ft011 zelfbouw

Discussie in 'Speedboten' gestart door Jordenvandegrift, 29 sep 2020.

  1. Jordenvandegrift

    Jordenvandegrift

    Lid geworden:
    29 sep 2020
    Berichten:
    5
    Locatie:
    lemmer
    hallo allemaal,
    ik heb zelf een ft011 opgebouwd met esky ek5 0007 motor erin. hier staat een flycolor 90a esc op met 2200 accu alles is 6s. en een 34mm prop.

    echter wat ik ook doe ik krijg hem niet op snelheid. gewicht al verplaatst naar meerdere posities maar nog steeds niks.
    help wat doe ik fout
    mvg jorden
     
  2. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.688
    Locatie:
    Sneek
    Hallo Jorden,

    Als ik zoek op jouw motor, vind ik een 1200Kv buitenloper, klopt dat?
    http://www.raidentech.com/ek5-0007.html

    Als dat jouw motor is, dat is je prop véél te klein; met een Ø43mm outrunner kun je véél groter proppen.
    Met 1200Kv op 6S kom je op rond de 22000 toeren onder last, dat is erg weinig voor een snelle boot.

    Laat even wat foto's zien van je opbouw en doe er een linkje bij naar de gebruikte motor, dat 'praat' gemakkelijker.

    Groeten, Jan.
     
    Jordenvandegrift en gerjanmonohull74 vinden dit leuk.
  3. Jordenvandegrift

    Jordenvandegrift

    Lid geworden:
    29 sep 2020
    Berichten:
    5
    Locatie:
    lemmer
    Beste Jan bedankt voor je reactie. ik ben het einde een beetje zoek, rij al bijna 14 jaar nitro autos maar wilde eens wat anders en kom er gewoon niet uit.

    De link die u stuurt is idd de motor. Ik heb deze motor al een tijdje, waardoor ik geen link heb. Echter staat in de bijgevoegde foto's het boekje van de motor.

    Zou u een grotere prop plaatsen (zoja welke maat dan ongeveer?)of een andere motor?

    (op YouTube staat een filmpje van 6s met ook maar 1300kv en dat gaat ook als de brandweer, dusja wat is dan de juiste keuze?)

    alvast bedankt voor de hulp aangezien ik het einde zoek ben
    mvg jorden

    P.s. cooling is ff los ivm ombouw naar 2 aparte systemen
     

    Bijgevoegde bestanden:

  4. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.688
    Locatie:
    Sneek
    Hallo Jorden,

    Mijn eerste indruk is: wat een joekel van een motor voor een 65 cm monohull...
    De motor wordt door de fabrikant aanbevolen voor gebruik (in een heli) met (goede) 6S lipo's in 6s2P 3800 - 4400mAh 20C configuratie, of 6S1P 5000mAh 20C, deze info is minimaal 5 jaar oud, waarschijnlijk ouder, gezien het feit dat je tegenwoordig geen 20C batterijen meer riskeert in een heli, de techniek is gelukkig wat belastbaarheid aangaat een stuk gevorderd.
    Een motor die 1000W kan opnemen is een beetje overkill in zo'n kleine romp.

    Ter vergelijking: in mijn M.A.S. semi schaalmodel van 110 cm, ligt een 4250-800Kv buitenloper, die ook 1000W kan hanteren, die trekt op 4S2P 6000mAh 50C een Ø58mm tweeblad CNC onderwaterprop met hoge stijging in de rondte, top rond de 50 km/h.

    Op de foto's zie ik TCBWORTH lipo's, daarvan heb ik een paar setjes 2S 2200mAh in gebruik in mijn quadcopter (MJX Bug3), geselecteerd op de maximale capaciteit die in het batterijvak past. De prestaties vallen tegen; de capaciteit wordt niet (nooit) gehaald en de vliegtijd haalt het niet bij de stock lipo's (die reteduur zijn).

