Ft009 electronica recyclen

Discussie in 'Bouwtips varende modellen' gestart door NG2000, 1 jul 2017.

  1. NG2000

    NG2000

    Lid geworden:
    30 jun 2017
    Berichten:
    6
    Locatie:
    Gelderland
    Hallo allemaal.

    Ik heb nu een tijdje een Feilun FT009 en deze heeft een beschadiging aan de romp. Ik zou een nieuwe romp kunnen bestellen maar het lijkt me leuker om de elektronica te gebruiken en zelf een romp te maken. Hij hoeft niet zo snel te zijn als de FT009 normaal is. Ik wil graag dat het een stabiele romp is want wil er graag een camera op plaatsen.
    Welke model romp kan ik het best maken? En welk materiaal kan ik hiervoor het best gebruiken?
     
    Laatst bewerkt: 1 jul 2017
  2. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.691
    Locatie:
    Sneek
    Hallo NG2000,

    Hoe groot de boot zal moeten worden om een stabiel cameraplatform te zijn, hangt af van de camera, welke is dat? (linkje?)

    Ik gebruik zelf een Mobius (klein en licht) op mijn 60 cm slepertje en mijn 110 cm M.A.S.; op de sleper gemonteerd heb je kalm water nodig. wil je niet plaatsvervangend zeeziek worden voor de monitor, want zo'n kleine romp slingert als een dolle als er golfslag staat, hier opnamen op een winderige dag.
    Het opspattende water werd door de wind op de lens geblazen, dus die opnamen waren onbruikbaar, pas toen ik een rustig stuk water uit de directe wind opzocht was het om aan te zien, bekijk in HD):


    Op de grotere M.A.S. heb ik de camera draaibaar opgesteld, ook hier heb je weer relatief kalm water nodig wil het resultaat om aan te zien zijn:


    Wat betreft de spullen uit je 46 cm speedbootje; met name de hoogtoerige motor is minder geschikt om een langzaam(er) varende boot aan te drijven, helemaal als je de prop onder de romp zet.
    Dat zorgt voor een stillere boot en stuurt (met het roer achter de prop i.p.v. er naast) een stuk beter, iets wat je wilt, als de camera vast op de boot zit en je dus door middel van het roer de camera moet 'richten'.

    Groeten, Jan.
     
  3. NG2000

    NG2000

    Lid geworden:
    30 jun 2017
    Berichten:
    6
    Locatie:
    Gelderland
    Gave filmpjes zijn dat! Ik heb nog geen idee wat voor camera ik er op wil zetten, ik ben nog aan het twijfelen of ik een camera er op wil zetten alleen voor filmen of een fpv camera.

    Als ik een camera er op zet voor alleen filmen wil ik iets ter grote van gopro, als ik fpv neem dan weet ik niet wat een goede goedkope optie is. Maar de camera word in iedergeval niet groter dan een gopro.

    Ik vind dit een gave boot en zou graag zoiets willen maken en dan de camera achter een plastic plaatje in de stuurhut zetten. Ik heb alleen geen idee hoe stabiel dit is en wat voor materiaal ik zou moeten gebruiken en de lenge.
    download.jpg
    Groetjes Niels
     
  4. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.691
    Locatie:
    Sneek
    Hallo Niels,

    Kehrer had(!) deze romp (plus de beide jets) in z'n programma, het filmpje is van de civiele uitvoering, maar dat zal de camera worst wezen...:


    http://www.kehrer-modellbau.de/

    Of je hiervan een tekening kunt bemachtigen weet ik niet, het zijn per slot van rekening militaire schepen en daarvan zijn tekeningen meestal niet of lastig te krijgen.

    Hier een artikeltje van een Duitse bouwer die de Polis romp heeft omgebouwd naar de militaire versie, de „Stridsbåt 90 H“ van de Zweedse marine.
    Ik heb het artikel uit de Modellwerft van 10/2007 wel liggen.

    Deze versie van 110 cm lang is goed te gebruiken als cameraplatform, getuige mijn M.A.S., maar is veel te groot voor de elektronica uit je Ft009.

    Als je een GoPro gaat gebruiken kun je niet veel kleiner gaan, het gewicht van de camera hoog in de boot zorgt er voor dat het zwaartepunt vrij hoog komt, een kleine boot zal onstabiel worden op snelheid in bochten en bij golfslag.

    Na enig zoekwerk vond ik de tekeningen van een ambulance versie op Mayhem:
    http://www.modelboatmayhem.co.uk/forum/index.php?topic=48533.0
    Google heeft ze ook:
    https://www.google.nl/search?q=Eyr+...jenUAhXQK1AKHY63AOsQ_AUICygC&biw=1366&bih=659

    Youtube heeft filmpjes van een aantal scratchbuild exemplaren:






    Groeten, Jan.
     
    Laatst bewerkt: 2 jul 2017
  5. NG2000

    NG2000

    Lid geworden:
    30 jun 2017
    Berichten:
    6
    Locatie:
    Gelderland
    Bedankt voor het mee denken en zoeken naar informatie! Ik denk dat ik mijn boot een beetje op de Eyr Bremstein laat lijken maar niet precies na ga maken. Hoe lang denkt u dat het best is voor de ft009 elektronica? En welk materiaal raad u aan? Ik zat te denken aan aluminium omdat mijn vader kan tig lassen. Ben alleen bang dat dit snel te zwaar word.

    Ik vind het een gaaf idee om deze camera http://www.mediamarkt.nl/nl/product/_salora-cc5-zwart-1444493.html in de stuurhut te plaatsen net zoals in deze video alleen dan niet roterend. Als ik de camera in de stuurhut plaats zit hij ook wat lager in de boot dus dan is er minder gewicht hoog in de boot dacht ik.

