Afgelopen week heb ik mijn FunCub op het Oostvoorns meer op drijvers uitgeprobeerd. Dat was maar deels succesvol. Bij de eerste poging kwam ik niet los. Eerst even rond getaxied, het waterroer uitgeprobeerd. Ging goed, reactie de ene kant op wel beter dan de andere.
Poging één: Tegen de wind (bijna windstil) in langzaam snelheid opgevoerd. Vlak voor take off snelheid leken de punten van de drijvers te 'happen' in het water. In ieder geval sloeg de prop met veel herrie water op.
Poging twee: Half kleppen en zelfde procedure als boven. De FC kwam los. In de lucht niets bijzonders. Iets logger qua vliegen en iets meer vermogen nodig om te vliegen. Loopt prima, rolt goed, de hele handling is prima. Ook de landing leverde geen probleem op.
Poging drie: Weer met half kleppen maar toch lijken de drijvers te 'happen' en de FC kiept voorover.... zwemmen, nou ja waden tot mijn middel. Het Oostvoorns meer was daar (surfclub) niet zo diep.
De drijvers heb ik volgens tekening gemonteerd. Eigenlijk niet nagemeten of de step op de goede plek zit tov. het CG. Tja, ..... het is Multiplex, dan klopt toch alles ?!?
Het 'happen' van de drijvers zou er op kunnen wijzen dat de drijvers iets naar voren gemonteerd moeten worden, (meer drijfvermogen voorin), maar ... in stilstand ligt de FC op drijvers iets achterover. Op grond daarvan zou ik de drijvers wel iets naar achteren willen monteren. Dat is dus een dilemma.
Ander mogelijke probleem analyse: op snelheid drukt de FC meer op de drijvers en buigt het landingsgestel uit, daardoor komt de prop (13 x 4) in/door het water. Oplossing een koolstof staf van 2 mm als dwarsverbinding tussen de drijvers. De drijverset wordt dan een stijver geheel.
Ander heel klein probleem is de aansluiting van het waterroer. Het 'busje' met de twee imbusjes is uitgescheurd. Dat zal ik dus wel strak genoeg vast gedraaid hebben.
Wie van de ervaren watervliegers heeft voor mij advies om de FC Wasserflug tauglich te krijgen.
groet,
Erik
Poging één: Tegen de wind (bijna windstil) in langzaam snelheid opgevoerd. Vlak voor take off snelheid leken de punten van de drijvers te 'happen' in het water. In ieder geval sloeg de prop met veel herrie water op.
Poging twee: Half kleppen en zelfde procedure als boven. De FC kwam los. In de lucht niets bijzonders. Iets logger qua vliegen en iets meer vermogen nodig om te vliegen. Loopt prima, rolt goed, de hele handling is prima. Ook de landing leverde geen probleem op.
Poging drie: Weer met half kleppen maar toch lijken de drijvers te 'happen' en de FC kiept voorover.... zwemmen, nou ja waden tot mijn middel. Het Oostvoorns meer was daar (surfclub) niet zo diep.
De drijvers heb ik volgens tekening gemonteerd. Eigenlijk niet nagemeten of de step op de goede plek zit tov. het CG. Tja, ..... het is Multiplex, dan klopt toch alles ?!?
Het 'happen' van de drijvers zou er op kunnen wijzen dat de drijvers iets naar voren gemonteerd moeten worden, (meer drijfvermogen voorin), maar ... in stilstand ligt de FC op drijvers iets achterover. Op grond daarvan zou ik de drijvers wel iets naar achteren willen monteren. Dat is dus een dilemma.
Ander mogelijke probleem analyse: op snelheid drukt de FC meer op de drijvers en buigt het landingsgestel uit, daardoor komt de prop (13 x 4) in/door het water. Oplossing een koolstof staf van 2 mm als dwarsverbinding tussen de drijvers. De drijverset wordt dan een stijver geheel.
Ander heel klein probleem is de aansluiting van het waterroer. Het 'busje' met de twee imbusjes is uitgescheurd. Dat zal ik dus wel strak genoeg vast gedraaid hebben.
Wie van de ervaren watervliegers heeft voor mij advies om de FC Wasserflug tauglich te krijgen.
groet,
Erik