eventjes 1 ding tegelijk ;-)
Een fp is best "redelijk strak"te krijgen.
vergelijken met een cp blijft het een stap omlaag...
Maar het hoort echt niet zo te zijn dat jij tegen moet sturen.
even uitgaande van een windstille omgeving.
Nu ken ik de funcopter niet intiem.
Maar bij alle gyro's die ik heb gezien, zitten er minimaal deze opties op:
gain
gain wordt regelmatig vanuit de zender bestuurt. heel soms bij fp's ook wel eens met een potmeter (schroefje) op het printplaatje
Als dat niet goed staat, zal de staart van links naar rechts heen en weer gaan slaan.
te laag, wordt de staart heel zompig, ongevoelig, traag.
Te hoog, en hij gaat snel heen en weer slaan (ook wel "hunt" genoemd)
Normaal is dat ook het enigste wat dat beinvloed
staart omhoog en omlaag heeft niets met de staart te maken (al klinkt dat raar)
dit is een teken van een te laag toerental.
bij fp's zie je dit alleen als je vlot omlaag komt, en dus de rotor stevig afremt.
reverse
Dit is de correctierichting van de gyro.
Dit is iets anders dan de richting die jij op stuurt.
Staat deze verkeerd om, ziet de gyro een afwijking, en gaat verkeerdom corigeren (en maakt het dus erger)
dit ziet hij, corrigeert, en maakt het dus weer erger.
Stuur je handmatig recht, ziet de gyro dat even als 0.
maar jij stuurt wat verder/schiet door, gyro corrigeert, verkeerd, dus gaat de staart weer andersom mis.
Dit lijkt mij een ZEER grote kanshebber voor je uitdaging.
revo/sens/wordt wel eens anders genoemd
wordt bij FP's nog wel eens als draaipotmeter op de printplaat gezet.
dit beinvloed de verhouding staart/gas.
dus veel gas, meer staart om te compenseren.
weinig gas, minder staart.
Als die fout staat, zie je dat een heli in hoover graag 1 kant op trekt. Dat moet je dan zelf corrigeren.
laat je los, gaat hij weer vrolijk dezelfde kant op.
Dus niet jouw verhaal.
limit
formaat van de totale uitslag. hij mag de servo niet vast laten lopen op het eind van zijn slag.
maar hij moet wel heel dicht in de buurt zitten van maximaal.
zo niet, heb je kans dat hij te weinig kan corrigeren.
niet jouw probleem, als ik je zo hoor.
Hardware:
Schroefjes in alu moet je met wat lock tite borgen.
komen ze niet meer losgelopen.
Het kan zijn dat multiplex dit expres "slippend" heeft gemaakt, omdat de funcopter voor beginners is bedoeld.
zo'n asje van voor naar achter breekt tandwielen/assen af als dit een klap krijgt.
dus als de staartbladen de grond raken, slippen ze nu door op de as ipv de tandwielen/as te breken.
Gewoon vastzetten zoals bedoelt.
Qua speling, tenzij je een halve centimeter speling hebt, ben ik daar niet zo bang voor.
een fp is niet zo zuiver op de staart.
een beetje speling merk je dan ook niet echt.
al helemaal niet zodanig dat het spannend wordt om te vliegen.
laat staan dat je zelf de staart moet corrigeren.
FP's zijn geen cp's.. maar bij windstil weer kun je heel makkelijk een zeer rustige heli hebben..
bij wat wind ook, maar dan wil het wel eens een tikkie rommelen.
gewoon opletten dat je gasrespons een tikkie vertraagd is.
en niet teveel tegelijk doen (dalen, draaien, meteen neus omhoog). gewoon 1 ding tegelijk. vinden ze veel prettiger