fullsize staartdeel vraagjes

hallo mensen,
ik ben bezig met het maken van een setje fullsize staartdelen, ik ben begonnen met het kielvlak. ik heb de kern gemaakt van depron, dat heb ik in vorm geschuurd, dat is niet zo precies maar dat maakt mij nu nog niet zo heel veel uit. ik heb de mylars ook nog een kleurtje gegeven, ziet er erg mooi uit maar dit gaf wel problemen bij de voorkant. hier is het mylar (insteekhoesje van plastic, dus nog flexibeler) niet goed om de voorlijst heengegaan waardoor ik heel veel weg moest schuren, dus ook de verf. hoe doen jullie dit? als vacuumpomp doe ik nu afwisselen tussen aquariumpompje en diepvriespomp (diepvriespomp half uurtje laten lopen, dan laten afkoelen, opnieuw halv uurtje, de rest van de tijd gebruik ik het aquariumpompje)

ook is het gewicht vrij veel, 8,4 gram voor het kielvlak, dit kan volgens mij veel minder, heeft iemand een tip waarmee ik wat gewicht kan besparen?

dingen waarop ik de volgende keer ook op moet letten:
-de achterkant van de kern nog dunner schuren zodat de twee lagen glas meteen achter het depron aan elkaar plakken
- beter het carbonband neerleggen (zit nu scheef)
- profiel dunner schuren, nu is het echt super stijf, mischien dat het dunner schuren van de kern wat gewicht bespaart. (deze weegt 4,3 gram met het glas en dubbelzijdige tape op de voorkant)
- een fohn gebruiken om nogmeer epoxy eruit te halen ? of haal ik dan teveel weg?
- alles wegen, kern, verf, etc
- zorgen dat er geen viezigheid op de kern en het mylar.

https://www.dropbox.com/sc/59nw545v5ixv7w9/y71UvR8kpP
https://www.dropbox.com/sc/663pjfst86vd8xo/d5CuBqi5Ys

ben ik iets vergeten waar ik op moet letten?
 
Laatst bewerkt:
Het is nog maar de vraag of de staartdelen houden met een depron kern...depron heeft maar een beperkte sterkte. Rohacell is natuurlijk duurder, maar een pak beter om als kern te gebruiken.
Zeker als je de kernen dunner wil maken.

Ps, hoe gebruik je een fohn om epoxy te verwijderen?
Je kan het in mijn ogen alleen maar wegdeppen of er uit rollen.
 
Het is nog maar de vraag of de staartdelen houden met een depron kern...depron heeft maar een beperkte sterkte. Rohacell is natuurlijk duurder, maar een pak beter om als kern te gebruiken.
Zeker als je de kernen dunner wil maken.

Ps, hoe gebruik je een fohn om epoxy te verwijderen?
Je kan het in mijn ogen alleen maar wegdeppen of er uit rollen.

De stabiliteit hangt niet of nauwelijks van het gebruikte schuim af, maar van het glas/koolstof/epoxy!
Als je de kernen spuit neem dan spray zonder oplosmiddel!!
Tip van Kristof: mylar met glas/epoxy met keukenpapier afdekken en het geheel 5 minuten vakuum trekken!
 
Het is nog maar de vraag of de staartdelen houden met een depron kern...depron heeft maar een beperkte sterkte. Rohacell is natuurlijk duurder, maar een pak beter om als kern te gebruiken.
Zeker als je de kernen dunner wil maken.

Ps, hoe gebruik je een fohn om epoxy te verwijderen?
Je kan het in mijn ogen alleen maar wegdeppen of er uit rollen.

hey firefox

tja, ik had alles al om het te maken met depron, ik vind het testen ook leuk, daar vind ik rohacell te duur voor.....
ik vraag me wel af hoe het kan dat rohacell beter is, de kern moet toch alleen zorgen voor de goede vorm, en de glasvezel carbon haalt de rek eruit, toch?
maar dit kielvlak is echt niet de zwak hoor, het is stijver en volgens mij ook sterker dan mn fullsize, dat komt denk ik door de dikke kern

met epoxy verwijderen met de fohn bedoel ik dat ik de epoxy doe verwarmen zodat het vloeibaarder word, daardoor zuigt het keukenpapier er meer epoxy uit.




Je kan de volgende keer proberen de kern te spuiten.
Dan schuur je geen meer verf weg:rolleyes:

dat is opzich wel een goeie :D
heb jij de eerste staartvlakken uit het tantalus goes molded topic ook zo gemaakt? die zien er namelijk erg strak uit

De stabiliteit hangt niet of nauwelijks van het gebruikte schuim af, maar van het glas/koolstof/epoxy!
Als je de kernen spuit neem dan spray zonder oplosmiddel!!
Tip van Kristof: mylar met glas/epoxy met keukenpapier afdekken en het geheel 5 minuten vakuum trekken!

gouden tip, dat ga ik doen:D
 
Ik heb verschillende staartjes uit depron en rohacell gemaakt en rohacell heeft echt voordeel!
Het is naar mijn mening beter te snijden en te schuren, alleen het grootste verschil zit hem in de duurzaamheid, depron knikt heel gemakkelijk en na een tijdje wordt het zachter en dan kan je er carbon en glas op plakken tot je een staartvlak van een kilo hebt maar rohacell doet dat gewoon niet!

Voor de rest kost een 3mm plaatje rohacell 10 euro, kun je zat staartjes van maken :)
 
Marc drela heeft een stukje op de site staan hoe je zo'n kern mooi schuurt.
Verder schijnt een asymmetrisch profiel 'in' te zijn dus schuurt dat makkelijk :)
 
Die beschrijving ken ik.
Maar maken jullie ook het kielvlak slechts 3mm dun?
Ik kan me nauwelijks voorstellen dat dat sterk genoeg wordt voor een full size DLG.

Groeten, Patrick
 
Er is wel degelijk verschil tussen depron en rohacell, anders zouden de goede bouwers wel depron kernen frezen, das een pak goedkoper....
Het is ten eerste al veel beter te verwerken, maar blijkt ook sterker in bepaalde richtingen.
 
Ik maak de staartdeeltjes met een gravitycutter van styrodur. Met tailprofielen van Drela.
Maar de dikte van het stabilo is dan al snel 4 mm en van de staart 6-7mm.
Als 3mm volstaat met een kern van rohacell ga ik een plaatje hiervan bestellen, vandaag mijn vraag.
 
3mm is erg dun. Als je een normaal kielvlak profiel hebt zit je al snel aan 6 tot 6.5 % . bij 10 cm breedte is dit dus 6 tot 6.5 mm. Zelfs dan zet ik er nog een staande carbon lat 3bij 0.4 mm in om breken te voorkomen. Misschien dat massief balsa het uithoud bij 3 mm maar de werking van zo'n dun profiel zal minder zijn dus zul je het kielvlak moeten vergroten.
 
6mm word op bij r&g elleen verkocht bij een wat grotere plaat, dan is het zelfs goedkoper kwa oppervlakte als een klein 3mm plaatje.

Ik ga weer een nieuwe poging wagen, ditmaal met hoger vacuum.
Weet iemand waar autowax te joop is die goedkoop is en veel glans geeft?
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Back
Top