Frsky Tandem X20 met Ethos OS

Discussie in 'Model elektronica' gestart door GJVO, 14 mei 2021.

  1. williamm

    williamm

    Lid geworden:
    18 jun 2013
    Berichten:
    154
    Locatie:
    Woerden
    Is die draai knop te vervangen?
     
  2. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Die draaiknop is inderdaad voor het menu.
    Hij lijkt me compatibel met die van de Horus X10 maar ik weet het niet zeker.
    Die van de Horus heeft wel genoeg ribbels.
    Het is geen onoverkomelijk iets maar het zou beter kunnen.
    Eventueel een laagje Plastidip zou wonderen doen, dat het wat rubberachtiger aanvoelt.

    GJ
     
  3. Cnn

    Cnn

    Lid geworden:
    9 dec 2014
    Berichten:
    2.529
    Locatie:
    Emmen

    Ik denk dat het gewenning is. Heb een spektrum dxq18qq en een futaba 18SZ. In het begin echt dagen lopen worstelen met de Futaba. Nu ik het door heb, en ondertussen weer terug wisselen van Spektrum naar Futaba gaat dat iets sneller.

    Het is maar net wat je gewend bent.

    Ik had laatst een graupner mc20 in mijn bezit. Dat was ook een fijne zender. Nooit mee gevlogen, alleen op de bank mee gespeeld.
     
  4. Vale Ouwe

    Vale Ouwe Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 feb 2004
    Berichten:
    6.317
    Locatie:
    Hell
    Waarvan akte.
    Ik heb jaren gevlogen met diverse Robbe/Futaba zenders.
    Mijn "Top" zender was deze;
    upload_2021-5-24_20-58-20.png
    Wat een drama om in te stellen. Je moest op zijn minst een militaire opleiding hebben gehad om om te kunnen gaan met al die drie-letter-afkortingen.
    En dan die paar voorbedachte mix-functies. Je moest wel behoorlijk out of the box denken om alles werkend te krijgen.
    Maar het kon.
    Al begreep je later niet meer hoe je het gedaan had.

    Wat een uitkomst als je dan kennis maakt met een zender waarop je OpenTx als gebruikersinterface kunt kiezen.
    Er zal nog heel wat water door de rein moeten vloeien voor ik mij wederom laat verleiden door voorgekookte opties door de fabrikant.

    De weerstand tegen Open-Tx snap ik eigenlijk ook niet.
    In de basis is alles heel simpel (er is zelfs een widget welke automatisch wordt gestart als je een nieuw model aanmaakt).

    Ik heb nooit mijn boterham verdient in de IT.
    Maar voor mij als bouwvakker klikt het gewoon en kan er heel behoorlijk mee uit de de voeten.
     
    Arnold 85 vindt dit leuk.
  5. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Tja, ik kwam met de Taranis helemaal niet uit de voeten.
    Met de Horus en wat hulp van Toostbeek begon ik die wel te snappen maar nee, ik vind Ethos veel fijner.
    Ja, smaken verschillen.
    En het is natuurlijk ook maar net wat je uit een zender wil halen.
    Een simpel model krijg ik ook wel binnen een paar minuten in een OpenTX zender maar dingen als 4 klappenvleugel met bepaalde curves op bepaalde functies en vliegmodes, dat kreeg ik er niet zonder hulp in.
    En ik heb wel in de ICT gewerkt, en ook geprogrammeerd.
    Maar ook mensen die ik hier op de helling tegenkwam, ohhh, geweldige zender die Horus.
    Maar hoe ze iets lastigers in moesten stellen wisten ze niet, dan hadden ze youtube en zo nodig.
    Nou, dat vind ik helemaal niks, een zender moet geen puzzel zijn.

    GJ
     
  6. Hein.z

    Hein.z

    Lid geworden:
    26 jul 2019
    Berichten:
    1.464
    Locatie:
    Kraggenburg / MVC Cumulus Kampen
    Je bent wel erg consistent in dit verdraaid weergeven. Het probleem is niet dat Ethos geen OpenTX is (dat kan me werkelijk niets schelen),
    het probleem is dat ze OpenTX actief niet meer toestaan op de X20. Terwijl de mensen die daar gratis energie in gestoken hebben dat wel graag
    zouden willen. Ik wil graag een X20 kunnen kopen en er (mijn keus) OpenTX op zetten in plaats van Ethos. Ze mogen hem prima met ETHOS
    leveren zoals ze nu ook doen met FrskyOS.

