Frsky taranis x9e verschil in types.

Discussie in 'Model truckers' gestart door Reinder1983, 3 mei 2018.

  1. Reinder1983

    Reinder1983

    Lid geworden:
    3 mei 2018
    Berichten:
    3
    Locatie:
    Friesland
    goedenavond,

    Zit al een tijdje erover na te denken om een frsky taranis x9e te kopen voor mijn truck. Nu blijkt dat er 2 europeese versies zijn de mode1 en mode2 kan iemand mij uitleggen wat het verschil is en of dit voor truck rijden invloed heeft.
     
  2. toostbeek

    toostbeek

    Lid geworden:
    6 dec 2014
    Berichten:
    1.403
    1 x posten van een vraag is voldoende
     
  3. zeagle

    zeagle

    Lid geworden:
    5 apr 2008
    Berichten:
    156
    Locatie:
    Alkmaar
    Als men het heeft over een zender die is uitgevoerd in mode 1 of mode 2, dan is de zender in mijn beleving bedoeld voor vliegen. Het verschil in modes geeft aan of specifieke functies om te vliegen juist op de linker stick of op de rechter stick zitten. ( Mode 1: Rudder and Elevator links en Throttle en Aileron rechts, Mode 2: Throttle and Rudder links en Elevator en Aileron rechts.) Daarnaast is de rechter stick in geval van mode 1 voorzien van een ratel i.p.v. een veer. In geval van mode 2 is de linker stick voorzien van een ratel i.p.v. een veer. Overigens kan je deze type zenders prima gebruiken voor andere doeleinden als vliegen. Zelf heb ik een Spektrum vliegzender die ik gebruik voor mijn heftruck (de stick met de ratel gebruik ik dan om de mast voorover of achterover te neigen). Overigens heb ik wel mijn twijfels of ik deze zender voor een truck zou gebruiken. Als het gaat om rijden en sturen, prima! Wil je echter meer functies aansturen, zou ik toch voor een ander type zender gaan (mijn persoonlijke mening uiteraard!). Ik zelf gebruik voor mijn trucks FC16 zender van Futaba voorzien van 2,4Ghz module en twee multiswitches. Succes met het maken van je keuze!
     
  4. Schots en Scheef

    Schots en Scheef

    Lid geworden:
    25 jun 2008
    Berichten:
    2.460
    Locatie:
    Hoogeveen
    X9E of X9D zijn in principe de zelfde zenders zijn prima te gebruiken voor trucks. Door de opentx is alles aan te passen.

    Rij zelf met de spectrum dx10t en de dx6i beide vliegtuig zenders.

    Sticks aangepast naar verend. Dx10t en zijn opvolger de dx18 kunnen tot 18 schakelingen doen icm de juiste ontvangers. De dx6i heb je max 6 kanalen.

    Meesten rijden met mode 2
    Gas links en stuur rechts.
     
  5. marten77

    marten77

    Lid geworden:
    22 jul 2007
    Berichten:
    2.325
    Locatie:
    Gouda
    Als trucker of vergelijkbare doeleinden, zou ik die Mode-1 en Mode-2 negeren, daar de meeste zenders zijn aan te passen naar twee complete terugverende sticks.

    Met een Taranis zender kun je max tot 32 onafhankelijke kanalen beschikken!
    (16 kanalen via de interne zendermodule en nogmaals 16 kanalen via een tweede zendermodule)
    Ik ben zeer content met de X9E, o.a. vanwege de vrijheid qua (programmeer)opties.

    Wat bijvoorbeeld goed mogelijk is, dat is met dezelfde zender meerdere bronnen besturen !
    Bijvoorbeeld een truck met een dieplader en een graafmachine, of een ander grondverzet machine.
    Zodra je met de truck op de plek bent geariveerd, schakel je over naar je grondverzet machine en ga je daarmee verder...
    Je kunt namelijk de sticks (of andere input bronnen) wederom gebruiken, voor deze toepassing(en).
    Voor de truck gebruik je de sticks met kanalen 1 t/m 4 en in je graafmachine gebruik je weer andere kanalen via dezelfde sticks.
    Meerdere ontvangers binden kan ook, wat voor bovenstaande dan ook noodzakelijk is.

    Om dit te bewerkstelligen, dien je gebruik te maken van de "Filght Modes" optie (dit is het enige wat nog vliegtuig gebaseerd is).
     

Deel Deze Pagina