Funcub, aansluiting servo's

Hallo allemaal,

Ik heb een Funcub die bijna af is, maar ik vraag me het volgende af:

Ik wil hem gaan vliegen met mijn FF9, ik heb servo's op richting (ch4), hoogte (ch2), ailerons x2 (ch1, 6), flaps x2 (ch5?, 7?), en tow release (ch8?), en natuurlijk de ESC (ch3).

Nu vraag ik me af of ik de flaps apart zou kunnen aansturen, en of dat meerwaarde zou hebben (je zou ze dan waarschijnlijk differential kunnen trimmen). Mij ontvanger is 8 kanaals, dus daarmee zou het moeten kunnen maar ik heb geen idee hoe ik dat in de zender zou moeten programmeren...

Alternatief is natuurlijk de flaps gewoon met een Y-kabel aan te sluiten... eventueel kan een onbalans in de flap uitslag dan met de ailerons worden weggetrimd, neem ik aan?

Hoor graag jullie mening,

Groeten,

Marc

Ik heb de funcub op 2 van mijn zenders geprogrammeerd.. de T9(FF9) en de T12

In de T9 heb ik het volgende geprogrammeerd.

In het parameter menu het volgende ingesteld:

AIL-2>CH6or7

AIL-DIF aangezet. (dan is ch7 aileron 2)
In het AUX-CH menu het volgende

CH5>Vr-E (Flap servo 1)
CH6>Vr-E (Flap servo 2)
Vr-E is de rechter dial knop aan de zijkant. (voor mij naast het gas mode 1)
Ik wil zelf de hoeveelheid flap uitslag bepalen)
CH7>NULL
CH8>Sw-H (dit is de terugverende trainer of throttle cut schakelaar voor de sleep haak)

Tevens heb ik een Subd-9 connector gebruikt om in 1x alle servos te kunnen aansluiten.
Ik heb de vleugel daarom ook permanent aan elkaar gelijmd, die is toch al zo klein :)
2012-08-22%252012.02.41.jpg

db9m.gif

Pin 1 en 6 alle Rode draden van de servos
Pin 5 en 9 alle Zwarte draden van de servos
Pin 2 Aileron servo rechts (witte draad)
Pin 7 Flap servo rechts (witte draad)
Pin 3 Sleep haak servo (witte draad)
Pin 8 Falp servo links (witte draad)
Pin 4 Aileron servo links (witte draad)

Gebruik een female connector voor de ontvanger zijde om mogelijke kortsluiting te voorkomen.
En een male aan de vleugelzijde.

Ik denk dat de flaps gerust dmv een Y kabeltje met een kanaal gestuurd kunnen worden.
Wel heb ik op mijn flaps een servoregelaar gezet, dit om 2 redenen, allereerst, als je de servo`s er in zet zoals de gaten zijn geplaatst, draaien ze niet dezelfde kant op, maar gaat de een omhoog en de ander omlaag, met die regelaar kun je 1 servo reversen en los je dat op.
Wat ik persoonlijk ook prettig vind is dat je met zo`n regelaar de servosnelheid in kunt stellen, dan klapt de flap niet met volle snelheid naar beneden, maar iets rustiger.
Als je een kanaal over hebt kun je ze natuurlijk ook prima elk op een eigen kanaal zetten, heb je geen last van tegengesteld draaien, maar die volle uitslag in een keer hou je natuurlijk dan wel ....... tenzij je zender op die 2 kanalen kan vertragen, maar dat zal waarschijnlijk niet.
Dat de flaps, los van elkaar getrimd moeten worden is echt niet nodig, het is een heerlijk vliegende kist, maar heeft vanzichzelf toch wel wat "onnauwkeurigheden" in flaps en ailerons waar je (ik althans) niets van merk.
Echt een strakke 3d kist wordt het toch niet, maar dat hoeft bij de FC ook niet.

Let er wel op dat zodra de flaps uitgaan er een procentje of 15 down gemixed moet worden, anders zit je voor je het weet 5 meter hoger.

Veel succes,

Jan

Back