    OpenTX is er al en blijft ongetwijfeld bestaan. Het lijkt dus een beetje een kul-argument dat openTX buiten de deur houden iets aan concurrentie
    reductie doet. Ja, anderen kunnen niet zomaar je software kopiëren, maar het had (volgens mij) geen pijn gedaan om OpenTX wel op de X20 hardware
    aan te laten sluiten. Tenzij het eigenlijk gaat om het geheim houden van die hardware specs, omdat DIE anders gekopiëerd worden.

    Dus: ik heb geen enkel probleem met Ethos, wel met het feit dat ze actief toegang weigeren tot OpenTX wat ze groot heeft gemaakt.
     
    Vlcjeroen, peytr en blaauwen vinden dit leuk.
  7. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Het is gewoon een keuze van Frsky.
    Voor OpenTX zal je een bepaalde hardware omgeving nodig hebben en ze hebben bewust gekozen om dat niet te doen.
    Het platform OpenTX is, zoals ik het begrijp, open voor inbreng van iedereen.
    Dus kan het gewoon verder zonder Frsky.
    Wat ik her en der gelezen heb waarom ze afstappen van OpenTX is dat er te veel bugs insluipen omdat iedereen er maar wat voor kan schrijven,
    Of dat werkelijk zo is zullen we nooit weten.
    Maar je kan gewoon als Horus gebruiker je Horus blijven gebruiken en daarnaast komt dan de X20 serie met een ander OS.
    Ik denk zelf, dat als je er wat tijd en geld in wilt steken het prima mogelijk is om een moederbord van een Horus in een X20 te zetten, oftewel de behuizing van een Tandem om een Horus omgeving te bouwen.
    Wat je daar mee opschiet weet ik niet, de Horus is een prima zender, ligt ook prima in de hand en als ie op een "normaal" OS zou draaien dan zou ik hem zeker niet vervangen hebben.
    Eigenlijk vind ik hem mooier dan de Tandem.

    GJ
     
  8. Phaedra

    Phaedra

    Lid geworden:
    20 aug 2011
    Berichten:
    502
    Locatie:
    omgeving Antwerpen
    Frsky wil zich gewoon ontdoen van het "Chinese kloon" imago, en wil gaan concurreren met de duurdere merken, en vooral ook hun gebruikersbasis uitbreiden, door ook de beginnende RC enthousiast aan te trekken.
    Ze willen ook af van het imago dat OpenTX "moeilijk" zou zijn (zeer hardnekkig vooroordeel bij mensen die het nog nooit gebruikt hebben, maar "ze hebben dat gehoord"), en dus maken ze hun eigen grafisch geörienteerd systeem, dat er heel erg gelikt uitziet.
    Hoe meer ik echter de rcg discussie volg, hoe meer ik blij ben dat ik nog niet op die wagen gesprongen ben; er zijn niet alleen ontbrekende features (die staan wel op de lijst), er is ook nog geen PC software beschikbaar (valt ook te overleven, maar is vervelend), maar er blijkt ook nog eens een probleem te zijn met telemetrie, namelijk een vertraging van 5 à 6 seconden. Het is heel duidelijk dat dit nog in bèta test is, en er nog redelijk wat werk aan is.
    Ik ben ervan overtuigd dat dit wel allemaal goed komt, maar ik heb momenteel geen zin om om de haverklap een update te moeten doen zender en/of ontvangers. Ik heb nu een prima werkende X10S met OTX, en die doet alles wat ik me kan inbeelden dat die moet kunnen.
     
  9. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Phaedra, ik denk ook niet dat het voor jou meerwaarde heeft.
    Iedereen die goed met OpenTX kan werken kan daar gewoon mee verder.
    Ik vind OpenTX niks en te omslachtig, dus voor mij en voor velen is er dan Ethos.
    Marketingtechnisch prima.
    Je hebt ook Apple en Android aanhangers en iedereen vind zijn systeem het beste.
    Wat betreft bugs, die zaten ook in de eerste Graupners, Futaba's en Jeti's, dat is een leertraject.
    Ik heb met mijne gevlogen en ik had geen vertraging in de telemetrie.
    Ontbrekende features heb ik nog niet ontdekt maar misschien ga ik die wel tegenkomen.
    Bij mijn oude Graupner had ik ook bepaalde dingen die ik mistte maar daar kon ik wel omheen werken door bepaalde mixers een andere functie te geven,
     
  10. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.348
    Locatie:
    Groningen
    Ik vindt het gewoon zo enorm jammer dat Frsky zo arrogant geworden is en niet aan de gebruikers denkt. Het is prima dat ze zelf een simpeler OS gebruiken, want dat zal een hoop mensen helpen, maar dat ze OpenTX zo laten vallen is schandalig. Het is echt een prachtige zender maar zelfs met OpenTX zou ik hem nog niet willen omdat ze vermoedelijk ook andere beperkingen hebben doorgevoerd om bv MPM modules te beperken. Ze hebben nu een goede naam en veel gebruikers, nu willen ze cashen. Wanneer OpenTX erop werkt ooit zal ik het team vragen welke beperkingen er verder zijn, wellicht valt het mee.
     
