fuel olie

hallo, ik had vernomen dat men ook 2takt full synthetic olie kan gebruiken om methanol te mixen ca 15% olie en 5 % nitro, maar welke olie kan men gebruiken zonder die wat ge in de modelbouw winkels kunt kopen, bv castrol, kartolie enz... graag jullie mening aub

Castrol MSSR schijnt wel te gebruiken te zijn.. je kunt natuurlijk ook gewoon het ouderwetse wonderolie gebruiken he ;)

ik zou graag full synthetic willen gebruiken voor OS 160 FX en deze castrol mssr is toch gear olie niet?

Olie is olie.. Castrol MSSR is inderdaad voor versnellingsbakken maar wel een syntheet en hiervoor goed bruikbaar. Je zou niet de eerste zijn die het gebruikt in brandstof.

Van de in methanol gebruikte bekende olien weten we in ieder geval dat ze er op geselecteerd zijn om te kunnen mengen met methanol maar daarin dan weer niet zodanig uiteenvallen dat ze hun smerende eigenschappen verliezen.
Van een willekeurige andere olie voor een andere toepassing denk ik dat dat niet zomaar gezegd kan worden. Voor de opmerking van Henri olie is olie zou ik niet in willen staan.

Oh ik denk dat je 'm dan verkeerd interpreteert. Ik bedoelde niet te zeggen dat hij elke olie zomaar kan pakken, wat ik bedoelde is dat het oorspronkelijk toepassingsgebied van de olie niet zo gruwelijk relevant hoeft te zijn, dus dat het feit dat MSSR van oorsprong voor versnelingsbakken bedoelt is, 'm niet diskwalificeert voor gebruik in brandstof :)

Het is overigens niet iets wat ik verzonnen heb, ik heb een tijd geleden ook gezocht naar alternatieven en Castrol MSSR wordt veel genoemd en gebruikt.

De synthetische olien zijn verkrijgbaar in wateroplosbaar en niet wateroplosbaar.
De methanol brandstof is hygroscopisch.
De nitromethaan is nog meer hygroscopisch.
Als er de wateroplosbare synthetische olie aan wordt toegevoegd wordt de brandstof kwetsbaar en niet is niet lang houdbaar .
Kies voor een niet wateroplosbare synthetische olie voor een betrouwbare smering .
Vele jaren is de olie verbeterd, de mengverhoudingen die nog steeds gehanteerd worden stammen van vele jaren geleden . Olie koelt ook is het argument om veel olie te gebruiken .
Stiekum toch een beetje wonderolie gebruiken voor het gevoel of de twijfel .Verhalen en adviezen zijn onuitroeibaar.
De benzinemotoren worden ingelopen met een verhouding van 1:50 ingelopen motoren 1:70 tot 1: 80 . De adviezen voor methanol motoren 1:4 1:5 ????????
Zelf heb ik goede ervaring met Molsyn 150 K synthetische olie in zowel 2 takt als 4 takt motoren . Goede viscositeit in de winter ,geringe koolvorming in de uitlaat poort of klep nauwelijks gomvorming in het brandstofgedeelte . Als de coolpower voorraad op is en een nieuwe omnbetaalbaar is geworden ga ik weer over op de Molsyn olie

Jammer dat er geen prijs bijstaat. Ik ging er vanuit dat het goedkope olie moest zijn, dus niet specifiek 'modelbouwolie'.

Al eens naar 'good old klotz' gekeken? een bewezen goede olie..

gebruiken zonder die wat ge in de modelbouw winkels kunt kopen

Dat diskwalificeert dus de genoemde olie, want dat is wel modelbouwolie, zeg maar..

Back