onbruikbaar maar alle delen van de besturing werkte achteraf gewoon nog prima.
     
  20. hobbyist

    hobbyist Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 mrt 2009
    Berichten:
    5.307
    Locatie:
    Noord Brabant
    Ja dat is eigenlijk wel een strak plan.
     

Deel Deze Pagina