    Als de jouwe net zo beroerd presteren, heb je daar al een reden waarom de boot niet vooruit te branden is.

    De aluminium prop op de foto's heeft een forse spoed, waarschijnlijk groter dan de standaard 1,4 die voor dit formaat props gebruikelijk is.
    Props met een hoge spoed nemen over het algemeen méér stroom, maar in jouw geval zal het waarschijnlijk weinig uitmaken omdat je te weinig toeren maakt voor een Ø 34 mm prop.
    De prop lijkt ook behoorlijk bot, dat doet de werkingsgraad geen goed.

    Je mikt op iets van 30.000 toeren onder last; met een 1200Kv motor moet je op 7- 8S gaan varen, dat wordt veel te zwaar voor dit formaat romp en daar heb je de regelaar niet voor, de Flycolor gaan maar tot 6S.

    Een 6S oplossing zou een grotere prop zijn, vanaf Ø40 mm, ik zou beginnen met de kunststof 2318 of 2317 K-serie van Graupner, die zijn betaalbaar en werken prima om een set-up uit te vogelen.
    Heb je de goede maat gevonden kun je altijd nog een metaalprop nemen (die dan gebalanceerd en geslepen moet worden).

    Omdat je romp zelfrichtend is, heeft de ontwerper de bodem behoorlijk rond gemaakt, dat kantelt lekker gemakkelijk terug, voor gebruik met een motor met een fors koppel en dus grote props, zou dit wel eens rampzalig kunnen zijn voor het vaargedrag.
    Het koppel van de prop zal de boot op z'n rechterzijde willen drukken, waardoor je dus amper meer rechtuit zult kunnen varen.
    Dit kun je deels compenseren met de Lipo aan de linkerkant en eventueel een trimvlak aan de rechterzijde, maar ideaal wordt het niet.
    Je hebt één turnfin nodig, aan de rechterkant, anders zal de boot bij elke snel gevaren bocht spinnen.

    Mijn Arowana's van 80 cm (24 cm breed bij de spiegel) heb ik ook wel eens met een te grote prop willen varen; dat ging niet goed, gedurende de hele acceleratiefase werd de romp op de rechterzijde gedrukt en na een bocht moest ik voorzichtig op het gas, omdat bij in één keer vol gas de boot soms een barrelroll maakte... Daar maak je geen vrienden mee tijdens een wedstrijd.

    Alleen maar zeggen dat er op Youtube een filmpje staat met jouw romp, die wél goed vaart helpt niet, als je daar geen link van plaatst.
    Plaats die link even dan zien we dan verder.

    Groeten, Jan.
     
    gerjanmonohull74 vindt dit leuk.
  5. gerjanmonohull74

    gerjanmonohull74

    Lid geworden:
    9 apr 2014
    Berichten:
    516
    Locatie:
    Zevenaar, favoriete vaarlocatie Breuly
    Youtube is de bijbel niet blijkt wel weer, goede grotere turnfin, rvs / alu zelf maken.
    En ik heb nog wel een nieuwe Graupner K42 carbon eventueel.
    Mijn advies zou zijn nieuwe lipoos 4s en een nieuwe geschikte motor ,,,,,,kost je een paar tientjes....dan testen en kijken waar je staat.
    We helpen je wel , ben zelf ook met rtr bootjes begonnen.
    Gr Ger
     
  6. Jordenvandegrift

    Jordenvandegrift

    Lid geworden:
    29 sep 2020
    Berichten:
    5
    Locatie:
    lemmer
    Iedereen bedankt voor de reacties, ik ga hier mee aan de slag.
    De grote motor had ik nog liggen vandaar deze keuze. Ook had ik hier eerst een 4400 lipo voor, echter paste deze niet in de boot.
    Als ik het ook goed begrijp is dit merk lipo niet zo geweldig qua opgegeven presentaties behalen.
    Ook zal ik nog even een prop van 40 proberen, lost dit niks op dan maar kijken voor andere lipo en motor met meer toeren.
    Turnfin heb ik al liggen, alleen nog niet gemonteerd
    hier nog even de link van de 6s


    Mocht ik nog iets verkeerd hebben begrepen hoor ik het graag.
    mvg jorden
     
  7. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.688
    Locatie:
    Sneek
    Hallo Jorden,

    Volgens mij heb je het wel goed voor de geest.

