Funcub mods

Voor de Funcub in elkaar te lijmen wil ik informeren; zijn er 'known issues'
mbt de funcub, dus aanpassinkjes die gedaan kunnen
worden om bepaalde dingen nog wat te verbeteren.

er zijn mensen die last hebben van vibraties in de neus en die het vooraan verstevingen, maar ik heb daar niets van gemerkt. Leveren ze die trouwens nu niet met metalen motorspand om dit tegen te gaan?

En het landingsgestel durft wel eens door plooien, daar zijn al ettelijke aanpassingen hier op het forum gezet.

Buiten een steviger landingsgestel (wat in principe niet echt nodig is hoor) heb ik gewoon de handleiding gevolgd en het werkt prima.

Patrick

Landingsgestel

Ikzelf vind het landingsgestel van de funcub zoals het uit de doos komt zeer matig, dat geldt voor zowel het tailwheel als het main gear. Nu moet ik erbij zeggen dat mijn Funcub wel erg zwaar gebouwd is met een zware motor en zware accu's. Bij mij klapt het tailwheel om en het main gear veert diep in en komt niet helemaal terug bij een landing.

Verder vind ik het verstandig om de aansluitingen van de servo's naar de vleugel op een enkele steker te zetten. Want daar zitten vijf servo's in (flaps links rechts, rol links rechts en tow release).

Groeten,

Marc

Alle hints en tips meer dan welkom:)

De motor-mount is van metaal.
Misschien de stangen van landingsgestel
een uitgerekte spiraalveer ertussen?

Wil met 4 servo's beginnen, 2x 19 gram
voor staart en 2x10 gram voor ailerons
(metal gear)
Wellicht kanaal 5 reversen voor 2e aileron
in Tx setup?
Neem aan dat flaps niet noodzakelijk zijn

Ja tegenwoordig wordt de FunCub met metalen motor mount geleverd. Dit werkt perfect. Als stekkers heb ikzelf 2 van die groene Multiplex stekkers gebruikt, scheelt een hoop gepiel. Landingsgestel is inderdaad wat zwak maar kan net naar mijn idee.

Beetje off topic maar engelse manual vermeldt
gebruikt van 'cyano' voor lijmen staatwiel stang.
Cyano = CA lijm?

ik haal de vleugel er nooit af, veel te veel gepruts met al die stekkers naar mijn zin.

Kan zeer gemakkelijk opgelost worden. Bij mijn easycub heb ik een MPX connector (6 polen per connector) er tussen gezet. Nu redt ik het dus met 1 stekkertje voor 2 vleugels. het enigste probleem is, dat je bij demonteren van de vleugels, deze wel goed bij elkaar moet houden. Het zit tenslotte allemaal op 1 connector gesoldeerd.

Al zou je dus flaps en dergelijke in de vleugels hebben dan heb je nog maar 2 connectors in totaal. Met LED's in de vleugel zul je wel 2 connectors per vleugels nodig hebben.

Het voordeel van de vele polen op een MPX connector,

Je kan natuurlijk een Futaba zender + ontvanger nemen, met S-bus uiteraard ... en de vleugel van S-bus-servo's voorzien , dan heb je maar één 3-polige stekker nodig voor de servo's ...

het staartwieltje staat hier misschien een klein beetje uit de haak ondertussen, maar nog steeds heel stevig op zijn plaats. Daar zou ik me geen zorgen over maken.

Nu - als ik die foto zie zou ik eerder die persoon eens aanraden zijn controle staaf/buis/draad eens recht te leggen want dat lijkt me veel te veel geplooid.

Patrick

Tips en trucs

Hoi Allen,

ook ik ben bezig met de funcub en vroeg me in het algemeen af of er nog tips en trucs zijn? Verder vroeg ik me af hoe ik de electronica in de romp installeer, dubbelzijdige tape?

Dank,
Peter

Volgende bevindingen:
-Zwaarte punt iets naar voren 70mm
-hoogteroer achter rechtopstaande randen (malresten) weggeschuurd.
-veel hoorbare trilling als prop niet precies is gebalanceerd

Lipo is te klemmen tussen bv twee stukjes 10 mm EPP links en rechts in romp
De rest met bijgeleverd velcro

Handigheidje

Dank je!

Nog even twee andere vragen: ik zit met 3 servokabeltjes die van de vleugel naar de ontvanger gaan. Het lijkt me nogal onhandig om iedere keer bij het opbouwen los te halen. Heeft iemand een idee hoe ik dit handig op kan lossen.

De as van de motor is breder dan het gat in de prop. Nu zitten er allemaal vulbusjes bij, maar is het de bedoeling dat ik de prop opboor? En hoe doe ik dat het makkelijkst?

Dank jullie!

3, er zit een Y kabeltje een iets dat het signaal omkeert tussen. Ik heb maar een 6 kanaals ontvanger. Wat de kabels en demonteren betreft: ik zie dat ik dit draadje beter moet lezen ;-).....

Back