    Groetjes Niels
     
  6. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.691
    Locatie:
    Sneek
    Hallo Niels,

    Die Salora camera krijgt niet de beste kritieken, voor ietsje meer heb je een Mobius:
    https://eu.banggood.com/Wholesale-W...n7n5ex3099xjImg9h3M6cVBnap9E7MJgj0aAmbK8P8HAQ
    Hiermee zijn mijn filmpjes gemaakt (standaard is de Mobius niet waterdicht, dan dan weer niet).

    De Eyr Bremstein is een jet aangedreven model (twee jets zelfs), met de motor en schroefas van de FT009 zou het een conventioneel schroef aangedreven model worden met de prop onder de boot.

    Zoals ik al eerder meldde, is de schroef/motor combo hier niet op berekend, je hebt grote kans dat de motor véél te hard moet werken, te heet wordt en kapot gaat.
    Begin met een kleinere prop, ongeveer de diameter van de motor.

    Wat formaat aangaat zou ik rond de 40-50 cm gaan zitten, kleiner wordt te onstabiel, groter is teveel voor het formaat motor dat je hebt.

    Groeten, Jan.
     
  7. NG2000

    NG2000

    Lid geworden:
    30 jun 2017
    Berichten:
    6
    Locatie:
    Gelderland
    Denkt u dat het een goed idee is om de boot 40cm en van aluminium te maken? En wat bedoeld u met de prop onder de boot? Is dat hetzelfde als bij de ft009 nu of is dat meer naar het midden onder de boot?

    Ik denk dat ik deze camera aanschaf aangezien ik veel goede dingen heb gelezen https://www.amazon.com/Lightdow-LD6000-Sports-Action-Camera/dp/B00XC46S2U. De mobius is net iets te duur voor mijn budget.

    Groetjes Niels
     
  8. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.691
    Locatie:
    Sneek
    Hallo Niels,

    Als je niet zelf met de tekeningen van de Eyr Bremstein aan de slag wilt, ze zijn per slot van rekening niet al te scherp en een 'banaan' is zo gebouwd...
    Kijk dan eens hier: https://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?1435002-Vintage-Model-Boat-Ship-plans/page7
    Hier vind je een heleboel tekeningen als PDF, kun je verschalen zoals je wilt.
    O.a. de Sea Falcon, of de Sea Hornet is geschikt voor jouw doel.

    De camera uit je link heeft een groothoeklens (170°), zoek eerst eens uit of je daarmee wel uit de voeten kunt.
    Hoe zwaar is 'ie?

    Groeten, Jan.
     
  9. NG2000

    NG2000

    Lid geworden:
    30 jun 2017
    Berichten:
    6
    Locatie:
    Gelderland
    Hallo Jan,

    Ik vind de Sea Falcon wel een mooi model voor mijn boot.
    Ik zie alleen nergens maten staan bij de PDF tekening of zie ik iets over het hoofd?

    De camera weegt 60 gram.

    Groeten Niels
     
  10. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.691
    Locatie:
    Sneek
    Hallo Niels,

    Dat is het mooie van een PDF, je bepaalt zelf hoe groot je de boot wilt hebben en geeft de copyshop de opdracht de tekening op dat formaat af te drukken (of je plakt zelf A4'tjes aan elkaar).

    Persoonlijk vind ik de hoek van de schroefas van de Falcon te steil, dat vaart niet echt mooi (of snel), daarnaast is de tekening nogal onnauwkeurig als je 'm opblaast, de Sea Hornet heeft én een betere (=kleinere) ashoek en de tekening is scherper, betere passing bij nauwkeurig zaagwerk.

    Maar dat is jouw keus.
    (Een Mobius weegt 40 gram.)

    Groeten, Jan.
     
  11. NG2000

    NG2000

    Lid geworden:
    30 jun 2017
    Berichten:
    6
    Locatie:
    Gelderland
    Ik wil ook wel graag zelf een boot tekenen en die bouwen denkt u dat dit een goed idee is?
    En wat voor programma zou ik daar voor kunnen gebruiken als ik het digitaal doe?
    Het lijk me erg leuk om mijn eigen creatie te zien varen, vooral omdat ik dan zelf de boot kan maken precies hoe ik wil.

    Ik heb nu de lightdow camera besteld.

    Groeten, Niels
     
  12. setsunakaede

    setsunakaede

    Lid geworden:
    19 jun 2011
    Berichten:
    2.488
    Locatie:
    Zoetermeer
    Delftship klinkt als beste gegadigde voor zelf tekenen, dat is gratis en er zijn redelijke handleidingen voor.
    Of het een goed idee is als je nog niet veel bootjes-ervaring hebt.... Ik zou op Jan's adviezen af gaan, dat is een ervaren en doorgewinterde bouwer die weet waar hij over praat.
     
  13. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.691
    Locatie:
    Sneek
    Hallo Niels,

    'Learn to walk before you can run'

    Of een eigen boot ontwerpen een goed idee is, kan ik niet beoordelen, ik weet niet hoe goed jij bent in het leren werken met een programma als Delftship.
    Als het om een eenvoudig ontwerp gaat, heb ik met pen en papier sneller een boot getekend dan met een computer programma...

    Als ik jou was, zou ik met een EeZeeBilt ontwerp beginnen, of een ander relatief eenvoudig ontwerp, zodat je een idee krijgt wat er in een bootontwerp steekt (en wat na dat je het gebouwd hebt, ook nog fatsoenlijk vaart).
    Daarnaast kun je je tijd in een programma als Delftship steken en zien hoever je komt.

    Houdt ons op de hoogte!

    Groeten, Jan.
     
  14. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Wat is je leeftijd Niels? En je budget, voor alles?
     

Deel Deze Pagina