Funcub setup

Discussie in 'Beginners' gestart door MarcoV, 9 mei 2016.

  1. MarcoV

    MarcoV

    Lid geworden:
    11 mei 2009
    Berichten:
    36
    Locatie:
    Arnhem
    Hoi,

    Ik heb afgelopen weekend de as van de motor van mijn funcub gebogen.
    Nou is die as niet meer op voorraad bij HK (en dat lijkt ook nog wel even te duren).
    Zat nu te denken aan de volgende motor:

    http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewitem.asp?idproduct=34224

    Kan iemand meedenken of dit past bij de funcub en de rest van mijn setup?
    ESC:
    https://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idProduct=47621
    Prop(s):
    https://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idProduct=40062

    Hou verhoud dit zich tot mijn vorige motor?

    NTM Prop Drive 35-42 Series 1000KV / 700W
    https://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idProduct=30346

    Groet,
    Marco
     
  2. Montego

    Montego

    Lid geworden:
    24 apr 2010
    Berichten:
    109
    Locatie:
    Hoogvliet
    Marco,

    Wat ik ook wel heb gedaan (met goede resultaten) als ik geen nieuw asje kon krijgen was gewoon van een stuk verenstaal met de juiste diameter een asje gemaakt. Eigenlijk nooit problemen meer gehad.

    Groet,

    Ron
     
  3. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.949
    Locatie:
    Rotterdam
    voor ongeveer hetzelfde geld heb je dezelfde motor.
    http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__16233__NTM_Prop_Drive_35_42_Series_1000KV_700W.html

    De motor die je nu in de link hebt, is "maar" ong. 315 watt.
    kortweg, als jouw huidige motor een beetje juist is gedimensioneerd, gaat jouw gekozen motor over zijn nek.

    Ik ga er ff van uit dat de rest van je setup nog wel in orde is, dus dat je niets nieuws nodig hebt verder.
    Daarnaast, om een advies te kunnen geven over je motor/regelaar etc, is het wel handig om je accu's even te benoemen.
    dat scheelt nl nogal ;-)
     
  4. cdrom flyer

    cdrom flyer

    Lid geworden:
    19 mrt 2006
    Berichten:
    4.201
    Locatie:
    Uithoorn
    Die vorige motor is grofweg 2X zo zwaar kan 2x zo veel vermogen leveren.
    Als je een alternatief voor een nieuwe vervangende motor zoekt kijk dan naar het gewicht en kv dan ben je al goed op weg.
    Een motor van het halve gewicht is niet in staat dezelfde prop met hetzelfde toerental rond te krijgen en word daardoor overbelast.
    Om dezelfde prop met hetzelfde toerental rond te krijgen heb je hetzelfde stroomverbruik terwijl de vervangende motor maar de halve stroom aan kan als je de specs van beide motoren leest.;)
     
    Laatst bewerkt: 10 mei 2016
  5. P.L.

    P.L.

    Lid geworden:
    14 feb 2015
    Berichten:
    944
    Hoi,

    Zo eens een vraagje; Waarom zat er zo'n NTM in jouw Funcub en hoe goed kun je vliegen?
    Ik heb recent een (oudere) Funcub uitgerust met onderstaande motor i.c.m. een korte 3S 4000mAh, een 13x6,5E APC en een 30A Multiplex regelaar.
    https://www.lindinger.at/en/airplan...net-hobby-joker-3542-7-800-kv-brushless-motor

    Dat gaf als resultaat dat de accu helemaal achterin de romp kwam te liggen en dan nog wat lood in de staart.
    ~30 minuten vliegtijd daar er enkel met 40-50% gas gevlogen kon worden en trekkracht zat.
    Volgas iets van 28 a 29A dus piek 355W.
    Totaalgewicht kwam uit op iets van 1340 gram (35 gr/dm2) terwijl hij volgens het boekje op 1200 gram zou moeten eindigen.
    Die NTM is nog iets zwaarder en mijn persoonlijke ervaring die ik met deze motor heb is dat hij niet de meest efficiƫnte is in vergelijking tot andere motoren.

    Dit alles was gedaan omdat de motor die er eerder inzat nog zwaarder was en meer trekjes vertoonde van pylonracer dan rustige trainer.
    Al met al zul je moeten kijken naar het zwaartepunt en naar wat je er mee wilt doen.
    De set-up die ik omschrijf is eigenlijk al aan de heftige kant voor een simpele FunCub als trainer maar vliegt verder prima hoor.
    700W erin proppen heeft geen zin tenzij je wilt gaan slepen.

