Frsky xjt compatibel met Turnigy 9xr?

Discussie in 'Multicopters electronica' gestart door RayRC, 28 jul 2020.

  1. RayRC

    RayRC

    Lid geworden:
    16 mei 2013
    Berichten:
    224
    Locatie:
    Delft
    Hallo,

    na lange tijd niks gedaan te hebben wilde ik weer beginnen met mijn Zmr250 weer vliegend te krijgen.
    Ik kocht een fc boardje met Sbus aansluiting en een ontvanger van Frsky R-XSR, alles ging goed tot ik mijn zender wilde binden...
    Dat gaat waarschijnlijk niet omdat ik nu een Frsky DJT module heb...

    Nu wil ik gaan kijken voor een zend module die past en werkt op mijn Turnigy 9xr en kan binden met de R-XSR.

    Mijn vraag is is dit mogelijk met de Frsky XJT module en zo ja is het dan simpel binden met de ontvanger en dan net als vroeger wat instellingen aanpassen en vliegen of kom moet ik de onvanger aanpassen met andere software ofzo?

    Ik ben namelijk geen held met software aanpassen van een ontvanger of zender ☺️
     
  2. Paul01

    Paul01

    Lid geworden:
    12 apr 2006
    Berichten:
    216
    Locatie:
    Rotterdam
    Laatst bewerkt: 7 aug 2020
  3. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.743
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Hangt er natuurlijk wel vanaf of deze een CE certificaat heeft.
    De XJT heeft dat zeker.
     
  4. Paul01

    Paul01

    Lid geworden:
    12 apr 2006
    Berichten:
    216
    Locatie:
    Rotterdam
    Geen een multipro module heeft een typekeur en daarbij behorende certificaat maar inderdaad is de enige optie de legale xjt die ce gecertificeerd is.

    Zorg wel dat de firmware van de xjt en de r-xsr dezelfde versie is. V2.1.0 of V1.1.3 anders kun je ze alsnog niet binden.
     
    Laatst bewerkt: 7 aug 2020
  5. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.743
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Veel simpeler en goedkoper is deze ontvanger.
    Kun je de DJT gewoon laten zitten, niks omprogrammeren.
     
  6. Paul01

    Paul01

    Lid geworden:
    12 apr 2006
    Berichten:
    216
    Locatie:
    Rotterdam
    Dat lost zijn probleem niet op. Hij heeft een nieuwe fc en een r-xsr aangeschaft.
     
  7. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.743
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Die fc is toch Sbus in?
    Dat moet gaan met die R8SB.
    En die ontvanger is goedkoper dan een nieuwe zendermodule.
    Even snel rekenend, lijkt mij dat de meest logische oplossing.
     
  8. Paul01

    Paul01

    Lid geworden:
    12 apr 2006
    Berichten:
    216
    Locatie:
    Rotterdam
    Laatst bewerkt: 7 aug 2020
  9. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.743
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Tja, verouderd...
    Ik kan mij eigenlijk voor de gemiddelde modelvlieger niet voorstellen waarom dat D8 protocol niet zou voldoen.
    Ik zou er probleemloos F3A of een andere wedstrijdklasse mee kunnen vliegen, daar heb je aan 8 kanalen meer dan voldoende. Helemaal omdat het mixen al in de zender gebeurt.
    Waar het een voordeel kan zijn is voor een paar extreme gevallen zoals uitgebreide schaalmodellen, maar voor het grootste gedeelte zie ik het als een marketingtruc om gebruikers te dwingen compleet niewe spullen aan te schaffen omdat er voor de oude norm (wat een toeval) niets meer wordt geproduceerd.
    Wat dat aangaat is de weigering van FrSky om D8 firmware updates voor LBT uit te brengen een teken aan de wand geweest.

    Zeker een leuke prijs, alleen is de D8 ontvanger die ik noemde bijna de helft goedkoper en dan is hij meteen klaar.

    Maar goed, hij moet zelf maar beslissen wat het zwaarste weegt....
     
    Laatst bewerkt: 8 aug 2020
  10. Paul01

    Paul01

    Lid geworden:
    12 apr 2006
    Berichten:
    216
    Locatie:
    Rotterdam
    Dat heeft niets met de wil van frsky te maken dat ligt vast in de wet. D8 voldoet niet aan de eisen die tegenwoordig gesteld zijn aan de zenders en ontvangers. Hierdoor mag de apparatuur niet op de EU markt gebracht worden, lees de verkoop is verboden.

    Het gebruik van eerder aangeschafte apparatuur die gebruik maakt van het D8 Protocol mag nog wel gebruikt worden tot einde levensduur.

    Het voordeel van D16 is telemetry en updates.
     
    Laatst bewerkt: 8 aug 2020
  11. Harold

    Harold PH-SAM

    Lid geworden:
    16 aug 2002
    Berichten:
    3.225
    Locatie:
    Almere
    En ook even opletten dat Tx en Rx beide op de LBT (Listen Before Talk) versie staan, zodat dit ook zelfde is en de variant die voor EU bedoeld is.
    Gekocht in EU zoudit al moeten kloppen, en anders is dit aan te passen.

    Uit de readme van firmware (https://www.frsky-rc.com/x8r/)

    This Package is for X6R/X8R ACCST v2.1.0 firmware update.

    Version and Files:
    X8R_ACCST_V2.1.0_FCC.frk Firmware under NonLbt mode which is certificated for FCC rules.
    X8R_ACCST_V2.1.0_LBT.frk Firmware under LBT mode which is certificated for CE rules.
    readme.txt Release note
     
  12. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.743
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Toch even goed lezen....
    FrSky weigerde een -technisch prima uitvoerbare- LBT update voor D8 uit te brengen. Daardoor werd D8 bij nieuwe zendapparatuur illegaal. Het protocol an sich is dat niet.
    Telemetrie werkt ook op D8 en verdere updates zijn nergens voor nodig. Alles werkt namelijk al prima.
    Allemaal beslissingen van FrSky zelf om D8 niet mee te nemen in het LBT verhaal. Commercie boven klantvriendelijkheid.

    Maar zoals gezegd, hij heeft al een DJT, dus dan is een D8 ontvanger altijd de goedkoopste oplossing en prima bruikbaar.
     
  13. Hobby4Life

    Hobby4Life

    Lid geworden:
    20 nov 2009
    Berichten:
    1.329
    Locatie:
    Avenhorn, NL
    PCM Vloog toch ook prima vroegah? waarom is dat er niet meer?

    Omdat je toch een keer afscheid moet gaan nemen van iets, en vooruit moet met vernieuwing, en iets ouds in stand houden kost geld.

    Als software/hardware ontwikkelaar zie ik nu weer duidelijk dat veel mensen niet begrijpen hoe deze wereld in elkaar steekt qua marktwerking.
    Heb je enig idee wat het kost om oude techniek in stand te houden? mensen willen en verwachten graag nieuwe dingen, dat kost geld.
    Om door te borduren op oude technologie kost ook geld.. een goede reden om een keertje te stoppen met D8, heeft zijn tijd goed dienst gedaan, net zoals met PCM.
    Maar om voor een bedrijf weer geld te gaan verdienen, en door te gaan met innoveren, zal je op een gegeven moment knopen moeten doorhakken in kosten. wat niet rendabel meer is.
     
    Paul01 vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina