Fun-Key AS-350B Ecureuil F-GDRQ met Raptor 50

Op 1 November 2014 is er wederom een heli aan de vloot toegevoegd.
In tegenstelling tot de heli’s die ik tot op heden in de vloot heb zitten heb ik mij laten overhalen door een brandstof (methanol) heli aan te schaffen.
Bij RCH werd een complete hobby van iemand ter verkoop aangeboden.



Ik had mijn oog laten vallen op de Ecureuil AS350 met hierin een Thunder Tiger Raptor 50 mechaniek. Aangezien de romp van Fun-Key zo perfect is gedetailleerd en super mooi in de lak staat kon ik deze heli niet laten staan.
Bijkomend voordeel is dat deze heli ook in werkelijkheid bestaat, al is het in een andere kleurstelling, en vliegt bij het bedrijf Heliduebi.





De heli was op de bladen/paddels en ontvanger na helemaal compleet en waarschijnlijk heeft deze heli nog nooit gevlogen.
Van Albertino (RCH) heb ik de ontbrekende Paddels gekregen en van mijn maatje Marco heb ik een set Trex 600 bladen gekregen die hij nog had liggen. Beide heren enorm bedankt.
Aangezien ik nog een ontvanger op voorraad had liggen is hiermee de heli compleet.
Samen met Marco hebben wij de heli in de zender geprogrammeerd.
Op 8-11-2014 werd het tijd voor de maiden van deze dame.
Samen met Marco, electrische starter en een startkist met brandstof naar Bosschenhoofd getogen om daar de maiden te doen.
De tank volgetankt, gloeiplug modulator aangesloten en starten maar. De heli sloeg al vrij vlot aan zonder ook maar iets aan de sproeiernaald te veranderen.
De motor liep netjes.



Beetje gas erop en los was de heli.



Het voelde direct goed aan al is het wel even wennen als je alleen elektrisch aangedreven helimodellen in je vloot hebt.






Deze maiden was weer zeer geslaagd.
Wel allemaal een beetje vreemd omdat ik normaliter weken tot jaren bezig ben om een heli vliegend te krijgen. Dit ging allemaal heel erg snel.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
heel leuk, gefeliciteerd !

kijk uit dat je throttle curve stijl genoeg is,
da kakt de motor niet zo snel in,
en bij het dalen loopt de motor niet op in touren,

is de curve te vlak,
krijgt de motor bij snel dalen heel snel te veel RPM

veel plezier verder

Uwe
 
Wel allemaal een beetje vreemd omdat ik normaliter weken tot jaren bezig ben om een heli vliegend te krijgen. Dit ging allemaal heel erg snel.

Vliegt mooi, klinkt lekker beschaafd....

;) zo gek nog niet, he? die brandstofmeuk... ;)

Zonder dollen: ALS je dit mooie machientje met brandstof blijft vliegen, zou ik een tikkeltje meer toeren zetten (zelfde vermogen nodig om te hooveren maar je motor ontwikkelt dat vermogen wat makkelijker, tevens heb je voor datzelfde vermogen meer koellucht), maar belangrijker: check even welke koelfan er in zit. Als dat nog de oude plastic standaard fan van ThunderTiger is, zou ik een upgrade kopen via QuickUK, FastLad, of wellicht dat RCH die dingen ook wel heeft.

Want de Raptorserie heeft voor rompgebruik een beetje matige koeling....

En Uwe heeft gelijk v.w.b. de throttlecurve: als je pitch geeft zakt het toerental hoorbaar, en voor brandstofmotoren in het algemeen is dat niet gunstig, in een romp moet je daar echt een beetje mee oppassen.

Groet, Bert
 
Hallo Bert en Uwe,

Ik heb inmiddels meer vluchten gemaakt en ben nog steeds zoekende naar de optimale afstelling.
De reden waarom ik weinig toeren draai met de motor heeft 2 oorzaken:
1: Bij meer toeren maakt hij teveel lawaai en gaat hij door de grens van 81dBA en dat mag niet bij onze club.
2: Bij een hoger toerental komt er een verschrikkelijke trilling in de heli bij het staartvlak. Ik ben dan bang dat de heli uit elkaar ploft.

Wat Bert zegt dat ik beter wat meer toeren kan maken i.v.m de koeling dan zeg je wat want ik vind dat de motor behoorlijk warm wordt ondanks dat ik met 30% Nitro vlieg. Misschien moet ik toch naar die andere koelvin waar Bert naar verwijst.

Aangaande de pitchcurve ben ik nog aan het uitvogelen wat de ideale setting moet worden.
Hier nog wat beelden:

Vliegen in de sneeuw met -2gr.C doet-ie ook prima!






[URL="
[youtube]0bUZaLu0ViU[/URL][/youtube]
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Tsja, ik zag ook pas na het plaatsen van mijn respons, dat de heli al ruim een maand vloog....

Ik heb zelf een Raptor 30 met een oude MiniStarRanger er omheen, en daar draaide ik ook ongeveer hetzelfde toerental mee, maar dan word hij gewoon erg heet, zelfs met een verbeterde koelfan, En beklede frame openingen ter hoogte van de motor.
Ging ik hoger, kreeg ik ook een resonantie, maar ga ik DAAR weer boven draaien, dan verdwijnt die resonantie, en blijft de motor gewoon op acceptabele temperaturen, ondanks 15% olie, 2% Nitro en vonkontsteking....

Dat is nu eenmaal een eigenschap van brandstof: hooveren kost "X" vermogen, ongeacht het toerental. Draai je minder toeren, dan moet de motor het met een lager aantal harde klappen doen, draai je meer toeren, dan moet de motor het met veel meer, maar ook veel zachtere klapjes doen. Bij lage toeren lopen de verbrandingsdrukken en temperaturen op, terwijl tegelijkertijd de hoeveelheid koellucht minder is.

Daarnaast heeft een Raptor een frame wat aan de zijkanten open is, en er "lekt" dus een hoop opgewarmde lucht terug de romp in in plaats van naar buiten geblazen te worden.

Het is en blijft geen Vario.

Wel vreemd, dat jij bij die hogere toerentallen boven de 81 dB komt, dan klopt er iets niet met jullie meting (of die resonantie gooit roet in het eten). Een standaard Raptor 50 maar wel met fatsoenlijke uitlaat komt bij ons op zo tussen de 77 en 78 dB, en een romp versterkt het echt niet zo heel erg veel... Voor 81 dB, dan moet ik echt al met de dikke benzine heli's aankomen, maar zeker de Raptors en T-rexen zijn altijd erg mooi stil....
Is jullie meter wel gecalibreerd? Of meten wij zo raar?

Groet, Bert
 
.. en het trillen bij bepaalde touren ,
dat is de koel-fan,
gebruik die uit aluminium, en het is weg,
dat is mijn ervaring !

Uwe

ehmmm vergeten:
heel mooie foto's !!!
 
Heren bedankt voor jullie reactie.

Het klopt dat de heli al vliegt sinds november 2014 alleen had ik nog geen tijd gevonden om het draadje te openen.

Het dichtmaken van die gaten in het frame zal ik ook eens aan denken. De dB meter is een professionele meter en neem aan dat deze gekalibreerd is maar ja ik weet het niet zeker.
Ik heb nog geprobeerd een Zimmermann uitlaat te plaatsen maar dat lukt niet of ik moet hem helemaal verbouwen. Ik denk dat het met name van de resonantie komt van de romp.

We gaan gewoon langzaam verder.
 
ik heb ook een geluidskeuring (officieel) met de Gaui NX4,
als die boven een bepaalde RPM gaat, gaat die dB ook omhoog,
zo is die bij 2000 RPM rond de 76, bij hover 2300 aan de grens van 78 dB
en bij idle 2 en 2500 RPM meer dan 80 dB, dus dat kan ook,
en bij ons op Valkenburg gaan ze echt precies kijken !
 