  11. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Wie zegt dat ze het hebben laten vallen?
    Ze verkopen toch nog steeds alle andere zenders naast de Tandem X20?
    Misschien komen ze wel met een nieuw model dat geschikt is voor OTX?
    Ik zie het probleem niet zo, het is gewoon een ander systeem binnen een merk.
    En misschien denken ze juist wel aan de gebruikers, maar aan de nieuwe gebruikers.
    Andere merken hebben ook andere systemen ingevoerd.
    Denk alleen maar aan van 35 MC naar 2,4.
    Of Graupner met zijn oude systeem dat overstapte naar een ander systeem
    Futaba idem dito, volgens mij MPX ook.
    En merken als Weatronic zijn er gewoon helemaal mee gestopt.


    GJ
     
  12. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.348
    Locatie:
    Groningen
    Ik ken de achtergrond met het team heel goed dus weet wat er speelt.
     
  13. williamm

    williamm

    Lid geworden:
    18 jun 2013
    Berichten:
    154
    Locatie:
    Woerden
    Hij is binnen. Wat gelijk mij opviel dat de schakelaars super goed en snel bereikbaar zijn. Daar kan Futaba wat van leren. Hij ligt goed in de hand, beetje wennen. Nu maar open schroeven en gaan ontdekken hoe ik hem in mode1 kan zetten.

    [​IMG]
     
  14. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Nou, zie de foto's..
    Alleen kan je dan beter, anders dan ik, de lipo er eerst uithalen.
    En even die hevels aan de zijkant eruit schuiven, dan hou je alleen de bovenschaal over, dat werk makkelijker.

    Succes!

    GJ
     
  15. williamm

    williamm

    Lid geworden:
    18 jun 2013
    Berichten:
    154
    Locatie:
    Woerden
    Ging super makkelijk. Nu maar eens updaten naar 1.06. Staat 1.01 op
     
  16. toostbeek

    toostbeek

    Lid geworden:
    6 dec 2014
    Berichten:
    1.403
    Dan zou ik ook meteen de firmware vd module opdaten. Er schijnt een probleempje te zijn met de ISRM module wat doormiddel van een nieuwe firmware opgelost kan worden. Zag hier iets over voorbij komen op github
     
  17. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Er is nu een nieuwe update, 1.0.7

    Gewoon in de root zetten van de sdcard en dan flasht ie zichzelf als je de USB eruit trekt.
    Maak ook meteen een mapje firmware aan, dan kan daar de firmware voor de ontvangers in.

    Zou ziet ie er bij mij uit voor het flashen, dus na het brengen in bootloader en aansluiten van de USB.
    Screenshot.jpg



    En nu staat de firmware.bin in de root.

    Daarna de USB eruit trekken en hij flasht zichzelf.



    Capture.JPG






    GJ
     
    Laatst bewerkt: 25 mei 2021
  18. williamm

    williamm

    Lid geworden:
    18 jun 2013
    Berichten:
    154
    Locatie:
    Woerden
    Top dank je wel. Hoe kom je in de bootloader?
     
  19. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ja, dat staat fout in de gebruiksaanwijzing en op het filmpje.
    De rechterknop onderin (dus die draaiknop) indrukken en dan de powerknop indrukken.
    Dan komt ie in Bootloader.

    Zodra je de USB erin stopt verschijnen er 2 SDcardjes in de PC.
    Je moet degene hebben met de grootste inhoud.
    Een paar Gig.

    GJ
     
  20. Hobby4Life

    Hobby4Life

    Lid geworden:
    20 nov 2009
    Berichten:
    1.329
    Locatie:
    Avenhorn, NL
    Iemand een idee hoe de EDGE functie werkt? ik krijg hem niet aan de praat.. ik heb een van de druk toetsen gebruik.. moet minimaal 2 seconden ingedrukt zijn.. maar triggerd niet.
     

Deel Deze Pagina