    In dat filmpje heeft iemand de motor uit een Hydropro Inception (950 cm) in een FT011 gelepeld en de prop voor die boot er achter gehangen, Ø 54mm propeller.
    Het resultaat is een nagenoeg onvaarbaar projectiel dat niet eens twee seconden vol gas kan varen. Afgaand op de commentaren heeft de lol niet lang geduurd en is de boot volgelopen en gezonken.

    Youtube staat vol met dit soort filmpjes van halve zolen, die maar wat doen zonder enige kennis van zaken.

    Zelf heb ik eens een oude gestepte 50 cm monohull, uitgerangeerd voor het wedstrijdvaren, uitgerust met een watergekoelde 3700Kv outrunner: https://hobbyking.com/nl_nl/ads400l-water-cooled-brushless-outrunner-3700kv-600w.html
    Het vermogen van 600W had een waarschuwing moeten zijn, oorspronkelijk voer deze boot op een Speed 600 waar je met moeite 150W uit kunt kietelen.

    Met een Ø34,5mm prop kan ik de boot op 2S nog nét op het water houden, tenminste als er geen golven zijn. De motor kan 3S aan, de boot wordt een onbestuurbaar projectiel, ontstellend snel, maar je ligt binnen twintig meter op je dak.

    Op 2S is het een prima bootje om in de gracht te gooien als er een paar aan het varen zijn met FT 011, of FT012 boten. Je wordt eerst wat meewarig aangekeken, de oude man met z'n gebutste speedboot uit de jaren 80...
    Ik vaar dan voorzichtig met half gas een paar rondjes mee met de andere boten die al vol gas varen. Mooi om die koppen te zien, als het lijkt dat ik ze amper bij kan houden.

    Nog mooier zijn de reacties als ik dan ook vol gas ga varen; met een vaartijd van tegen de 20 minuten vol gas zijn de mannen al op weg naar huis, als ik nog niet halverwege m'n acculading ben...

    Groeten, Jan.
     
  8. Jordenvandegrift

    Jordenvandegrift

    Lid geworden:
    29 sep 2020
    Berichten:
    5
    Locatie:
    lemmer
    beste
    ik heb de 2318 prop besteld, zodra deze gemonteerd is zal ik even de resultaten plaatsen. Zit het tegen dan maar kijken voor een motor die hoger in toeren uitkomt. in ieder geval alvast bedankt voor de hulp.
    mvg jorden
     
  9. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.688
    Locatie:
    Sneek
    Hallo Jorden,

    Een beetje 'bootjevaarder' bestelt niet één prop, maar gelijk een paar, voor het geval er eentje sneuvelt, ik heb dit meestal mee naar de waterkant:
    Propbox 01.jpg
    Propbox 02.jpg
    Alle props zijn, van achteren gezien linksdraaiend, dan blijft je contramoer ook zitten tijdens de vaart. Graupner bekijkt (bekeek) de draairichting vanuit de motor, dan zijn het dus rechtsdraaiende props, lekker verwarrend.
    Ik zou die fraaie aluminium contramoer vervangen door een zelfborgende, zodat je de boel niet kwijtraakt...

    Groeten, Jan.
     
    Mugen MRX-3 vindt dit leuk.
  10. Jordenvandegrift

    Jordenvandegrift

    Lid geworden:
    29 sep 2020
    Berichten:
    5
    Locatie:
    lemmer
    bedankt voor de reactie jan, ga ik doen
    mvg jorden
     

Deel Deze Pagina