Wat er meestal fout gaat bij meten, is dat er boven een te hard (geluidsreflecterend) oppervlak gemeten wordt, of er staan geluidsreflecterende objecten in de buurt (een clubkeet o.i.d. op 20 meter afstand KAN behoorlijk invloed hebben...).
En vergis je niet hierin: boven een voetbalveld meet je HEEL andere waarden dan boven een ongemaaid stuk boerenweiland...

Windsnelheid heeft invloed, en de richting van de uitlaat is ook niet altijd even gunstig gekozen.

Maar het is ook zondermeer mogelijk dat je rompje als klankkast fungeert. De romp nalopen op rammeltjes (deuren?, verwijderbaar voorstuk? losse staarrotor-kap?) of mogelijk het mechaniek goed afsteunen in de romp (ik gebruik daarvoor verbindingsstukken van dikke siliconenslang), of de romp van binnen met geluidsdempend schuim bekleden.
Plenty mogelijkheden...

Uiteraard word de heli luider bij hogere toerentallen, en iedere club gaat daar anders mee om.

Qua uitlaatjes: welke heb je er nu op dan? Een Zimmermann is nauwelijks stiller dan een goede Align uitlaat o.i.d., maar past vaak moeilijk.
Daar zat ik ook mee, en ik heb een tijdje noodgedwongen met een origineel Thunder Tiger Raptor-uitlaatje rond moeten vliegen. DAT maakt herrie!

Maar ik kwam er achter dat Just Engines heel acceptabel geprijsde uitlaatjes heeft, die bij heel compacte afmetingen toch een alleszins acceptabel geluidsniveau geven.
Ik heb dat gokje gewaagd, en kan niet anders zeggen dan dat het voor mij "de beste aankoop van 2014" is geweest.

Groet, Bert
 
Laatst bewerkt:
of de instelling van de meter.. piek of gemiddelde, daar zit erg veel verschil in
je moet dus gemiddelde hebben

mijn trex 600 met os55, vonkontsteking, zimmerman zat op ong 77 decibel. dacht 1900 toeren op dat moment.
dat was het hoogste, heb de heli langzaam een rondje laten draaien. Zit stevig verschil in decibellen of je nu van de voorkant meet, of van de achterkant
Een trex 600 esp heeft op dezelfde plek ook een meting ondergaan, die zat op 79 decibel..

geen schaalheli's trouwens.
Wat is je toerental op dit moment trouwens?
wat voor bladen zitten erop? symmetrisch of a symmetrisch?
 
Bij ons woord de meting gedaan in 7 of 8 meter afstand,
de heli hovert in 1,5 tot 2 meter,
gemeten woord van 4 posities, bv. noord, oost, zuid, west
de keuring neemt dat gemiddelde van de metingen.

Ik ga de volgende keer met de 600er nitro voor de keuring,
moet wel de touren ook verlagen naar 1900.

Groet
Uwe
 
Heren,

Bedankt allemaal voor jullie reacties.
Ik vlieg met symmetrische Trex600 bladen. Het toerental op de rotor weet ik niet dat moet ik nog meten.
Ik heb wel even de bladen gebalanceerd. Ik moest aan één kant wel 2 tapes plakken van 4 cm breed dus dat is al een reden voor trillingen. Het zwaartepunt van de bladen is goed.
Dat is één. Ik heb eens gekeken of alle bouten waar het mechaniek mee op de bodemplaat is bevestigd goed vast zaten. Ik kwam daarbij tot de conclusie dat er één boutje missing was dus die heb ik ook toegevoegd.
Als laatste heb ik 2 bevestigingspunten van de romp (dome)aan het mechaniek gemaakt. Nu kan ik gerust zeggen dat ik een starre verbinding heb tussen mechaniek en romp. Er zit geen enkele beweging meer in.