    Gr.
    Paul
     
  6. willemvdm

    willemvdm PH-SAM

    Lid geworden:
    8 okt 2007
    Berichten:
    1.507
    Locatie:
    Alphen a/d Rijn
    3 belangrijke vragen:
    1) wat voor accu gebruik je? Als je de aanbevolen 3S2000 gebruikt is de 11X6,5 prop wel aan de kleine kant voor een dergelijke zware motor.
    (een te kleine prop kan weinig kwaad, een te grote prop sloopt je motor)

    2) Waarom wil je een ander type motor, een veel lichtere? nog te weinig vliegervaring?

    3) Waarom neem je niet een motor en prop met de specs die MPX adviseerd voor de Funcub (Himax 3616)
    Deze is 135 gram en heeft 840Kv met een 13x4 prop
    Ik heb zelf op mijn Funcub de oude Turnigy SK3536 910Kv met een 13x4 prop en een 3S2200 accu, vrijwel hetzelfde als de Himax maar stuk goedkoper.
    http://www.hobbyking.com/hobbyking/...nner_Motor_EU_Warehouse_.html?strSearch=910KV
    Is wat lichter als de Himax, maar sterk genoeg , gegevens:
    Met 13x4 prop statisch trek 1.400 gram bij een verbruik van 25 Amp
    De grote prop met lage spoed werkt echt het beste bij de Funcub, de topsnelheid is wel lager maar starten en landen is makkelijker.
    Wil je vliegen met de Funcub zoals die bedoeld is dan is de aanbevolen setup van MPX echt de beste.

    Succes Willem
     
    Laatst bewerkt: 24 mei 2016
  7. MarcoV

    MarcoV

    Lid geworden:
    11 mei 2009
    Berichten:
    36
    Locatie:
    Arnhem
    Ik gebruik een 3S2200, maar het bleek dat mijn as niet krom was maar er een enorme onbalans in de prop adapter zat.
    Er zit nu een nieuwe prop adapter op en dat heeft het probleem opgelost.

    welke prop zou wel goed passen, hoe kan ik dit eigenlijk uitrekenen/uitvinden? Overigens wou ik een andere motor omdat mijn as krom leek. Was niet het geval, dus niks meer aan de hand ;-)

    accu ligt gewoon in het compartiment vooraan, vliegen gaat prima!



    Bedankt voor al jullie hulp en reacties!
     
    Laatst bewerkt: 1 jun 2016
  8. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.949
    Locatie:
    Rotterdam
    uitvogelen hoe je electrische setup gaat werken:
    www.ecalc.ch

    optie propcalc
    Kun je jezelf helemaal uitleven.

    In het geval van een funcub: het is een trainer achtige.
    gemaakt om rustig te vliegen. niet te snel.
    ga je daar een snelle setup op zetten, trek je het toestel uit elkaar.
    hij is gewoon niet gemaakt voor hoge snelheden, daarnaast heb je vanwege de dikke vleugels etc zoveel weerstand, dat je met heel zware setups moet komen om een beetje serieus vaart te krijgen.


    reden waarom er gevraagd wordt waar je accu ligt, is het zwaartepunt.
    zwaardere motor = zwaartepunt gaat naar voren. hou je dan verder alles hetzelfde, kan het zijn dat je toestel (te) neuslastig wordt.
    dit kun je herkennen aan een elevator die bij een grote uitslag weinig uitricht. En als je het gas dicht doet, valt het ding vlot met de neus recht omlaag naar beneden.
    een trainer hoort bij gas dicht langzaam iets naar de neus te zakken... om weer vaart te maken, en zo een stall te voorkomen.
     
  9. P.L.

    P.L.

    Lid geworden:
    14 feb 2015
    Berichten:
    944
    Nu zal hij niet direct exploderen als het iets sneller gaat en hij is vrij makkelijk "relatief" snel te krijgen maar het is wel de reden dat je aan een 13 x 4 propje meer dan genoeg hebt.
    Je wilt voldoende snelheid kunnen genereren om tegen de wind in te komen maar trekkracht prevaleert simpelweg.
    Dus ook een beetje rekenen met de Kv-waarde van de motor.
     
  10. MarcoV

    MarcoV

    Lid geworden:
    11 mei 2009
    Berichten:
    36
    Locatie:
    Arnhem
    Bedankt, hier kan ik wat mee!
     

Deel Deze Pagina