Nu maar weer eens proberen.
Werkt dit nog steeds niet naar behoren gaan we één van de vele tips die jullie allemaal hebben gegeven maar eens proberen.

Wordt vervolgd.
 
Die bovenste zijdelingse afsteuning, die maak ik tegenwoordig vaak uit bijvoorbeeld een stuk rond (ik noem maar wat, 4 of 5 mm carbon) waar ik een cm tussenuit zaag, en er dan een zo stug mogelijke siliconenslang er over heen schuif om ze weer met elkaar te verbinden, desnoods de lege ruimte volschieten met siliconenkit, of siliconenvet. Tie-rapjes er om, en dat vet blijft prima op zijn plek zitten....

De exacte uitvoering kan anders zijn, en hangt ook deels af van wat ik op de hobbytafel heb liggen, maar hoe dan ook, in die bovenste zijdelingse afsteuning probeer ik bij heli's met een zelfdragend mechaniek (T-rex/Raptor achtige heli's die je in een "huls" plaatst) altijd een siliconen demperelement aan te brengen.

Bij "Vario-achtigen", d.w.z. heli's met een zelfdragende romp, die de losse stukken mechaniek bij elkaar moet houden, doe ik dat uitdrukkelijk NIET.

Als je het een beetje handig aanpakt kun je dit soort aanpassingen redelijk makkelijk zodanig uitvoeren dat ze weer te "herstellen" zijn, of dat je het demper element naar wens wat stugger of soepeler kunt maken.

Ongewenst trillingsgedrag kan een ontzettende "pain in the ass" zijn om op te lossen...

Groet, Bert
 
SOMS kan een klein siliconen pijpje op je uitlaatpijp al veel db's schelen..
wel uitgaand van het feit dat de motor de herriemaker is, en niet de romp..
 
Ja, dat kan, maar dat kan ook verkeerd uitpakken en de uitlaat-toon scherper maken, heb ik gemerkt.

Sowiso moet je een beetje voorzichtig zijn met het aanpassen van de lengte van die tailpipe, heb ik gemerkt...

Groet, Bert
 
Ik ben begonnen aan het maken van de cockpit.

Allereerst moest er een cockpitvloer in komen. Deze heb ik met een kartonnen mal pas gemaakt in de voorkant van de romp.
Vervolgens heb ik plaat 3 mm triplex gepakt en heb hierop de kartonnen mal afgetekend en uitgezaagd. Vervolgens heb ik met balsa wat verstevigingsbalkjes aangebracht aan de onderkant van de cockpit vloer.




Vervolgens heb ik deze vloer in de romp bevestig met magneten.
De volgende stap zijn de 2 piloten stoelen. Ik heb eens wat voorbeelden opgezocht van stoelen in deze heli maar die zijn er in vele varianten.








Ik heb de beide framehelften op papier uitgetekend en op een plaatje 1mm modelbouwtriplex gelegd en uitgezaagd.



Dit heb ik 4 keer gedaan. De volgen de stap is de framehelften 2 aan 2 met elkaar verbinden. Hiervoor heb ik berken rondhout 3mm gebruikte en heb 5 afstand houders gemaakt. Deze heb ik vastgelijmd in de ene framehelft.



Daarna de andere framehelft erop gelijmd.





Dit heb ik voor beide stoelen gedaan. Daarna moesten de zittingen gemaakt worden.
Hiervoor heb ik isolatie schuimplaten gebruikt. Hierop heb ik de vorm van de zitting + rugleuning in één geheel uitgezaagd met een elektrische figuurzaag. Daarna nog met een schuurblok alles mooi in vorm geschuurd en voila een stoel.


 
Laatst bewerkt:
Dat doe je heel mooi Han! En veel leuker dan een paar kant en klaar gekochte schaaldetails....

Mooi werk!

Groet, Bert
 
Back
Top